مجله تاپ‌ناز‌

پرورش کاج نوئل + نکات و اصول خاص برای رشد و نگهداری این گیاه

پرورش کاج نوئل کاری راحت است و می توانید با دانستن اصول و نکات خاص، این درختچه و گیاه زیبا را پرورش دهید و تکثیر نمایید. در ادامه اطلاعات مفیدی در مورد رشد، پرورش و نگهداری گل کاج نوئل را آماده کرده ایم.

کاج نوئل جزو درختان پر رشد است که به دلیل کریسمس جزو معروف ترین کاج ها به شمار می آید و اگر در شرایط ایده آب باشد تا ارتفاع 30 سانتی متر رشد می کنید. در سال های اخیر به دلیل توانایی پایین برای بازیابی سوزن هایش از محبوبیتش کم شده است.

پرورش گل کاج نوئل

کاج نوئل مانند بسیاری از درختان کاج همیشه سبز و تکه پایه می باشد که از جنس کاج نوئل تا کنون حدود 40 الی 50 گونه در سراسر جهان شناسایی شده است و مهمترین آنها کاج نوئل سبز، نوئل کانادایی، نوئل بالشتکی و نوئل نقره ای است. این گیاه در اصل از مناطق سردسیر و معتدله نیمکره شمالی در ناحیه قطبی تا ارتفاعات کوهستانی نواحی معتدله گرم گسترده شده است.

شاخه های منظم و کوتاه هستند و سوزن هایش از دوام خوبی برخوردار می باشند و دارای پایه های کوتاهی است که موقع سقوط روی شاخه ها باقی می مانند. معمولا مخروط ماده  در ابتدا کاملا مستقیم است و به آرامی با جریان گرده افشانی به سوی پایین خم می شود و بعد از رسیدن به ریزش دانه ها به همان حالت و بدون جدا شدن و ریزش فلس ها باقی می ماند. درختان نوئل دارای ارتفاعی بین 24 تا 30 متر است و قطر تاج پوششی آنها هم بین 12 الی 15 متر است.

این درخت یکی از مهمترین و بهترین درختان چوبده و صنعتی در اروپا و کل جهان است که سهم عمده ای در تجارت جهانی را به خود اختصاص دارده است. از این درخت در تهیه چوب های الواری و تیری، مصارف متنوع نجاری، ساختمان سازی و مبل سازی استفاده می شود. تمامی گونه های مختلف این درختچه یکپایه هستند یعنی مخروط های نر و ماده روی همین درخت اما شاخه های جدا تشکیل شده اند. این گونه ها از مناطق سرد و معتدله نیمکره شمالی از ناحیه قطبی تا ارتفاعات کوهستانی نواحی معتدله گرم گسترش پیدا کرده اند.

روش های تکثیر و کاشت کاج نوئل

کاشتن و تکثیر کاج نوئل در اواخر پاییز و یا اوایل فصل زمستان به دو صورت کاشت بذر و قلمه گیری انجام می گیرد که در ادامه می خواهیم هر دو روش را برای شما توضیح دهیم:

کاشت بذر

به صورت کلی کاشت بذر کاج مرسوم تر از روش قلمه گیری است و نیاز به صبر و اقداماتی خاص دارد. توصیه می شود که برای کاشت بذر ها در ابتدا بایستی سرمای مورد نیاز را تامین نمایید. به همین خاطر بایستی بذور را در مدت زمان ۲ الی ۴ هفته در ماسه سرد و مرطوب قرار دهید. همچنین می توانید آن ها را در طول فصل پاییز درون خاک باغچه بکارید تا در زمستان نیاز سرمایی آن ها برطرف شده و در بهار جوانه بزند. برای کاشت بذر ها باید مراحلی را که در ادامه بیان شده است طی کنید:

بذرها را به صورت دسته جمعی و یا دانه ای در گلدانی کوتاه با دهانه ۱۳ الی ۱۵ سانتی متر حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید. استفاده از این کمپوست سبب می شود که آب اضافی از سینی خارج شود اما رطوبت آن حفظ شود.

توجه داشته باشید که بستر کاشت بذور بایستی همواره مرطوب باشد و به همین خاطر می توانید از راه های تامین رطوبت گیاهان کمک بگیرید و یا یک نایلون شفاف را روی گلدان بکشید. توصیه می شود که برای ایجاد هوای داخل نایلون چند سوراخ را بر روی آن ایجاد کنید تا هوا کامل رد و بدل شود.

