مجله تاپ‌ناز‌

جذاب‌ترین ویژگی‌های فرش دستباف تبریز چیست؟

فرش دستباف تبریز یکی از جذاب‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین فرش‌های دستباف ایرانی در داخل و خارج از کشور است. زیبایی طرح‌ها و تنوع در رنگ بندی این فرش‌ها توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. جالب است بدانید شورای جهانی صنایع دستی، شهر تبریز را به‌ عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب کرده است.

اگر شما هم از علاقه‌مندان به فرش‌های دستباف و هنر دست بافندگان تبریزی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله می‌خواهیم با فرش دستباف تبریز، ویژگی‌های جذاب این هنر اصیل و انواع طرح‌های محبوب فرش‌های دستباف این خطه از سرزمینمان آشنا شویم.

فرش دستباف تبریز

فرش دستباف تبریز؛ پرطرفدارترین فرش دستباف ایرانی

شهر تبریز یکی از قطب‌های تولید فرش دستباف در ایران و فرش دستباف تبریز از پرطرفدارترین فرش‌های دستباف با طرح‌های الهام گرفته از طبیعت و رنگ‌های گیاهی و زنده است. این فرش‌ها با پشم دست ریس و کاملاً با دست بافته می‌شوند و علاوه بر ایران، در کشورهای اروپایی هم طرفداران زیادی دارند.

فرش‌های دستباف تبریز به جذابیت طرح و رنگ شهرت دارند و از تنوع بالایی برخوردار هستند. هر کدام از این طرح‌ها زیبایی و مفهوم هنری خاص خود را دارند، اما تشخیص طرح و نقشه انواع فرش دستباف تبریز ممکن است در نگاه اول و برای افرادی که تجربه اندکی در شناخت فرش‌های دستباف دارند، سخت باشد. این فرش‌ها در نقشه‌های هریس، سالاری، خطیبی، علیا و… بافته می‌شوند.

با 5 ویژگی جذاب فرش دستباف تبریز آشنا شوید

در این بخش می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌هایی بپردازیم که باعث محبوبیت فرش دستباف تبریز شده است. دست بافته‌های تبریز دارای 5 ویژگی منحصر‌به‌فرد هستند:

تنوع بالا و زیبایی منحصر به فرد

موضوعی که در میان تمامی فرش‌های دستباف ایرانی وجود دارد، تأثیر منطقه جغرافیایی در بافت و طرح فرش است. این موضوع تا حد زیادی روی تفاوت طرح فرش‌های دستباف شهرهای مختلف تأثیر دارد؛ فرش‌های دستباف تبریز هم از این قاعده مستثنی نیستند.

فرش‌های دستباف تبریز در انواع نقشه‌های خطیبی، هریس، سالاری، گنبد، گلستان، علیا، ماهی، موج مهر، تقی زاده، افشان، چالنگری و… بافته می‌شوند. اهل فن باور دارند که پایه و اساس این نقشه‌ها بر مبنای تخیلات ذهنی و ذوق هنری بافندگان تبریز بوده و در طراحی اغلب آنها از طبیعت الهام شده است.

رنگ آمیزی طبیعی و رنگ‌های جذاب و زنده

فرش‌های دستباف تبریز نمادی از تنوع و تضاد رنگ‌ها هستند. چهار رنگ قرمز لاکی، زرشکی، قهوه‌ای و بژ رنگ‌های اصلی و غالب فرش‌های تبریز هستند، ولی با توجه به نقشه فرش، از رنگ‌های نیلی، کرم، مشکی، مسی و… هم استفاده می‌شود.

برای رنگ آمیزی الیاف این فرش‌ها از مواد طبیعی استفاده می‌شود تا رنگ‌ها حالت زنده‌تری داشته باشند. در بعضی از فرش‌های دستباف نیز برای زیبایی بیشتر از 1 تا 4 رنگ نخ ابریشم برای بافت گل‌ها استفاده می‌شود، اما تبریز فرش تمام ابریشم ندارد. برای بازدید از فرش‌های تمام ابریشم سایر استان‌ها به لینک https://arias.ir/product-category/handmade-carpet/handmade-silk-carpets/ مراجعه کنید.

کیفیت بالا و مرغوبیت الیاف

یکی از مهم‌ترین مشخصات فرش‌های دستباف تبریز کیفیت بالا و ماندگاری طولانی مدت این فرش‌ها است. فرش‌های دستباف تبریز از پشم مرغوب و پنبه و با دقت و ظرافت بالا بافته می‌شوند. استفاده از پشم دوام و ماندگاری این دست بافته‌های نفیس را بیشتر می‌کند، به ‌طوری که به مرور زمان نه تنها کهنه نمی‌شوند، بلکه به ارزش آنها اضافه می‌شود.

