مجله تاپ‌ناز‌

پرورش گل آبوتیلون و شرایط مورد نیاز برای رشد و تکثیر این گیاه

باید توجه داشته کاشت و پرورش گل آبوتیلون زیاد سخت نیست و شما می توانید با مطالعه ای مطلب اقدام به پرورش و نگهداری این گیاه زیبا کنید و از تماشای این گیاه لذت ببرید.

باید توجه داشته باشید که گل آبوتیلون گیاهی گلدار، کوچک و بومی نواحی گرمسیر می باشد که دارای گونه های پیوندی و رنگارنگ زیادی است. امروزه تعدادی از گونه های گل آبوتیلون به عنوان یک گیاه زینتی استفاده می شود و به دلیل اصول کاشت و پرورش راحتی که دارند مورد توجه علاقمندان گل و گیاه قرار گرفته اند.

آشنایی با روش پرورش گل آبوتیلون

گل آبوتیلون جزو گیاهان بومی کشور برزیل است و ارتفاع آن به بیش از 2 متر و گسترش آن به بیش از 1 متر می رسد. این جنس از گیاه دارای 100 گونه مختلف نیمه خشبی و علفی یک ساله، چند ساله و درختچه های همیشه سبز است که مختص نواحی گرمسیر است. معمولا گونه های وحشی این گیاه که در کشورهای مدیترانه ای و در آمریکای جنوبی رشد می کنند به اندازه گونه های پیوندی آن رنگارنگ نیست و می توانند بیشتر از یک متر رشد کنند.

برای پرورش دادن گل آبوتیلون باید توجه داشته باشید که قطر گل های آبوتیلون در حدود 2 الی 4 سانتی متر است که به شکل زنگوله از شاخسار آویزان هستند و زیبایی خاصی به گیاه می بخشند.  زمان گلدهی این گیاه در مناطقی که شرایط آب و هوایی مناسب دارد از فصل بهار تا اواخر تابستان است و همچنین در مناطق نیمه گرمسیری گلدهی طولانی تری دارند. بیشتر گل های آبوتیلون قابل خوردن به شکل خام و پخته هستند و عطر گل ها با شکوفایی آنها بیشتر و قوی تر خواهد شد.

پرورش گل آبوتیلون

روش کاشت و تکثیر:

آبوتیلون را می توانید خیلی راحت از نیمه بهار تا اوایل تابستان تکثیر کنید که برای انجام آن در ابتدا باید قلمه های انتها ساقه را از شاخه های جانبی به طول 8 ال 10 سانتی متر از گیاه جدا کنید و محل برش قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو کنید تا روند ریشه زایی سریع تر انجام شود.

سپس هر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه 9 سانت متر که از کمپوست مخصوص بذر و قلمه پر شده است بکارید. توصیه می شود که گیاه را به آرامی و منظم مه پاشی کنید و یا قلمه ها را با استفاده از یک کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و آنها را در شرایط نور مناسب ولی به دور از تابش مستقیم خورشید در بازه دمایی 18 الی 20 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

بعد از گذشت مدت زمان یک ماه، قلمه ها شروع به ریشه دهی می کنند و رشد می کنند و سپس می توانید قلمه را به آرامی بیرون بکشید و در گلدانی با قطر دهانه 13 سانتی متر حاوی کمپوست گلدانی بکارید. باید دقت کنید که کاشت آبوتیلون از طریق بذر در مورد بعضی از انواع این گیاه به ویژه واریته های ابلق، نتیجه خوبی ندارد.

شرایط مورد نیاز برای رشد گل آبوتیلون:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل آبوتیلون بپردازیم:

 

آبیاری:

در پرورش گل آبوتیلون توصیه می شود تنها زمانی اقدام به آبیاری گیاه نمایید که سطح خاک تا حدودی خشک شده باشد زیرا آبیاری پی در پی می تواند منجر به زردی برگ ها و کاهش گل ها شود. در مورد گونه هایی که درون گلدان کاشته شده اند باید زهکش کف گلدان مناسب باشد تا آب اضافی پس از آبیاری خارج شود و خاک گلی نشود. همچنین آب اضافی باید از زیرگلدانی مرتبا خارج شود و یا آنکه بین کف گلدان و سطح زیرگلدانی فاصله باشد تا به زهکشی خاک صدمه ای وارد نشود. دقت داشته باشید که آبیاری اندک هم می تواند باعث افتادگی ساقه ها، ریزش غنچه ها و پژمردگی برگ ها شود.