لازم است تا جوانه زدن گیاه صبر کنید و پس از آن گیاه را به گلدانی با خاک غنی تر انتقال دهید.

kaj 2

قلمه زنی

از آنجایی که کاج نوئل از دسته گیاهانی است که قلمه آن به سختی ریشه می دهد به صراحت می توان گفت که تکثیر آن از طریق بذر متداول تر است. البته که در شرایط گلخانه ای و ایده آل قلمه ها نیز ریشه خواهند داد و در ادامه سعی داریم به بیان مراحل قلمه زنی کاج نوئل به صورت کامل بپردازیم:

در واقع بهترین زمان برای قلمه گرفتن اواخر فصل پاییز تا اوایل فصل زمستان است.

اگر قصد دارید گیاهتان بیشتر رشد خود را در جهت افقی انجام دهد بایستی قلمه ها را از شاخه های افقی و یا اگر می خواهید عمومی مرتفع شود قلمه ها را از شاخه های عمودی کاج به صورت اریب برش دهید.

برگ های پایینی قلمه را برش دهید و تنها ۲ الی ۳ برگ در قسمت بالایی نگه دارید.

حال بایستی انتهای قلمه ها را درون هورمون ریشه رایی فرو برده و برای چند ثانیه در همان حالت نگه دارید.

همچنین می توانید برای تامین رطوبت مورد نیاز بستر قلمه ها یک پلاستیک شفاف روی آن بکشید تا مانند گلخانه عمل کند.

توجه داشته باشید که پس از ریشه دهی به صورت کامل گیاه را بدون اینکه خاک اطراف ریشه ها دست بخورد و یا آسیب ببیند درون یک گلدان مناسب بکارید.

مطلب پیشنهادی: آموزش پرورش گل کاغذی و تکثیر این گیاه زیبا در منزل

شرایط مورد نیاز برای پرورش کاج نوئل

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای پرورش گل کاج نوئل پرداخته ایم:

kaj 1

آبیاری:

توجه داشته باشید که در روند پرورش گل کاج نوئل بایستی در دو سال اکئل کاشت آبیاری را به صورت منظم انجام دهید زیرا استقرار این گیاه بسیار مهم است و پس از این مدت هفته ای یک مرتبه آبیاری کافی است.

نور و دما:

گل کاج نوئل برای رشد نیاز به ۶ ساعت آفتاب کامل در طول روز دارد یعنی آفتاب کامل البته سایه را نیز به خوبی تحمل می کند ولی شاهد کاهش حجم گلدهی و رشد خواهید بود. این گیاه مانند بسیاری از گیاهان مقاوم به سرما مقاومت خوبی دارد اما در کل به دلیل مناطق بومی خود طالب هوای خنک و رطوبت بالا باشد.

خاک:

به طور کلی در هر نوع بافت خاک اعم از شنی، رسی و لومی بایستی زهکشی خوب و عدم خفگی خاک را در نظر داشته باشید. گیاه معمولا از نظر واکنش خاک های خنثی تا اسیدی را ترجیح می دهد. ریشه های این گیاه کاملا سطحی هستند و به همین خاطر در اثر باد های شدید دچار افتادگی خواهند شد. پس لازم است تا از آبیاری سطحی و زیاد بپرهیزید.

کوددهی:

توجه داشته باشید که اگر گل کاج نوئل بسیار بزرگ شده می توانید از کودهای کند رها شونده هر ۳ الی ۴ ماه یک مرتبه استفاده نمایید چون درختان بزرگ ریشه هایی بیشتر و عمیق تری دارند و قادرند مواد غذایی عمق خاک را نیز مصرف کنند. اما لازم است درختان کوچک تر را هر ماه با کودهای کامل تغذیه کنید.

تعویض گلدان:

توصیه می شود پیش از اینکه ارتفاع گیاه به یک متر رسید عمل تعویض گلدان را انجام دهید یعنی هر سال گلدان را با یک درجه بزرگ تر تعویض نمایید و پس از آن سطح گلدان را به آرامی خارج و با خاک کمپوست نو تعویض نمایید.

مطلب پیشنهادی: گل مرجان | نحوه تکثیر و پرورش گل مرجان و عکس های زیبا از گل مرجان

مطالب مشابه را ببینید!