ظرافت پرزهای فرش

فرش‌های دستباف تبریز در مقایسه با فرش‌های سایر استان‌ها از نظر ظرافت بافت، در دسته فرش‌های ریز بافت و ظریف قرار می‌گیرند. ولی بلندی و ضخامت پرزهای فرش آن‌قدر مناسب است که هیچ تأثیر منفی روی کیفیت فرش نگذاشته است. این موضوع را می‌توانید در راحتی خود به‌ هنگام نشستن یا خوابیدن روی فرش به خوبی احساس کنید.

الگوها و نقوش متنوع

فرش‌های دستباف تبریز مجموعه‌ای از نقوش الهام گرفته از طبیعت، نقوش اسلامی و نقش‌های هندسی ابتدایی هستند. می‌توانید این فرش‌ها را با ترنج‌هایی در هر شکل و اندازه، انواع نقوش گل و باغ، منحنی‌های هندسی یا حتی طرح‌های شاه عباسی ببینید.

انواع فرش دستباف تبریز

محبوب‌ترین طرح‌های فرش دستباف تبریز

قالی‌های دستباف تبریز به‌ دلیل ظرافت در بافت و تنوع نقوش بسیار معروف هستند. این فرش‌ها نشان‌دهنده ذوق و مهارت بی نظیر بافندگان تبریزی و ترکیبی از نقش‌های الهام گرفته از طبیعت و نقوش اسلامی هستند. 9 طرحی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد، محبوب‌ترین نقش و نگار فرش‌های دستباف تبریز محسوب می‌شوند:

 طرح هریس

شهرستان هریس واقع در استان آذربایجان شرقی یکی از مراکز تولید فرش دستباف است. تولیدات این منطقه به ‌دلیل استفاده از نقش و نگارهای هندسی و خاص (مربع، لوزی، مستطیل، خطوط صاف و زوایای کشیده) به فرش‌های هریس معروف شده‌اند و شهرت جهانی دارند.

مهم‌ترین طرح فرش هریس، لچک و ترنج با حاشیه سماوری است. علاوه بر این طرح مشهور، طرح‌های داش خاتون، صمد خانی، حیاط گل، رز گل، توکلی و تاجری هم در نقوش هریس دیده می‌شوند.

طرح خطیبی

دومین طرح زیبا و اصیل فرش‌های دستباف تبریز، طرح خطیبی است. برای بافت این فرش از پشم مرغوب و نخ ابریشم (برای بافت گل‌های فرش) استفاده می‌شود. این طرح شامل المان‌های متنوع گل، باغ، بته، خطوط خمیده و… است که به زیبایی آن می‌افزاید.

نقش گلستان

طرح زیبا و پرطرفدار بعدی گلستان است. در این فرش از نقش‌های متعددی استفاده می‌شود؛ از انواع گل‌ها گرفته تا خطوط خمیده و زوایای کشیده. ویژگی اصلی این فرش‌ها استفاده از رنگ‌های متنوعی است که با هنرمندی هر چه تمام‌تر و در نهایت ظرافت در ترکیب فرش به کار رفته‌اند.

طرح گنبد

این طرح ترکیبی از انواع نقش‌های گل و نوار حاشیه‌ای پر از نقوش هندسی و خطوط خمیده است. رنگ غالب در این فرش‌ها قرمز لاکی و آبی تیره یا سرمه‌ای است.

نقش سالاری

یکی دیگر از طرح‌های پرآوازه فرش‌های دستباف تبریز، نقش سالاری است. این طرح ترکیبی از نقوش بوته دار، باغ‌های بهشتی و گل‌های متنوع است و در آن از 2 رنگ اصلی در متن فرش استفاده می‌شود.

علاوه بر طرح‌هایی که معرفی کردیم، طرح علیا، طرح ماهی، طرح موج مهر و طرح تقی زاده از دیگر نقوش محبوب و پرطرفدار در فرش‌های دستباف تبریز هستند.

محبوب‌ترین طرح‌های فرش دستباف تبریز

فرش دستباف تبریز از کجا بخریم؟

فرش دستباف تبریز اصل یک کالای گران قیمت و نفیس است که فقط باید آن را از فروشگاه‌های معتبر و مطمئن خریداری کرد؛ با این کار خیالتان از بابت اصالت فرش راحت خواهد بود. یکی از این فروشگاه‌های معتبر، فروشگاه آنلاین فرش آریاس است.

فروشگاه اینترنتی فرش آریاس به نشانی https://arias.ir/ مجموعه‌ای متنوع از انواع فرش‌های دستباف تبریز، فرش دستباف ابریشم، فرش دستباف عشایری، فرش آنتیک و تابلو فرش‌های دستباف است. کیفیت فرش‌های دستباف این فروشگاه توسط کارشناسان با تجربه و خبره تایید شده و شما می‌توانید با ضمانت اصالت کالا، سفارش مورد نظر خود را از طریق سایت ثبت و در سریع‌ترین زمان ممکن، درب منزل تحویل بگیرید.

مطالب مشابه را ببینید!