مجله تاپ‌ناز‌

نحوه نگهداری و مراقبت صحیح از کیف‌ های چرمی چگونه است؟

نحوه نگهداری و مراقبت صحیح از کیف‌ های چرمی چگونه است؟

به‌طورمعمول کیف‌های چرم از دو جنس چرم طبیعی یا چرم مصنوعی تولید می‌شوند. چرم طبیعی همان‌طور که از نامش پیداست، از پوست حیواناتی چون گاو، شتر، بز و گوسفند به دست می‌آید. درواقع ترکیب پوست این حیوانات با موادی مانند زاج سفید، پوست درختانی نظیر صنوبر، کاج، بلوط و سماق و برخی مواد شیمیایی باعث می‌شود تا چرم، انعطاف‌پذیری بسیار بالایی داشته باشد و بتوان از آن در طراحی و تولید انواع  کیف، کفش و پوشاک زنانه و مردانه استفاده کرد.

از طرفی چرم مصنوعی، به‌عنوان جایگزینی برای نوع طبیعی آن است. کیف‌هایی که با چرم مصنوعی تولید می‌شوند، ظاهری مناسب و البته قیمتی پایین‌تر نسبت به کیف‌های چرم طبیعی دارند. به‌طورکلی تفاوتی ندارد که کیف شما از چه نوع چرمی ساخته‌شده؛ درهرصورت نگهداری آن به شیوهای صحیح اهمیت زیادی دارد.

چگونگی مراقبت از کیف چرم زنانه

توجه  و اهمیت خانم‌ها برای داشتن کیف‌ چرم زنانه دستی و دوشی دلایل زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، دوام بالای چرم می‌باشد. به‌طوری‌که علاوه بر اینکه چرم ماندگاری زیادی دارد اگر از کیف چرم خود به‌خوبی مراقبت کنید و آن را در معرض موقعیت‌های آسیب‌زا قرار ندهید، می‌توانید به مدت طولانی‌تری از آن کیف با همان ظاهر زیبای روز اول استفاده کنید.

استفاده مداوم از کیف‌های چرم در گذر زمان و بدون انجام اصول مراقبتی آن باعث می‌شود که کیف شکل اولیه خود را از دست بدهد و به‌اصطلاح، چرم پیر می‌شود. ازاین‌رو انجام روتین مراقبتی از محصولات چرمی و توجه به نکات نگهداری، می‌توانند استحکام، دوام، زیبایی و جذابیت آن را حفظ کنند.

به‌طورکلی سه مرحله اصلی برای نگهداری از کیف‌های چرمی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

تمیز نگه ‌داشتن چرم

تمیزی و لکه‌دار نبودن انواع کیف اداری چرم زنانه باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و بهتر دیده شدن شخصیت افراد می‌شود. به‌طورکلی مهم‌ترین مرحله مراقبت از محصولات چرمی تمیز نگه ‌داشتن آن‌ها است؛ زیرا درصورتی‌که ماده‌ای روی کیف ریخته شود و تمیز نگردد، پس از مدتی می‌تواند به ساختار کیف آسیب وارد کند. برای پاک کردن گرد و غبار و دیگر آلودگی‌ها روی سطح کیف، می‌توانید از ترکیب آب گرم، یک قطره مایع شستشو یا صابون و اسفنج استفاده کنید.

پس از کشیدن این محلول بر روی سطح کیف، می‌بایست با پارچه خیس سطح آن را به‌سرعت پاک کنید تا لکه مواد شوینده بر روی کیف باقی نماند. برای لکه‌های قوی‌تر مانند جوهر خودکار می‌توانید از الکل استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که نباید الکل را به‌طور مستقیم روی کیف اسپری کنید. بهتر است یک دستمال تمیز و بدون پرز را با کمی الکل خیس کنید و سپس دستمال را روی سطح کیف بکشید تا تمیز شود.

نحوه نگهداری و مراقبت صحیح از کیف‌ های چرمی چگونه است؟

خشک نگه‌ داشتن چرم

خشک نگه‌ داشتن کیف چرم یعنی از خیس شدن آن با آب و مایعات دیگر جلوگیری کنید. یکی از راه‌هایی که از کیف شما در برابر رطوبت محافظت می‌کند، اسپری‌های ضد آب هستند. شما می‌توانید قبل از استفاده از کیف، مقدار مناسبی از محلول ضد آب را بر روی سطح آن اسپری کنید و پس گذشت حداقل یک روز، با خیال راحت از کیف خود حتی در آب و هوای بارانی استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از ضد آب‌های ارگانیک برای چرم‌های حساس و یا طبیعی توصیه می‌شوند.

هرگز برای خشک‌ کردن قسمتی از کیف که خیس شده است، از حرارت  شوفاژ، بخاری و یا اتو استفاده نکنید؛ چراکه این عمل باعث از بین رفتن چربی طبیعی چرم می‌شود و به بافت آن آسیب وارد می‌کند.

