مجله تاپ‌ناز‌

پرورش یوکا فیلی گیاهی بسیار زیبا + شرایط نگهدرای و پرورش این گیاه

کاشت و پرورش یوکا فیلی زیاد سخت و پیچیده نیست و می توانید با خواندن این مطلب خیلی راحت این گیاه زیبا را در منزل و آپارتمان نگهداری کنید و این گیاه را تکثیر کنید.

گل یوکا را می توان گیاهی خاص و بسیار زیبا دانست که زیبایی غیر قابل وصفی دارد. گیاه یوکا فیلی در اصل بومی مناطق آمریکا و مکزیک است که امروزه در کشور ما هم گسترش پیدا کرده است و اگر در شرایط ایده آل قرار بگیرد می تواند بسیار خوب رشد کند که در ادامه توضیحاتی در مورد این گیاه زیبا ارائه کرده ایم.

پرورش و نگهداری یوکا فیلی

باید بدانید که گیاه یوکا فیلی جزو گیاهان از خانواده لیلیاسه به حساب می آید که بومی جنوب غربی قاره آمریکا است. این گیاه به دلیل نگهداری راحتی که دارد امروزه بسیار مورد توجه علاقمندان گل و گیاه قرار گرفته است. یوکا عمدتا سرعت رشد متوسطی دارد و در مقابل خشکی و کم ابی و آفات مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

می توانید گونه های مختلف از گیاه را پیدا کنید که شامل گونه های بدون ساقه با برگ های زیاد و مدل های تنومند و درخت شکلی با یک برگ در بالا خواهند بود. گیاه یوکا فیلی می تواند تا ارتفاع 30 سانتی متری به خوبی رشد کند که این عدد برای یوکایی که در فضای باغچه کشت شده است ممکن است به چهار و نیم متر هم برسد.

باید توجه داشته باشید گیاه یوکا فیلی تا وقتی که جوان است بدون ساقه است و برگ های آن هم به صورت نوک تیز رشد می کند. وقتی که گیاه شما به اندازه کافی بالغ شد به آرامی شروع به رشد تنه ای چوبی و کلفت می کند که تقریبا چندین دسته برگ در بالای خود دارد و این برگ ها دیگری مانند قبل، تیز و مخکم نیستند.

یوکا فیلی

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه

کاشت و تکثر گیاه یوکا فیلی از طریق جدا کردن پاجوش در فصل بهار انجام می شود. کاشتن قلمه ها در شن و ریشه دار کردن آنها در اوایل فصل بهار نتیجه ایده آلی دارد. باید دقت کنید که اگر جوانه انتهایی گیاه را برش دهید، گیاه بعد از گذشت مدتی در قسمت جوانه انتهایی دو یا سه شاخه تولید خواهد شد که از این طریق می توانید قلمه زنی را انجام بدهید.

برای انجام قلمه زنی گیاه یوکا فیلی باید در فصل بهار قسمت بالایی گیاه را از چندین گره بالاتر قطع کنید. سپس قسمت بالایی که دارای برگ است را در ماسه قرار دهید تا تولید ریشه گیاه به خوبی انجام بگیرد.

جوانه های قسمت باقی مانده در خاک رشد می کنند و می توانید از آنها هم قلمه بگیرید. باید دقت داشته باشید که قلمه های تهیه شده باید دارای طول مختلفی باشند که حداقل طول مد نظر باید 10 سانتی متر باشد.

چنانچه از قسمت های ساقه که برگ دارند برای قلمه گیری استفاده می کنید باید پیش از کاشت برگ های پایینی آن را جدا کنید. سپس انتهای قلمه را در هورمون ریشه زایی قرار بدهید و در ماسه مرطوب کشت کنید. معمولا روند ریشه زایی این قلمه ها حدود 6 ماه طول می کشد که در طول این مدت باید دمای محیط بین 18 تا 21 درجه سانتی گراد باشد.

یوکا فیلی

شرایط مورد نیاز برای نگهداری یوکا فیلی

تمام گیاهان برای رشد خوب نیاز به شرایط ایده آل دارند که در ادامه بعضی از شرایط اصلی رشد گیاه یوکا فیلی را توضیح داده ایم:

  • آبیاری:

اگر گیاهتان را در یک محیط سرشار از نور خورشید قرار داده اید بهتر است اجازه دهید سطح خاک تا یک سوم خشک شود سپس آبیاری را انجام دهید. در پرورش یوکا فیلی می توانید برای تعیین میزان رطوبت گیاه سطوح آن را لمس کنید. پس از آبیاری حتما زیر گلدان پر از آب را خالی کنید که در غیر اینصورت باعث پوسیدگی ریشه آن خواهد شد. در روند آبیاری اعتدال را رعایت کنید زیرا آبیاری بیش از حد گیاه، پژمرده شدن برگ ها و یا فاسد شدن تنه اصلی را در پی خواهد داشت.

  • نور:

در پرورش یوکا فیلی توجه داشته باشید که این گیاه علاقه زیادی به نور خورشید دارد و به همین خاطر اگر آن را در فضای خانه نگهداری می کنید بهتر است در حوالی یک پنجره نورگیر قرار دهید. از آنجایی که حداقل ۸ ساعت نور برای یوکا فیلی ضروری است توصیه می شود که گیاهتان را در نقطه ای قرار دهید که بیشترین میزان نور خورشید را دریافت کند. اگر گیاه در محیطی کم نور قرار گیرد سرعت رشد بسیار کمی خواهد داشت.

معمولا یوکا فیلی می تواند بازه گسترده ای از دماهای مختلف را تحمل کند ولی در دمای معمولی اتاق یعنی بازه ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد حال خوبی خواهد داشت. بهتر است در طول فصل زمستان دمای محیط را کاهش دهید که البته نباید به کمتر از ۷ درجه سانتی گراد برسد.

  • خاک:

در مورد ساختار خاک گیاه یوکا فیلی نیز می توان گفت که این گیاه نیاز به خاکی دارد که در تعادل باشد. در واقع یوکا فیلی به خاک با کیفیتی نیاز ندارد بلکه تنها چیزی که می خواهد یک زهکشی عالی خواهد بود. اگر زهکشی خاک به خوبی صورت نمی گیرد می توانید با افزودن مقداری شن و ماسه آن را تقویت نمایید.

خاک بستر بایستی به حدی سنگین باشد که یوکا را در خود نگه دارد و گیاهتان کج نشود. در مقابل نیز نباید به اندازه ای سبک باشد که آب را بیش از حد در خود نگه ندارد و به عبارتی اشباع نگردد. به این نکته دقت داشته باشید که قرار گرفتن یوکا درون یک بستر خیس به تدریج باعث پوسیدگی یا ابتلای ریشه به عفونت های قارچی خواهد شد. معمولا خاک مناسب یوکا فیلی خاک لومی همراه با شن رس و مواد آلی خواهد بود.

  • کوددهی:

برای کوددهی گیاه یوکا فیلی نیز توصیه می شود که تنها در طی فصول رشد به گیاهتان کود بدهید. همچنین می توانید برای این کار از یک کود متعادل استفاده کنید و بر اساس دستورالعمل نوشته شده روی بسته پیش بروید. توصیه می شود که بیش از حد به گیاهتان کود ندهید زیرا کود اضافی با تجمع درون بستر باعث سوختگی ریشه خواهد شد.]

مطالب مشابه را ببینید!