مجله تاپ‌ناز‌

نکات و اصول داشتن خواب مفید و راحت

چنانچه در طول روز خواب آلود باشید و دچار خستگی شوید، ممکن است که نتوانید به خوبی کارهایتان را انجام دهید. اگر مایل هستید که شب ها خواب راحت و مفید داشته باشید بهتر است که این مطلب را تا انتها بخوانید تا با نکات اصولی برای داشتن خواب راحت آشنا شوید.

بی خوابی شبانه باعث بدخلقی و خواب آلودگی در روز بعد می شود و همین مشکل ساده می تواند موقعیت های شما را به خطر بیندازد یکی از مهمترین کارها که هر انسانی در طول شبانه روز باید به آن اهمیت دهید، خوابیدن است و اگر اصولی انجام شود، باعث تجدید قوا می شود و حال بهتر شما را تضمین می کند. با دانستن نکات اصولی می توانید خواب خوبی داشته باشید ودر طول روز انرژی بهتری داشته باشید.

 

اصول داشتن خواب مفید و راحت

66 درصد افراد بیان کرده اند که نمی توانند خوب بخوابند و دچار بی خوابی می شوند. نداشتن خواب مفید هم می تواند احساس بی خوابی را به انسان منتقل کند و همین مشکل می تواند روی روابط دوستانه و حتی روابط کاری تاثیرات زیادی داشته باشد. بیدار ماندن به مدت می تواند سلامت روانی و سلامت جسمانی شما را به خطر بیندازید و صدمات جدی به اندام های بدن برساند. در ادامه اصول داشتن خواب مفید به شما کمک می کنید تا بهتر بخوابید و کیفیت خواب خود را بهبود دهید.

نکات و اصول داشتن خواب مفید و راحت

مشخص کردن ساعت خوابیدن و بیداری

یکی از کارهایی که برای داشتن خواب مفید انجام دهید این است که برای خودتان برنامه ریزی کنید و ساعات خواب و بیداری را به صورت دقیق مشخص کنید. این کار به شما کمک می کند تا بهتر بخوابید و در طول روز خستگی  خواب آلودگی نداشته باشید. یا استفاده از مشخص کردن ساعات خواب و بیداری خود می توانید چرخه شبانه روزی بدن خود را تنظیم کرده و از اختلال های خواب در امان بمانید. باید بدانید که تنظیم این چرخه می تواند باعث بهبود عملکرد اعضای بدن شده و بیماری جسمی را تا حد زیادی از شما دور می کند.

 

کاهش شیفت های چرخشی

طبق بررسی ها، افرادی که دارای شیفت های کاری چرخشی هستند در خواب دچار مشکل می شوند. فشارهای وارد شده هم می تواند فرد از از داشتن خواب راحت دور کند. بعضی از افراد مجبور هستند در زمان مقرر در شیفت خود حاضر شوند و با این حال بهتر است برنامه های خود را طوری تنظیم کنید که همیشه یک شیفت ثابت داشته باشید.

 

خوردن غذای سبک

بی خوابی پس از سرماخوردگی و سردرد یکی از دلایل رایج است که باعث مراجعه افراد به پزشک می شود و برای آنها داروهای خواب آور مانن آلپرازولام تجویز می شود. تمام این داروها نمی تواند برای افراد مفید باشد و در طولانی مدت باعث اعتیاد می شود و فرد باید دزهای مصرفی را افزایش دهید تا بتواند مانند قبل خوابی با کیفیت داشته باشد. بهتر است برای داشتن خوابی بهتر شب ها شام سبک میل کنید. نان، میوه و شیر از بهترین گزینه ها برای شام می باشد و اگر سعی کنید غذا های شیرین، چرب و تند را در وعده های غذایی شام استفاده نکنید تاثیر بسیار زیادی بر روی خواب خود خواهید گذاشت و راحت تر به خواب می روید.

حتما به یاد داشته باشید که اگر سن شما بیش تر از ۵۰ می باشد بهتر است قبل از خواب از نوشیدنی ها استفاده نکنید زیرا این کار می تواند منجر به بیدار شدن شما در نیمه های شب شده و در نتیجه خواب منظم را از بین خواهد برد.

 

ایجاد محیط خواب بهتر

هر طور که راحت هستید همان گونه بخوابید. بعضی از افراد مایل هستند که روی تشک بخوابند و بعضی دیگر زمین و یا تخت را ترجیح می دهند که همین امر روی خواب آنها موثر است. بهتر است اتاق شما جایی باشد که به دور از هرگونه استرس و اضطراب باشید و بتوانید تا زمانی که درون آن هستید احساس آرامش داشته باشید. برای این کار می توانید از تغییر دکوراسیون استفاده کنید و اتاق خود را هر طور که دوست دارید تزیین کنید.

