مجله تاپ‌ناز‌

پیست های اسکی تهران

در این پست اطلاعاتی در مورد پیست های اسکی در تهران را در اختیار شما علاقه مندان به این ورزش را قرار داده ایم.

۱- پیست اسکی آبعلی

پیست اسکی آبعلی قدیمی ترین پیست اسکی تهران است و اولین پیستی است که دستگاه های بالابر در آن نصب شد. این پیست در ۷۵ کیلومتری شرق شهر تهران و در منطقه ای به همین نام در جاده هراز واقع شده است.

پیست اسکی, پست اسکی تهران,عکس پیست

  پیست اسکی آبعلی قدیمی ترین پیست اسکی تهران است
این پیست امکانات زیادی را برای علاقه مندان به این ورزش مفرح را دراختیار قرار می دهد. پنج پیست اسکی مختلف و ویژگی هایی نظیر آب گرم، وجود امامزاده، برخورداری از آب و هوای مطلوب در طول سال همه و دسترسی آسان باعث شده است که این پیست به نسبت دیگر پیست ها شناخته شده تر باشد.

آبعلی دارای ۱ تله کابین، ۵ تله اسکی بشقابی، ۱ تله سیژ و ۳ تله اسکی چکشی است، که به ۳ بخش پیست شرکت نفت، پیست های خصوصی و پیست تربیت بدنی تقسیم می شود.

ارتفاع بالاترین نقطه آن از سطح دریا ۲۶۵۰ متر و پایین ترین نقطه آن ۲۴۰۰ متر است. این پیست از لحاظ امکانات رفاهی دارای ۶ رستوران و ۱ هتل است. پیست اسکی آبعلی به دلیل دسترسی راحت تر به نسبت دیگر پیست های اسکی معملا شلوغ تر است.

۲- پیست اسکی بین الملی دربندسر

پیست اسکی های تهران

 پیست اسکی دربندسر، در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی تهران در روستای دربندسر قرار دارد

 

جدیدترین پیست اسکی تهران در سال ۱۳۶۱با همکاری پیشکسوتان و علاقمندان به ورزش اسکی در قالب یک شرکت خصوصی راه اندازی شد. پیست اسکی دربندسر واقع در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی تهران در روستای دربندسر قرار دارد.

دستگاه های بالابر آن شامل ۲ تله سیژ و ۳ تله اسکی است. ارتفاع پایین ترین نقطه آن از سطح دریا ۲۶۰۰ متر و بلندترین نقطه آن ۳۰۵۰ متر می باشد. طول فصل اسکی در دربندسر از اواسط آذر تا اواخر فروردین ماه می باشد که در این زمان تعداد کثیری از علاقمندان به ورزش اسکی در این پیست حضور می یابند.

از آنجائی که منطقه رودبار قصران از آب و هوای متنوع و دارای طبیعت زیبا و منحصر به فردی برخوردار است، دره ای بنام تلتنگه در شمال دربندسر قرار دارد که هر ساله در تیرماه می توان در آن به اسکی کردن پرداخت که مسابقات اسکی برگزار شده در این فصل از جمله موارد تداوم علاقه به این ورزش است.

در این پیست پس از کسب عنوان بین المللی توسط فدراسیون جهانی چندین دوره مسابقات لیگ بین المللی با حضور اسکی بازان صاحب نام جهان از سال ۱۳۸۷ برگزار گردید. کسانی که مایل هستند تا فضایی جدید تر را برای اسکی و تفریحات مفرح زمستانی تجربه کنند، شاید بد نباشد که این بار سری به پیست اسکی دربندسر بزنند.

۳- پیست اسکی بین المللی دیزین

پیست اسکی های تهران

پیست اسکی دیزین مهم‌ترین پیست اسکی ایران است

 

دیزین نه تنها مهم‌ترین پیست اسکی ایران است، بلکه معتبرترین پیست اسکی در کل خاورمیانه به شمار می رود.

این پیست که در شمال تهران قرار گرفته، اولین پیست اسکی در ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تائید برای برگزاری مسابقات رسمی شناخته شد و عنوان بین‌المللی به خود گرفت.

