مجله تاپ‌ناز‌

پرورش گل موگه یا گل برفی و شرایط نگهداری و رشد این گیاه زیبا

پرورش گل موگه کار سختی نیست و شما با خواندن این مطلب می توانید از روش پرورش گل موگه یا گل برفی و شرایط نگهداری این گیاه زیبا آشنا شوید.

پرورش گل موگه گیاهی بسیار زیبا است و متعلق به اروپا و نقاط سیبری است و مردم آن را بیشتر با نام گل برفی می شناسند. این گیاه خیلی خوشبو است و عطر تازه و دل انگیزی دار و در صنایع عطرسازی و آرایشی هم از آن استفاده می شود.

پرورش گل موگه یا گل رفی

گیاه موگه که به آن زنبق دره و گل برفی هم می گویند جزو گیاهان گلدار تکه لپه ای و مارچوبه سانان است که در سرزمین هایی با آب و هوای معتدل رشد می کند. نام آن ریشه فرانسوی دارد. این گیاه با ارتفاع 10 تا 29 سانتی متر رشد می کند و شاخه گل آن معمولا در اردیبهشت از بین 2 تا 3 برگ بالا می آید. موگه آلمانی گونه ای از این گیاه است که بیشتر برای مصرف باغبانی کشت می شود و به دلیل اینکه عطر خوش آن بوی مشک می دهد در فرانسه موگه نامیده می شود. گل موگه یکی از معروف ترین گل های شاخه ای و بریده برای استفاده در دسته گل عروس است که به تنهایی می تواند یک انتخاب ایده آل برای عروس ها باشد.

این گیاه را می توانید در باغچه و یا گلدان کشت کنید و با فرام کردن شرایط مناسب آن را پرورش دهید. گیاه موگه که نوع چند سالهبه ساب می آید دارای ساقه هایی زیرزمینی و پر گره نسبتا متورم، افقی و دو عدد برگ اصلی موج دار بزرگ بیضی شکل نوک تیز همراه با دم برگ هایی بلند که لوله شده و ساقه ها را در آغوش می گیرد می باشد. ساقه این گیاه در حقیقت دنباله همان دو برگ است که مستقیما از ریشه بیرون می آیند. ساقه های گل دهنده معمولا زاویه دار می باشند و از کنار برگ ها خارج می شود. گل های سفید رنگ و زنگوله دار در امتداد قسمت های انتهایی ساقه گل دهنده در ماه اردیبهشت تا اوایل تابستان ظاهر می شوند.

پرورش گل موگه یا گل برفی

روش کاشت و تکثیر

باید توجه کنید که کاشت و تکثیر این گیاه بسیار زیبا معمولا از دو روش کاشت بذر و تقسیم ریزومه انجام می شود که روش دوم بیشتر استفاده می شود و در ادامه توضیح می دهیم:

کاشت از طریق بذر

بذر گیاه موگه به تعداد 2 تا  عدد درون میوه کوچک، قرمز و نارنجی رنگ می باشد. دانه ها دارای قسمتی گوشتی می باشند که باید آن را حذف کنید و در شرایطی کشت کنید که دمای محیط خنک باشد.

باید بدانید که بهترین موقع برای کاشت پیش از آخرین سرمازدگی یا آخر فصل زمستان است که باید بذر را کم تراکم بیافشانید و با کود مایع آنها را تغذیه کنید.

باید توجه داشته باشید که خاک بستر باید کاملا زهکشی شده باشد و از پیش آن را تا عمق 20 سانتی متری شخم بزنید.

حالا سوراخ هایی به عمث یک سانتی متری روی بستر ایجاد کنید و دانه های موگه را در آنها بگذارید و روی آن را نیم سانتی متر خاک برگ بریزید و سپس آبیاری کنید.

باید توجه داشته باشید که استفاده از روش کاشت بذر به دلیل سرعت پایینی که دارد کمتر استفاده می شود و ممکن است جوانه زنی آن از 2 تا 12 ماه طول بکشد.

کاشت از طریق تقسیم ریزومه

با وجود اینکه می توانید ریزوم ها را در هر فصلی از سال بکارید  ولی اگر به دنبال بهترین موقع برای انجام این کار هستید اواخر فصل تابستان و فصل پاییز بهترین زمان است.

