مجله تاپ‌ناز‌

پاک کردن چرک یقه لباس + روش های فوری سفید کردن و تمیز کردن یقه

پاک کردن چرک یقه لباس

چرک لباس دو نوع است، کثیفی هایی که خیلی راحت پاک می شوند و دسته دیگر چرک هایی هستند که با سختی ممکن است از بین بروند. اگر شما خانم خانه دار هستید و به دنبال روشی مناسب برای پاک کردن چرک یقه لباس هستید پس با ما همراه باشید تا روش های فوری را برای شما توضیح دهیم.

یقه لباس بر خلاف دیگر قسمت های لباس ممکن است به سادگی تمیز نشود و چرک آن از بین نرود. اگر شما خانم خانه دار هستید که نظافت لباس برای شما بسیار با اهمیت است، حتما با این مسئله روبرو شده اید و به دنبال روشی مناسب برای از بین بردن چرک های آن قسمت از لباس هستید.

لکه هایی که روی لباس افتاده اند اگر همان موقع شسته شوند از بین می روند ولی چرک هایی که زمان زیادی روی لباس بوده اند باید با ترفندهای خاص پاک شوند.

چرک یقه لباس

شاید پیش آمده باشد که لباس شسته شده را پوشیده باشید ولی ناگهان نظرتان به چرک های روی یقه جلب شده باشد که بسیار منظره زشت و آزاردهنده ای را ایجاد می کند. این اتفاق در فصل تابستان به دلیل تعریق گردن و زیر بغل بسیار اتفاق می افتد که لکه های زرد و بد رنگ روی لباس پیدا می شود. بعضی بر این باور هستند که قبل از پوشیدن لباس اگر گردنشان را بشویند از کرم مرطوب کننده استفاده نکنند، از افتادن این لکه ها روی لباس پشیگری می کنند. ولی باید بدانید که اینگونه نیست و به هیچ روشی نمی توان از بروز این اتفاق پیشگیری کرد و تنها راهی که موجود است این است که لباس ها را با ترفندهای خاص شست و پس از تمیز شدن کامل از آنها استفاده نمود.

اگر می خواهید که لباس گران قیمت شما بی ارزش نشود، می توانید آن را به خشکشویی و افرادی که در پاک کردن چرک یقه و لباس مهارت دارند، بسپارید. گاهی ممکن است در حین از بین بردن این لکه ها دچار اشتباه شوید که باعث بروز مشکل دو برابر می شود. در صورت تمایل می توانید لباس را به خشکشویی بسپارید و یا از ترفندهایی که گفته شد آن را پاک نمایید.

روش ها و ترفندهای موثر برای پاک کردن چرک یقه لباس

برای از بین بردن لکه ها و چرک های به رنگ زرد و سیاه می توانید از روش هایی که ذک کرده ایم استفاده کنید.

  • از بین بردن چرک یقه به وسیله سرکه سیب

سرکه سیب محلول کاربردی است که به عنوان سفید کننده مورد مصرف می باشد. سرکه سیب در بسیاری از منازل داری اهمیت است و با استفاده از آن سرعت و میزان پاک کنندگی شوینده ها را بالا می برند. سرکه در از بین بردن لکه هایی که بر اثر تعریق پدید آمده است، بسیار کاربردی و موثر می باشد.

نحوه استفاده از سرکه سیب برای پاک کنندگی:

قبل از قرار دادن لباس ها در ماشین لباس شویی بهتر است که ۲ قاشق سوپ خوری سرکه سیب را با ۱ لیوان آب ترکیب کنید و به وسیله مسواکی که دیگر قابل استفاده نیست به تمیز کردن یقه و چرک های موجود بر روی لباس بپردازید. بعد از این عمل لباس مورد نظر را با دیگر لباس ها در ماشین لباس شویی قرار دهید و بعد از اتوی لباس با مشاهده تمیزی لباس، از این عمل خود لذت ببرید.

  • تمیز کردن لباس ها به وسیله سرکه و نمک

لباس ها را در ظرفی بزرگ که در آن مقداری آب گرم وجود دارد، قرار دهید. سپس ترکیب ۱ فنجان سرکه سیب به همراه ۱ چهارم فنجان نمک به ظرف اضافه کنید. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه لباس ها را آبکشی کنید و در نهایت در ماشین لباس شویی قرار دهید تا بوی سرکه از بین برود.

  • تمیز کردن چرک یقه و لباس به وسیله جوش شیرین

جوش شیرین نیز همانند سرکه سیب، خاصیت سفید و پاک کنندگی دارد. برای این کار باید ۴ قاشق سوپ خوری از جوش شیرین را در آب حل کنید. سپس محلول را روی لکه های به جا مانده، لباس بریزید و به خوبی بشویید. بعد از این عمل و مشاهده سفید شدن لباس، آن را در ماشین لباسشویی قرار دهید.

  • تهیه خمیر برای از بین لکه های لباس به وسیله سرکه و جوش شیرین

با ترکیب جوش شیرین و سرکه، خمیر تهیه کنید و آن را بر روی لکه های زرد لباس قرار دهید. بعد از گذشت مدت زمان لباس را آبکشی کنید و با دیگر لباس ها در ماشین لباس شویی قرار دهید. بعد از این عمل شاهد سفیدی و پاکیزگی لباس خود خواهید بود.

