مجله تاپ‌ناز‌

ویژگی های کفش طبی + تمام خصوصیات یک کفش طبی مناسب

ویژگی های کفش طبی

کفش طبی برای افرادی مناسب است که دچار مشکل هستند و دارای خصوصیات و ویژگی های خاص است که برای انتخاب کردن یک کفش مناسب، باید به این ویژگی ها اهمیت دهید.

باید بدانید که کفش طبی برای تمام افرادی که از مشکلات و بیماری های مخصوص رنج می برند بسیار مفید است و برای تمام افرادی که به دنبال راهی برای جلوگیری از بیماری های مختلف می باشند هم توصیه می شود.

خصوصیات و مشخصات یک کفش طبی ایده آل و استاندارد

باید بدانید که در واقع پا یکی از مهمترین قسمتهای اعضای بدن و در واقع تکیه گاه بدن به شمار می آیند که تمام نیروی وزن بدن به وسیله آن به زمین منتقل می شود و پس از برخورد به زمین به وسیله پا به زانو و سپس از آنجا به مفاصل و ستون فقرات منتقل می شود و به همین دلیل مراقبت از پا بسیار با اهمیت برخوردار است و توصیه می شود برای مراقبت از آنها از کفشهای طبی استفاده کنید. امروزه بیشتر افراد به دلیل مشکلات زیادی که در پای خود دارند به دنبال کفش های طبی هستند و البته برخی نیز برای پیشگیری از مشکلات آینده در جستجوی این کفشها می باشند و به صورت کلی انتخاب کفش طبی مناسب می تواند سلامت پای شما را تضمین کند و باعث بهبود بعضی از بیماری های پا شود.

ویژگی های یک کفش طبی ایده آل و مناسب

انتخاب یک کفش خوب و مناسب برای سلامت پا بسیار موثر است و به همین دلیل در ادامه این مطلب ویژگی های کفش طبی را به شما می گوییم

 

جنس چرم و انعطاف کفش طبی

به طور کلی کفش طبی باید از جنس چرم باید و انعطاف پذیری خاصی داشته باشد تا سرما و گرما را خیلی خوب به پا منتقل کند. امروزه جنس هایی ترکیب مختلف و با قیمت کمتری که دارای این خاصیت هستند با رویه کفشهای طبی در نظر گرفته خواهند شد.

 

پنجه کفش

باید توجه داشته باشید که مهمترین قسمت یک کفش پنجه آن می باشد و همانطور که می دانید کم بودن عرض و یا ارتفاع پنجه کفش باعث ایجاد بیماری های مختلف مانند مورتون نوروما، میخچه و هالوکس والگوس می شود. باید بدانید که انگشتان پا باید در پنجه کفش فضای کافی برای باز شدن از هم و بالا و پایین رفتن داشته باشد و به همین دلیل توصیه می گردد که از کفشهای پنجه گرد به جای کفشهای نوک تیز استفاده کنید.

 

کفش طبی با کفی Insole قابل تعویض

کفش با کفی Insole قابل تعویض بخرید زیرا با عوض کردن کفی می توان به کم و یا زیاد کردن اندازه و حجم کفش بپردازید و حتی می توانید در صورت ورم پا جای آنها را با کفی باز کنید یا در صورت مشکلات ایجاد شده در پا به سادگی از طریق کافی کنید.

مطلب پیشنهادی: دلیل “خار پاشنه پا” چیست و خار پاشنه چطور درمان می شود؟

سفت و محکم بودن پشتی کفش طبی

باید بدانید که در واقع پشتی کفش قسمتی از کفش محسوب می شود که در پشت پاشنه کفش قرار دارد و باید خیلی سفت و محکم باشد. به همین دلیل توصیه می شود که در هنگام خرید کفش پشتی آن را با شست خود فشار دهید و اگر پشتی کفش فرو نرفت پشتی محکم است.

 

پاشنه کفش طبی

مهمترین قسمت هر کفشی پاشنه آن می باشد. بدون پاشنه یا پاشنه بلند بودن هر کفش هر دو برای سلامت پا مضر هستند و اندازه استاندارد برای پاشنه باید بین یک و نیم الی 4 سانتی متر باشد.

 

کف قوسی شکل کفش

کف بیرونی کفش گوژ باشد طوری که دو انتهای کفش بالاتر از وسط کفش قرار داشته باشد و به طور کلی راه رفتن با این نوع کفش خیلی راحت تر می شود و هنگام برخورد پاشنه به زمین و در موقع بلند شدن از زمین به مچ پا صدمه ای وارد نمی شود.

 

استحکام کفش

کف طبی مناسب برای استحکام لازم را داشته باشد تا شوک وارد شده با کف پا را جذب کند. به صورت کلی نیروی منتقله از زمین و کف پا موقع راه رفتن دو برابر وزن بدن خواهد بود و می توان آن را ده برابر وزن بدن موقع دویدن دانست. به همین دلیل کفی کفش اهمیت زیادی در انتقال و پخش نیرویی به کف پا و بدن دارد.

 

اندازه کفش

در صورتی که کفش مورد استفاده تنگ باشد و به پا فشار وارد کند به آرامی خونرسانی به پا کاهش پیدا می کند و پا را زخم می کند. در مقابل هم اگر کفش برای پا تنگ باشد و پا در آن بازی کند باعث ساییدگی و ایجاد اختلال در روند انتقال نیرو می شود. پس به همین دلیل باید کفش مورد استفاده اندازه پا باشد و فروشنده کفش تنگ یا گشاد را با راهکاری هایی مانند بهبود سایز با قابل بزدن کفی به شما ندهد.

 

کفش های پاشنه چوبی

کفش با پاشنه یا کفی از جنس چوبی را انتخاب نکنید حتی اگر به عنوان کفش طبی فروخته شوند زیرا جنس چوب باعث آزار پاشنه پا و ایجاد درد می شود. کفش های پاشنه دار و کفی هایی که خاصیت الاستیکی دارند پاشنه و کف پا را اصلا اذیت نمی کنند.

 

شکل مناسب کف داخلی کفش

کف داخلی یک کفش قوس هایی هماهنگ با قوس های کف پا دارد و موقعی که این کفش پوشیده می شود وزن بدن به صورت متناسب روی تمامی سطح کف پا پخش می شود و یا درون آن حس راحتی می کنید. به صورت کلی قوس طولی مهمترین قوس کف پا به حساب می آید و به همین دلیل باید کفی داخلی کفش در قسمت میانی و داخلی برجسته باشد.

 

فضای مناسب قسمت جلویی کفش طبی برای انگشتان

باید بدانید که قسمت جلویی یک کفش باید فضای مناسب برای انگشت پا داشته باشد و این فضا به اندازه ای تنگ نباشد که انگشت روی هم بیفتد و فشرده شوند و در مقابل هم نباید خیلی باز و گشاد باشد که در مقابل ضربه امکان مراقبت وجود نداشته باشد. به صورت کلی کفش طبی مناسب باید از فضای خالی میان نوک انگشتان برخوردار باشد و نوک کفش حدود 1 سانتی متر باشد تا از وارد شدن فشار به انگشتها جلوگیری گردد.

مطالب مشابه را ببینید!