مجله تاپ‌ناز‌

نگهداری گل ترون + اطلاعات در مورد رشد و پرورش گل زیبای ترون

نگهداری گل ترون

پرورش گل ترون به دلیل برگ و گل های زیبایی که دارد مورد توجه پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته است و به همین دلیل در این مطلب می خواهیم روش های کاشت و نگهداری این گیاه زیبا را بررسی کنیم.

گل ترون جزو گیاهان دسته خانواده زیتون است و بیشتر به صورت یک ساله رشد می کند و اگر در مکانی سرد قرار بگیرد بلافاصله برگ هایش را از دست می دهد. این گیاه زیبا دارای برگ و گل هایی رنگارنگ و متنوع است که توجه علاقمندان به پرورش گل و گیاه را به خود جلب کرده است.

نحوه پرورش گل ترون

باید بدانید که گیاه ترون جزو گیاهان جنس برگ نو است که خزان پذیر و همیشه است. از دست دادن برگ های آن بستگی به شرایط محید دارد و در مکان های سرد برگ هایش به سرعت از دست می روند ولی در مکان گرم همیشه سرسبز است.

این گیاه زیبا رشد نسبتا سریعی دارد و سه متر ارتفاع پیدا می کند و در فصل بهار و تابستان گل هایی سفید رنگ با بویی نه چندان خوشایند تولید می کند و معمولا برگ های آن حدود 2.5 الی 7 سانتی متر طول دارند و از آنجای که دارای میوه های سیاه رنگ است در محیط ما به آن ترون گفته می شود. باید بدانید که این گل در واقع گیاهی کم توقع و مقاوم در مقابل سرما و شرایط بد است و می توانید روند رشد خود را ادامه دهد.

برگ ها به صورت درختچه ای هستند و گاهی ارتفاع و عرض آنها تا 5 متر هم می رسد. گیاه ترون دارای گل های ریز و سفید رنگی است که در انتهای شاخه ایجاد می شوند و میوه های آن هم به رنگ سفید و مشکی می باشند که توجه پرندگان را به خود جلب می کنند. به صورت کی یکی از خصوصیات بارز ترون این است که گرد و خاک هیچ صدمه ای به آن وارد نمی کند ولی بری رشد نیاز به آبیاری زیاد دارد و اگر در زمین نسبتا مرطوب قرار بگیرد رشد خوبی خواهد داشت. توصیه می شود بلافاصله پس از انجام گلدهی گیاه را هرس کنید.

کاشت و تکثیر گل ترون

باید توجه داشته باشید که این گیاه را می توان با استفاده از کاشت بذر و قلمه خیلی راحت تکثیر کرد. به همین دلیل اگر در طول پاییز میوه های تازه گیاه را جمع آوری کرده و پیش از اینکه پوشش آنها خشک شود باز بکارید میزان جوانه زنی گیاه بالا و مناسب خواهد بود و البته که در این شرایط بذر نیاز به تیمار پیش از کاشت ندارد.

اگر پوشش روی میوه خشک شد پیش از کات باید حتما آنها را در آب بخیسانید تا پوشش نرم شود و سپس پوشش را از میوه جدا کنید و میوه را در بستر کشت کنید. لازم است تا بذر را در عمق 2 الی 3 سانتی متری خاک و در مکانی بکارید که در طول روز حدود 6 ساعت نور مستقیم دریافت کند. دمای مناسب جوانه زنی هم بازه دمایی 10 الی 25 درجه سانتی گراد است که باید تامین شود.

می توانید ترون را با استفاده از قلمه ها تکثیر کنید. باید در طول فصل بهار حدود 10 سانتی متر و یا قلمه هایی نیمه چوبی در فصل تابستان و قلمه هایی چوبی در پاییز به طول 20 الی 30 سانتی متر تهیه کنید. این ارقام کاملا نسبی است ولی توجه داشته باشید که روی قلمه حداقل دو گره باید وجود داشته باشد. قلمه های سبز که زمان تهیه آنها فصل بهار است از نوک ساقه های جدید و جوانه گیاه برداشته می شوند. قلمه های نیمه چوبی از ساقه هایی که کمتر رسیده اند و در آخر قلمه های چوبی از ساقه هایی که به خوبی رسیده و بالغ شده اند تهیه می شوند. توجه داشته باشید که کاربرد این قلمه های معمولا در حاشیه سازی پارک ها و فضاهای سبز می باشد.

