مجله تاپ‌ناز‌

پرورش گیاه پپرومیا + اطلاعات در مورد تکثیر و نگهداری گیاه مینیاتوری پپرومیا

گیاه پپرومیا جزو گیاهان بومی کشور برزیل است و در این مطلب با اصول و روش های کاشت این گیاه مینیاتوری بسیار زیبا آشنا می شوید. به طور کلی گیاه پپرومیا جزو گیاهان لوس و مینیاتوری از خانواده فلفل ها است که دارای بیش از 1000 نوع مختلف دارد. پپرومیا را می توان از گیاهان همیشه سبز دانست که امروزه پرورش آن بسیار مورد توجه علاقمندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

اطلاعات در مورد نحوه پرورش گیاه پپرومیا

پپرومیا جزو گیاهان همیشه سبز و خانواده پیپراسه ها است که دارای گونه های مختلف و برگ های گوشتی و نیمه گوشتی است و جثه ای کوچک دارد. تا کنون بیش از 400 گونه از این گیاه شناخته که منشا آنها را می توان مناطق آمریکای جنوبی، آفریقای مرکزی، آفریقای مرکزی و دیگر مناطق گرمسیر جهان دانست. با وجود اینکه این گیاه رشد سریعی ندارد ولی در تمام شرایط و در آپارتمان رشد می کند. به همین دلیل عمدتا در فضای تراریوم و باغ های شیشه ای یا مجموعه گل های یک سبد پرورش داده می شود. باید توجه داشته باشید اگر چه این گیاه تعداد و گونه های زیادی دارد ولی تنها تعداد محدودی از گونه های آن مورد توجه قرار گرفته و در فضا خانه ها پرورش داده می شود.

ارتفاع گیاهان پپرومیا به 25 سانتی متر می رسد. برگ های آن هم گوشتی و بیضی شکل است و می توانید آنها را در رنگ های سفید و کرمی در پس زمینه سبز رنگ و برجستگی های زیبا مشاهده کنید. به صورت کلی گیاه پپرومیا بر اساس شکل ظاهری و اصول رویشی که دارد به 3 نوع کاملا مجزا تقسیم می شود که در ادامه بیان می کنیم.

گیاه پپرومیا

نوع اول:

در واقع بوته ای است که دم برگ های قرمز رنگی را در خودش جای داده است و بعضی از آنها برگ های گوشتی و قلبی شکل دارند.

 

نوع دوم:

این نوع از پپرومیاها دارای ساقه هایی بلند و به رنگ قرمز هستند و بعضی هم ساقه های گوشتی و برگ های گوشتی دارند. لبه برگ ها معمولا به رنگ ارغوانی است و گاهی سطوح آن با موهای بسیار ظریفی پوشیده شده است.

 

نوع سوم:

این نوع در اصل گیاه بالا رونده است که معمولا به داربست یا قیم بسته می شوند و از همین طریق بالا می روند بعضی از آنها هم در اطراف گلدان آویزان شده و دارای ساقه هایی قرمز و برگ های ظریف نقره ای هستند. بعضی دیگر هم دارای برگ های سبز آبدار هستند که برای گلدان های آویز مناسب هستند.

 

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه پپرومیا

پپرومیا از دو طریق قلمه زنی و کاشت برگ تکثیر می شوند که در ادامه به صورت کامل توضیح می دهیم:

برای تکثیر کردن این گیاه از طریق برگ بهتر است برگ ها را با دمبرگ از اواسط فصل بهار تا وسط تابستان جدا کنید و دمبرگ ها را با حفظ حدود 2.5 تا 3 سانتی متر از طول آن با استفاده از چاقوی تیز برش بزنید سپس باید برگ های آماده شده را در ظرفی مسطح حاوی کمپوسا بذر و قلمه فرو کنید و بعد از آن یک آبیاری سبک و کم انجام بدهید.

باید دقت کنید که پهنک برگ ها باید به صورت کامل با خاک تماس داشته باشد ولی زیر خاک فرو نرود. همچنین باید قلمه های برگی را در دمای 20 درجه سانتی گراد و در نور مناسب نگهداری کنید. برگ های پژمرده و خشکیده گیاه هم جدا کنید.

در بیشتر موارد ریشه دهی تا دو ماه طول می کشد و پپرومیا جدید در محل اتصال برگ به دمبرگ ایجاد می شود. وقتی که گیاهتان به اندازه 3 تا 5 سانتی متر رشد کرد می توانید آن را از خاک بیرون بیاورید و در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتی متر دارای کمپوست گلدان و پیت ماس کشت کنید.

برای تکثیر کردن قلمه در ابتدا باید با استفاده از چاقویی تیز قلمه تازه و سالم را از گیاه مادر جدا کنید. می توانید برای افزایش سرعت ریشه دهی قلمه ها، آن را در هورمون ریشه زایی فرو کنید و سپس در خاکی که دارای کمی کوکوپیت، پرلیت، خاک برگ و همچنین پیت ماس که خاک های ریشه زا می باشند، بکارید.

توصیه می شود که تا سه روز بعد از کشت از انجام آبیاری خودداری کنید تا زخم قلمه های کشت شده خوب پینه ببندد. البته این مسئله در مورد گیاهانی که گوشتی و آبدار می باشند صدق نمی کند.

