مجله تاپ‌ناز‌

از یک وکیل دیوان عدالت اداری چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

دیوان عدالت اداری یکی از مراجعی قضایی است که تحت نظارت قوه قضائیه به فعالیت خود ادامه می دهد اما وظیفه این این دیوان چیست؟ گاهی مشاهده می شود که افراد حقیقی و یا حقوقی از نحوه عملکرد اداره و یا نهادی دولتی نارضایتی دارند اما نمی دانند که برای پیگیری مطالبات خود به کجا مراجعه کنند. در این باره باید بدانید که دیوان عدالت مرجعی برای رسیدگی به شکایات از اداره های دولتی شناخته شده است؛ به این معنا که در صورتیکه عملی خلاف با قوانین در اداره، موسسه و یا هر نهاد دولتی صورت بگیرد، شاکی می تواند طی مراحل قانونی اقدام به تنظیم لایحه ای برای شکایت از اداره خاطی نماید.

پیگیری رسیدگی به پرونده های شکایت در دیوان عدالت اداری نیازمند کسب یک سری اطلاعات و همچنین صرف زمان است اما به همراه داشتن وکلای مجموعه تهران وکیل به عنوان وکیل دیوان عدالت اداری، می تواند شما را تا رسیدن به سر مقصد نهایی همراهی کند. در ادامه این مطلب قصد داریم به مطالبی در حیطه وظایف وکیل دیوان و اختیارات او بپردازیم؛ با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی را در این باره برای شما همراهان عزیز تشریح نماییم.

از یک وکیل دیوان عدالت اداری چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

دیوان عدالت اداری چیست؟

همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم، وظیفه دیوان عدالت رسیدگی به پرونده های شکایت از اداره های دولتی است اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود بلکه پیگیری شکایت از آرای صادره از سوی هیئت های رسیدگی کننده نیز در دیوان عدالت اداری انجام می شود. با این تفاسیر احتمالا به اهمیت کار و وظایف دیوان عدالت پی برده اید؛ به دلیل اهمیت وظایف گفته شده دیوان در قبال اداره های دولتی، از شهرت یافتن قضات این مرجع قضایی پیشگیری به عمل می آید.

دیوان عدالت اداری دارای چندین شعبه تجدید نظر است که هر کدام از آن ها را قضات اداره می کنند حال آنکه به دلیل مسائل امنیتی جلسات پیگیری پرونده های شکایت، بدون حضور طرفین شکایت انجام می گیرد؛ به این صورت که تنها شاکی با تنظیم لایحه شکایت به صورت غیر حضوری اقدام به شکایت از ارگان مورد نظر می نماید و دیوان نیز با برگزاری جلسات متعدد اقدام به صدور رای نهایی و ابلاغ آن به طرفین می نماید.

 

نحوه رسیدگی به شکایات مردم در دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری دارای چندین دفتر در مراکز استان ها است که شاکی برای ثبت شکایت خود می بایست متن شکایت را به طور کامل در قالب یک دادخواست تنظیم کرده و آن را به دفاتر تعیین شده دیوان تحویل دهد. متن شکایت و نوع آن مشخص می کند که کدام شعبه دیوان صلاحیت رسیدگی به پرونده را خواهد داشت؛ حال شعبه مورد نظر پس از دریافت شکواییه، متن شکایت را بررسی کرده و اسناد و مدارک ضمیمه شده با آن را مطالعه می کند و سپس به منظور در جریان قرار دادن طرف شکایت ابلاغیه ای به او ارسال می شود.

طرف شکایت پس از دریافت ابلاغیه وظیفه دارد در مدت زمان مشخصی نسبت به ارسال مدارک و اسناد برای دفاع از خود اقدام کند. شعبه مورد نظر در دیوان پس از دریافت دفاعیه از جانب طرف شکایت اقدام به بررسی دقیق پرونده و سپس صدور رای نهایی می نماید؛ و در نهایت رای صادر شده نیز به صورت الکترونیکی به طرفین شکایت ابلاغ می شود.

