مجله تاپ‌ناز‌

نگاهی به موزه لوور در ابوظبی

موزه لوور ابوظبی، اولین موزه جهانی در دنیای عرب است. مراسم افتتاح این موزه بسیار با شکوه برگزار شد و این لحظه تاریخی با اتش بازی، مراسم و نمایش های قرهنگی ماندگار شد.

موزه لوور ابوظبی

این موزه ویترینی از باشکوه ترین آثار هنری جهان است و چیزی که در نگاه اول نظر همه را به خود جلب می کند اسم این موزه است، در واقع این موزه نام خود را از معروف ترین موزه دنیا، موزه لوور فرانسه قرض گرفته است. در ادامهالی گشت را همراهی کنید تا از موزه لوور ابوظبی بیشتر بدانید.

موزه لوور ابوظبی

ابوظبی از سال ها قبل برای ساخت موزه ای باشکوه در این شهر برنامه ریزی کرده بود برای همین هم  بیش از ۱۰ سال پیش با فرانسه به توافق رسید و فرانسه قبول کرد که با دریافت صدها میلیون دلار اسم موزه معروف خود لوور را به ابوظبی امانت بدهد. این نام آنقدر برای این موزه افتخار آمیز بوده که ابوظبی حاضر شده برای این کار ۵۲۵ میلیون دلار به فرانسه پرداخت کند. شاید فکر کنید حالا که اسم این موزه، لوور است دقیقا کپی موزه لوور پاریس شده اما این طور نیست، لوور ابوظبی موزه ای جدید و مستقل است و با اینکه در آن آثار ارزشمندی از هنرمندان معروف دنیا را می بینید اما بیشتر بر روی تاریخ تمدن کشورها و ادیان جهان تمرکز کرده است. در موزه آثاری هنری از همه جای دنیا قرار داده شده تا نشان دهد که بین هنر شرق و غرب تفاوت و یا فاصله ای وجود ندارد. این موزه در واقع موزه هنر و تمدن است و ساخت آن به طور رسمی در ماه می ۲۰۰۹ شروع شد با اینکه قرار بود خیلی زودتر از این ها افتتاح شود اما بنا به دلایلی به تاخیر افتاد تا اینکه بالاخره در نوامبر ۲۰۱۷ افتتاح شد.

موزه لوور ابوظبی

موزه لوور ابوظبی در جزیره سعدیات قرار دارد و یکی از ویژگی های آن این است که موزه ای جهانی به حساب می آید برای همین هم به آن «پلی میان تمدن ها» می گویند؛ با اینکه غیر ممکن است که یک موزه بتواند همه فرهنگ ها و دوره ها را به اندازه مساوی نشان دهد اما موزه لوور ابوظبی در تلاش است تا با بیرون آوردن اشیاء از مکان های همیشگی شان داستان خلاقیت جهانی را دوباره تعریف کند. این موزه اوج خلاقیت معماری را نشان می دهد گنبد مشبکی سقف موزه اجازه می دهد تا نور خورشید به داخل بتابد و این نور چند تکه شده به فضای داخلی گالری ها جلوه ای زیبا می دهد. ساخت این موزه را یک معمار فرانسوی به اسم «ژان نوول» انجام داد معماری که برنده بالاترین جایزه معماری است و نامش یادآور معماری های خلاقانه است. او می گوید برای طراحی این موزه از معماری عربی الهام گرفته اس و سعی کرده تا معماری کاملا متناسب با جامعه عربی باشد. سقف به خوبی ما را یاد برگ های در هم پیجیده درختان نخل می اندازد، در گذشته از این برگ ها برای پوشش سقف خانه های عربی استفاده می شده است.

موزه لوور ابوظبی
موزه لوور ابوظبی

موزه ابوظبی کاملا در احاطه آب است و در لبه شرقی جزیره قرار گرفته است. موزه در مجموع ۵۵ سالن و ۲۳ گالری دائمی دارد که نکته جالب درباره آن ها این است که هیچ کدام از این گالری ها شبیه هم نیسنتند و با وارد شدن به یک گالری انگار به جای تازه ای رفته اید. این موزه با ۲۴ هزار متر مربع بزرگ ترین موزه هنر در شبه جزیره عربستان است و با وجود این گنبد مشبک می توانید در حالی که سالن با نور طبیعی روشن شده از دیدن این همه آثار هنری لذت ببرید. در این موزه ۶۰۰ اثر دائمی به نمایش در می آید و ۳۰۰ اثر دیگر هم از فرانسه قرض گرفته شده است. جالب است که موزه های معتبر فرانسه طبق قراردادی آثار هنری برجسته خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال به موزه لوور ابوظبی قرض داده اند. البته برای این کار حدود ۷۵۰ میلیون دلار هزینه شده است. در اینجا آثاری از هنرمندان معروف دنیا مثل پیکاسو و ونگوگ را می بینید و در نمایش آثار هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه آثار فارغ از اینکه برای چه دین و مذهبی هستند به نمایش در آمده است. در این موزه با آثاری متنوع روبرو هستید در قستی از گالری نقاشی هنرمند فرانسوی را می بینید و در همان نزدیکی یک اثر تاریخی از کشوری مثل ترکیه نظرتان را جلب می کند. حتی اگر هیچ علاقه ای به تماشای این تعداد آثار هنری نداشته باشید حتما از معماری و طراحی متنوع گالری ها خوشتان می آید.

موزه لوور یک مرکز جداگانه ای دارد که فقط مخصوص محققان است تا درباره مجموعه های موزه آموزش های بیشتری ببینند. در بخش مرکزی زیر گنبد، موزه ای برای آموزش و سرگرمی بچه های بین ۶ تا ۱۲ سال در نظر گرفته شده و در آن نمایشگاه های موقتی برگزار می شود که فقط مناسب گروه سنی بچه هاست. این موزه به دنبال این است تا پایتخت امارات را به قطب فرهنگی و جهانی تبدیل کند. موزه لوور ابوظبی تفاوت ها را از بین برده و این فرصت را برای افراد زیادی به وجود آورده تا از موزه ای جهانی و باکیفیت لذت ببرند. مطمئنا برای خیلی از کسانی که در آسیا زندگی می کنند و به دنبال دیدن موزه های جهانی هستند سفر به ابوظبی راحت تر از سفر به اروپا خواهد بود. این موزه برای ابوظبی یک دستاورد بزرگ محسوب می شود و با کمک آن می تواند به یک مقصد بزرگ جهانی تبدیل شود بی دلیل هم نیست که طبق برنامه ریزی ها قرار است که این موزه سالانه میلیون ها گردشگر را به ابوظبی بکشاند.

همچنین :  نگاهی به جاهای دیدنی و تفریحی ابوظبی در امارات

مطالب مشابه را ببینید!