مجله تاپ‌ناز‌

پرورش گیاه آلبوکا یا گل فنری و اطلاعات درمورد تکثیر و نگهداری این گیاه زیبا

اگر به پرورش گیاه آلبوکا یا گل فنری علاقه دارید، در این مطلب روش نگهداری، پرورش و تکثیر این گیاه زیبا را آماده کرده ایم و در ادامه اطلاعاتی مفید در این گیاه را می خوانید.

پرورش گیاه آلبوکا خیلی ساده است و می توانید خیلی راحت این گیاه را در منزل بکارید و پرورش دهید. باید یادتان باشد که برای پرورش هر نوع گل و گیاهی نیاز است که بعضی از شرایط را رعایت کنید که در ادامه اطلاعات مورد نیاز را به شما می دهیم.

 

آموزش پرورش گیاه آلبوکا

آلبوکا یکی از گیاهانی است که از خانواده مارچوبه ها است و در ایران هم بسیار طرفدار دارد. این گیاه بیشتر با نام گل فنری یا پیچی شناخته می شود و انواع مختلفی هم دارد. این گیاه به صورت عمده و زیاد در آفریقا یافت می شود و بعضی از افراد آنها را نیلوفری لجنی می دانند.

رشد این گیاه خوب است و در چند سال می تواند به طول یک متر برسد. باید در نظر داشته باشید که گیاه آلبوکا گوشتی است و بعضی از گونه های آن در شب بوی خوبی دارند. این گیاهان در مناطق معتدل نگهداری می شوند ولی شما می توانید در گلخانه هم این گیاه را پرورش دهید و از زیبایی که دارد لذت ببرید. این گیاه کمیاب است و به ندرت در ایران یافت می شود و شما برای خرید این گیاه باید یک میلیون تومان یا بیشتر پول بدهید.

 

گیاه شناسی

قبل از اینکه به شما یاد بدهیم که چطور این گیاه را نگهداری کنید باید اطلاعاتی در مورد این گیاه به شما بدهیم تا بتوانید این گیاه را برای دیگر افراد توصیف کنید.

  • این گیاه حدودا ۶۰ گونه مختلف دارد که تا کنون توانسته ایم آن ها را شناسایی کنیم و حدودا چند مورد آن هنوز به صورت نا شناخته باقی مانده است.
  • محبوب ترین گونه این گیاه که در برابر سرما و گرما مقاوم بوده و می توانید از آن در هر شرایطی نگهداری کنید گونه Albuca Nelsonnii (آلبوکا نلسونی) می باشد و به آن گیاه همیشه سبز هم گفته می شود.
  • گیاه آلبوکا از گیاهانی می باشد که چند ساله است و شما می توانید با نگه داری مناسب تا سالیان سال این گیاه زیبا را در خانه خود پرورش دهید.
  • این گیاه از پیاز رشد می کند و شکل بسیار زیبایی دارد.
  • طول این گیاهان معمولا بیش تر از یک متر می باشد و به صورت مسطح هستند.

گیاه آلبوکا

شرایط نگهداری

خیلی از افراد وقتی که این گیاه را می خرند مایل هستند شرایط نگهداری از آن را بدانند تا گیاهشان در زمان مناسب گلدهی کند و چهره زیبایی به خود بگیرد. گیاه آلبوکا برای این که بتواند به صورت منظم گلدهی داشته باشد باید در فصل بهار و تابستان به صورت کامل در معرض نور خورشید باید و خاکش هر سال تعویض گردد.

 

آب و هوا

این گیاه را می توانید در فصل پاییز و زمستان در هوای سرد نیز نگه داری کنید ولی قبل از این کار باید حتما خاک آن را تعویض کرده باشید و پیاز آن استراحت کافی را کرده باشد در غیر این صورت این گیاه در هوای سرد دوام نمی آورد و می میرد.