مطلب پیشنهادی: پرورش گل گاردنیا در منزل + نکاتی که برای پرورش این گل باید بدانید

نگهداری گل ترون

شرایط مورد نیاز

همان گونه که می دانید تمام گیاهان برای اینکه بتوانند و روند رشد خود را خوب طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما باید آن را فراهم کنید و به همین دلیل در ادامه سعی می کنیم اصول پرورش گل ترون را توضیح دهیم:

آبیاری

گیاهان ترون نسبت به کم آبی تا حدی مقاوم هستند. البته که گیاهان جوان باید تا وقتی استقرار در مکان کاشت پیدا کردند به خوبی و فواصل منظم آبیاری شوند تا بتوانند سیستم ریشه ای خود را در خاک بگسترانند. باید توجه داشته باشید که اگر در روند آبیاری افراط کنید با مشکلاتی مانند پوسیدگی طوقه و ریشه های گیاه مواجه می شوید به همین دلیل توصیه می شود فقط زمانی اقدام به آبیاری کنید که سطح خاک تا حدی خشک شده باشد. حتی گیاهان بالغ هم زمانی می توانید آبیاری کنید که بستر کامل خشک باشد.

دما و نور

این گیاه زیبا معمولا گرمای فصل تابستان را به خوبی تحمل می کند البته به شرطی که در طول روز های گرم تابستانی نسبت به آبیاری آن ها دقت زیادی داشته باشید و زمانی که سطح خاک تقریبا خشک شد اقدام به آبیاری کنید. همچنین در مناطقی که تابستان ها بسیار گرم است توصیه می شود گیاه خود را در مکانی بکارید که در تایم عصر از مقداری سایه برخوردار باشد تا لطمه ای به رشد آن وارد نشود. در مورد دمای ایده آل برای پرورش گل ترون باید به بازه دمایی ۱۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد اشاره کرد که گیاه می تواند در آن به خوبی رشد کند.

خاک

توجه داشته باشید که در بستر کشت ترون باید از ترکیب خاک های قلیایی، لومی، باغچه ای و همچنین سنگین استفاده کنید تا پس از آبیاری آب اضافی به سرعت از گلدان خارج گردد و همچنین که بستر کشت باید از زهکشی ایده آلی نیز برخوردار باشد زیرا اگر چنانچه آب اضافی از درون بستر خارج نشود احتمال پوسیدگی ریشه و طوقه گیاه وجود دارد. به طور کلی می توانید هنگام آماده سازی بستر کشت این گیاه مقداری خاک معمولی همراه با پیت ماس و کود دامی پوسیده نیز به بستر اضافه نمایید.

کوددهی

به طور کلی در مورد کوددهی گل ترون نیز می توانید در طول دوران رشد آن یعنی فصول بهار و تابستان دو الی سه مرتبه از کودهایی مانند فرمول ۲۰.۲۰.۲۰ استفاده کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که کوددهی بیش از حد می تواند موجب آسیب دیدن ریشه و در نتیجه کوتاهی قامت گیاهتان شود.

هرس کردن

از آنجایی که پرورش گل ترون بسیار هرس پذیر است می توان آن را کوتاه تر از قامتی که به شکل طبیعی رشد می کند تربیت نمود. این گیاه را در هر زمانی از سال می توانید هرس کنید و در واقع هیچ محدودیت زمانی برای این کار وجود ندارد. همچنین برای عمل هرس نیز می توان با توجه به فرم و شکل اصلی گیاه شاخه هایی را که بیش از اندازه رشد کرده اند یا خارج از شکل اصلی بلند شده اند را تا جایی که نیاز است کوتاه کرد.

مطلب پیشنهادی: پرورش گیاه کریپتانتوس + شرایط نگهداری از این گل و گیاه زینتی

مطالب مشابه را ببینید!