مجله تاپ‌ناز‌

ویژگی های فرزند اول و خصوصیاتی که نخستین فرزند در خانواده دارد

فرزند اول دارای خصوصیات و ویژگی های خاصی دارد و بعد از به دنیا آمدن فرزند دوم، در خانواده شرایط جدیدتری را تجربه می کند. در این زمان پدر و مادر تفاوت تربیت فرزند اول با دیگر فرزندان را مورد توجه خود قرار می دهند و آن را تغییر می دهند.

ویژگی های شخصیتی فرزند نخست یکی از بحث های مهم است که جایگاه کودک را در خانواده با توجه به تربیت در آینده اش رقم می زند. پدر و مادر با نخستین تجربه خود، داشتن فرزند که بیشترین عشق را به کودک خود می دهند با محبت زیاد پدر و مادر، کودک هم لذت بیشتری می برند. کودکان در این صورت با اعتماد به نفس زیادی که از والدین خود می گیرند باعث می شود که مسئولیت پذیر رفتار کند. در این صورت بیشتر رهبران و مدیران شرکت های زیادی فرزند اول خانواده بوده اند و کارشان را به درستی انجام می دهند.

ویژگی های فرزند اول نسبت به فرزند دوم

خصوصیات اولین فرزند از توجه خاصی بهره می گیرد زیرا با آمدن اولین فرزند به خانواده منزل متفاوت تر می شود. به صورت طبیعی رفتار والدین تک فرزندی با خانواده هایی که چندین فرزند دارند تفاوت دارد. پدر و مادر از همان شروع متوجه می شوند که فرزندانشان نسبت به هم خصوصیات و رفتارهای مختلفی از خود نشان می دهند. در حقیقت بچه اول پس از متولد شدن بچه دوم جایگاه خود را به عنوان حکم فرما از دست می دهد و با یکی دیگر سهیم می شوند. همین دلیلی است که نقش پدر و مادر در تربیت کودک بیشتر از قبل اهمیت پیدا می کند. پدر و مادر با شرایطی که در خانواده محیا می کنند که از ایجاد تنش و مشکلات در فضای منزل کم شود. در این بین باید روابط صمیمی میان فرزندان شکل پیدا کند و در ادامه به آن می پردازیم.

 

ویژگی های فرزند اول و خصوصیاتی که نخستین فرزند در خانواده دارد

نقش فرزند اول در خانواده

با متولد شدن فرزند اول خانواده تجربه جدیدی را دنبال می کند که ممکن است در تربیت او بسیار سخت گیر باشند. طبق قوانین به دلیل ذوق و شوقی که برای تولد فرزند خود دارند ممکن است اصول تربیتی را به خوبی اجرا نکنند که در نتیجه با مشکلات تربیت فرزند مواجه می شوند. پس از به دنیا آمدن بچه دوم خانواده به دلیل تجربه ای که از قبل داشتند روش خود را تغییر می دهند. در این جا به شکل دیگری به تربیت فرزند دوم خود می پردازند که اگر در فرزند اول نابلد و بی تجربگی را تحمل کردند حالا از اشتباهات شان درس می گیرند.

اعتدال در تربیت کودکان اول خانواده

فرزند نخست در کانون و نقطه اوج پدر و مادر قرار می گیرد که بیشتر خواسته هایشان توسط پدر و مادر برآورده می شود. حس با ارزش بودن زیادی در این کودک ایجاد می شود که اگر زیاده روی و افراط شود تبدیل به انسان های خودخواه، کم تحمل و قدرت طلب می شوند که تحمل هیچ نوع بی توجهی ندارند. پس از متواد شدن دومین فرزند توجه والدین نسبت به فرزند اول کمتر می شود. که او بچه دوم را عامل این بی توجهی نسبت به خود می داند سپس مسئله حسادت در این زمان ایجاد می شود که یکی از خصوصیات فرزندان در موقع به دنیا آمدن فرزند دوم می باشد.

بیشتر بچه های اول جایگاه خود را در خانواده نگه می داند ولی فرزندان حساس و زودرنج آسیب بیشتری می بینند. این رفتار بستگی به کودک دارد که چطور با آن کنار بیاید و رفتار پدر و مادر نسبت به فرزند پروری چطور باشد. وقتی که پدذر و مادر تمام توجه خود را صرف بچه دوم می کنند فرزند اول حس طرد شدگی می گیرد. که این عمل بعدها با خالی کردن خود به سر خواهر و برادر کوچک منتقل می شود. ولی با درست رفتار کردن پدر و مادر بچه ها می توانند دوستان صمیمی در کنار هم باشند که بچه اول هم نسبت به بچه دوم حس مسئولیت و رهبری داشته باشد.

 

خصوصیات نخستین فرزند در رابطه با رهبری

پس از متولد شدن فرزندان دیگر بچه اول مسئولیت دارد که از خواهر یا برادر کوچک تر خود نگهداری کند. او در این موضوع از پدر و مادر خود خود تقلید کرده و الگو می گیرد که به مراقبت از آنها بپردازد. همان گونه که با بزرگ شدن او حس رهبری در بازی و فعالیت های دسته جمعی به فرزندان کوچک تر آموزش میدهد. همان گونه با این خصوصیات اخلاقی بزرگ می شود به شکلی که در بزرگسالی به رهری کردن علاقمند می شود. این ویژگی او که مایل است دیگران را تحت سلطه خود قرار دهند به خوبی از عهده انجام این کار بر می آید که به میزان زیادی مسئولیت پذیری در او بیشتر می شود.

ویژگی های اصلی فرزند اول

از دیگر خصوصیات ارزشمند بچه های اول می توان گفت اغلب به آینده بدبین هستند و نسبت به گذشته گرایش دارند. که سایر فرزندان دیگر در ارتقای این ویژگی های مثبت نسبت به بچه اول می توانند تاثیر بگذارند. این رابطه دو طرفه بوده و بین فرزندان وجود دارد که با نقش موثر والدین در رشد و پیشرفت کودک خود بگذارند. ویژگی اصلی این کودکان به شرح زیر است:

  • مسئولیت پذیر
  • محافظه کار
  • وظیفه شناس
  • دقیق بودن
  • علاقه به قدرت
  • باوجدان بودن
  • منظم بودن
  • سازمان دهنده خوب

 

توضیحات تکمیلی روانشناسی

با توجه به مواردی که  ذکر شد می توان گفت که موضوع ویژگی های فرزند اول از اهمیت ویژه ای در این باره برخوردار است. که والدین با توجه به میزان تربیت کودک نقش مهمی دارند که این مسئله وقتی یک یا چند فرزند داشته باشید بیشتر خود را نشان می دهد. برای تربیت کردن کودکتان به بهترین شکل تعادل لازم است میان فرزندان برقرار شود. حتی نیاز است برای کمک به یک مشاور کودک در زمینه خانوادگی در ارتباط باشید، که این مشاور با استفاده از تجریبات و اصول خود می تواند حرفه ای را در اختیار شما بگذارد. که بین فرزندان خود شرایطی را فراهم کنید و اگر با تنش در خانواده اگر روبرو شدید با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی، فردی هر خانواده راه کاری را در اختیارتان بگذارد که زندگی کودک تان با آرامش و اعتماد به نفس سپری شود. فرزندان هدیه خداوند هستند و نباید هیچ تفاوتی بین آن ها بگذارید و هر کدام از آن ها می توانند جایگاه مختص به خود را داشته باشند.

مطالب مشابه را ببینید!