تزیین کردن اتاق با رنگ های سرد به شما کمک می کند تا بتوانید از دغدغه های ذهنی خود بکاهید. یکی از ساده ترین روش های اصولی برای داشتن خواب مفید این است که لباس های گشاد بپوشید تا بتوانید به راحتی بخوابید.

 

استفاده از وسایل خاص

داشتن بعضی از وسایل خاص می تواند باعث شود که شما خواب راحت تری داشته باشید و در طول روز حس خستگی نداشته باشید. اگر در یک خیابان شلوغ زندگی می کنید می توانید در حین خواب از گوشی های مخصوص استفاده کنید و یا حتی اقدام به تعویض پنجره ها کنید تا صدای کم تری متوجه شما شود. اگر آفتاب بسیار زیادی وارد اتاقتان می شود می توانید از پرده های ضخیم و تیره برای از بین بردن آن استفاده کنید و به طور کلی هر ماری که می توانید انجام دهید تا بتوانید موانع خواب خود را از بین ببرید.

 

حمام کردن

از دیگر اصول داشتن خواب مفید حمام کردن است. استفاده از دوش آب گرم به شما کمک می کند تا بتوانید ماهیچه های خود را منبسط کرده و به راحتی بخوابید. معمولا بعد از این که از دوش آب گرم استفاده کردید خواب آلود تر هستید و می توانید بعد از پوشیدن لباس و خشک کردن اصولی موهایتان به راحتی بخوابید و از داشتن یک خواب با کیفیت لذت ببرید.

 

پیاده روی کردن

لازم نیست برای این کار از خانه خود خارج شوید و می توانید در خانه قبل از خواب چند دقیقه ای پیاده روی کنید. در ضمن ورزش کردن در طی روز نیز می تواند برای داشتن یک خواب عمیق و با کیفیت مناسب بوده و بدن را برای خواب خوب آماده کند و بهتر است از آن غافل نشوید.

 

هدر ندادن وقت

خیلی از افراد وقت زیادی را در تخت خواب می گذرانند. زمانی که فرد به دنیا می آید، حدود 18 ساعت می خوابد و به همین ترتیب زمانی که سن او بیشتر می شود ساعات خوابش کمتر خواهد شد. از ده سالگی فرد به بعد، حدود 9 ساعت می خوابد و این خواب می تواند نیازهای او را تامین کند و به رشد او کمک می کند.

افرادی که به بلوغ کامل رسیده اند حدود 7 الی 8 ساعت روز می خوابند و بیشتر از این دچار مشکلات دیگر می شوند و خواب آنها آزار دهنده می شود. باز هم نمی شد که میزان دقیق خواب هر فرد را مشخص کرد و باید کیفیت خواب را افزایش دهید تا بتوانید از مضرات بی خوابی در امان باشید.

پس اصول داشتن خواب مفید این است که وقت خود را در رختخواب هدر ندهید. یعنی وقتی که می خواهید بخوابید فقط باید 15 دقیقه به خود اجازه به خواب رفتن دهید و در صورتی که این زمان بیشتر شد می بایست بلند شوید و کاری را انجام دهید تا بتوانید پس از انجام کار راحت تر بخوابید. در این زمان بهتر است به سراغ گوشی و لپ تاپ خود نروید زیرا این کار باعث ایجاد حس برانگیختگی شما می شود و پس از آن هم نمی توانید که خواب راحت داشته باشید. بهتر است کارهای ساده مانند کتاب خواندن قبل از خواب را امتحان کنید و تاثیر آن را ببینید.

 

ساکت کردن افکار

وقتی که به تخت خواب می روید بهتر است که اجازه پیشروی به افکار را ندهید و برای مدتی سکوت کنید تا بتوانید وارد چرخه خواب شوید. برای اینکه بتوانید جلوی افکار خود را بگیرید بهتر است قبل از اینکه برای خواب اقدام کنید 10 دقیقه مدیتیشن کنید و به افکار خود فکر کنید و آنها را تجزیه و تحلیل نمایید. مدیتیشن قبل از خواب به شما کمک خواهد کرد که بتوانید مشکلات و استرس های خود را دور کنید و با خیال راحت به رختخواب بروید و برای روز بعد برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی کردن قبل از خواب خیلی مهم است و می تواند ذهن شما را برای روز بعد و کارهایی که قرار است انجام دهید آماده نماید. اگر قبل از خوابیدن دچار افکار نا امید کننده می شوید باید با روش های ساده و کاربردی آنها را از ذهن دور کنید زیرا این افکار می تواند باعث دیدن خواب های اشفته شود و خواب مفید را از شما بگیرد.

