مجله تاپ‌ناز‌

دلیل ورم انگشتان در بارداری + روش های رفع این مشکل

دلیل ورم انگشتان در زمان بارداری می تواند افزایش حجم خون و مایعات در بدن باشد. هر چه به اواخر دوران بارداری نزدیک می شویم این تورم در قسمت انگشتان هم بیشتر می شود. ورم انگشتان در بارداری از مشکلاتی است که در این مطلب در مورد آن می خوانید و روش های رفع ورم انگشتان را در ادامه توضیح داده ایم.

دلیل ورم انگشت در بارداری و درمان آن

ورم انگشت در بارداری یک اتفاق شایع است و در خانم ها رخ می دهد و دلیل آن افزایش حجم مایعات و کاهش گردش خون در بدن است. با روزش کردن منظم و ملایم و نوشیدن آب، استراحت و داشتان برنامه غذایی مناسب شما می توانید این ورم ها را تا حد زیادی کمتر کنید. اگر شدن این تورم شدید است بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کنید.

دوران بارداری برای مادران می تواند پر از خاطرات خوش و دلنشین باشد ولی بعضی از اتفاقاتی که در طول این مدت می افتد می توند اندکی از خوشی این دوران کم کند. بعضی از این اتفاقات مانند استفاده مکرر از سرویس بهداشتی در طول شب، اتیجاد خطهایی قرمز رنگ روی پوست شکم و ورم انگشتان دست و پا در اواخر دوران بارداری می توانند باعث تلخ تر شدن این دوران شوند.
گاهی این تورم ها از ابتدای بارداری برای مادر رخ می دهد که در این مطلب به هر کدام از آنها می پردازیم.

سه ماهه نخست بارداری

افزایش پیدا کردن هورمون پروژسترون در زمان بارداری می تواند سرعت گردش خون را کاهش دهد و باعث نفخ شکم می شود. نفخ باعث ایجاد برجستگی روی شکم می شود که در این دوران هیچ ربطی به وجود جنین درون شکم ندارد، این تورم ها می تواند روی صورت یا انگشتان دست و پا هم رخ دهد. اگیر میزان این تورم ها روی بدن از حالت عادی بیشتر بود و علائم دیگری مانند سردرد، سرگیجه و خونریزی را به همراه داشت باید به پزشک مربوطه در میان بگذارید.

 

سه ماهه دوم بارداری

در سه ماهه دوم از هفته 12 بارداری یا همان اوایل ماه چهارم شروع می شود. در این ماهها مشاهده مقداری تورم روی پا و دست امری طبیعی است و اگر در طول روز روی پاهایتان ایستاده اید و فعالیت نسبی داشته اید روی این تورم ها می تواند تاثیر بگذارد. حجم خون و هورمون های موجود ر خون در دوران بارداری حدود 50 درصد افزایش پیدا می کند که از دیگر عوامل تاثیرگذار در تورم انگشتان دست و پا است.

 

سه ماه سوم بارداری

با ورود به هفته 25 بارداری سه ماهه سوم شروع می شود. در این موقع تورم دست و پا بیشتر اتفاق می افتد. در این زمان جنین بزرگ تر می شود و حس سنگینی به مادر منتقل می شود و جریان خون را از پا به سوی قلب انتقال می دهد، همچنین دلیل دیگر این تورم ها به دلیل ذخیره شدن خون و مایعات بدن است که در ماههای آخر دست و پا به شکل سوسیس های کوچک می شوند. ورم انگشت در بارداری در دیگر نقاط بدن اصلا خطرناک نیست فقط کمی می تواند برای شما آزار دهنده باشد.

 

عوامل ایجاد کننده ورم

  • گرمی هوا
  • رژیم غذایی بد و پرخوری
  • مصرف نوشیدنی های کافئین دار
  • عدم نوشیدن آب کافی
  • پیاده روی طولانی و ایستادن زیاد

ورم انگشتان در بارداری

روش های درمان موثر برای رفع ورم انگشت دست و پا در زمان بارداری

ورم کردن دست و پا در این دوران می تواند باعث آزار خانمها شود ولی طب سنتی با روشهای خانگی در این مورد روش های درمانی زیادی پیدا کرده است که در ادامه 13 مورد از آنها را می خوانید.

