مجله تاپ‌ناز‌

پرورش و نگهداری گل سیسوس + دستورالعمل کاشت و تکثیر این گیاه زیبا

باید توجه داشته باشید که پرورش گل سیسوس زیاد سخت و پیچیده نیست و می توانید با خواندن این مطلب خیلی راحت اقدام به کشت، پرورش و نگهداری از گیاه سیسوس کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

به صورت کلی گل پیچ سیسوس جزو گیاهان همیشه سبز و رونده است که بیشتر مناسب برای پرورش در منزل است. این گیاه دارای برگ هایی براق و سبز رنگ است و شکلی تخم مرغی به خود گرفته و به دلیل اصول پرورش راحتی که دارد مورد توجه پرورش دهندگان گل و گیاه قرار می گیرد.

پرورش گل سیسوس

گیاه سیسوس بیش از 350 گونه مختلف دارد که سبز و بالا رونده هستند و ده گونه آن ساقه های گوشتی دارد و بومی استرالیا است و ارتفاع آن به بیش از 5 تا 6 متر می رسد. سیسوس  برگ هایی براق و سبز دارد که شکل تخم مرغی دارد و دارای لبه های دندانه دار و تیز است.

از آنجایی که طول برگ های آن به 20 سانتی متر می رسد بیشتر از آن به عنوان یک گیاه آویزی استفاده می کنند. این گیاه برای دفاتر اداری و بانک ها مناسب است و با نور متوسط و نور مصنوعی هم خوب رشد می کند و بسیار کم توقع است و می توانید برای جلوگیری از رشد طولی زیاد و دراز شدن ساقه ها، گهگاهی جوانه های انتهایی را قطع کنید.

توصیه می شود که این گیاه را در معرض نور خورشید قرار ندهید و نباید پای آن خیس شود. باید آبیاری گیاه به صورت منظم انجام شود و اجازه دهید آب در فصل زمستان در پای آن جمع شود وگرنه نقاطی زرد رنگ روی برگ های آن ایجاد می شود. بعضی از واریته های گل سیسوس رنگ هایی چشمگیر و برگ هایی نوک تیز هستند که طول آنها به 15 سانتی متر می رسد. این گونه از گیاهان قادر به گلدهی خوبی می باشند و اگر در دمای اتاق ثابت باشد میوه های کوچمک و ابی رنگ می دهند.

 

دستورالعمل کاشت و تکثیر سیسوس

این گیاه بسیار زیبا را می توانید خیلی راحت در منزل نگهداری کنید و با استفاده از روش آسان کاشت مستقیم قلمه ها درون گلدان باعث تکثیر این گیاه شوید.

در ابتدا باید با استفاده از یک چاقوی تیز، قیچی باغبانی یا سر شاخه زن قلمه های انتهای ساقه را به اندازه 8 تا 12 سانتی متر جدا کنید و در پودر هورمون ریشه زایی قرار دهید و سپس با دقت در گلدان دارای خاک غنی و ایده آل کشت کنید.

قبل از انجام کاشت توصیه می شود که برگ های پایینی قلمه ها را خوب جدا کنید و هر 3 تا 4 قلمه را در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتی متر حاوی کمپوست با پایه پیت قرار دهید.

توصیه می کنیم که سطح گلدان حاوی قلمه های سیسوس را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید و تا زمان ریشه دهی که معمولا در حدود 3 هفته طول می کشد گیاه را در بازه دمایی 18 تا 20 درجه سانتی گراد و نور مناسب ولی به دور از نور مستقیم قرار دهید.