 

 

خاموش کردن وسایل ارتباطی قبل از خواب

ساده ترین اصول داشتن یک خواب مفید این است که قبل از خوابیدن و رفتن به اتاق خواب، گوشی و دیگر وسایل ارتباطی را خاموش کنید. سعی کنید به کل این وسایل را وارد تختخواب نکنید و وقتی که واقعا می خواهید بخوابید، بدون در دست داشتن گوشی به اتاق خواب بروید و بخوابید. بهتر است که اتاق خود را پاتوق غذاخوری و یا تماشای فیلم نکنید تا بتوانید با احساس آرامش به خواب عمیق بروید.

پرهیز از مصرف الکل و مواد

قبل از غروب آفتاب بهتر است مواد مخدر و یا دیگر مواد مخدر را مصرف نکنید. استفاده از مواد مخدر بعد از غروب خورشید می تواند آرامش شما را به هم بزنید و باعث ایجاد اختلالات وسیعی در دستگاه عصبی و گوارشی شما شود و باعث شود که خواب مفید نداشته باشید. با استفاده از الکل شاید سریع بخوابید ولی باید به یاد داشته باشید که تاثیرات خوبی بر بدن شما ندارد و ممکن ات روز بعد و پس از بیدار شدن حس ناخوشایندی داشته باشید.

 

پرهیز از کافئین

چای، قهوه و دیگر مواد دارای کافئین محرک هستند و می تواند باعث انرژی کاذب شوند. این مواد اگر در شب استفاده شوند باعث می شوند که شما هوشیارتر شوید و دیگر نخواهید توانست به راحتی بخوابید و خواب مفید را تجربه نمی کنید پس بهتر است که شب قبل از خواب از مواد کافئین دار دور بمانید.

 

داروها و بی خوابی

افراد زیادی هستند که از داروهای مختلف استفاده می کنند و بعد از مدتی از بی خوابی خود شکایت می کنند. به یاد داشته باشید که برخی از دارو ها هستند که می توانند بر روی چرخه خواب و بیداری بدن تاثیر گذاشته و خواب راحت را از شما بگیرند. افرادی که از دارو های آسم استفاده می کنند بیش تر در معرض بی خوابی قرار می گیرند زیرا اثرات جانبی این داروها بسیار زیاد بوده و بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد. اگر دچار بی خوابی هستید و دارو استفاده می کنید بهتر است در رابطه با عوارض جانبی آن ها با پزشک خود مشورت کرده و در صورت نیاز از دارو های دیگری استفاده کنید تا بدن شما در اثر بی خوابی آسیب نبیند.

 

ایجاد آرامش برای بدن

اصول داشتن خواب مفید بسیار آسان می باشد و شما می توانید با ساده ترین راه ها از داشتن خوابی مفید بهره مند شوید. بهتر است قبل از خواب خود یک سری تمریناتی را انجام داده تا بتوانید با خیال راحت خوابیده و از خواب خود لذت ببرید. یوگا یکی از ورزش هایی می باشد که به کشش عضلات شما کمک می کند و می تواند خوابی مفید برای شما به همراه داشته باشد و از دیگر کارهایی که به داشتن آرامش درونی کمک می کند عبارتند از :

  • نفس کشیدن آرام و عمیق
  • داشتن برنامه ریزی برای سامان دادن به مشغله های ذهنی
  • صحبت کردن در رابطه با افکار خود
  • از بین بردن افکار آزار دهنده
  • خیال پردازی و رویا بافی
  • شمردن معکوس اعداد به صورت های مختلف

 

اگر با استفاده از اصول داشتن خواب مفید باز هم نتوانستید بی خوابی و خواب های بی کیفیت خود را درست کنید بهتر است به یک پزشک با تجربه مراجعه کنید تا بتوانید با انجام دادن آزمایش های مختلف از سلامت جسمانی خود مطمئن شده و اگر مشکلی هست آن را به صورت کامل و با دارو های خاص درمان کنید تا بعدا مشکل شما غیر قابل حل شدن نباشد. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر مطالبی در رابطه با درمان بی خوابی با طب سوزنی و درمان بی خوابی شبانه مشاهده کنید.

مطالب مشابه را ببینید!