از یک وکیل دیوان عدالت اداری چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

وکیل دیوان عدالت اداری کیست؟

بسیار مشاهده می شود که برخی ها تنها به علت ناآگاهی از روند شکایت در دیوان عدالت اداری، از پیگیری مطالبات خود انصراف می دهند. لازم به ذکر است که برخی از پرونده های مربوط به این دیوان به صورت کاملا تخصصی پیگیری می شوند و به همین دلیل شاید یک فرد ناآشنا به مسائل حقوقی نتواند از عهده پیگیری شکایت خود در دیوان بر بیاید به همین دلیل در این مواقع بهترین گزینه برای پیگیری پرونده در دیوان، کمک از وکیل دیوان عدالت اداری است. در واقع وکیل دادگستری با سابقه چندین ساله ای که در پشتیبانی از اشخاص در مراجع قضایی دارد، قطعا تجربیات کافی را به دست آورده و اکنون با تکیه بر دانش تخصصی و حقوقی خود توانایی پیگیری مسائل را در دیوان خواهد داشت.

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم،  پیگیری شکایت به دیوان عدالت اداری به صورت کاملا غیر حضوری انجام می گیرد بنابراین تمامی تلاش های طرفین شکایت برای دفاع از حق خود در قالب تنظیم لایحه و ارسال مدارک و مستندات انجام می گیرد. با توجه به مطالب گفته شده می توانیم به اهمیت کیفیت لایحه تنظیم شده پی ببریم و به همین دلیل است که گفته شده کمک از وکیل دیوان برای تنظیم لایحه شکایت و پیگیری پرونده شکایت امری ضروری تلقی می شود.

گاهی مشاهده می شود که با وجود اینکه حق با شاکی است و اسناد و مدارک لازم هم برای این کار موجود است اما تنظیم لایحه به گونه ای ناشیانه صورت گرفته که نتوانسته است از مطالبات شخص دفاع کند اما در این میان یک وکیل کاربلد دیوان تسلط کافی به مدارک لازم برای شکایت و همچنین نحوه بیان شکایت برای پیگیری مطالبات موکل خود را خواهد داشت و به این ترتیب احتمال گرفتن رای موافق در دیوان افزایش پیدا می کند. در مجموع می توان گفت که قلم وکیل می تواند موثر ترین ابزار را برای دفاع از حق و حقوق افراد واقع شود به همین دلیل پیشنهاد می شود از مجموعه تهران وکیل به عنوان خبره ترین وکلای دیوان عدالت اداری غافل نشوید.

برای آشنایی با وظایف یک وکیل دیوان عدالت اداری به سایت تهران وکیل مراجعه نمایید.

از یک وکیل دیوان عدالت اداری چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

وظایف وکیل پایه یک در دیوان عدالت اداری

اولین مشخصه ای که از یک وکیل دیوان عدالت انتظار می رود، دانش تخصصی لازم برای پیگیری پرونده های حقوقی در دیوان عدالت اداری است؛ در واقع به هر اندازه که وکلای دادگستری دارای تخصص بالاتر باشند به تبع روند رسیدگی به پرونده به بهترین نحو ممکن انجام می شود و همین موضوع خود دلیلی برای افزایش موفقیت برای دریافت حق و حقوق قانونی در دیوان خواهد بود. درمجموع وظایف وکیل دیوان عبارتند از:

  • اولین وظیفه ای که از لحاظ شرعی و قانونی از وکیل دیوان عدالت انتظار می رود، حفظ اسرار موکل است.
  • از آنجاییکه پیگیری پرونده های شکایت از موسسه های دولتی، اداره و ارگان های دولتی به صورت غیر حضوری انجام می شود توانایی وکیل، در تنظیم لایحه برای دفاع از حق موکل خود را نشان می دهد‌؛ در واقع تخصص وکیل باید به گونه ای باشد که بتواند لایحه ای دقیق و با جزئیات را تهیه کند تا از این طریق احتمال رسیدن به نتیجه مطلوب قانونی را افزایش دهد.