 

 

گل سیسوس

شرایط مورد نیاز برای پرورش سیسوس

تمام گیاهان برای اینکه رشد خوبی داشته باشند نیاز به شرایطی خاص دارند که باید فراهم شود و به همین دلیل در ادامه بعضی از این شرایط ایده آل برای کاشت، پرورش و تکثیر گل سیسوس را توضیح می دهیم:

آبیاری

معمولا در زمینه آبیاری پرورش گل سیسوس توصیه می شود که بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک به صورت کامل خشک شود و پس از اینکه خاک تقریبا خشک شد اقدام به آبیاری و سپس زهکشی نمایید. نباید به هیچ وجه خاک را پیوسته و مرتب مرطوب نگهداری کنید چون در این صورت ریشه اش دچار پوسیدگی خواهد شد. در فصل تابستان بهتر است هفته یک مرتبه و در فصل زمستان هر دو هفته یک مرتبه گیاهتان را آبیاری کنید.

نور

این گیاه برای رشد نیاز به نور فراوان در نزدیکی پنجره دارد البته که از نور مستقیم آفتاب گریزان است و در صورتی که در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد برگ هایش حالت سوختگی پیدا می کنند و در نور کم نیز برگ ها دراز تر خواهند شد. سطح های مختلف نور یعنی از خیلی کم تا خیلی زیاد را به خوبی نحمل می کند و اغلب علاقه مند به نور ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ فوت کنذل خواهند بود.

دما

توجه داشته باشید که گیاه سیسوس بهترین رشد خود را در محیط گلخانه خواهد داشت به گونه ای که در فصل زمستان در درجه حرارت ۱۵ و در تابستان در ۲۰ درجه سانتی گراد رشد خواهد کرد و چنانچه دمای محیط از ۲۰ درجه بیشتر باشد بایستی غبارپاشی روزانه صورت گیرد. توصیه می شود که دما و رطوبت خاک را به خوبی کنترل کنید تا گیاهتان دچار مشکل نشود.

کوددهی

توصیه می شود که در روند پرورش گل سیسوس به منظور کوددهی گیاه از کود های مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی به صورت هر دو هفته یکبار استفاده نمایید و معمولا میزان کود لازم برای هر ماه حدود ۱.۵ تا ۲ کیلو نیتروژن به نسبت ۲.۱.۳ می باشد. همچنین در صورت نیاز به میکرو المنت ها ۰.۵ گرم در هر ۹۰ سانتی متر مربع به صورت محلولپاشی یا نواری استفاده کنید و کوددهی را ۳ الی ۴ مرتبه در طول سال یعنی اوایل بهار، اوایل تابستان، اواخر تابستان و پاییز انجام دهید. توجه داشته باشید که برای کوددهی اجازه دهید رنگ برگ شما را راهنمایی کند زیرا برگ های سبز تیره نشان دهنده میزان کود خوب هستند و در صورتی که رنگ زرد روشن در شاخ و برگ های جدید مشاهده گردید بایستی دوز توصیه شده را افزایش دهید.

Cissus antarctica2

خاک

جالب است بدانید که گیاه سیسوس قادر است در انواع خاک ها به خوبی رشد کند اما خاک لومی را بیشتر ترجیح می دهد. زهکشی خاک بایستی مناسب باشد و به همین خاطر می توانید از ترکیب خاک باغچه یا خاک برگ استفاده کنید و همچنین پرلیت نیز اغلب توسط پرورش دهندگان تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

تعویض گلدان

به طور کلی زمانی که گیاه جوان و در حال رشد است هر سال دو مرتبه در اواسط بهار و تابستان نیاز به تعویض گلدان دارد و در سال های بعد تنها عوض کردن خاک های سطحی گلدان با خاک نو و غنی اکتفا خواهد کرد. برای انجام عمل تعویض گلدان انتخاب یک گلدان مناسب برای این گیاه خیلی مهم می باشد زیرا ریشه های سیسوس به زهکشی خوبی نیاز دارند و اغلب برای فروش تجاری در گلدان هایی که قطر دهانه آن ۷ تا ۲۵ سانتی متر است گذاشته می شوند و برای سبد های آویزان در گلدان هایی که اندازه آن ۱۵ تا ۵۶ سانتی متر گذاشته می شوند.

 

مطالب مشابه را ببینید!