رسمیت این پیست وابسته به امکانات ویژه و خاص است که شامل نکات فنی مانند، شیب مسیر، طول مسیر، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی است.

بر خلاف بعضی از پیست ها ، استفاده از برد اسکی در دیزین مجاز است و همین مساله باعث می شود تا افراد بیشتری توجهشان به این پیست جلب شود.

پیست اسکی های تهران

 مدت زمان فصل اسکی در دیزین ، از اوایل آذرماه تا اواسط اردیبهشت ماه می باشد

 

دیزین در شمال کوه های تهران و به فاصله ۱۲۳ کیلومتر از مسیر جاده چالوس و ۷۱ کیلومتر از مسیر شمشک واقع شده است. ۴ تله کابین، ۲ تله سیژ، ۹ تله اسکی بشقابی و ۱ تله اسکی چکشی در آن نصب شده است. ارتفاع پائین ترین نقطه از سطح دریا ۲۶۵۰ متر و بلندترین نقطه آن ۳۶۰۰ متر می باشد.

مدت زمان فصل اسکی در دیزین که بیشترین زمان را برای اسکی بازان درایران فراهم آورده از اوایل آذرماه تا اواسط اردیبهشت ماه می باشد.

امکانات رفاهی این پیست بنا به توسعه وسعت منطقه شامل ۲ هتل،‌ ۱۹ کلبه و ۶ رستوران است فعالیت مجموعه دیزین به فصل زمستان محدود نمی شود، در سال ۱۳۷۲ با نظر فدراسیون جهانی اسکی و همکاری متخصصان این رشته کلنگ احداث پیست اسکی روی چمن دراین منطقه زده شد که در تابستان ورزش اسکی روی چمن در این پیست توسط علاقمندان صورت می پذیرد.

اگر اسکی سوار حرفه ای هستید و دوست دارید فضایی شاد را برای اسکی تجربه کنید این پیست  مناسب ترین است.

 ۴- پیست اسکی بین المللی توچال

پیست اسکی های تهران

پیست اسکی توچال فضای جالبی دارد، میان دو دره، به دور از هر گونه شلوغی

 

اسکی بازان و کوهنوردان تهران که در فصل زمستان از دیدن قله پر برف توچال لذت می بردند همیشه این آرزو را داشتند که بتوانند در نزدیکترین محل به تهران ورزش کنند.

این آرزو توسط چندین کوهنورد و اسکی باز علاقمند در سال ۱۳۵۵ به حقیقت پیوست. دراین سال با تاسیس تله کابین و راه اندازی آن تا قله ۳۹۴۴ متری توچال این امکان فراهم شد تا در هر زمان به فاصله تنها ۵ کیلومتر از میدان تجریش در کوه های شمال تهران به اسکی کردن پرداخت.

پیست اسکی توچال که قرار بود یکی از بزرگترین پیست های اسکی جهان شود به دلیل مشکلات و متوقف شدن پروژه ها در زمان جنگ تحمیلی تنها ۲ پیست آن که یکی در ارتفاع ۲۹۳۵ متری و دیگری در قله توچال قرار دارد به بهره برداری رسید، که در حال حاضر تنها پیست اسکی قله قابل استفاده می باشد.

اما پروژه تله کابین توچال که در آن زمان منحصر به فرد بود، منطقه پشت قله را نیز شامل می شد که در حدود نصب ۱۲ دستگاه بالابر در آن طراحی شده بود و تا قله دیزین پیش می رفت و امکان ۷ ماه اسکی کردن را برای علاقمندان فراهم می کرد.

در حال حاضر ایستگاه ۷ تله کابین توچال با وجود دو تله سیژ و یک تله اسکی در فصل زمستان از اواسط آبان تا اواسط خرداد ماه پذیرای ورزشکاران می باشد. امکانات رفاهی این پیست شامل ۱ هتل و ۲ رستوران است.

این پیست نیز از سوی فدراسیون جهانی عنوان بین المللی به خود گرفت و تا به حال چندین دوره مسابقه بین المللی اسنوبرد با حضور قهرمانان جهان و المپیک در آن برگزار گردیده است.