استفاده از روغن‌های مخصوص

روغن‌های مخصوصی برای مرطوب کردن محصولات چرمی وجود دارند که از خشک شدن چرم جلوگیری می‌کنند. ازآنجاکه خشک شدن بیش‌ازحد چرم، باعث می‌شود که کیف شما حالت شکنندگی بگیرد و بر روی آن ترک‌هایی ایجاد شود؛ بهتر است به‌منظور مراقبت روزانه، با استفاده از مقدار اندکی از روغن و یک دستمالی خشک و تمیز سطح کیف خود را مرطوب کنید. همچنین این روغن‌ها در از بین بردن خراش‌های جزئی که بر روی کیف چرم به وجود می‌آید هم نقش دارند و آن‌ها را از بین می‌برند.

قسمت‌هایی از کیف را که در معرض برخورد با ابزارهای تیز هستند با روغن مخصوص، وازلین و یا واکس چرم پوشش دهید. این کار تا حدودی زیادی از ایجاد خراش بر روی کیف جلوگیری می‌کند. همچنین اگر خراشی بر روی کیفتان ایجاد شده است، مقداری از روغن را بر سطح آن بمالید و بعد از چند دقیقه با یک دستمال نرم آن را پاک کنید.

معمولاً برای خراش‌های عمیق‌تری که با روغن از بین نمی‌رود، از رنگ و یا جلای چرم استفاده می‌کنند. بهتر است شب‌ها و یا در زمان‌هایی که از کیف خود استفاده نمی‌کنید، سطح آن را با روغن و یا واکس پوشش دهید. چراکه اگر این مواد به‌خوبی به خورد چرم نروند، می‌توانند گرد و غبارها را جذب کنند که علاوه بر آلوده کردن سطح کیف، باعث تیره و کدر شدن رنگ آن نیز می‌شود.

نحوه نگهداری و مراقبت صحیح از کیف‌ های چرمی چگونه است؟

نکات مهم برای نگهداری از کیف چرم

خوب است بدانید که شرایط و نحوه نگهداری کیف می‌تواند نقش مهمی در دوام آن داشته باشد. بنابراین بهتر است کیف خود را در جایی قرار دهید که تحت ‌فشار قرار نگیرد. اگر در فاصله‌های زمانی طولانی از کیف خود استفاده نمی‌کنید، برای حفظ شکل ظاهری‌اش، درون آن را با کاغذ یا روزنامه پر کنید تا حالت اولیه خود را از دست ندهد. توجه داشته باشید که نباید کیف چرمی‌تان را درون کیسه‌های نایلونی قرار دهید. چراکه کیسه‌های نایلونی رطوبت را در خود نگه می‌دارند و باعث ایجاد آسیب در ساختار کیف می‌شوند.

از دیگر مواردی که در سالم ماندن کیف چرم شما اثر می‌گذارند عبارت‌اند از:

  • بلافاصله پس از استفاده از کرم مرطوب‌کننده و یا با دست‌های آلوده به کیف خود دست نزنید.
  • کیف چرمی را در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید. نور خورشید باعث خشک و شکننده شدن چرم و حتی به‌مرور زمان موجب پارگی آن می‌شود.
  • کیف چرمی خود را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. قرار گرفتن چرم در محل گرم و مرطوب، کیف را مستعد کپک زدن می‌کند که یکی از اصلی‌ترین عوامل برای از بین رفتن کیف و پایین آمدن کیفیت آن است.
  • به کیف چرم خود استراحت دهید! استفاده مداوم از کیف چرم در کنار عدم رعایت مراقبت‌های لازم می‌تواند باعث پیری زودرس کیف و از دست دادن فرم و ظاهر اولیه آن شود.
  • کیف چرمی را نکشید! مطمئناً می‌دانید که محصولات چرمی تا حدودی خاصیت کشسانی دارند. زمانی که شما به میزان زیادی باعث کشیدگی آن‌ها شوید، کیف چرم فرم اولیه و همچنین براقیت خود را از دست می‌دهد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که کیف خود را بیشتر از گنجایش آن پر از وسایل مختلف نکنید.

توجه به ظاهر و تمیزی زیپ و یا زنجیرهای کیف‌های چرم نیز یکی از نکات مهم در هنگام نگهداری از آن‌ها است. همچنین در نظر داشته باشید که استفاده از واکس‌های معمولی برای کیف چرم، می‌تواند باعث ایجاد خوردگی در سطح آن شود.

نحوه نگهداری و مراقبت صحیح از کیف‌ های چرمی چگونه است؟

چگونه بهترین کیف چرم را انتخاب کنیم؟

زمانی که شما برای خرید کیف چرم زنانه و یا مردانه به بازار می‌روید متوجه تفاوت قیمت میان آن‌ها می‌شوید. یکی از عواملی که در قیمت کیف چرم زنانه تأثیر بسزایی دارد، جنس طبیعی یا مصنوعی آن است. درواقع چرمی که از پوست حیوانات به دست می‌آید به دلیل دوام، استحکام و کیفیت بیشتری که دارد، از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. فرایندی که چرم طی می‌کند تا قابلیت استفاده در صنعت را پیدا کند نیز در ارزش‌گذاری آن مؤثر است.

پس از نوع چرم نوبت به برندی می‌رسد که کیف را طراحی و تولید است. وجود طرح و یا اکسسوری خاص بر روی کیف نیز می‌تواند ارزش مادی آن را بالا ببرند.

مطالب مشابه را ببینید!