مجله تاپ‌ناز‌

پردرآمدترین کسب و کارهای خانگی در شیراز

استخدام شیراز

شهر شیراز که مرکز استان فارس است، یکی از کلان‌شهرهای ایران محسوب می‌شود. وجود جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی، وجود صنایع مختلفی همچون صنایع الکترونیک، غذایی، شیمیایی و سلولزی و پتانسیل‌های دیگری در زمینه‌های کشاورزی، فناوری اطلاعات و خدماتی، بستر مناسبی برای اشتغال و استخدام شیراز به وجود آورده‌اند. در سال‌های اخیر، کسب و کارهای خانگی، سهم قابل‌توجهی از اشتغال‌زایی این شهر را به خود اختصاص داده‌اند.

بسیاری از مشاغل خانگی، علاوه بر اشتغال‌زایی برای افراد مختلف، درآمد بالایی نیز به همراه دارند. یکی از سوالات متداول علاقه‌مندان به کار در منزل این است که کدام مشاغل، پردرآمدترین کسب‌وکارهای خانگی در شیراز هستند. به همین دلیل در مقاله پیش رو، علاوه بر بررسی نقش مشاغل خانگی در اشتغال‌زایی شهر شیراز، به این سوال متداول نیز پاسخ خواهیم داد.

بررسی نقش مشاغل خانگی در اشتغال و استخدام شیراز

همان‌طور که گفته شد، ظرفیت های مختلف شهر شیراز در صنعت گردشگری و حوزه‌های مختلف صنعتی، تولیدی، کشاورزی و خدماتی، فرصت های شغلی گوناگونی را برای افراد با تحصیلات و مهارت‌های مختلف به وجود آورده است. (برای مشاهده جدیدترین فرصت های شغلی شهر شیراز به جاب ویژن شیراز مراجعه کنید.)

باتوجه به این که مشاغل خانگی نیاز به سرمایه اولیه چندانی ندارند، نیازمند اجاره یا خرید فضایی برای تولید و توزیع نیستند و به‌راحتی می‌توان این‌گونه کارها را در منزل انجام داد، در سال‌های اخیر، کسب و کارهای خانگی طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. از دیگر مزایای کسب و کارهای خانگی می‌توان به ساعت کاری منعطف، رئیس خود بودن، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ایجاد تعادل بین کار و زندگی، کار در محیط ایمن و آرام خانواده، احتمال ریسک کمتر و کمک‌گرفتن از اعضای خانواده اشاره کرد.

باتوجه به توضیحات گفته شده، در چند سال گذشته، کسب و کار خانگی، دارای رونق قابل‌توجهی در شهر شیراز بوده و با فراهم‌کردن امکان اشتغال برای بسیاری از جوانان، نقش موثری در اشتغال‌زایی و استخدام شیراز داشته است.

لیست مشاغل خانگی پردرآمد شیراز

پتانسیل‌های مختلف شهر شیراز بستر مناسبی را برای انواع کسب و کار خانگی فراهم کرده است؛ به‌گونه‌ای که مشاغل خانگی در انواع حوزه‌ها وجود داشته و افراد مختلفی را مشغول به کار کرده‌اند. به‌صورت کلی می‌توان این مشاغل را به دو دسته مشاغل خانگی سنتی و مشاغل خانگی اینترنتی و آنلاین، تقسیم کرد.

در ادامه به معرفی مشاغل خانگی پردرآمد شیراز در این دو حوزه خواهیم پرداخت.

لیست پردرآمدترین مشاغل خانگی سنتی در شیراز

در حال حاضر، برخی از کسب و کارهای سنتی شیراز رونق بسیاری دارند و جزو مشاغل خانگی پردرآمد هستند. از جمله این مشاغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرورش گیاهان دارویی
  • فراوری محصولات باغی شیراز (فراوری انجیر، انگور، انار و…)
  • تولید و فروش صنایع دستی (گلیم‌بافی، تولید مصنوعات چرمی، قالی‌بافی، خاتم‌کاری، معرق‌کاری و…)
  • تولید و فروش رب و ترشی
  • تولید میوه خشک و خشکبار
  • فراوری گیاهان دارویی
  • تولید آبمیوه، چیپس میوه و سایر فرآورده‌های میوه
  • تولید سوسیس و کالباس
  • تهیه نان و شیرینی سنتی
  • تولید و بسته بندی کمپوست
  • بسته بندی حبوبات، غلات، خرما، زعفران و پسته
  • تولید کاشی و سرامیک سنتی

در ادامه به توضیح برخی از این مشاغل که نقش موثری در اشتغال و استخدام شیراز دارند، خواهیم پرداخت.