بار پرورش گل موگه با روش تقسیم ریزومه ها در ابتدا باید قسمت های سال قبل ریزوم را جدا کنید تا بتوانید جوانه ها را ببینید.

ریزوم های به دست آمده را به 2 قسمت تقسیم کنید که هر قسمت حداقل یک یا دو جوانه داشته باشد. اگر ریشه ها خشک هستند باید آنها را به مدت 30 دقیقه در آب بخیسانید.

توصیه می شود که خاکی که باید ریزوم ها در آن کشت شود حتما متشکل از کمپوست، خاک برگ و هوموس باشد و خوب شخم خورده باشد.

عمق دقیق کاشت ریزوم ها مهم نیست ولی ترجیحا آنها در عمق 6 تا 8 سانتی متری باید کشت شوند.

ریزوم ها را باید در جهتی کشت کنید که راه خود را به سطح خاک پیدا کنند البته برای اطمینان بیشتر می توانید ریزوم ها گونه ا کشت کنید که سطوح جوانه ها مماس با یطح خاک باشد.

موگه ها معمولا تا بهار سال بعد خود را نشان می دهند و نکته مهم که در این مورد باید بدانید این است که سه سال از فاصله کشت تا گلدهی طول خواهد کشید و به همین دلیل اگر می خواهید در سال اول گلدهی داشته باشید باید ضخیم ترین جوانه را که سه ساله است کشت کنید.

پرورش گل موگه یا گل برفی

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه موگه

تمام گیاهان برای اینکه خوب رشد کنند نیاز به شرایطی دارند که باید فراهم شوند و به همین دلیل در ادامه بعضی از این شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل موگه را بررسی می کنیم:

آبیاری:

به طور کلی گیاه موگه رطوبت و آبیاری را بسیار دوست می دارد و اگر در باغ آن را کنار سایر گیاهان کشت کرده اید زمانی که آبیاری را انحام می دهید قطعا خاک موگه نیز مرطوب خواهد شد و آبیاری به درستی صورت گرفته است. اما اگر گیاهتان را در منطقه ای خشک ولی در سایه کشت کرده اید نباید اجازه دهید سطح بستر خشک شود زیرا با پژمردگی برگ های آن مواجه خواهید شد.

نور:

بهتر است بدانید که گیاه موگه سایه دوست می باشد اما حتی در آفتاب کامل هم می توانید از آن به خوبی نگهداری نمایید و تنها به این بستگی دارد که خاک آن مرطوب باشد مانند زمانی که در محیط سایه است. نکته مهمی که در روند پرورش گل موگه نباید از یاد ببرید این است که این گیاه با وجود اینکه سایه دوست است اما نباید در محیط تاریک قرار بگیرد زیرا توانایی گلدهی آن به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد.

خاک:

در واقع موگه را می توان گیاهی سازگار دانست که در اغلب خاک ها به خوبی رشد می کند. این گیاه زیبا تا زمانی که خاکش غنی باشد نوع و سبک و سنگین بودن خاک برایش هیچ تفاوتی ندارد. چنانچه توانایی آن را دارید که شرایط دلخواه گیاه را برایش فراهم نمایید بهتر است بستر آن زهکشی شده باشد و بیشتر بستر حاوی خاک برگ ، پرلیت و هوموس باشد.

کوددهی:

باوجود اینگه گیاه برفی نیاز به نگهداری ویژه ای ندارد اما اگر دیدید که گل ها کیفیتی را که باید ندارند و ضعیف شده اند بایستی با استفاده از کودهای مایع همراه با دوز پایین آن ها را تقویت نمایید. همچنین قادر خواهید بود کودهایی که دارای نیتروژن هستند هم بدان اضافه نمایید و اگر در این روند متوجه شدید گیاه گلدهی سابق را ندارد به احتمال زیاد به دلیل کود نیتروژن دار است. توصیه می شود از اوایل بهار به صورت ماهانه مایعی رقیق هنگامی که گیاه در حال رشد است به خاکش اضاقه نمایید و به هیچ کود را به صورت مستقیم بر روی برگ ها نیافشانید.

در ادامه این مطلب می توانید با پرورش گل میخک و گیاه نیزه آفریقایی هم آشنا شوید.

مطالب مشابه را ببینید!