مجله تاپ‌ناز‌

چگونه پیش از پرداخت قبض برق، متوجه مقدار ارزش افزوده شویم؟

چگونه پیش از پرداخت قبض برق، متوجه مقدار ارزش افزوده شویم؟

به­طور معمول برای محاسبه مبلغ قابل پرداخت قبض برق، بخشی به­عنوان ارزش افزوده در نظر گرفته می­شود که بر اساس قوانین و محاسبات خاصی به­دست می­آید.

در زمان پرداخت قبض برق، تعرفه­ای که از مشترکین دریافت می­شود تاثیر زیادی در تامین احتیاجات مالی صنعت برق و بالابردن رفاه اجتماعی مردم دارد.

از همین رو هنگام پرداخت قبض برق علاوه­بر هزینه اشتراک و مصرف دوره­ای مبلغی را تحت عنوان ارزش افزوده پرداخت می­کنید که در ادامه به نحوه محاسبه آن می­پردازیم.

تعرفه­های قبض برق خانگی

در کشور ما برای برق خانگی 2 تعرفه مختلف در نظر گرفته می­شود که یکی از آنها مربوط به مناطق عادی و دیگری برای استان­های گرم است.

دلیل این تقسیم­بندی استفاده از وسایل سرمایشی همچون کولرهای گازی در مناطق گرم بوده که دلیل اصلی افزایش مصرف برق در این استان­ها است.

بر همین اساس برای آنکه هزینه پرداختی برای ساکنان این مناطق بیش از حد بالا نرود معمولا نرخ مصرف برای آنها همراه با تخفیف محاسبه می­شود.

به­طور کلی نیز در زمان پرداخت هزینه برق، مبلغی که شما به حساب شرکت برق واریز می­کنید شامل آبونمان، عوارض، ارزش افزوده و برخی موارد دیگر است که با توجه به تعرفه منطقه شما محاسبه می­شود.

چگونگی محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در قبوض برق

قبض برق دارای آیتم­های مختلفی جهت تعیین میزان مبلغ نهایی بوده که برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده مورد استفاده قرار می­گیرند، این فاکتورها شامل موارد زیر است:

  • مقدار مصرف پایه: معمولا چیزی حدود 60 درصد از مبلغ قابل پرداخت قبض برق مربوط به مصرف پایه است.
  • آبونمان: حق اشتراک برای دارندگان کنتور که به آن آبونمان می­گویند و متناسب با میزان مصرف مشترکین تعیین خواهد شد.
  • اضافه پرداختی اوج بار: شرکت برق با تغییر کنتورها به حالت 2 و 3 زمانه میزان مصرف مشترکین را در ساعت­های مشخصی تقسیم­بندی کرد که در صورت مصرف بیشتر در زمان اوج بار مشمول جریمه می­شوید.
  • تخفیف مصرف کم باری: اگر مصرف شما در ساعات کم باری باشد، به میزان مبلغ پرداختی شما تخفیف تعلق می­گیرد.

بر اساس قوانین 9 درصد از مجموع هزینه برآوردشده برای تمام این موارد، به­عنوان ارزش افزوده در نظر گرفته می­شود. البته بخشی مربوط به عوارض نیز در مبلغ پرداختی قبض برق اعمال می­شود که متناسب با هر کیلووات‌ساعت مصرف برق خالص از شبکه است اما این مورد در محاسبه مالیات مورد استفاده قرار نمی­گیرد.

قبض برق را چگونه پرداخت کنیم؟

نحوه پرداخت قبض برق یکی از دغدغه­های مشترکین بوده که با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به اینترنت استفاده از روش پرداخت آنلاین بهترین انتخاب است.

از طرفی موضوعی که در مورد پرداخت آنلاین حائز اهمیت بوده انتخاب پلتفرمی سریع و مطمئن است، از همین رو بهترین و سریع­ترین راه برای پرداخت آنلاین قبض برق، سوپراپلیکیشن تاپ ( پرداخت قبض تلفن، قبض موبایل، عوارضی و خلافی، خرید شارژ و بسته و ….) خواهد بود.

با توجه به اینکه شما به­صورت دوره­ای نیازمند پرداخت قبوض خود هستید با نصب سوپراپلیکیشن تاپ در هر زمان و موقعیتی می­توانید به­راحتی از این خدمات استفاده کنید.

نحوه پرداخت آنلاین قبض برق با استفاده از تاپ چگونه است؟

این پلتفرم علاوه­بر اپلیکیشن کاربردی خود، امکان استفاده از خدمات پرداخت از طریق سایت را نیز برای کاربران فراهم کرده است.

در صورتی که به سوپراپلیکیشن تاپ دسترسی نداشته باشید با در اختیار داشتن اطلاعاتی از قبیل شناسه پرداخت و شناسه قبض می­توانید از طریق سایت نسبت به پرداخت مبلغ قبض اقدام کنید.

به­منظور پرداخت آنلاین قبض برق با استفاده از سوپراپلیکیشن تاپ باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • در ابتدا با ورود به بخش افزودن قبض، گزینه قبض برق را انتخاب کنید.
  • شناسه قبض و پرداخت را در بخش مربوط وارد کنید.
  • بعد از تایید اطلاعات، مبلغ پرداختی نمایش داده می­شود.
  • در انتها با استفاده از کارت بانکی یا تاپ کیف می­توانید هزینه را پرداخت کنید.

علاوه­بر پرداخت قبض، شما می­توانید در اپلیکیشن تاپ با مراجعه به بخش جزئیات تمام اطلاعات مربوط به مهلت پرداخت، تاریخ قرائت، نام مشترک و برخی موارد دیگر را نیز مشاهده کنید.

چگونه پیش از پرداخت قبض برق، متوجه مقدار ارزش افزوده شویم؟

اپلیکیشن تاپ چه خدمات دیگری به شما ارائه می­کند؟

تاپ با در اختیار قرار دادن بیش از 73 سرویس مختلف و ارائه خدمات مربوط به پرداخت قبوض شهری همچون برق و گاز به­عنوان یک سوپراپلیکیشن شناخته می­شود که چیزی فراتر از یک موبایل بانک ساده است.

این سیستم کاربردی و سریع امکانات بی­نظیری را در اختیار شما قرار می­دهد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • خدمات گردشگری
  • بازار سرمایه
  • مالی و اعتباری
  • فین تک و پرداخت
  • خودرو

و دیگر خدمات که با مراجعه به تاپ می‌توانید از آنها استفاده کنید. هر کدام از این موارد شامل بخش­های مختلفی است که شما می­توانید با نصب سوپراپلیکیشن تاپ از آنها بهره­مند شوید.

جمع­ بندی

محاسبه مبلغ قابل پرداخت قبض برق بر اساس فاکتورهای مختلفی انجام می­شود که یکی از این موارد مالیات بر ارزش افزوده است.

شما در زمان پرداخت قبض برق، هزینه معادل میزان مصرف پایه، عوارض، اضافه بار، آبونمان و تخفیف کم باری را به شرکت برق می­پردازید که 9 درصد از تمام آنها به‌جز عوارض برای محاسبه ارزش افزوده در نظر گرفته می­شود.

در صورتی که قصد پرداخت قبض برق از طریق روشی امن و سریع را دارید، سوپراپلیکیشن تاپ بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

مطالب مشابه را ببینید!