تولید و فروش صنایع دستی

طبق توضیحات قبلی، شیراز دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیاری است. همین عامل باعث شده که این شهر به یکی از مراکز گردشگری و توریستی ایران تبدیل شود و هر ساله پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری باشد. در نتیجه، صنعت گردشگری و صنایع وابسته به آن همچون صنایع دستی در شهر شیراز از رونق بالایی برخوردار است. به همین دلیل، یکی از مشاغل خانگی پردرآمد شیراز، تولید و فروش محصولات مرتبط با صنایع دستی است.

از جمله صنایع دستی پرطرفدار و پول‌ساز در این شهر می‌توان به قالی‌بافی، خاتم‌کاری، معرق‌کاری، تولید مصنوعات چرمی و گلیم‌بافی اشاره کرد.

فراوری گیاهان دارویی

در شیراز کشت گیاهان دارویی جزو مشاغل پردرآمد است و نقش موثری در اشتغال و استخدام شیراز دارد. به دلیل رونق این شغل، فراوری گیاهان دارویی نیز از جمله مشاغل پول‌ساز و پردرآمد محسوب می‌شود. این کسب و کار خانگی نیاز به سرمایه چندانی ندارد و می‌تواند زمینه اشتغال افراد بسیاری را ایجاد کند.

از جمله فراوری‌های گیاهان دارویی می‌توان به تولید عرقیات اشاره کرد. تولید عرقیات نیازمند تکنولوژی و دانش فنی پیچیده‌ای نیست؛ در نتیجه، باتوجه به پتانسیل تولید گیاهان دارویی در شیراز و امکان صادرکردن این محصولات به سایر شهرها و کشورها می‌توان با سرمایه‌ای ‌اندک از این طریق به درآمد بالایی دست‌یافت. از دیگر فراوری‌های گیاهان دارویی سودده می‌توان به خشک‌کردن و بسته بندی این گیاهان اشاره کرد.

لیست پردرآمدترین مشاغل اینترنتی و آنلاین در شیراز

در سال‌های اخیر و با گسترش اینترنت و فضای مجازی، مشاغل اینترنتی و آنلاین نیز به لیست مشاغل خانگی پردرآمد شیراز اضافه شده و نقش موثری در زمینه اشتغال و استخدام شیراز ایفا می‌کنند. این شغل های جدید نیاز به امکانات و سرمایه چندانی ندارند و تنها با گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط و کسب مهارت و داشتن اینترنت و لپ‌تاپ (در برخی موارد از گوشی تلفن همراه نیز می‌توان استفاده کرد.) می‌توان از طریق کار در خانه، به درآمد ماهیانه بالایی دست پیدا کرد.

یکی از مزایای مشاغل خانگی آنلاین این است که محدود به کارکردن با شرکت‌ها و کارفرمایان ایرانی نمی‌شود و می‌توان با شرکت‌ها و کارفرمایانی در سراسر دنیا به‌صورت پروژه‌ای و قراردادی کار کرد و به درآمد دلاری رسید.

ایده های مختلفی برای این‌گونه شغل‌ها وجود دارد و می‌توان به مشاغل خانگی مختلفی در این زمینه پرداخت. تعدادی از پردرآمدترین مشاغل اینترنتی و آنلاین که بستر مناسبی را برای اشتغال و استخدام شیراز فراهم نموده‌اند، عبارت‌اند از:

  • تولید محتوا برای سایت و شبکه های اجتماعی
  • سئو و دیجیتال مارکتینگ
  • تدریس آنلاین
  • ادمین شبکه های اجتماعی
  • طراحی سایت
  • برنامه‌نویسی
  • ویراستاری
  • تایپ و ترجمه
  • همکاری در فروش
  • فروش اینترنتی صنایع دستی و سوغاتی‌های شیراز

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نقش مشاغل خانگی در اشتغال و استخدام شیراز پرداخته و پردرآمدترین کسب و کارهای خانگی در شهر شیراز را معرفی کردیم. همان‌طور که مشاهده کردید، مشاغل خانگی در شیراز به دو دسته مشاغل خانگی سنتی و مشاغل خانگی آنلاین و اینترنتی تقسیم می‌شوند.

از جمله مشاغل پردرآمد سنتی در شیراز می‌توان به شغل‌هایی مانند فراوری گیاهان دارویی، تولید و فروش صنایع دستی، فراوری محصولات باغی و تولید میوه خشک و خشکبار اشاره کرد. تولید محتوا، سئو و دیجیتال مارکتینگ، تدریس آنلاین و طراحی سایت نیز از جمله مشاغل پردرآمد اینترنتی و آنلاین در شیراز محسوب می‌شوند.

باتوجه به توضیحات گفته شده، می‌توان با سرمایه‌ای اندک و بدون نیاز به اجاره یا خرید فضا، به فعالیت در یکی از این مشاغل خانگی پرداخته و به درآمد بالایی دست پیدا کرد.

مطالب مشابه را ببینید!