 

مطلب پیشنهادی: کارهایی که در ماه آخر حاملگی نباید انجام دهید

 

۱- مصرف محدود سدیم:

اولین قدم برای کاهش میزان تورم انگشتان در بارداری کاهش مصرف سدیم یا همان نمک خوراکی است. نمک آب بدن را در خود نگه می دارد و مانع از خروج آن می شود. همچنین استفاده از غذاهای کنسروی را به حداقل برسانید چون این غذاها بالاترین میزان سدیم را در خود دارند. برای انجام این کار ابتدا نمکدان هارا از روی میز خود بردارید و از سبزی های معطر مانند آویشن، رزماری برای طعم دادن به غذاهای خود استفاده کنید.

۲- بالا بردن مصرف پتاسیم:

یکی از عوامل موثر حفظ تعادل و مایعات در بدن وجود پتاسیم می باشد. کمبود پتاسیم در بافت ها باعث تورم آن ها می شود پس مصرف مولتی ویتامین و غذاهای های دارای پتاسیم کافی را فراموش نکنید. در ادامه به معرفی برخی از مواد سرشار پتاسیم پرداخته ایم:

  1. مصرف سیب زمینی با پوست
  2. موز
  3. سبزی اسفناج
  4. حبوباتی مثل لوبیا و نخود و عدس
  5. آبمیوه ای طبیعی همچون انار، پرتغال، هویج
  6. مصرف لبنیات و ماست
  7. چغندر
  8. ماهی سالمون

ورم انگشتان در بارداری

۳- کاهش مصرف مواد کافئین دار:

مصرف گاه به گاه نوشیدنی های کافئین دار در دوران بارداری مضر نیست اما نوشیدن زیاد از حد این مواد باعث ضرر رساندن به جنین می شود. همچنین قهوه و یا نوشیدنی های کافئین دار باعث ادرار آوری و تکرر در ادرار می شوند که شما را مجبور در مصرف مایعات بسیار می کنند و همین امر موجب ورم انگشتان در بارداری می شود. می توانید قهوه را بدون کافئین همراه با شیر میل کنید و یا از دمنوش های گیاهی مانند نعناع استفاده کنید.

۴- نوشیدن ۱۰ لیوان آب در روز:

زمانی که بدن احساس کمبود آب می کند، آب بیشتری را در خود نگه می دارد و همین امر موجب تورم بیشتر در اجزای بدنتان می شود. اگر روزانه ۱۰ لیوان آب به طور مستمر استفاده کنید می توانید با این کار به کلیه های خود در خارج سازی سموم و مواد زائد بدنتان کمک کنید. اگر فکر می کنید که انجام این کار برایتان سخت است می توانید از لیوان های رنگی و بطری های زیبایی که باب میل شما هستند استفاده کنید. همچنین می توانید با استفاده از لیمو و نعناع آبتان را معطر کنید و از نوشیدن آب نهایت لذت را ببرید.

۵- بالا بردن پاها و استراحت کافی:

اگر روز سخت و پر مشغله ای دارید سعی کنید دقایقی را استراحت کنید و پاهای خود را به سمت بالا ببرید. با انجام این کار به تخلیه مایعاتی که در پاهایتان جمع شده است کمک می کنید.

۶- پوشیدن لباس های راحتی و حدالامکان گشاد:

پوشیدن لباس هایی که در ناحیه مچ دست و پا و کمر کش تنگی درند باعث ورم انگشتان در بارداری می شوند این نوع لباس ها با اختلال در دستگاه گردش خون بدن حس آزار و اذیت را به شما منتقل می کنند. به دلایل گفته شده بهتر است از لباس های راحتی و نخی مخصوص بارداری در تابستان استفاده کنید، در زمستان نیز با استفاده از لباس های نرم و پشمی می توانید این تعادل را به وجود بیاورید.

۷- بدن خود را در حالت خنک نگه دارید:

در ساعاتی که هوا گرم است از خانه خارج نشوید و تمرین ورزشی را نیز انجام ندهید. انجام این کارها در فصل تابستان به کاهش ورم انگشتان در بارداری کمک فراوان می کند. با پوشیدن لباس های نخی و خنک، قرار دادن کمپرس های یخ بر روی دست و پا نیز می توانید دمای بدنتان را معتدل نگه دارید.

