مجله تاپ‌ناز‌

نگهداری از گیاه نیزه آفریقایی + شرایط نگهداری و پرورش این گیاه زیبا و همیشه سبز

گیاه نیزه آفریقایی از دسته گیاهان همیشه سبز و بومی مناطق گرمسیری است. در این مطلب روش نگهداری و پرورش این گیاه را می خوانید با ما همراه باشید.

گیاه نیزه آفریقایی با نلام سانسوریای نیزه ای هم شناخته می شود و از گیاهان مناطق آنگولا است که برگ های راست لوله ای مشابه نیزه دارد و به دلیل زیبایی که دارد بسیار مورد پسند باغبانان است. این گیاه تا 1 متر رشد می کند و قطر آن به 3 سانتی متر می رسد.

نگهداری از گیاه نیزه آفریقایی زیبا

گیاه نیزه آفریقایی جزو گیاهان همیشه سبز است و بیشتر از زمین می روید و گاهی هم زیر زمین وجود دارد و می توان آن را از دسته کلونی های وحشی دانست. این گیاه بیشتر به صورت خالخالی و برگ های لوله ای دیده می شود و خیلی نرم است و در رنگ های سبز و طوسی وجود دارد. برگ های این گیاه حدود 3 سانتی متر ضخامت دارند و می تواند تا ارتفاع 1 الی 2 متر رشد کند. گیاه نیزه آفریقایی در سن کم شکوفه می زند و برای تزیین خانه استفاده می شودو گل نیزه آفریقای جزو گیاهان نامعمول و عجیب است که می توانید آنها را در بستری پر از شن بکارید و مهمترین نکته ای که برای کاشت و نگهداری گیاه نیزه آفریقایی وجود دارد این می باشد که می تواند بعد از کاشت آن را به حال خود رها کرد تا روند رشد خود را طی کند.

شرایط لازم برای پرورش و مراقبت از گیاه نیزه آفریقایی

تمام گیاهان برای اینکه بتوانند رشد خوبی داشته باشند نیاز به شرایطی دارند و شما باید این شرایط را فراهم کنید که در ادامه به بعضی از اصول و روش های نگهداری گیاه نیزه آفریقایی اشاره می کنیم.

نگهداری از گیاه نیزه آفریقایی

نور

باید بدانید که این گیاه در محیط های روشن بسیار دوام دارد و باید مقدار نور را به اندازه کافی دریافت کند و می تواند از طریق نور جانبی زیر پنجره هم رشد خوبی داشته باشد ولی اگر به مدت طولانی گیاه را در جایی کم نور قرار دهید، روند رشد متوقف می شود. گیاه نیزه آفریقایی وقتی که نور کافی دریافت می کند، برگ های ایستاده ای خواهد داشت و می تواند در فضای گلدان جلوه زیباتری داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: آموزش پرورش درخت زیتون + نحوه تکثیر و شرایط نگهداری درخت زیتون

دما

به صورت کلی این گیاه بومی مناطق شرجی است و می تواند در دمای بین 18 تا 26 درجه سانتی گراد مقاومت کند ئ تغییرات دمایی را کنترل کند ولی اغلب توصیه می شود که آنها را در دماهایی کمتر از 13 درجه قرار بدهید تا رشد خوبی داشته باشند. این دسته از گیاهان قابلیت تحمل هوای خشک را هم دارند به شرط اینکه بیش از حد در معرض آلوده کننده ها مانند دود ماشین قرار نگیرند و در واقع یک رطوبت معمولی در محیط اتاق می تواند برای این گیاهان مفید باشد.

نگهداری از گیاه نیزه آفریقایی

آبیاری

وقتی که رشد این گیاه فعال است باید آبیاری را به صورت متعادل انجام دهید و مقدار آن به اندازه ای باشد که خاک رطوبت خود را حفظ کند و پیش از هر بار آب دادن به گیاه اجازه دهید که بستر خوب خشک شود. در فصول سرد سال هم باید اجازه دهید سطح بستر تا نصف خشک شود و سپس آبیاری کند و در موقع انجام آن مراقب باشید که آب بروی برگ نریزد زیرا این اتفاق باعث پوسیدگی برگ ها می شود. اگر برگ ها بیش از حد مورد آبیاری قرار بگیرند زرد می شوند و به تدریج نابود می شوند.

خاک و تغذیه

بستر گیاه نیزه آفریقایی باید دارای زهکشی مناسب باشد و می توانید برای بستر از ترکیب خاک شن، پرلیت و خاک برگ استفاده کنید تا گیاه بتواند روند رشد خود را به خوبی طی کند. توصیه می شود که در تغذیه گیاه نباید افراط کرد و تنها یک بار در طول ماه گیاه را با کودهای مایع تغذیه کنید.

تعویض گلدان

باید توجه داشته باشید که باید در فصل بهار گلدان را تعویض کنید زیرا در این فصل شاه و برگ های آن شلوغ می شود و این شلوغی ممکن است ریشه ها را دچار آسیب کند. توصیه می شود که از گلدان جدید که دارای زهکشی مناسب است استفاده کنید تا گیاه شما دچار هیچ نوع مشکلی نشود و باید به اندازه کافی خاک رس در پاین ترین سطح گلدان بگذارید.

بیماری های گیاه نیزه آفریقایی

این گیاه ممکن است دچار پوسیدگی ریشه شود و باید به آبیاری آن بسیار دقت کنید و انتهاب گلدان سوراخ هایی برای خروج آب ایجاد کنید. بیماری های قارچی هم ممکن است گیاه را مورد هجوم قرار دهند که می تواند برای نابودی از قارچ کش های مانکوز استفاده کرد و نشانه های بروز این بیماری شامل زرد شدن ساقه و تغییر رنگ در ساقه و بدنه گیاه است.

مطالب مشابه را ببینید!