مجله تاپ‌ناز‌

پرورش گل رز سیاه (موسکاتا) و روش کاشت و تکثیر این گل زیبا

کاشت و پرورش گل رز سیاه خیلی سخت و پیچیده نیست و می توانید با خواندن این مطلب خیلی راحت این گیاه زیبا را بکارید و با روش کاشت و نگهداری رز مشکی آشنا شوید. گل رز سیاه که به آن موسکاتا هم گفته می شود یکی از گونه های جنس رز است که به دلیل زیبایی فراگیر خود امروزه مورد کشت و پرورش قرار می گیرد. با وجود اینکه مبدا اصلی این گیاه مشخص نیست ولی احتمال می رود که این گیاه بومی غربی هیمالیا باشد.

 

پرورش گل رز سیاه

گل رز سیاه در واقع همان رزهای قرمز به رنگ تیره است که در مراسم شادی استفاده نمی شود و بیشتر نماد غمگینی و عشق است. این گیاه نماد تباهی، مرگ، انارشیسم و جادوی سیاه هم است.

رز سیاه درختچه ای زیبا با گل های سفید رنگ و معطر است که تا ارتفاع 3 متری رشد می کند. این گیاه دارای 5 گلبرگ است که به صورت خوشه ای یا دسته ای در اواخر فصل بهار ظاهر می شود و تا اواخر پاییز هم در مناطقی با  آب و هوای گرم باقی می ماند.

در مناطقی که آب و هوای سرد دارد رزهای سیاه در اواخر فصل تابستان ظاهر می شوند. کاسبرگ های آن معمولا به طول دو سانتی متر و دارای نوکی کشیده و باریک است. به دلیل شباهت این گیاه به عطر مشک به آنها رز سیاه می گویند. عطر گل رز هم از پرچم ها حاصل می شود.

برگ های رز سیاه به رنگ سبز روشن و یا سبز مایل به خاکستری و به صورت مرکب دیده می شود. عطر گل های رز هم از پرچم ها حاصل می شود. برگ های رز سیاه به رنگ سبز روشن یا بز مایل به خاکستری و به صورت مرکب دیده می شود. برگ های آنها دارای 5 تا 7 برگچه تخم مرغی شکل است که برگچه ها به صورت دندانه دار و دارای دندانه های کوچک خواهند بود. در بعضی از مواد هم در محل رگبرگ ها کرک مشاهده می شود.

میوه های این گیاه تخم مرغی شکل و کوچک هستند و مانند میوه های دیگر گونه های رز به آنها هیپ گفته می شود. این میوه معمولا به رنگ قرمز نارنجی است و در فصل پاییز ظاهر می شوند. جالب است بدانید که هر میوه رز سیاه 25 میلی متر قطر دارد و دارای لایه ای نازک از گوشت و تعداد زیادی بذر است.

پرورش گل رز سیاه

دستورالعمل کاشت و تکثیر رز سیاه

با اینکه روش کاشت بذر می تواند رضایت بیشتری نسبت به دیگر روش ها به همراه داشته باشد باید دقت کنید که پرورش این گیاه از طریق بذرهای آن سریع تر و بهترین راه برای ازدیاد آن می باشد. در ادامه مراحل کاشت گیاه رز سیاه را توضیح می دهیم.

بذرهای رز مشکی بدون رفع نیاز سرمایی جوانه نمی زنند و برای رفع نیاز سرمایی آن باید بذر را در شرایط سرد و مرطوب نگه دارید. برای فراهم کردن این شرایط شما می تواند تعدادی بذر را در بین دستمال کاغذی قرار دهید و یا اینکه در یک ظرف ماسه شسته، پیت ماس و ورمی کولیت قرار دهید که این عمل را امروزه با عنوان چینه سرمایی می شناسند.

بعد از این می تواند بذرهایی که میان دستمال کاغذی و یا در بستر کشت استریل قرار گرفته اند را مرطوب کنید و به کیسه های پلاستیکی منتقل کنید. سپس آنها در فضای یخچال قرار دهید. توصیه می شود محیط بذرها را مقداری مرطوب نگه دارید و چند قطره آب را هر از چند مدت به آن اضافه کنید تا از خشک شدن آنها جلوگیری کنید. توصیه می شود که این کار را تا زمانی که بذرها شروع به جوانه زنی می کنند ادامه دهید. البته تا وقتی که بذرها از محیط یخچال خارج نشوند جوانه زنی نمی کنند. بهتر است وقتی که دمای محیط بیرون به 21 درجه سانتی گراد رسید و علائم جوانه زنی در بذرها دیده شد آنها را بیرون از یخچال انتقال دهید.

حالا خاک آماده شده برای گیاه که زهکشی مناسب دارد را در سینی نشا بریزید و بذرهای رز سیاه را در آن کشت کنید. دقت داشته باشید که خاک بستر حتما باید زهکشی مناسب داشته باشد تا گیاهچه ها نابود نشوند.

بهتر است که روی بذرهای کشت شده را با لایه ای نازک از خاک بپوشانید و بستر را تا موقع جوانه زنی مرطوب نگه دارید. معمولا دمای ایده آب برای بستر پرورش گل رز سیاه دمایی بین 16 تا 21 درجه سانتی گراد است و در طول روز باید 6 ساعت و کمی بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند.

پرورش گل رز سیاه

شرایط مورد نیاز برای نگهداری رز سیاه

همان گونه که می دانید تمام گیاهان برای اینکه بتوانند رشد خوبی را طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما باید آن را فراهم کنید. به همین دلیل در ادامه بعضی از این شرایط مورد نیاز برای کاشت و پرورش گل رز سیاه را توضیح داده ایم:

  • آبیاری:

گل های رز سیاه برای رشد ایده آل نیاز به آبیاری متوسطی دارند که بایستی به موقع و منظم صورت گیرد. در روند آبیاری این گیاه نباید افراط کنید زیرا غرقابی شدن بستر باعث پوسیدگی تدریجی ریشه ها خواهد شد.

  • خاک و کوددهی:

معمولا توصیه می شود که برای بستر گیاهتان از ترکیب ورمی کولیت، ماسه شسته و مقداری هم پیت ماس استفاده نمایید. البته که نباید از زهکشی مناسب بستر گیاه غفلت کنید زیرا زهکشی ایده آل باعث می شود تا آب اضافی به راحتی از گلدان خارج شود و باعث پوسیدگی ریشه ها نشود.

در مورد کوددهی رز سیاه نیز می توان گفت که تغذیه گیاه در طول فصول گرم سال با استفاده از کود های ملایم می تواند روند گلدهی را بهبود ببخشد که با این حال ممکن است برخی از واریته ها در سال اول گلدهی نداشته باشند.

  • نور و دما:

بهتر است بدایند که بازه دمایی ایده آل برای کاشت و پرورش گل رز سیاه بین ۱۶ تا ۲۱ درجه سانتی گراد خواهد بود که اگر از این بازه بیشتر یا کمتر شود برگ های گیاه دچار ریزش و در نهایت نابودی خواهند شد. در مورد نور مورد نیاز گیاهتان نیز توصیه می شود بستر رز سیاه را در طول روز به مدت ۶ ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید که اگر این مدت زمان بیشتر هم گیاهتان گلدهی بهتر و سریع تری خواهد داشت.

مطالب مشابه را ببینید!