مجله تاپ‌ناز‌

مزایای نوشیدن چای نبات در بارداری + دمنوش های مفید در دوران بارداری

یکی از نوشیدنی های محبوب برای خانم ها چای نبات در دوران بارداری است که مزایایی هم دارد. دمنوش های مفید در دوران بارداری را در ادامه معرفی کرده ایم با ما همراه باشید.

در موقع بارداری، خورد و خوراک و کارهایی که انجام می دهید باید برای حفظ سلامت جنین باشند. در موقع خوردن هر چیزی، شما نباید فقط به خودتان فکر کنید، بلکه جنینی که در وجودتان دارید هم بسیار مهم است.

مصرف چای نبات در بارداری

به صورت کلی در مورد چای و نوشیدنی های گیاهی در دوران بارداری می توان گفت که هیچ ضرری برای بدن ندارند و حتی در بعضی از مواقع مفید هم هستند. اگر مقدار مصرف این نوشیدنی ها از حد طبیعی بیشتر نشود، احتمال اینکه مشکل زا شوند بسیار کم می شود. اگر شما دمنوش های ریشه گیاهان استفاده می کنید تاثیر زیادتری از خود گیاه دارند.

بعضی از گیاهان بسیار فواید دارند و مصرف آنها در دوره بارداری هم توصیه می شود.  دیگر موارد گیاهانی هستند که از مصرف آنها در دوران بارداری باید به شدت بپرهیزید. طبق تمامی نظریه های علمی ویار چای با بارداری  هیچ ارتباط و تطابق پزشکی ندارد. توصیه ما به شما این می باشد که برای بروز هر گونه مشکل در مصرف چای اعتدال را رعایت کنید و در طول روز فقط 3 فنجان چای مصرف کنید. مصرف بیش از حد چای در زمان بارداری می تواند باعث کم خونی، سقط جنین، کاهش وزن جنین، مرده زایی و افزایش بی خوابی شود.

نکاتی که در مورد چای باید توجه کرد

قبل از اینکه چای مصرف کنید باید اثرات آن بر بدن را بدانید.

  1. بهتر است بدانید که مصرف دمنوش های گیاهی علا رغم نوشیدنی های کافئین دار، با دارا بودن هیدرات گیاهی در حذف مواد مغذی و معدنی بسیار موثر عمل می کند.
  2. از دیگر فواید دمنوش های گیاهی می توان به دارا بودن آنتی اکسیدان و ویتامین C اشاره کرد که در کاهش چشم گیر استرس و اضطراب موثر می باشد. همچنین مصرف چای نبات در بارداری و دمنوش های گیاهی علائم حاملگی همچون حالت تهوع را کاش می دهد و رحم را برای زایمان آماده می کند.
  3. از نظر عقلانی؛ مسلما مصرف نوشیدنی های گیاهی در بارداری خیلی بهتر از مصرف نوشیدنی های کافئین دار می باشد. پس اگر بین دمنوش های گیاهی و کافئین دار بر سر دو راهی ماندید، گیاهی را انتخاب کنید.
  4. قابل به ذکر است که نوشیدنی های کافئین دار در کنار دارا بودن خاصیت ادرار آوری، میزان جذب مواد مغذی در بدن را کاهش می دهد و در عملکرد های غدد فوق کلیوی اختلال ایجاد می کند.

نوشیدنی ها و دمنوش های مفید بارداری

برای اطمینان پیدا کردن در مورد مصرف نوشیدنی ها آن هم در موقعیت حساس بارداری، در ادامه مطلب لیستی از نوشیدنی های مطمئن را گردآوری کرده ایم که می توانید مصرف کنید.

  • چای تمشک

چای تمشک دارای مواد معدنی است که باعث آماده سازی رحم برای زایمان می شوند. از دیگر اثرات این برگ می توان به قابض کننده ملایم و پیشگیری از خونریزی های پس از زایمان اشاره نمود. از دیدگاه طب سنتی مصرف چای تمشک پس از زایمان برای افزایش شیردهی مناسب است و می تواند به عنوان پشتیبان مادر برای شیردهی کافی باشد. برگ تمکش کلسیم، منیزیم و آهن دارد و بهتر است پس از 3 ماهه دوم بارداری مصرف شود.

