مجله تاپ‌ناز‌

درمان پارگی دیسک کمر؛ دلایل وعلائم پاره شدن دیسک

در ستون فقرات دیسک های بین مهره ای نقش مهمی را برعهده گرفته اند، از جمله وظایف دیسک های بین مهره‌ ای می توان به دفع ضربات ناگهانی، نگهداری از بخش فوقانی بدن و انجام حرکات گسترده اشاره نمود؛ اگر دیسک های بین مهره ای به علل مختلف دچار بیرون زدگی شوند با علائمی همچون کمر درد،پا درد و اختلال در اندام تحتانی مواجه خواهید شد.

در ادامه این مقاله قصد داریم به پارگی دیسک کمر، علائم آن، علل پارگی دیسک کمر و روش های درمان آن به صورت جراحی و غیرجراحی بپردازیم؛ در ادامه این مقاله همراه باشید.

درمان پارگی دیسک کمر؛ دلایل وعلائم پاره شدن دیسک

پارگی دیسک کمر و دلایل آن

در ستون فقرات و در میان مهره ها، بالشتک های وجود دارند که با عنوان دیسک شناخته می شود،ستون فقرات با مهره هایی که از جمجمه تا استخوان دنبالچه کشیده شده اند،تشکیل می شود؛این مهره ها استخوان های درشت هستند.

بخش خارجی دیسک از هسته درونی آن مقاوم تر  و فیبروزی می باشد،برخی مواقع ممکن است دیسک میان مهره ها دچار بیرون زدگی شده و با علائمی همچون کمردرد، پادرد و بی حسی قسمت تحتانی همراه باشد؛به این حالت پارگی دیسک کمر می گویند.

پارگی دیسک کمر به معنای پارگی هسته دیسک و بیرون زدگی مواد هسته می باشد که منجر به فشار به کانال نخاعی می شود و با علائمی همچون درد سیاتیک و کمر درد همراه است،علائم ایجاد شده در پی پارگی دیسک کمر می تواند با روش های غیر جراحی و خود به خود درمان شود،اما اگر میزان پارگی دیسک کمر شدید باشد برای بهبود کامل آن نیاز به جراحی است؛لازم به ذکر است که مدت بهبود پارگی دیسک کمر در روش غیر جراحی بین چهار تا شش هفته به طول می انجامد.

مطلب مشابه: 7 حرکت عالی برای کاهش درد سیاتیک (ورزش درمان سیاتیک)

علائم پارگی دیسک کمر

دیسک ها سراسر ستون فقرات را در بر گرفته اند که احتمال پارگی در هر نقطه از آن وجود دارد،اما لازم به ذکر است که پارگی دیسک در مهره پنجم و همچنین در نقاطی گردن بیشتر از سایر قسمت ها می باشد،علائم پارگی دیسک کمر در هر نقطه از بدن متفاوت است و به ناحیه پارگی دیسک بستگی دارد،اما در اغلب موارد اگر پارگی دیسک کمر باعث فشار به اعصاب ستون فقرات نشود با کمر درد خفیف همراه است،در این شرایط افراد علائم خاص دیگری را مشاهده نخواهند کرد.

در دسته ی دوم در صورتی که پارگی دیسک کمر باعث فشار به اعصاب ستون فقرات شود ممکن است علائمی همچون درد،ضعف عضلانی و بی حسی در اعصاب ایجاد شود، لازم به ذکر است که درد کمر نمی تواند نشانه قطعی از پارگی دیسک کمر باشد و ممکن است گرفتگی عضلات،تاندون ها،کشیدگی و پارگی رباط در آن نقش داشته باشند.