۸- ساپورت طبی بپوشید:

اگر روز سخت و پر مشغله ای دارید و باید ساعت ها بر روی پاهایتان بایستید، می توانید از ساپورت های طبی که باعث گردش خون در پاهایتان می شود استفاده کنید. توجه داشته باشید که پوشیدن لباس ها و ساپورت های خیلی تنگ همراه با جوراب می تواند از طرفی دیگر باعث تورم در پاهایتان شود.

۹- انجام پیاده روی در روز:

انجام پیاده روی در روز به مدت۱۰ یا ۱۵ دقیقه به دفع۸ات باعث کاهش ورم انگشتان در بارداری و همچنین تقویت روحیه مادر می شود. از بهترین ورزش ها در این دوره به یوگای بارداری می توان اشاره کرد.

۱۰- استفاده از کفش های راحت:

کفش های فانتزی و پاشنه بلند شاید شما را در پوشیدن تحریک کند اما بهتر است که در این دوران از کفش های طبی و راحتی استفاده کنید تا صدمه ای به ران و کمر خود در این دوران وارد نکنید. کفش های پاشنه بلند با وارد کردن فشار به انگشتان پا باعث تورم در این ناحیه می شود و مادرانی که در دوران بارداری از این کفش ها استفاده کردند بعد از زایمان نیز شاید این تورم ها از بین رود و سایز پایشان یک یا دو شماره افزایش پیدا کند.

۱۱- شنا کردن:

هنوز هیچ نتیجه علمی برای شنا در دوران بارداری و کاهش تورم آن وجود ندارد اما مادران باردار تجربه خود را در این بار ذکر کرده اند. با ایستادن و یا شنا کردن در استخر و مناطقی که آب تا گردن شما وجود دارد حس خنکی و کاهش ورم انگشتان در شما به وجود می آید.

۱۲- انجام ماساژ:

ماساژ بهترین گزینه برای کاهش ورم و استرس در بدن می باشد. اگر فردی را دارید که می تواند شما را به خوبی ماساژ دهد می توانید انجام این کار را  به عهده او بگذارید. به آرامی بر روی تخت دراز بکشید و پاهایتان به سمت بالا بیاورید برای انجام این کار از روغن اسطوخودوس نیز می توانید استفاده کنید فقط مواظب باشید که این ماساژ ها در ناحیه شکم و رحم زیاد انجام نشود چون باعث انقباضات ماهیچه ای رحم و در نتیجه زایمان زود رس می شود. اگر برای انجام این کار فردی را ندارید می توانید به مراکز درمانی و ماساژ مراجعه کنید و با خیال راحت ساعاتی را به خود آرامش هدیه دهید.

 

مطلب پیشنهادی: نکاتی در مورد بارداری و لقاح که خانم ها باید بدانند

 

زمان مراجعه به پزشک

همانطور که در مطلب های بالا گفته شد تورم در بارداری امری کاملا طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد اما اگر این تورم با شدت های بیشتر و با علائمی که در ادامه مطلب ذکر شده همراه  باشد می تواند نشانه از بیماری پره اکلامپسی باشد. این بیماری باعث مسمومیت در دوران بارداری و افزایش فشار خون می شود. این علائم عبارت است از:

  1. تورم ناگهانی دست و پا و یا صورت و اطراف چشم
  2. نورمی که با افزایش زمان تشدید می شود
  3. داشتن سرگیجه و تار بودن محیط
  4. سردرد شدید
  5. گیج و منگ بودن
  6. داشتن مشکل در تنفس

وجود تورم در انگشتان دست و پا همراه با درد و قرمزی و گرم شدن بدن نشانه از بیماری ترومبوز وریدی عمقی است، این بیماری لخته خونی است که در پاها شکل می گیرد. اگر این علائم را مشاهده کردید با سرعت با پزشک متخصص خود در میان بگذارید تا به حل و درمان این مشکل بپردازد. احتمال وجود لخته های خونی به دلیل تغییرات هورمونی در زنان باردار به صورت شایع وجود دارد.

اگر نسبت به هر تورمی در بدنتان احساس نگرانی و استرسی دارید می توانید این مسئله را با دکتر خود در میان بگذارید تا به آرامش روحی برسید و خیالتان از بابت های مختلف راحت کنید.

منبع آرگا

مطالب مشابه را ببینید!