مجله تاپ‌ناز‌

نگهداری فنچ در منزل + نحوه پرورش، انواع فنچ، جلوگیری از بیماری فنچ و تصاویری از این پرنده زیبا

اگر به پرنده فنچ علاقه دارید و می خواهید که این پرنده را در منزل نگهداری کنید باید نکات خاصی در مورد پرورش و نگهداری این پرنده بدانید و از ابتلای این پرنده به بیماری جلوگیری کنید که در ادامه توضیحاتی داده ایم.

پرنده می تواند به عنوان حیوان خانگی استفاده شود و می توان از آن مراقبت کرد. یکی از پرنده های خانگی زیبا فنچ است. می توانید خیلی راحت از فنچ نگهداری کنید و فقط باید نکات لازم را در مورد پرورش این پرنده بدانید.

فنچ  و انواع این پرنده زیبا

فنچ پرنده ای زیبا است که براحتی و بدون دردسر می توانید در منزل نگهداری کنید. باید بدانید که فنچ ها نمی توانند مانند طوطی و دیگر پرندگان سخن بگویند ولی با صحبت کردن صاحب خود ذوق می کنند و می توانند با او ارتباط برقرار کنند. فنچ پرنده ای استرالیایی است و در مناطق گرمسیری و شرق آسیا مانند هند و پاکستان زندگی می کند. این پرنده قدرت بدنی زیادی دارد و می تواند به خوبی با محیط هماهنگ شود و به همین دلیل مردم به این پرنده مقاوم و قدرتمند علاقه دارند و با هزینه ای اندک در منزل نگهداری می کنند.

بررسی پرنده فنچ

  • هر فنچ بین 10 تا 12 سانتی متر رشد قدی دارد.
  • این پرنده جزو پرنده های استرالیایی است و 5 سال و یا بیشتر عمر می کند.
  • فنچ نر می تواند آواز دیگر فنچ ها را حفظ کند و به نت های روزانه خود اضافه کند.
  • این پرنده به دلیل بالا بودن متابولیسم در سلول هایشان، خیلی سریع گرسنه می شوند و نیاز به غذا پیدا می کنند.

نگهداری فنچ در منزل

خانه فنچ

به منظور نگهداری از فنچ باید خانه ای مناسب برای او پدید آورید. این پرنده اجتماعی می تواند به صورت گروهی زندگی کند. باید قفسی بزرگ برای این حیوان محیا کنید زیرا بسیار تحرک دارد و نمی تواند در قفس کوچک زندگی کند. از قفس های افقی استفاده کنید که بین 30 الی 40 سانتی متر عرض داشته باشد. اگر از پرنده به تعداد زیاد می خواهید نگهداری کنید پس باید هم طول و هم عرض قفس را بیشتر کنید.

فنچ ها و حساسیت

فنچ به بو بسیار حساس است. اگر سیگار می کشید بهتر است بیرون از جایی که این پرنده زندگی می کند این کار را انجام دهید. قفس این پرنده را بهتر است بیرون از آشپزخانه و جایی در کنار پنجره قرار بدهید. می توانید کف قفس آنها را برگ های صنوبر پر کنید و بهتر است هر ماه دو بار کف آن را تمیز کنید. می توانید کف قفس را از پالت های چوبی و کاغذهای بازیافتی استفاده کنید.

نگهداری فنچ در منزل

روش نگهداری فنچ

برای اینکه بتوانید به خوبی از این پرنده نگهداری کنید باید عادات غذایی فنچ را بدانید. باید غذای آنها را در دسترس داشته باشید زیرا این پرنده هر 24 ساعت شبانه روز گرسنه است و غذا می خورد. می توانید برای فنچ از غلات، میوه و سبزیجات استفاده کنید.

هر روز باید برای این پرنده غذای تازه تهیه کنید. نباید هر دقیقه به این پرنده سبزی و میوه بدهید و باید بدانید که سبزیجات 15 درصد و میوه ها 5 درصد از رژیم غذای فنچ را تسکیل می دهد و بهتر است هفته ای یک بار به فنچ میوه بدهید و اگر سبزی و میوه ای در قفس باقی ماند پس از 4 الی 5 ساعت آن را خارج کنید زیرا باعث کثیف شدن قفس و بیمار شدن فنچ می شود.

ایده آل ترین غذاهایی که برای فرنچ می توانید تهیه کنید املت تخم مرغ، پاستای گندم، لوبیا و نخود است. این غذاها را می توانید ماهی یک بار به فنچ بدهید. آب مصرفی فنچ هم باید تمیز و پاکیزه باشد.

