مجله تاپ‌ناز‌

3 راهکار فوق العاده برای پیشگیری از جوش صورت

3 راهکار فوق العاده برای پیشگیری از جوش صورت

اگر پوست شما مانند بسیاری از افراد مستعد جوش باشد، لازم است اطلاعاتی درباره دلایل به وجود آمدن جوش و روش‌های پیشگیری از آن داشته باشید. آکادمی پوست آمریکا بیان کرده است که جوش صورت یکی از رایج‌ترین بیماری‌های پوستی در ایالات متحده امریکا است. طبق پژوهش‌هایی که توسط این آکادمی انجام شده است، حدود ۵۰ میلیون آمریکایی به صورت سالانه درگیر جوش صورت می‌شوند و ۸۵ درصد آن‌ها در بازه سنی ۱۲ تا ۲۴ سال قرار دارند.

جوش صورت به شکل‌های مختلفی مانند جوش سر سفید، سرسیاه و مواردی مانند این دیده می‌شود. شاید تصور کنید تنها ضرر جوش صورت انزوا و کاهش اعتماد به نفس است. در حالی که جوش صورت علاوه بر مشکلات روحی، منجر به بروز بسیاری از مشکلات جسمی مثل لک شدن صورت و مواردی مانند این می‌شود. در ادامه به طور کامل قصد داریم درباره دلایل به وجود آمدن جوش صورت و روش‌های پیشگیری از آن صحبت کنیم.

جوش صورت چگونه به وجود می آید؟

جوش صورت یا آکنه، یکی از مشکلات رایج پوستی است که در بسیاری از افراد ایجاد می‌شود. جوش صورت زمانی ایجاد می‌شود که غدد چربی فعالیت زیادی داشته باشند. در این حالت چربی زیادی تولید شده و به سطح پوست ترشح می‌شود. چربی که توسط غدد چربی تولید می‌شود، با سلول‌های مرده پوست ترکیب خواهد شد. به این ترتیب، منافذ پوست بسته می‌شوند و باکتری‌ها معمولاً در محل منافذ مسدود شده پوست تجمع پیدا می‌کنند. همین مسئله منجر به بروز جوش‌های عفونی و ملتهب می‌شود که زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دلیل به وجود آمدن جوش صورت

3 راهکار فوق العاده برای پیشگیری از جوش صورت

دلایل مختلفی بر ایجاد جوش صورت موثر هستند. در ادامه برخی از این دلایل را برای شما بیان می‌کنیم:

·       هورمون ها

پزشکان معتقدند یکی از مهم‌ترین دلایل بروز جوش صورت، عدم تعادل ترشح هورمون‌ها داخل بدن است. اکثر پسران و دختران در دوران بلوغ، تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند.

به عنوان مثال، ترشح هورمونی به نام آندروژن در بدن دختران و پسران در بازه سنی بین ۱۲ تا ۱۹ سال افزایش می‌یابد. این هورمون باعث می‌شود غدد چربی زیر سطح پوست، چربی بیشتری تولید کنند. علاوه بر این، تغییرات هورمونی در دوره‌های مختلفی از زندگی بانوان مثل دوران قاعدگی، بارداری و مواردی مانند این مشاهده می‌شود. به همین دلیل، بدیهی است که جوش صورت و آکنه با شدت بیشتری بروز کند.

·       وراثت

از دیگر دلایل بروز جوش صورت، وراثت است. تحقیقات نشان می‌دهد برخی از افراد به صورت ژنتیکی مستعد تولید جوش هستند. بنابراین اگر یک نفر در خانواده جوش و آکنه زیادی داشته یا هر دو والدین به این عارضه مبتلا باشند، به احتمال زیاد فرزندان نیز مستعد تولید جوش و آکنه خواهند بود.

·       محصولات زیبایی مبتنی بر روغن

برخی از افراد پوست حساسی دارند و نسبت به لوازم آرایشی که بر پایه چربی تولید شده‌اند، حساسیت نشان می‌دهند. انواعی از لوازم آرایش، کرم‌های مرطوب‌کننده، لوسیون‌ها، محصولات موی حاوی سولفات‌، روغن معدنی، کره نارگیل، کره کاکائو و سیلیکون‌ها قادر هستند میزان ترشح چربی را در سطح پوست افزایش داده و منافذ پوست را مسدود کنند. بنابراین بهترین راه حل این است که به دنبال لوازم آرایشی و ضد آفتاب‌های بدون روغن و عطر باشید. حتی برخی از مواد شیمیایی موجود در مایع لباسشویی نیز ممکن است موجب حساسیت پوست شوند.

همچنین اگر از جمله افراد با پوست چرب هستید، حتما از لیست لوازم آرایشی مناسب پوست چرب که در اینجا گفته شده، استفاده کنید.   