مزایای نوشیدن چای نبات در بارداری

  • چای برگ قاصدک

به جز چای نبات در بارداری می توانید از چای برگ قاصدک به عنوان احتباس کننده مایعات مشکل در آخرین ماه های بارداری استفاده کنید. برگ قاصدک مقدار زیادی پتاسیم دارد و خاصیت ادرارآوری هم از دیگر فواید آن می باشد. این گیاه باعث بهبود عملکردهای دستگاه گوارش و افزایش هضم بهتر برای خانم های باردار است. دمنوش برگ قاصدک را می توانید با بابونه مصرف کنید تا طعم تلخ آن از بین برود.

  • چای اسپیرینت و نعناع

مصرف چی اسپیرینت با نعناع برای آرامش عضلات معده بسیار عالی است و به منظور رفع مشکلات معده و کلیه عملکردی مثبت بر بدن می گذارد. حالت تهوع و استفراغ که در اوایل ماه های بارداری بسیار رایج است، این دمنوش این مشکلات را رفع می کند. مصرف هر دوی این دمنوش ها برای خانم های باردار بی خطر است.

  • چای روبیبوس

مصرف چنین دمنوشی در دوره بارداری بسیار توصیه می شود و بهتر است که به جای مصرف نوشیدنی های سخت به چنین دمنوش هایی بپردازید. چای ریبیوس بر خلاف دیگر چای های گیاهی، طعمی سنتی دارد و فاقد کافئین، حاوی کلسیم، منیزیوم و بار های آنتی اکسیدان می باشد. همچنین این چای اثرات مثبتی بر هضم غذا دارد که به خوبی کولیک و رفلاکس های معده را از بین می برد. چای ریبیوس بر خلاف چای های سیاه کمتر به کاهش جذب مواد مغذی می پردازد و همچنین برای کودکان نوشیدنی مناسب به شمار می رود.

این چایی را می توانید به همراه عسل و دیگر شیرینی های طبیعی میل کنید و از اثرات شگفت انگیز آن بهره مند شوید.

  • چای زنجبیل

مصرف چای زنجبیل در بارداری به کاهش حالت تهوع های صبح گاهی کمک می کند. همچنین این نوشیدنی در هضم آسان غذا و بر طرف کننده مشکلات معده اثر گذاری مثبت و مناسبی دارد. زنجبیل را می توان در دسته گیاهان گرم قرار داد که در بهبود عملکرد گردش خون، منبع فوق العاده روی و ضد تهوع مورد مصرف قرار می گیرد.

  • چای گزنه

چای برگ گزنه را به عنوان معجونی شفاف در دوران بارداری معرفی می کنند. همچنین مصرف این دمنوش در ماه های آخر بارداری بسیار مناسب است که سطح آب بدن شما را در شاخص مناسبی قرار می دهد. گزنه سرشار از آهن است که دمنوش آن مقادیر بالای کلسیم و منیزیم را اضافه می کند. توصیه ما به شما این است که از مصرف روزی ۱ فنجان برگ گزنه و چای نبات در بارداری غافل نشوید.

مزایای نوشیدن چای نبات در بارداری

چای های مضر بارداری

طبق تحقیقات، مصرف کافئین باعث کاهش وزن جنین می شود. نوشیدنی ها و دمنوش هایی که استفاده می شود باید عاری از کافئین باشند. در ادامه نوشیدنی هایی که برای بارداری مضر هستند را معرفی کرده ایم.

  1. چای سیاه
  2. چای سبز یا در اصلاحی کونا
  3. چای اوولونگ
  4. چای لیچی
  5. چای لپسانگ سوونگ
  6. چای هون مائو
  7. چای میمون طلایی سیاه
  8. چای کلینال کوینشولا
  9. چای نیلیگوریس

همچنین دیگر موارد گیاهی و دمنوش هایی وجود دارد که در زمان بارداری خطرات و عواقب جانبی بسیاری در پی دارد.

  1. مخمر سن جان
  2. دون کوای
  3. جینسینگ
  4. بومادران
  5. افدره
  6. ریشه مشروبات الکلی

اگر متوجه حضور چای سبز در این لیست شده اید، به این دلیل است که هنوز نظرات قطعی مبنی بر بی خطر بودن آن در زمان بارداری وجود ندارد.

با مصرف نوشیدنی ها و دمنوش های مفید در دوران بارداری می توانید به سلامت خودتان و جنین کمک کنید.

مطالب مشابه را ببینید!