مجله تاپ‌ناز‌

ویتامین های مخصوص زیبایی + ویتامین هایی که باعث زیبایی و لطافت پوست می شوند

بعضی از ویتامین ها علاوه بر تاثیر بر سلامت کل بدن، می توانند باعث زیبایی و لطافت پوست هم شوند. مراقبت از پوست بسیار مهم است زیرا بزرگترین عضو بدن است و از ورود عوامل بیماری زا به بدن جلوگیری می کند و البته باعث زیبایی افراد هم می شود.

تمام ویتامین های مخصوص زیبایی پوست و چهره

نخستین توصیه که بیشتر متخصصان برای حفظ سلامت پوست دارند عدم قرار گیری در مقابل اشعه های مضر نور خورشید (UV) و یا استفاده از کرم ضد آفتاب در مقابل نور خورشید است.

اطمینان پیدا کردن از دریافت ویتامین های کافی می تواند باعث شود که شما پوستی سالم و جوان داشته باشید. ویتامین ها می توانند باعث کاهش لکه های تیره پوستی، چین و چروک، سرخی و خشکی بیش از حد پوست شوند.

ویتامین A برای جوانسازی و سفت شدن پوست

بالا رفتن سن باعث افزایش چین و چروک پوست می شود و نور آفتاب هم می تواند تاثیرات مضری بر پوست بگذارد. ویتامین آ می تواند باعث از بین رفتن چین و چروک شود. ویتامین A می تواند باعث سفت شدن پوست شود و بهتر است که شب ها از کرم رتینوئید استفاده کنید.

بعضی از غذاها مانند سیب زمینی شیرین، کاهو و هویج هم دارای ویتامین A هستند باعث جوان سازی پوست می شوند.

 

ویتامین B3 برای از بین رفتن گرگرفتگی

بعضی از افراد خیلی زود دچار گرگرفتگی و یا سرخ شدن پوست می شوند که با افزایش سن بسیار بیشتر می شود. برای کاهش اثرات گرگرفتگی سطح ویتامین های گروه B و به صورت خاص تر ویتامین B3 بدن را می توانید با استفاده از لوسیون یا کرم های تقویت شده توسط این ویتامین بیشتر کنید.

ویتامین C و خاصیت کلاژن سازی

ویتامین ث در اپیدرم یا لایه بیرونی پوست و همچنین درم که لایه داخلی پوست است به مقدار زیادی یافت می شود. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و باعث تولید کلاژن سازی می شود و البته یکی از پایه های اصلی محصولات ضد پیری هم به حساب می آید.

مصرف ویتامین C به صورت خوراکی می تواند تاثیر ضد آفتاب هایی را که برای محافظت پوست در مقابل اشعه UV نور خورشید روی پوست شما اعمال می شود، تقویت کند. ویتامین ث این کار را با کاهش آسیب سلولی و کمک به روند بهبودی زخم های بدن انجام می دهد.

ویتامین ث نقش مهمی در سنتز کلاژن طبیعی بدن دارد، می تواند باعث از بین رفتن علائم پیری شود، باعث بهبود پوست آسیب دیده شود و در بعضی از موارد باعث کاهش چین و چروک می شود. مصرف ویتامین ث می تواند باعث ترمیم و جلوگیری از خشک شدن پوست شود.

خیلی از کرم های پوستی دارای ویتامین ث هستند ولی می تواند با مصرف میوه های بیشتر مانند گریپ فروت، پرتقال، تمشک و طالبی ویتامین ث بیشتری دریافت کنید.

ویتامین های مخصوص زیبایی

ویتامین D برای سلامت پوست

ویتامین D را می توانید خیلی راحت از طریق نور خورشید و از راه پوست جذب کنید. هنگام قرارگیری در نور خورشید کلسترول تبدیل به ویتامین D می شود و توسط کبد و کلیه جذب می شود باعث سلامت پوست می شود.

کلستریول نسخه انسانی از نوع ویتامین D است که انسان به صورت طبیعی تولید می کند. کلستریول کرم موضعی است که در معالجه افراد مبتلا به پسوزیازیس مفید است. استفاده از کلستریول میزان التهاب و سوزش پوستی در افراد مبتلا به پسوزیازیس را کمتر می کند و عوارض جانبی کمی دارد.

با مصرف غذاهایی مانند غلات صبحانه، پنیر سویا، آب پرتقال و شیر سویا می توانید مقدار ویتامین دی بدن را بیشتر کنید. می توانید کمی از زمان خود را در فضای بیرون از منزل باشید و در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

ویتامین E برای درمان التهاب

این ویتامین هم یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند از پوست در مقابل نور آفتاب حفاظت کند. ویتامین E در صورت استفاده روی پوست، نور UV خورشید را جذب می کند و خطر لکه های تیره پوستی و چین و چروک را کمتر می کند.

بدن ویتامین E را از طریق سبوم تولید می کند، یک ماده روغنی که منافذ پوستی تولید می کنند. اگر این ماده به مقدار لازم تولید شود باعث حفظ حالت پوست می شود و از خشک شدن پوست جلوگیری می کند.

اگر پوست شما خشک است، ویتامین E می تواند در مقابله با کمبود سبوم به شما کمک کند. ویتامین E در درمان التهاب پوست کمک می کند. اگر می خواهید که ویتامین E خود را به صورت طبیعی افزایش بدهید، سعی کنید، آجیل های خام مانند فندق، تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج، شلغم و کلم بخورید.

ویتامین K برای کاهش کبودی

ویتامین K از لخته شدن خون در بدن جلوگیری می کند و باعث درمان سریع زخم، کبودی و نواحی آسیب دیده پس از جراحی کمک می کند. این ویتامین برای درمان بعضی از شرایط پوستی مانند ترک های پوستی، زخم، لکه های سیاه و سیاهی زیر چشم مفید است.

ویتامین K در کرم های موضعی برای پوست یافت می شود. این کرم ها برای بیمارانی که بتازگی عمل شده اند استفاده می شود و باعث کاهش تورم و کبودی پوست می شود. مصرف بعضی از مواد غذایی مانند کاهو، کلم، اسفناج و لوبیا سبز می تواند این ویتامین را تامین کند.

مطالب مشابه را ببینید!