شرایط لازم برای نگهداری از پپرومیا

تمام گیاهان باری اینکه بتوانند رویش خوبی را طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما باید آن را فراهم کنید و به همین دلیل در ادامه بعضی از اصول اولیه مورد نیاز برای پرورش و نگهداری گیاه پپرومیا را توضیح می دهیم:

 

آبیاری منظم:

آبیاری پپرومیا در روند پرورش آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که به همین خاطر بایستی در این مورد دقت کافی داشته باشید. از آنجایی که همواره مقدار زیادی آب در برگ های پپرومیا ذخیره می شود پیش از آبیاری حتما مطمئن شوید که سطوح آن به صورت کامل خشک شده و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

پپرومیا علاقه زیادی به خیسی ندارد و ممکن به تدریج با پوسیدگی برگ هایش مواجه شوید. همچنین بهتر است از آبیاری اطراف ساقه گیاه اجتناب نمایید زیرا منجر به پوسیدگی ساقه پپرومیا خواهد شد.

گیاه پپرومیا

دما و نور کافی:

بهترین نور برای پرورش گیاه پپرومیا نور غیر مستقیم تا نیمه سایه است. به همین خاطر پنجره های روبه شمال و یا شرق بهترین موقعیت برای قرارگیری گیاه خواهد بود. در مورد دمای مورد نیاز نیز می توان گفت که بازه دمایی بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد ایده آل ترین دما برای رشد و پرورش گیاه پپرومیا خواهد بود. به این نکته دقت داشته باشید که پپرومیا دمای بیشتر از ۲۵ درجه سانتی گراد را تحمل نمی کند پس در حفظ دمای محیط غفلت نکنید.

 

رطوبت لازم:

از آنجایی که پپرومیا بومی کشور برزیل و مناطق گرمسیری است نیاز بالایی به رطوبت دارد. به همین خاطر می توانید یک سینی را پراز آب کنید و گلدان حاوی گیاه را درون آن قرار دهید. همچنین می توانید با استفاده از اسپری مداوم برگ هایش را مرطوب نگه دارید.

به صراحت می توان گفت که پرورش گیاه پپرومیا انتخاب مناسبی برای داخل ترایوم است زیرا رطوبت زیاد را به خوبی تحمل می کند. پپرومیا معمولا برای حفظ شادابی و تازگی خود نیاز به حداقل رطوبت ۵۰ درصد دارد و در مقابل نیز با رطوبت بالاتر هیچ مشکلی نخواهد داشت.

 

خاک و کوددهی:

با وجود اینکه پپرومیا نسبت به آبیاری بیش از حد حساس است اما می توانید با زهکشی مناسب این مشکل را به خوبی برطرف نمایید. همچنین بهترین ترکیب خاک برای بستر گیاه پپرومیا مخلوط پیت ماس و پرلیت خواهد بود. معمولا توصیه می شود که قابلیت نفوذ خاک را افزایش دهید زیرا در غیر اینصورت ریشه و ساقه های گیاه دچار پوسیدگی خواهند شد.

در مورد کوددهی در روند پرورش گیاه پپرومیا نیز توصیه می شود که بستر آن را با استفاده از کود های کامل شامل کریتالون ماهی یک مرتبه با کمتر از غلظت توصیه شده، تغذیه نمایید.

 

نحوه انجام تعویض گلدان:

توصیه می شود تنها در صورتی به انجام تعویض خاک گلدان بپردازید که گیاه نیاز به گلدان بزرگ تر داشته باشد. همچنین از قرار دادن پپرومیا در گلدان های بسیار بزرگ اجتناب نمایید زیرا گلدان های بزرگ تر از گیاه رطوبت را برای مدت بیشتری درون خود نگه می دارند و در نتیجه باعث پوسیدگی گیاه خواهند شد. معمولا بهتر است گلدان هایی که دارای سوراخ زهکشی در انتهای خود هستند استفاده نمایید و در صورتی که قصد دارید از گلدان بدون زهکشی استفاده نمایید باید در انتهای آن مقداری سنگ ریزه رودخانه ای بریزید تا ریشه گیاه از آب اضافی در امان باشد.

 

آفات و بیماری های رایج:

در ادامه سعی داریم تا برخی از آفات و بیماری های مرتبط به گیاه پپرومیا و همچنین اصول رفع آن را به صورت کامل شرح دهیم:

اگر کپک خاکستری روی ساقه های گیاه ایجاد شده بایستی گیاهتان را به فضایی گرم تر انتقال دهید و غبارپاشی را نیز متوقف نمایید.

چنانچه برگ ها دچار رنگ پریدگی شده اند و رشد گیاه متوقف شده بهتر است با استفاده از کود های مخصوص پپرومیا هر دو هفته یک بار آن را تغذیه نمایید.

اگر نقاط زنگ مانند روی برگ های پپرومیا مشاهده می کنید باید استفاده از اسپری های براق کننده را متوقف نمایید.

چنانچه رنگ برگ ها زرد شده و زیر برگ تار عنکبوت بسته علل آن کنه ریز قرمز است که باید هر دو هفته یک مرتبه بستر پپرومیا را سمپاشی نمایید.

اگر برگ ها دچار خمیدگی شده اند علل آن خشکی بیش از حد است که بایستی روند آبیاری را بیشتر کنید و یا گیاه را درون ظرفی پر از آب دهید قرار دهید.

اگر بخش های برگ یا ساقه پپرومیا سیاه شده علل آن ابیاری بیش از حد است که بایستی روند آبیاری را متوقف نمایید و برای آبیاری بعدی اجازه دهید سطح بستر به صورت کامل خشک شود.

چنانچه برگ های پپرومیا کمرنگ و مایل به سفید شده اند علل آن می تواند نور بیش از حد باشد که به همین خاطر باید گلدان حاوی گیاه را به فضایی با نور کم یا محیط سایه انتقال دهید.

مطالب مشابه را ببینید!