وکیل دیوان عدالت با تمام طول مسیر شکایت به دیوان عدالت اداری آگاه است؛ به این معنا که می داند باید از کجا و چگونه شروع کند، چه مدارکی را آماده کند، اسناد لازم برای اثبات ادعا کدام ها هستند و در نهایت بهترین روش برای اثبات ادعا چه روشی است. تبحر و قدرت قلم تهران وکیل می تواند راهی روشن برای تسریع در روند پرونده های شکایت به دیوان عدالت اداری باشد.

از یک وکیل دیوان عدالت اداری چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

حوزه اختیارات وکیل دیوان عدالت اداری

حوزه اختیارات وکیل دیوان عدالت یک مسئله ثابت و از پیش تعیین شده نیست بلکه تمامی اختیارات وکیل به مفاد مندرج در قرارداد بین وکیل و موکل او برمی گردد؛ به عبارت دیگر وکیل تنها می تواند در مسائلی نفوذ کند که موکل در قرارداد به او نیابت داده است. در قرارداد وکالتنامه تمامی اختیارات و مسئولیت های وکیل از جانب موکل مشخص می شود و در صورتی که به هر دلیلی از این مفاد سرپیچی شود، وکیل مسئولیت خطای احتمالی صورت گرفته را برعهده دارد.

خطا از حدود اختیارات مندرج در وکالت نامه دو حالت دارد؛ اگر وکیل از حدود اختیارات خود فراتر برود از لحاظ قانونی حقی بابت این اقدامات اضافه به او تعلق نمی گیرد و در طرف مقابل در صورتیکه نقصی در کار او پیدا شود و یا اینکه از انجام وظایف به توافق رسیده مابین طرفین، امتناع کند از لحاظ قانونی و به درخواست موکل مشمول جریمه خواهد شد؛ بنابراین در مجموع می توان گفت که حوزه اختیارات هر وکیل دیوان عدالت اداری بر طبق مواردی خواهد بود که با موکل به توافق رسیده باشد.

زمانی که وکیل دیوان عدالت اداری به عنوان نماینده قانونی موکل خود شناخته می شود، وظیفه دارد نسبت به طرح شکایت در دیوان عدالت اداری اقدام کند و سپس اقدامات لازم را برای دفاع از شکایت پیگیری نماید. از آنجاییکه دعاوی مطرح شده در دیوان عدالت اداری به صورت غیر حضوری پیگیری می شود، وکیل دیوان با تنظیم لایحه دفاعیه به شکلی کاملا تخصصی اقدام به پیگیری از پرونده موکل می نماید. لازم به ذکر است که گاهی قاضی رسیدگی کننده به پرونده بنابر تشخیص که دارد، طرفین را به دفاع از خود فرا می خواند؛ در این مواقع نیز وکیل دیوان عدالت می‌تواند به نیابت از موکل در محضر قاضی رسیدگی کننده به پرونده حاضر شود و از موکل خود دفاع کند.

از یک وکیل دیوان عدالت اداری چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

نتیجه گیری پایانی

همانطور که گفتیم دعاوی مربوط به شکایت از دستگاه های اجرایی، اداره ها و موسسه های دولتی به دیوان عدالت اداری ارجاع داده می شود و این دیوان موظف است که در موعد مناسب نسبت به پرونده های شکایت از اداره های دولتی اقدامات لازم را انجام دهد. به منظور شکایت به دیوان عدالت اداری بایستی با تنظیم دادخواست و ارائه مستندات لازم به منظور اثبات ادعا به قاضی پرونده شکایت خود را ارائه کرد. تنظیم لایحه با قدرت قلم یک وکیل خوب می تواند روند رسیدگی به پرونده را سرعت ببخشید و در این میان مانع از پایمال شدن حق و حقوقی از موکل شود؛ به همین دلیل پیشنهاد می شود که از مجموعه تهران وکیل به منظور پیگیری مطالبات خود در دیوان عدالت اداری کمک بگیرید. قطعا تسلط به راهکار های قضایی و آگاهی از نحوه رسیدگی به پرونده های دیوان عدالت اداری می تواند شما را به سمت رسیدن به اهدافتان سوق دهد.

 

منبع : گروه وکلای پایتخت

مطالب مشابه را ببینید!