جالب است بدانید درد کمر به همراه درد در قسمت تحتانی بدن همچون پاها به احتمال زیاد در اثر پارگی دیسک کمر اتفاق می افتد که در اثر نشستن یا خم شدن تشدید می شود،در ادامه مقاله به شایع ترین علائم پارگی دیسک می پردازیم،از این علائم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • درد کمر به همراه درد در پاها
  • احساس سوزن سوزن شدن پاها
  • احساس ضعف و بی حسی در پا
درمان پارگی دیسک کمر؛ دلایل وعلائم پاره شدن دیسک

دلایل پارگی دیسک کمر

با بالا رفتن سن افراد،مایع ژله ای که درون دیسک قرار دارد خشک شده و آب خود را از دست می دهد همچنین قسمت خارجی دیسک که حالت فیبروزی دارد در اثر افزایش سن مقاومت و سختی خود را از دست خواهد داد که منجر به تغییر شکل دیسک یا بیرون زدگی آن می شود،دیسک هایی که بر اثر افزایش سن مقاومت و سختی خود را از دست داده اند بیشتر در معرض پارگی قرار می گیرند،همچنین اگر پارگی دیسک کمر در نواحی نزدیک به ریشه عصب باشد منجر به التهاب می شود،جالب است بدانید پارگی دیسک کمر باعث التهاب اعصاب سیاتیک شده به همین دلیل منجر به بروز درد در ناحیه پا و بخش تحتانی بدن می شود.

نقاط پارگی دیسک کمر

پارگی دیسک کمر در بیشتر موارد،در قسمت تحتانی بدن اتفاق می افتد؛مهره های قرار گرفته در این قسمت از ستون فقرات به دلیل پشتیبانی از قسمت فوقانی بدن و تحمل وزن،بیشتر از سایر نقاط در معرض خطر پارگی قرار می گیرند؛یکی از شایع ترین نقاط پارگی دیسک کمر مهره پنجم کمر می باشد و بعد از آن نیز پارگی دیسک ها در نواحی گردن بیشتر است اما بهتر است توجه داشته باشید که تمام دیسک ها در سراسر ستون فقرات در معرض پارگی و بیرون زدگی قرار دارند.

مطلب مشابه: تنگی کانال نخاعی علائم و درمان بیماری دیسک

راهکار های تشخیص پارگی دیسک کمر

پارگی دیسک کمر از طریق راهکارهایی همچون توجه علائم موجود در بیمار و روش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن و ام آر آی انجام می شود،گاهی اوقات علائم پارگی دیسک در فرد بیمار به قدری شدید و واضح است که دیگر نیازی به انجام روش تصویربرداری نیست و پزشک با انجام معاینه و علم خود می تواند به صورت قطعی پارگی دیسک کمر را پیش بینی کند،گاهی اوقات نیز پزشک برای مطمئن تر شدن از فرد بیمار تقاضا می کند که یکی از روش های تصویربرداری را انجام داده و نتیجه را به پزشک منتقل کند؛لازم به ذکر است که از سنین میانسالی به بعد ممکن است دیسک های بین مهره‌ای در تصویربرداری به شکل غیر طبیعی دیده شوند که درمان خاصی ندارند.

درمان پارگی دیسک کمر؛ دلایل وعلائم پاره شدن دیسک

درمان بدون جراحی پارگی دیسک کمر

در اکثر موارد پارگی دیسک کمر خفیف است که برای درمان دیسک کمر روش غیر جراحی پیشنهاد می شود،اگر طی این دوره فرد بیمار بهبود خود را به دست نیاورد سپس روش جراحی نیز انجام می شود؛ از راه های درمانی پارگی دیسک کمر بدون جراحی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ورزش: بیشتر پزشکان به بیمارانی که دچار پارگی دیسک کمر به صورت خفیف شده اند، حرکات ورزشی اصلاحی را پیشنهاد می‌کنند که در طی دوره ای میان مدت تاثیرگذار است و منجر به درمان می شود.

دارو: برخی از پزشکان برای کاهش درد پارگی دیسک کمر داروهایی همچون مسکن،شل کننده عضلانی و داروهای ضد التهاب را به بیماران تجویز می کنند.

فیزیوتراپی: گاهی اوقات پزشک به بیمار پیشنهاد می دهد که برای بهبود حرکات، شل شدن عضلات و همچنین کاهش فشار بر اعصاب به یک فیزیوتراپیست مراجعه نمایند.

تزریق: در روش تزریق،داروهای استروئیدی به ناحیه درگیر در ستون فقرات تزریق می شوند که باعث کاهش درد و ضد التهاب می باشد.