  • پاک کردن چرک یقه و لباس به وسیله آسپرین پودر شده

اگر لکه های موجود بر روی لباس تان پاک نمی شود، می توانید نصف فنجان آب گرم را با ۲ گرم پودر آسپرین ترکیب کنید. بعد از تهیه این ترکیب، قسمتی از لباس را که لکه به روی آن است را در محلول قرار دهید. بعد از گذشت ۲ الی ۳ ساعت لکه ها کاملا از بین رفته اند، که بعد از این عمل در صورت تمایل می توانید لباس را در ماشین لباس شویی قرار دهید.

  • از بین بردن لکه ها به دست آمده از تعریق به وسیله لیمو ترش

لیمو ترش خاصیت پاک کنندگی و سفید کنندگی دارد که در زمان قرا گیری بر روی چرک لباس به خوبی عمل می کند. برای انجام  این عمل می توانید با استفاده از مسواک و آغشته آن به آب لیمو ترش، محلی را که دارای لکه تعریق است را به خوبی پاک و تمیز کنید.

  • پاک کنندگی قوی و سریع لکه های لباس به وسیله نمک

استفاده از نمک برای پاک کنندگی لباس ها از قدیم بوده است و ممکن است بسیاری از مادر بزرگ ها با آن آشنایی داشته باشند. نمک خاصیت پاک کنندگی دارد که در شستشوی لباس های دارای لکه های قوی به کمک افراد می آید.

برای استفاده از نمک می توانید آن را در آب حل کنید و برای دقایقی لباس و یقه چرک را در آن قرار دهید. سپس با استفاده از اسفنج تمیز به از بین بردن لکه های لباس بپردازید.

بخوانید: این 16 چیز را می توانید در ماشین لباسشویی بشویید

پاک کردن چرک یقه لباس

شوینده های مناسب برای از بین بردن لکه ها

  • استفاده از کرم تار تار برای از بین بردن کثیفی و لکه ها

برای استفاده از این شوینده می توانید، ۲ قاشق غذاخوری کرم تار تار را در ۴ لیتر آب حل کنید. پیراهن و یا لباس مورد نظر را در محلول قرار دهید، سپس همانند دستور العمل هایی که در گذشته گفته شد، عمل کنید.

  • استفاده از آمونیاک برای پاک کردن چرک لباس ها

برای تهیه این ترکیب باید مقدار مساوی از آب و آمونیاک را با یک دیگر ترکیب کنید. با توجه به دستور العمل گفته شده، مسواکی که دیگر قابل استفاده نیس را به محلول آغشته کنید، سپس به روی لکه های بکشید. سرانجام این عمل، لباس را در دمای مناسب از ماشین لباس شویی قرار دهید تا به طور کامل شسته و تمیز و پاکیزه شود.

  • استفاده از صابون ظرف شویی در از بین لکه های لباس

صابون ظرف شویی نیز در از بین لکه های لباس بسیار اثر گذار است. برای پاک کردن چرک لباس ها، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  1. ابتدا مقداری آب بر روی لباس بریزید تا قسمت مورد نظر خیس شود.
  2. با صابون کف درست کرده و به وسیله آن قسمت مورد نظر را به خوبی چنگ بزنید.
  3. حالا می توانید لباس را برای گذشت مدت زمان معین در آب صابون قرار دهید تا به خوبی لکه ها از ببن بروند.
  4. سر انجام این اعمال می توانید لباس را در ماشین لباس شویی قرار دهید تا به خوبی شسته شود.
  • استفاده از آب اکسیزنه برای پاک کردن چرک یقه

اگر تمامی روش های مورد نظر را امتحان کردید و به نتیجه ای دست پیدا نکردید، توصیه ما به شما این است که آب اکسیژنه را امتحان کنید تا نتیجه مطلوب را کسب نمایید. برای تهیه این محلول می توانید، مقداری آب گرم را با آب اکسیژنه ترکیب کنید و اجازه دهید که لباس به مدت ۱ ساعت در آن قرار بگیرد. مطابق دستور العمل هایی که تا کنون گفته شد لباس را درون ماشین لباس شویی قرار دهید و بعد از شستشو کامل نتیجه مورد دلخواه را به دست آورید.

نکاتی برای از بین بردن چرک لباس

  1. برای پاک کردن چرک یقه و لباس به جای هزینه های کلان می توانید با استفاده از دستور العمل های بالا به زیبایی و تمیزی لباس دست پیدا کنید.
  2. در جنس لباس و استفاده از دستور العمل های بالا بسیار دقت کنید. درمواردی که جنس لباس بسیار نازک است ممکن در هنگام برخورد با آمونیاک و جوش شیرین استحکام خود را از دست بدهد و به راحتی پاره شود.
  3. از استفاده برخی محلول های بالا در قسمت های تمیز لباس خود داری کنید.
  4. اگر چرک و کثیفی در یقه و سر آستین ها به میزان کم بود، می توانید با استفاده از شوینده های ابتدایی به از بین بردن آن ها بپردازید.
مطلب پیشنهادی: چگونه لباس مشکی را بشوییم که بور نشود؟

مطالب مشابه را ببینید!