·       استرس و اضطراب

مشکلات روحی و روانی، از دیگر دلایل بروز جوش صورت هستند. پزشکان معتقدند استرس و اضطراب بیش از حد، منجر به ترشح هورمون‌هایی مثل کورتیزول و آدرنالین می‌شود. این هورمون‌ها فعالیت غدد چربی را افزایش می‌دهند تا سطح تولید تستوسترون در بدن افزایش یابد. بدیهی است که چربی ترشح شده منجر به مسدود شدن منافذ خواهد شد.

·       داروها

یکی دیگر از دلایل بروز جوش صورت، داروها هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد داروهایی که حاوی آندروژن، کورتیکواستروئید یا لیتیوم باشند، به صورت مستقیم بر ترشح چربی تاثیر می‌گذارند. به این ترتیب، جوش و آکنه شدیدی در سطح پوست ایجاد می‌شود.

·       رژیم غذایی

حتما برای شما هم پیش آمده است که بعد از خوردن برخی مواد غذایی خاص، جوش و آکنه صورت را مشاهده کنید. اکثر افراد تصور می‌کنند خوردن غذاهای چرب و شکلات منجر به بروز آکنه و جوش می‌شود. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد علاوه بر شکلات و چربی‌ها، مصرف مواد لبنی نیز بر بروز جوش صورت موثر است. بهتر است برای مصرف لبنیات، شیرینی‌ها، برنج، نان، سیب زمینی و ماکارانی از متخصص تغذیه کمک بگیرید.

چند نکته برای پیشگیری از جوش صورت

3 راهکار فوق العاده برای پیشگیری از جوش صورت

اگرچه اکثر افراد درگیر جوش صورت هستند، اما خوشبختانه روش‌های مختلفی برای پیشگیری از بروز جوش و آکنه به وجود آمده است. در ادامه برخی از این روش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

·       استفاده از لوازم آرایشی مرغوب

یکی از روش‌های پیشگیری از بروز جوش صورت، استفاده از لوازم آرایشی مرغوب است. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که از لوازم آرایشی متناسب با پوست خود استفاده کنید. به عنوان مثال لوازم آرایشی مناسب پوست چرب، برای افرادی که غدد چربی فعالی دارند کاملا مناسب است.

نکته دوم این است که از برند مناسب و معتبر استفاده کنید. لوازم آرایشی نامرغوب، به صورت مستقیم منجر به بروز جوش و آکنه روی سطح پوست می‌شوند.

دقت هنگام انتخاب برند لوازم آرایشی از آنچه که فکر می کنید مهمتر است. اگر چه بسیاری از مصرف کنندگان لوازم آرایشی هنگام خرید به ویژگی‌هایی مثل مواد اولیه یا بسته بندی آن توجه می‌کنند، اما در قدم اول انتخاب برند اهمیت بیشتری دارد.

یکی از بهترین برندهای لوازم آرایشی، بیترلینگ است که محصولات آن از کمپانی ایتالیایی Pool Service وارد ایران می‌شوند. انواعی از محصولات پوست و مو توسط این کمپانی تولید می‌شود و رضایت بالای مصرف کنندگان و وجود آزمایشگاه تحقیقاتی گسترده در این کمپانی، باعث شده است تمامی محصولات لوازم آرایشی با کیفیت و اصالت کالا به دست مشتریان برسند.

·       شستشوی صورت

poost 4

از دیگر روش‌های پیشگیری از بروز جوش صورت، شستشوی آن است. طبق نظر متخصصان پوست و مو، هر فرد باید حداقل دو بار در روز پوست خود را با شوینده‌های مناسب شستشو دهد. به این ترتیب، آلودگی‌ها و باکتری‌های سطح پوست از بین خواهند رفت، احتمال تجمع باکتری در منافذ پوستی کاهش می‌یابد و خطر بروز عفونت و التهاب وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: تقویت پوست صورت با راهکارهای موثر علمی

·       داشتن تغذیه مناسب

همانطور که گفته شد، تغذیه یکی از عوامل موثر بر بروز جوش صورت است. بدن بسیاری از افراد نسبت به مواد غذایی حاوی گلوکز یا چربی اشباع شده، حساسیت دارد‌. این دسته از افراد باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنند.

بهتر است مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از ویتامین و مواد مغذی هستند را افزایش دهید و از مصرف شیرینی یا غذاهای چرب خودداری کنید. اگر تاکنون از روش‌های درمانی مختلف مثل قرص، پماد و مواردی مانند این استفاده کرده و نتیجه نگرفتید، بهتر است به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

در پایان باید گفت جوش و آکنه به راحتی با رعایت چند نکته از بین می‌رود. اولین نکته این است که از لوازم آرایشی مرغوب استفاده کنید. در قدم دوم، باید صورت خود را مرتب شستشو دهید و از یک برنامه غذایی سالم پیروی کرده و با کاهش استرس و اضطراب از جوش صورت پیشگیری کنید.

مطالب مشابه را ببینید!