مطلب مشابه: بعد از آسیب های نخاعی این تمرین های ورزشی را انجام دهید

درمان پارگی دیسک کمر با روش جراحی

تقریباً از هر ۱۰ نفر مبتلا به پارگی دیسک کمر یک نفر برای بهبود کامل مجبور به انجام جراحی می شود و ۹ نفر باقیمانده با روش غیر جراحی که در مقاله ذکر شد بهبود می یابند،از جمله مواردی که فرد مبتلا باید جراحی پارگی دیسک کمر را انجام دهند کهنه شدن پارگی دیسک می باشد؛تکنیک های فراوانی برای انجام جراحی پارگی دیسک کمر وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

دیسککتومی: در این تکنیک برای رفع پارگی دیسک کمر،دیسکی که دچار پارگی شده است را به صورت کامل خارج می کنند.

لامینکتومی: در این روش برخی از استخوان های اطراف دیسک حذف شده و به منظور کاهش فشار بر اعصاب،کانال نخاعی را افزایش می دهند؛ این روش منجر به ترمیم پارگی دیسک کمر می شود.

جراحی دیسک مصنوعی: در این روش دیسکی که دچار پارگی شده است را به صورت کامل خارج کرده و یک دیسک مصنوعی را جایگزین آن می کنند.

فیوژن: در روش فیوژن مهره ها برای درمان پارگی دیسک کمر تعدادی از مهره ها را به هم متصل می کنند.

راهکار های پیشگیری از پارگی دیسک کمر

در بیشتر مواقع افراد با اصلاح روتین زندگی خود و عادات نادرست می‌توانند تا حدود زیادی از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری نمایند، در ادامه مقاله قصد داریم برخی از راهکارهای پیشگیری پارگی دیسک بپردازیم،این راهکارها عبارتند از:

عدم استعمال دخانیات: جالب است بدانید استعمال دخانیات همچون سیگار می تواند در طی سالیان دراز منجر به تغییر شکل و بیرون زدگی دیسک شود.

ورزش مرتب: یکی از دلایل پارگی دیسک کمر ضعیف بودن عضلات آن می باشد، افراد با انجام حرکات ورزشی مرتب می توانند عضلات این ناحیه را تقویت کرده و در پیشگیری از پارگی دیسک کمر مفید واقع شوند.

کفش مناسب: بهتر است افراد در طول زندگی خود از کفش مناسب استفاده کرده و از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری نمایند، پوشیدن اینگونه کفش ها ستون فقرات را در حالت نامناسبی قرار داده و با افزایش سن باعث پارگی دیسک کمر می شوند.

اصلاح بدن: جالب است بدانید تمام حرکات شما در هنگام نشستن، بلند شدن، خوابیدن و قدم زدن می تواند به ستون فقرات آسیب بزند، پس بهتر است حرکات صحیح را یاد گرفته و حرکات نامناسب خود را اصلاح نمایید.

وزن متناسب: افرادی که دارای اضافه وزن و در معرض چاقی هستند، فشار بیشتری را به ستون فقرات خود وارد می کنند؛ داشتن وزن مناسب باعث عدم فشار به ناحیه کمر و پیشگیری از پارگی دیسک کمر خواهد شد.

همانگونه که در مقاله ذکر شد،پارگی دیسک کمر ممکن است به صورت خفیف یا شدید اتفاق بیفتد؛با پیشرفت علم نگرانی برای درمان پارگی دیسک کمر وجود ندارد، زیرا هم روش درمانی غیر جراحی و هم روش درمان جراحی برای بهبود آن وجود دارد؛در این مقاله سعی کردیم به شرح پارگی دیسک کمر، علل ایجاد آن،راهکارهای پیشگیری و روش های درمانی آن بپردازیم؛امیدواریم که مطالعه این مقاله کمک شایانی به شما کرده باشد.

مطلب مشابه: آموزش حرکات اصلاحی گودی کمر + ورزش و تمرین های ساده برای رفع مشکل کمر

منبع: hopkinsmedicine

مطالب مشابه را ببینید!