مجله تاپ‌ناز‌

پرورش گل آرمریا و نکاتی مهم در مورد نگهداری این گیاه زیبا

پرورش گل آرمریا خیلی سخت نیست و با خواندن این مطلب می توانید نکاتی در مورد پرورش، نگهداری و تکثیر این گیاه را بدانید و گیاهی زیاد داشته باشید.

گیاه آرمریا جزو گل های معطر و زیبا است که برای کاشت در باغ ها، باغ های صخره ای، مناطق ساحلی و مرزبندی استفاده می شود. گل آرمریا به دلیل اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه قرار می گیرد.

پرورش گل آرمریا

باید بدانید که آرمریا جزو گیاهان پوششی و همیشه سبز پلامباگیناسه است و بومی مناطق انگلیسی و کوهستان های نیمکره شمالی است. این گیاه امروزه به عنوان گل شاخه ای در تمام کشورهای دنیا توزیع می شود.

باید بدانید که نام های دیگر این گیاه شامل عود قرمز و چمن هلندی هستند که جزو گیاهان چند ساله و همیشه سبز به حساب می آید و ارتفاع آن به 10 تا 50 سانتی متر می رسد. این گیاه به سرعت پراکنده می شود و بین 5 الی 10 سال می تواند به رشد نهایی خود برسد و به دلیل متراک بودن برگ ها از گیاهان پوششی به حساب می آید.

برگ های این گیاه معمولا نیزه ای شلک و به رنگ سبز تیره می باشند و بین 2 الی 15 سانتی متر طول دارند. گل های آرمریا به صورت خوشه ای رشد می کنند و در فصل بهار هم شکوفا می شوند طوری که هر گل دارای 5 گلبرگ خواهد بود. باید بدانید که این گل معطر است و حشرات زیادی را به سوی خود جذب می کند و به رنگ های صورتی، بنفش، ارغوانی و سفید دیده می شود.

روش کاشت و تکثیر

روش های مختلفی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از جمله آن می توان به کاشت بذر و قلمه زدن گیاه اشاره کرد که در این میان بهترین روش قلمه زنی است. بهترین زمان برای قلمه زدن گیاه هر سال در فصل تابستان است و برای این کار باید از ساقه هایی از گیاه استفاده کنید که حداقل سه برگ داشته باشند.

برای این کار باید به این صورت عمل کنید که با استفاده از یک قیچی باغبانی که از قبل ضدعفونی شده است، قلمه هایی را به طول 5 الی 8 سانتی متر از نوک ساقه های گیاه را که حداقل سه برگ دارد جدا کنید.

پرورش گل آرمریا

باید دقت کنید که قلمه های گیاه را به صورت اریب برش بزنید و سپس برگ های انتهایی قلمه را از گیاه حذف کنید و تنها دو الی سه برگ بالای قلمه ها را باقی بگذارید زیرا در غیر این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه کاهش پیدا می کند.

بعد از برش دادن قلمه ها گیاه توصیه می شود برای اینکه سرعت ریشه زایی قلمه ها افزایش پیدا کند آنها را ابتدا به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و سپس در گلدان هایی مناسب بکارید. می توانید بدون فرو کردن قلمه های گیاه در هورمون ریشه زایی هم قلمه های گیاه را درون گلدان بکارید ولی در این صورت سرعت ریشه زایی قلمه های گیاه در مقایسه با استفاده از هورمون ریشه زایی کمتر می شود.

به صورت کلی می توانید هر 5 الی 7 قلمه را در یک گلدان بکارید و بهترین ترکیبی که می توانید برای بستر آماده کنید ترکیبی از پرلیت و پیت ماس می باشد.

توصیه می شود که برای بستر کشت رطوبت کافی را قراهم نمایید که برای این کار در ابتدا باید روی سطح گلدان ها را با نایلون شفاف بپوشانید و برای اینکه تهویه مناسب برای قلمه های گیاه فراهم شود روی سطح نایلون را سروخ های کوچکی ایجاد کنید.

برای قلمه های به دست آماده باید خاکی را قراهم نمایید که مرطوب باشد و برای این کار بعد از کاشت باید با استفاده از اسپری گلدان ها را آبیاری کنید و برای اینکه قلمه ها بتوانند سریع رشد کنند باید در دمای مناسب و نور خورشید غیر مستقیم قرار دهید. نور مستقیم خورشید می تواند باعث صدمه دیدن گیاه شود.

پرورش گل آرمریا

بعد از اینکه شرایط مورد نیاز برای رشد گیاه فراهم شد حدود چند هفته نیاز است تا قلمه های گیاه بتانند ریشه زایی داشته باشند. پس از ریشه زایی کامل قلمه ها می توانید نایلون را از روی سطح گلدان بردارید و با استفاده از کود مناسب گیاه را تغذیه کنید.

بعد از گذشت مدتی از زمان ریشه زایی قلمه ها می توانید گلدانی را که قلمه های گیاه در آن قرار دارند را تعویض کنید و قلمه های گیاه را در گلدان های جدید کشت کنید. توصیه می شود که پس از ریشه زایی قلمه های گیاه را زمانی که هوای محیط مناسب است به زمین اصلی برای کشت منتقل کنید.

شرایط مورد نیاز کاشت

همان گونه که می دانید تمام گیاهان برای اینکه بتوانند رشد خوبی داشته باشند نیاز به شرایطی دارند که باید فراهم شود و در ادامه توضیح می دهیم:

خاک مناسب:

ترکیب ایده اب برای بستر گیاه آمریا حاوی خاک شنی، ماسه ای، لومی، مرطوب به همراه زهکشی عالی است و در مقابل نیز گیاه اگر در خاک های شور، خشک و نابارور قرار گیرد رشد چندانی نخواهد داشت. در مورد کوددهی و تغذیه گیاه آرمریا نیز می توان گفت که این گیاه در طول سال نیاز به دو مرتبه کوددهی دارد که بایستی اصولی و منظم انجام شود.

آبیاری منظم:

گیاه آرمریا در مقابل کم آبی و خشکی بسیار مقاوم است و به همین دلیل نیاز آبی کمی دارد.معمولا توصیه می شود در آبیاری این گیاه افراط نکنید و در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح بستر به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید.

دما و نور:

توجه داشته باشید که بازه دمایی ایده آل برای رشد و پرورش گل آرمریا معمولا بازه منفی ۳ تا ۱۶ درجه سانتی گراد خواهد بود که اگر از این حد تجاوز کند با پژمردگی گیاهتان مواجه خواهید شد. همچنین در مورد نور مورد نیاز گیاه هم می توان گفت که آرمریا برای رشد نیاز به آفتاب کامل دارد و به عبارتی اگر در سایه قرار به سرعت از بین خواهد رفت.

مطالب مشابه را ببینید!