مجله تاپ‌ناز‌

پماد مترونیدازول برای درمان عفونت واژن + نحوه مصرف و عوارض جانبی پماد

اطلاعات دارویی پماد مترونیدازول به منظور درمان عفونت واژن

پیماد مترونیدازول به منظور درمان بعضی از عفونت های واژن تجویز می شود و به صورت موضعی مصرف می شود. این پماد اغلب هیچ گونه عوارض جانبی ندارد ولی شاید سرگیجه، سردرد، ناراحتی معده خفیف و واکنش های آلرژیک را به همراه داشته باشد. این پماد را در طول دوره بارداری و یا شیردهی باید تحت نظر پزشک مصرف کنید.

مترونیدازول یک داروی شیمایی است که با جلوگیری از رشد باکتری ها و انگل هابا نوعی خاص از عفونت واژن (واژینوس باکتریایی) مبارزه می کند. این دارو در فرم موضعی پماد، ژل و لوسیون به منظور درمان عفونت های واژن مورد استفاده قرار می گیرد. پامد مترونیدازول همچنین در مقابل عفونت های باکتریایی بی هوازی، آکنه روزاسه و بثورات پوستی هم موثر است. در ادامه، درمان عفونت واژن با پامد مترونیدازول، روش استفاده، عوارض مصرف و .. را بررسی می کنیم.

پماد مترونیدازول برای دران عفونت واژن

روش استفاده

پماد مترونیدازول فقط برای استفاده موضوعی درمان واژن مورد استفاده قرارر می گیرد. برای مصرف این دارو باید به این نکات توجه کنید:

قبل و پس از استفاده دست ها را باید بشویید.

از تماس دارو با چشم خودداری کنید. اگر دارو به چشم نفوذ کرد، چشم را با آب سرد بشویید و اگر ناراحتی ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید.

اپلیکاتور را از پماد پر کنید و درون واژن قرار دهید. پیستون انتهایی را فشار دهید تا دارو وارد واژن شود. پماد مترونیدازول باید قبل از خواب و تنها یک دوز از آن مصرف شود.

اگر وصعیت عفونت واژن پس از چند روز بهتر نشد و یا حتی بدتر شد باید دوباره به پزشک مراجعه کنید.

عوارض مصرف

ممکن است پس از استفاده از این دارو به ندرت و خیلی کم دچار سرگیجه، سردرد و یا ناراحتی های شکمی خفیف شوید. در صورتی که هر کدام از عوارض جانبی را دیدید و این عوارض ادامه دار بودند باید به پزشک مراجعه کنید.

در بعضی از موارد دیگر ممکن است دیگر ناراحتی ها از جمله خارش واژن و ترشحات واژن ایجاد شود یا بدتر شوند. این علائم ممکن است به دلیل یک عفونت واژینال جدید مانند عفونت مخمری یا قارچی بروز کند. اگر متوجه تغییر در ترشحات واژن یا دیگر علائم واژینتل مشابه شدید با پزشک مشورت کنید.

این را به خاطر داشته باشد که پزشک شما پماد مترونیدازول را به این دلیل تجویز کرده است که فواید آن خیلی بیشتر از عوارض آن می باشد. خیلی از افراد که درمان عفونت واژن با پماد مترونیدازول را پیش می برندف عوارضی جدی را تجربه نمی کنند. در صورت وجود هر گونه عارضه جانبی بسیار جدی، از جمله بی حسی، سوزش یا سوزن سوزن شدن دست، پا و یا تشنج بلافاصله به پزشک مراجع کنید.
واکنش های آلرژیک خیلی جدی به این دارو نادر است. با این حال در صورت مشاهده علائمی مانند راش، خارش، تورم، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی از کمک پزشکی به موقع باید بهره مند شوید

مواردی که ذکر شد، همه عوارض جانبی احتمالی می باشند، پس هر نشانه غیر عادی و نگران کننده می تواند در اثر کصرف این دارو باشد و باید خیلی سریع بررسی شود.

مراقبت‌های قبل از مصرف پماد

  •  بررسی سابقه حساسیت قبلی
قبل از استفاده مترونیدازول، اگر سابقه حساسیت به این دارو یا آنتی بیوتیک‌های مترونیدازول دیگر (مانند تینیدازول)، یا هرگونه حساسیت دیگر را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعالی مثل نگهدارنده‌های پارابن باشد که می‌تواند واکنش آلرژیک یا مشکلات دیگری ایجاد کند. همچنین سابقه پزشکی شما برای دکتر یا داروساز مهم است، بنابراین هرگونه اختلال سیستم عصبی مانند تشنج، بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست یا پا را با آن‌ها در میان بگذارید.
  • عدم مصرف الکل و ماری جوانا
پماد مترونیدازول به خودی خود، به ندرت موجب سرگیچه می‌شود؛ با این حال در حین مصرف این دارو از مصرف الکل یا ماریجوانا خودداری کنید؛ زیرا مصرف این مواد می‌تواند سرگیجه شما را بدتر کند. اگر این عوارض جانبی را تجربه می‌کنید، از رانندگی یا انجام فعالیت‌های حساس که نیاز به هشیاری کامل دارند خودداری کنید. اگر ماریجوانا مصرف می‌کنید، قبل از شروع درمان عفونت واژن با پماد مترونیدازول پزشک خود را مطلع سازید.
هنگام مصرف این دارو و حداقل ۲۴ ساعت بعد از شروع درمان، الکل نیز مصرف نکنید. مصرف الکل در حین استفاده این دارو ممکن است موجب گرفتگی معده، استفراغ، حالت تهوع و سردرد شود.
  •  پرهیز از برقراری رابطه جنسی
در طول درمان عفونت واژن با پماد مترونیدازول، از رابطه جنسی واژینال، تامپون و یا دوش‌های واژینال اجتناب کنید.
  •  درمان عفونت واژن با پماد مترونیدازول در بارداری و دوران شیردهی

در دوران بارداری، مترونیدازول تنها در صورت الزام باید مصرف شود. در بارداری‌های خطرناک، مثلا در صورتی که خطر زایمان زودرس وجود داشته باشد، معمولا آنتی بیوتیک‌های خوراکی برای درمان عفونت وازن تجویز می‌شوند. مواد موجود در پماد مترونیدازول، می‌توانند به شیرمادر انتقال یابند؛ بنابراین درصورتی که مادر شیرده هستید، قبل از مصرف دارو، پزشک خود را در جریان بگذارید.

 

تداخل مترونیدازول با دارو‌های دیگر

نوشیدنی های الکلی را حین مصرف پماد مترونیدازول نباید مصرف کنید زیرا ممکن است باعث سردرد، حالت تهوع، ضعف، گیجی و روان پریشی شود. این همان واکنشی است که افراد در مصرف همزمان الکل و دیسولفیرام (داروی ترک اعتیاد به الکل) تجربه می کنند.

مطالب مشابه را ببینید!