نگهداری فنچ در منزل

پیشگیری از مریض شدن

باید در نظر داشته باشید که برای سالم ماندن فنچ و جلوگیری از مریض شدن آنها را هر هفته دو بار جا به جا کنید و اجازه دهید که در مکان های مختلف باشد زیرا یک جا ماندن می تواند باعث مریضی فنچ شود. اگر علائمت های خاصی در فنچ دیدید به پزشک حیوانات مراجعه کنید که عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • کاهش اشتها
  • کاهش فعالیت روزانه
  • نشستن به مدت طولانی در کف قفس
  • باد کردن بال به مدت طولانی

روش تولید مثل فنچ ها

برای ساخت لانه این پرنده نیاز به چوب های کوچک و کاغذ دارید و بهتر است این مواد و وسایل را در اختیار آنها قرار دهید. باید در نظر داشته باشید که این لانه باید در مقابل ظرف غذای آنها باشد. باید بدانید که پس از تخمک گذاری هر دو پرنده در لانه اوقات خود را سپری می کنند و کمتر از آن خارج می شوند. این پرنده یک هفته قبل از تخمک گذاری لانه اش را می سازد. در دوره های تخم گذاری هر فنچ ماده می تواند 3 الی 12 عدد تخم بگذارد. هیچ گاه پس از این که پرنده ای تخم گذاری کرد به آن نزدیک نشوید و دست به لانه نزنید زیرا ممکن است فنچ ماده ناراحت شود و روی تخم ننشیند.

دو هفته الی 16 روز طول می کشد تا جوجه ها از تخم خارج شوند و سه الی 4 هفته طول می کشد تا جوجه بتوانید از لانه خارج شود. باید بدانید که در این سه هفته پدر و مادر در کنار جوجه ها می باشد و وظیفه تغذیه این جوجه را بعهده دارد. به این نکته باید توجه داشته باشید که نباید جوجه های تازه به دنیا آمده را از لانه خارج کنید. هر موقع که آنها بتوانند بون وابستگی زندگی کنند خودشان از لانه خارج می شوند. می توانید با استفاده از تغذیه مناسب جوجه ها آنها را تا 2 ماهگی آماده جفت گیری کنید.

تعیین جنسیت فنچ ها ‌‌‌‌‌‌

این پرنده انواع زیادی دارد و تعیین جنسیت برای هر گونه از آن تفاوت دارد. در بعضی از گونه ها رنگ و شکل هر جنس با جنس دیگر تفاوت دارد و می تواند به راحتی آنها را شناسایی کرد. مصلا می توان به فنچ های راه راه اشاره کرد که این فنچ ها با جنس نر دارای پرهای نارنجی و منقار قرمز رنگ هستند و نوع ماده آنها طرح سیاه و سفید و منقاری نارنجی دارد. باید بدانید که ممکن است رنگ جوجه ها با پدر و مادرشان یکی است و در خیلی از موارد ممکن است رنگی متفاوت با آنها داشته باشند. باید بدانید که منقار خیلی از فنچ های جوان سیاه رنگ است و در سن بلوغ این رنگ تغییر پیدا می کند. باید در نظر داشته باشید که بعضی از گونه های این فنچ ها را نمی توان خیلی راحت تعیین جنسیت کرد و باید آنها را دقیق معاینه کرد.

انواع نژاد

فنچ ها دارای نژاد های بسیار گوناگونی می باشند که فقط دو گونه از آن ها را می توانید در قفس نگهداری کنید. آن دو گونه عبارت اند از :

  •  فنچ گور خری
  • فنچ سفید

انواع گونه

در نظر داشته باشید که برای نگهداری فنچ  باید گونه های آن را نیز بشناسید که در ادامه آن ها را برای شما معرفی می کنیم.

  • فنچ آوازه خوان
  • فنچ سرخ زیبا
  • فنچ کشش آفریقایی
  • فنچ راه راه
  • فنچ نواری
  • فنچ بلوطی
  • فنچ طوطی وار آبی
  • فنچ بنگالی
  • فنچ سر سفید
  • فنچ ملوکانی

فنچ مصری

فنچ نرگسی پرنده ای بسیار زیبا است که به راحتی می توانید آن را در منزل نگهداری کنید. فنچ مصری آخرین نوع فنچ می باشد که شباهت بسیار زیبایی به نوع وحشی  آن دارد.

نکات مهم

برای نگهداری فنچ باید نکات بسیار مهمی را رعایت کنید که در ادامه آن ها را برای شما مطرح می کنیم.

  •  قبل از این که دستانتان را به فنچ ها بزنید بهتر است دست هایتان را با آب و صابون بشویید.
  • برای جابه جای فنچ ها باید مراقب گاز گرفتن و چنگ انداختن آن ها باشید. البته باید بدانید که این پرنده ها بسیار اجتماعی هستند و فقط در صورت بروز خطر ممکن است واکنش های تندی از خود بروز بدهند.
  • باید مراقب کودکان باشید تا خیلی به این پرنده ها نزدیک نشوند.
  • هر پرنده ای می تواند حامل ویروس و باکتری باشد و می تواند آن ها را به انسان منتقل کند بنابراین بهتر است بهر زمانی که با این پرندگان سر و کار دارید نکات بهداشتی را رعایت کرده و دست های خود را با آب و صابون بشویید و کودکان را اجبار کنید تا دست هایشان را بشویند.

مطالب مشابه را ببینید!