 

خاک و کوددهی:

این گیاه معمولا در خاک هایی که قلیایی باشند گلدهی مناسبی نخواهد داشت و ترکیب کردن خاک با مقداری پیت ماس برای پایین آوردن اسیدیته و یا به کارگیری کودهایی که اسیدیته را پایین می آورند مانند نیترات یا سولفات آمونیم می تواند در چنین شرایطی موثر باشد. توصیه می شود که برنامه غذایی این گیاه را از اواخر زمستان شروع و در اواخر پاییز قطع نمایید. بسیاری از پرورش دهندگان گیاه آبوتیلون هر دو هفته یک مرتبه با نصف غلظت پیشنهادی نسبت به کوددهی گیاه اقدام خواهند کرد.

پرورش گل آبوتیلون

نور و دما:

گل آبوتیلون معمولا برای رشد و پرورش نیاز به مکانی با آفتاب کامل تا نیمه آفتاب دارد که در صورت کاهش نور تعداد گل ها کاهش می یابد و غنچه ها شروع به ریزش خواهند کرد. همچنین ساقه ها بسیار بلند و فاصله برگ ها از یکدیگر بر روی یک ساقه افزایش می یابند. دقت داشته باشید که نور زیاد محیط کشت نیز می تواند باعث سوختگی نوک و حاشیه برگ ها و همچنین ریزش گل ها شود.

بهتر است بدانید که حداکثر تحمل دمایی این گیاه در فصل زمستان حدود منفی ۱۲ درجه سانتی گراد است و معمولا در چنین دمایی قسمت هوایی گیاه از بین می رود اما امکان زنده ماندن بخش زیرین خاک و ساقه های اصلی به ویژه در صورت محافظت مناسب در برابر سرمای زمستان وجود دارد. اگر می خواهید در طی فصول سرد سال آسیبی به گیاهتان وارد نشود نباید دمای محیط کشت به کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد برسد. به صراحت می توان گفت که گل آبوتیلون بهترین رشد خود را در دمای حدود ۲۵ درجه سانتی گراد نشان می دهد و در دمای ۳۰ درجه نیز به خوبی رشد خواهد کرد.

 

هرس کردن:

بهتر است بدانید که در ابتدای فصل رویش کوتاه کردن ساقه های قدیمی که چوبی شده اند رشد ساقه های جدید و جوان از قسمت پایین گیاه را تحریک می کنند و این کار برای گیاهانی که ۳ الی ۴ سال عمر دارند توصیه می شود و گیاهان جوان نیاز چندانی به هرس نخواهند داشت. توجه داشته باشید که در صورت عدم هرس این گیاه از مقدار گل آن کاسته می شود زیرا گل ها بر روی ساقه های جوان تولید می شود و همچنین برخی پرورش دهندگان در ابتدای زمستان ترجیح می دهند که یک سوم طول تمامی ساقه ها را نگه دارند و مابقی را قطع کنند.

 

آفات و بیماری ها:

چنانچه هنگام پرورش و نگهداری این گیاه با افتادگی و پژمردگی آن مواجه شدید احتمال دارد هوای محیط خیلی سرد است و آن را به جای گرمتری منتقل کنید. معمولا چسبناک شدن برگ ها و دمبرگ ها در اثر فعالی حشرات روی این گیاه به وجود می آید که باید سمپاشی با سم حشره کش را انجام دهید.

چنانچه گیاه در طول فصل تابستان تشنه بماند برگ ها چروکیده می شود و گل ها سقوط خواهند کرد. همچنین زرد شدن برگ گیاهان و وجود رشته های تار عنکبوتی در سطح زیرین نشانه فعالیت کنه قرمز هستند و می توانید با استفاده از اسفنج مرطوب آن ها را تمیز کنید و یا با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یک مرتبه سمپاشی نمایید.

مطالب مشابه را ببینید!