مجله تاپ‌ناز‌

پرورش گیاه کریپتانتوس + شرایط نگهداری از این گل و گیاه زینتی

گیاه و گل کریپتانتوس یکی از گیاهان زینتی و زیبا است که باغبانان بسیار می پسندند و البته روش های مراقبتی و نگهداری خاصی دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

باید بدانید که کریپتانتوس گیاهی خانگی و دکوری است و با نام ستاره زمین معروف است و می توان آن را گیاهی عجیب با برگ های صاف و مسطح دانست که می تواند تا 60 سانتی متر هم رشد کند و جلوه و جذابیت خاصی به محیط می بخشد.

روش نگهداری از گیاه کریپتانتوس و پرورش آن

گل کریپتانتوس 22 گونه مختلف از گیاهان همیشه سبز می باشد و تمامی این گیاهان بومی برزیل هستند و گسترش این گیاه کم است و سرعت رشد آن هم بسیار کند است. این گیاه می تواند تا ارتفاع 15 سانتی متری خوب رشد کند و برگ های زیبا و کوچک آن هم تا عرض 15 ای 30 سانتی متری خوب رشد می کند. این گیاه دارای شکلی ستاره مانند است و از گیاهان همیشه سبز و چند ساله به حساب می آید که برگ های خرمایی رنگ زیبایی آن را بسیار بیشتر می کند. باید بدانید با وجود اینکه گیاه کریپتانتوس یک گیاه مقاوم است بهتر است آن را در شرایط بد آب و هوایی قرار ندهید زیرا این گیاه به مراقبل و ظرافت زیادی نیاز دارد و اگر پرورش آن با دقت انجام بگیرد به خوبی رشد می کند و در فاصله زمانی کوتاهی هم به بلوغ می رسد.

پرورش گیاه کریپتانتوس

شرایط نگهداری گل کریپتانتوس

تمام گیاهان برای اینکه بتوانند رویش خوبی داشته باشند باید شرایط نگهداری ویژ] داشته باشند و به همین دلیل در ادامه روش های مراقبت و نگهداری گیاه کریپتانتوس را توضیح می دهیم:

آبیاری

این گیاه قابلیت رشد در شرایط مطلوب را دارد و هر چه ریشه آن مرطوب تر باشد برای رشد آن مناسب تر است. با این حال بعضی از گونه های این گیاه نسبت به شرایط خشکسالی مقاوم هستند ولی توصیه می شود در روند رویش گیاه خود از مرطوب بودن خاک بستر مطمئن شوید.

بخوانید: “پرورش کاکتوس در منزل” و ایده های خاص برای پرورش و نگهداری کاکتوس در خانه

نور

گونه های مختلف این گیاه به نور زیادی نیاز ندارند ولی باید به صورت غیر مستقیم و در سایه قرار بگیرد و در محیط های باز به صورت طبیعی تحت پوشش درختان و جنگل های بارانی رشد می کنند. باید به این نکته توجه داشته باشید که تابش نور مستقیم می تواند برگ های گیاه را خیلی سریع پژمرده کند.

کوددهی

به صورت کلی انتخاب کود خوب برای رشد مناسب این گیاه مهم است و توصیه می شود که در انتخاب نوع کود برای نگهداری گیاه کریپتانتوس باید بسیار دقت کنید طوری که کود این گیاه از مقاومت بالا و متعادی برخودار باشدو باید توجه داشته باشید که باید کود را به صورت کامل و بر طبق دستور رقیق نمایید زیرا اگر کود سنگین باشد خطر آسیب دیدن گیاه کریپتانتوس وجود دارد.

پرورش گیاه کریپتانتوس

دما

گیاه به دما زیاد حساس نیست ولی دمای مناسب نگهداری آن از 15 الی 29 درجه سانتی گراد است که با این وجود نیز گیاه کریپتانتوس از گونه های نسبتا تحمل پذیر به شمار می آید و بیشتر این گیاهان می تواند در هوای زمستانی و خارج از محیط منزل هم رشد کنند. بهتر است شرایط آب و هوایی برای این گیاه معتدل باشد ولی نباید که دمای محیط بستر پایین تر از 25 سانتی گراد باشد.

پرورش گیاه کریپتانتوس

خاک

استفاده از خاک شنی برای بستر این گیاه مفید است و بعضی از باغبانان این گیاهان را در ترکیبی از شن، پیت ماس، ماسه و خاک برگ پرورش می دهند ولی بدون توجه به نوع خاک باید خاکی را انتخاب کنید که رطوبت خود را حفظ نماید و این ترکیب برای حفظ این حالت بهترین است.

مطلب پیشنهادی: آموزش قلمه زدن گل شمعدانی + نحوه تکثیر این گل زیبا و محبوب

مطالب مشابه را ببینید!