پیست اسکی توچال فضای جالبی دارد، میان دو دره، به دور از هر گونه شلوغی، شاید بتوان آن را دنج ترین پیست اسکی نامید، دنج ترین و پر طرفدار ترین. گذراندن یک شب در هتل این پیست تجربه ای جالبی است که باید دست کم یک بار لذت آن را چشید، شب هنگام وقتی چراغ ها سرتاسر محوطه را روشن می کنند نمایی جالب پدید می آید، البته ماندن در هتل پیست اسکی توچال مزیت دیگری هم دارد و آن این است که شما را از صف های طولانی برای سوار شدن به تله کابین بی نیاز می کند.

 ۵ – پیست اسکی خور

پیست اسکی های تهران

پیست اسکی خور در نزدیکی سد کرج ، در کنار روستای تاریخی خور جای دارد

 

پیست اسکی خور با بلندای ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا در استان البرز و در نزدیکی سد امیرکبیر (سد کرج)، در کنار روستای تاریخی خور جای دارد.

برای رسیدن به این پیست اسکی در ۲۳ کیلومتری جاده کرج-چالوس، پیش از ورودی تاسیسات سد امیرکبیر باید مسیر را از راه فرعی به سمت خاور پی گرفت و از روستاهای ارنگه و روستای جی گذر کرد.

ساخت این پیست به پیش از سال ۱۳۵۷ باز می‌گردد و پس از دوران جنگ ایران و عراق مجددا راه‌اندازی گردید. در سال ۱۳۸۸ با تغییر در شیوه مدیریت و تفویض اختیارات مربوطه، آغاز به کار نمود. دارای دو مسیر ۱۸۵۰ متری و ۳۵۰ متری است و گنجایش روزانه ۱۳۰۰ اسکی‌باز را دارد.

پیست اسکی خور هم اکنون در طول هفته برای استفاده همگانی آماده است.امکانات بالابری این پیست یک تله‌اسکی‌ بشقابی است. این پیست یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان کرج به شمار می‌آید. که در فصل زمستان می تواند پذیرای شما و خانواده تان باشد و لحظاتی شاد را برای تان رقم زند.

 

۶پیست اسکی بین المللی شمشک

پیست اسکی شمشک در ۵۷ کیلومتری شمال شرقی تهران در روستای شمشک واقع می باشد. این پیست برای اولین بار در سال ۱۳۳۷ مورد بهره برداری قرار گرفت و شامل ۲ تله سیژ، ۳ تله اسکی بشقابی و ۲ تله اسکی چکشی می باشد.

پیست اسکی شمشک بعد از پیست اسکی دیزین در شهریور ۱۳۷۵ با تغییرات در شیب، مسیر پیست آن از طرف فدارسیون جهانی عنوان بین المللی به خود گرفت.

پیست اسکی های تهران

پیست اسکی شمشک در ۵۷ کیلومتری شمال شرقی تهران در روستای شمشک قرار دارد
امکانات رفاهی این پیست شامل ۲ هتل، ۴ ستوران می باشد که در فصل زمستان پذیرای ورزشکاران و طبیعت دوستان است. ارتفاع بالاترین نقطه این پیست از سطح دریا ۳۰۵۰ متر و پایین ترین نقطه این پیست از سطح دریا ۲۵۵۰ است.

 

پیست اسکی های تهران

 شمشک در فصل تابستان محل بسیار خوبی برای تفریح و ورزش است
طول فصل اسکی در شمشک از اوایل آذر تا اواسط فروردین ماه متغیر است. شمشک در فصل تابستان محل بسیار خوبی برای تفریح و ورزش است. هوای مطلوب این منطقه همچنین نزدیکی آن به شهر بزرگ تهران باعث جلب توجه بسیاری از توریست های داخلی و خارجی گردیده.

در ضمن هنگام فصل زمستان پیست اسکی شمشک با وجود نورافکن های زرد رنگ محیطی جذاب و دیدنی را فراهم آورده تا اسکی بازان بتوانند تا پاسی از شب نیز به اسکی کردن بپردازند.

پیست اسکی های تهران

 طول فصل اسکی در شمشک از اوایل آذر تا اواسط فروردین ماه متغیر است

 

مطالب مشابه را ببینید!