 

خاک مناسب

معمولا خاک شنی برای این گیاه مناسب می باشد. اگر این گیاه را در خانه نگه داری می کنید حتما از این نوع خاک برایش تهیه کنید در غیر این صورت گیاه آلبوکا شما رشد مناسبی نخواهد داشت.

 

آبیاری

بهتر است تا زمانی که روی خاک گل خشک نشده است به آن آب ندهید زیرا آبیاری بیش از حد منجر به پلاسیده شدن گیاه می شود و چرخه طبیعی رشد او را مختل می کند. البته این مورد برای تابستان صدق نمی کند و در فصل گرما باید به میزان مناسب به این گیاه آب بدهید تا بتواند به خوبی رشد کند.

 

نور

یکی دیگر از شرایطی که پرورش گیاه آلبوکا را برای شما آسان تر می کند این است که میزان نور مناسب گیاه را بدانید و بتوانید گیاه را تا زمانی که نیاز دارد زیر نور خورشید قرار بدهید. یادتان باشد که اگر گیاه شما نور کمی را به خود ببیند برگ های نازک و کشیده خواهد داشت و اگر نور بسیار زیادی را ببیند دچار برگ های ضخیم و محکم می شود. باید تعادل را در رساندن میزان نور به آلبوکا رعایت کنید تا بتوانید گیاهی زیبا و همیشه سبز داشته باشید. یادتان باشد که فر خوردگی گل های آلبوکا به میزان نور بستگی دارد و اگر نور کم باشد این گل ها فر کم تری دارند و اگر میزان نور به اندازه باشد فر خوردگی های بیش تری را شاهد خواهید بود.

 

زمان مناسب کود دهی

یکی از مهم ترین شرط هایی که به پرورش گیاه آلبوکا کمک می کند و باید زمان دقیق آن را بدانید کود دهی می باشد. یادتان باشد که در هر فصل نباید کود دهی را انجام دهید زیرا ممکن است منجر به سوختن گل ها و برگ های گیاه آلبوکا شوید. این گیاهان دوبار در سال گلدهی دارند که یک بار در اوایل بهار و دیگری در اوایل زمستان و اواخر پاییز می باشد. در شروع بهار می توانید خاک گیاه را تعویض کنید تا گلدهی داشته باشند. بهترین زمان گلدهی فصل زمستان می باشد و باید هر دو هفته یک بار به گیاه کود و خاک ۲۰_۲۰ بدهید و بعد از این که گیاه گل داد این کار را متوقف کنید.

گیاه آلبوکا

پرورش و کاشت گیاه فنری یا آلبوکا

برای کاشت آلبوکا باید یک سری شرایط را رعایت کرد. این شرایط به شما کمک می کند تا بتوانید گیاه را بهتر بکارید و رشد آن را افزایش دهید. مراحل کاشت آلبوکا عبارتند از:

  • ابتدا خاک شنی مورد نیاز را تهیه کنید.
  • بذر آلبوکا را خریداری کنید.
  • بذر را روی خاک می ریزیم و گلدان را مقابل نور خورشید قرار می دهیم زیرا بذر برای رویش نیاز به نور دارد.
  • بعد از این که این گیاه را کاشتیم یک لایه سنگ ریزه روی آن می ریزیم.
  • آب را روی گلدان اسپری می کنیم و روی گلدان را با استفاده از یک نایلون تمیز می پوشانیم.
  • گلدان را در موقعیتی قرار بدهید که هوای نسبتا سردی داشته و نور به خوبی به آن می رسد.
  • دمای مناسب برای رویش گیاه ۲۳ درجه می باشد.
  • یادتان نرود که رطوبت گلدان را حفظ کنید.
  • حدودا یک الی سه ماه طول می کشد تا بذرهایتان سبز شوند بنابراین در این مدت سعی کنید رطوبت و نور مورد نیاز را برای بذرها فراهم کنید.

مطالب مشابه را ببینید!