مجله تاپ‌ناز‌

چرا به شفای زخم ها نیاز داریم؟

معمولاً زمانی که کلمه ی ((زخم)) یا عبارت ((زخم دارم)) شنیده می شود اولین چیزی که به ذهن خطور  می کند، جراحت، درد یا یک زخم فیزیکی است و کمتر پیش می آید که این کلمه یا عبارت، یادآور یک رنجش یا ناراحتی روحی و روانی باشد.
سوالی که پیش می آید این است که اگر زخم فقط یک جراحت فیزیکی نیست، پس چیست؟، شفای زخمها چیست؟ و….
در این متن قرار است به موضوع ((کارگاه شفای زخم ها)) که در موسسه من حقیقی به سرپرستی فراز قورچیان برگزار می شود پرداخته شود.

چرا به شفای زخم ها نیاز داریم؟

  • زخم چیست؟

رنجش یا آسیبی روحی و روانی که اطرافیان(خانواده، دوستان، جامعه و….) به شما می زنند یا آسیب و صدماتی که انسان ها از دیگران یا حتی از موضوعی می خورند، ((زخم)) نامیده می شود.

نمی توان گفت که فردی زخم نداشته باشد در واقع هر فردی که درحال زندگی کردن باشد پس تجربه هایی رنج آور و دردناک هم داشته است اما تفاوتی که در انسان ها می تواند وجود داشته باشد، در نوع زخم ها و میزان آسیب روحی و روانی و عمق آنهاست.
شما طبق تجربه هایی که برایتان پیش می آید از موضوع یا همچنین از افرادی دچار رنجش یا آسیب روانی می شوید و از درون احساس ناراحتی می کنید به عبارتی زخم می خورید و اینجاست که زخم در شما به وجود می آید.
بعد از هر زخمی که به شما وارد می شود، باورهای شما شکل می گیرند. مجموعه ای از زخم هایی که در شما به وجود می آیند و شفا پیدا نمی کنند، به عقده تبدیل می شوند که این عقده بخشی از روان است.

مثالی از تشکیل زخم و عقده برای روشن شدن این موضوع:

-تعریف می کرد؛ از کودکی هر زمان که از پدرم پول می خواستم، جواب می داد که ((پول ندارم)) یا ((پول نیست)).
در این مثال، فرد مورد نظر که در حال تعریف است، زخم بی پولی و کمبود خورده است و این باور در او شکل گرفته است که این دنیا؛ مکان کمبود و فقر و عدم فراوانی است. البته این تنها یکی از باورهایی است که در این فرد شکل گرفته است. در واقع مجموعه ای از زخم های بی پولی در او شکل گرفته اند و شفا پیدا نکرده اند که تبدیل به عقده ی پول شده است.

عقده ها؛ مجموعه ای از احساسات هستند که نشات گرفته از ایده ها، تفکرات و تصورات و باورها  می باشند. هر قدر این عقده ها از انرژی منفی نیرو بگیرند، انسان از آرامش کمتری بهره خواهد برد زیرا آنها به منزله ی فاکتورهای بیماری زا و مختل کنده عمل می کنند.

وقتی مسئله ی زخم را در زندگی خود درک می کنید و قصد می کنید تک تک زخم ها و رنجش های خود را از دوران کودکی تا به الان شناسایی کنید به این نتیجه می رسید که زخم ها و رنجش های شما موضوع مهمی هستند که با تمام جنبه های درونی تان و همچنین حوزه های مختلفی از زندگی شما در ارتباط اند. هر جا زخمی به شما زده می شود، مسائل دیگر را تحت شعاع قرار می دهد.
در سفر درونی و کشف خود یا به عبارتی در مسیر خودشناسی با جنبه هایی از درون مثل؛ خودآگاه و ناخودآگاه ، ناخودآگاه جمعی، نقاب یا پرسونا، فرافکنی و سایه آشنا می شوید که هر کدام از این جنبه ها با زخم ها و رنجش های شما در زندگی مرتبط اند و با شناسایی زخم هایتان است که می توانید به شناخت این جنبه های وجودی تان برسید و در نهایت بهبودی و راه حل مشکلات خود را رقم بزنید.

در این جا لازم است تعریف و معنای ساده ای از این جنبه ها را بدانید:
خودآگاه: بخشی از ذهن است که از اندیشه ها و اعمال خودش آگاه است.
ناخودآگاه: بخشی از ذهن و روان است که واپس زده شده است و آن جا، جایی است که شما همه ی اندیشه ها و افکاری که شرایط تان اجازه ی نگاه کردن به آنها را نمی دهد، در آن گنجانده اید. اطلاعات موجود در ناخودآگاه به آسانی در دسترس نیستند.

نقاب: پرسونا در واقع همان نقابی است که خلق می کنید تا سرشت واقعی خود را پنهان کنید.

این نقاب یا پرسونا چهره ی ظاهری شماست و علت وجود آن هم می تواند عمدی یا خودآگاه باشد و هم ناخودآگاه. هر گاه در ارتباط با فرد دیگری هستید، این نقاب را بر صورت می گذارید. این نقاب عملکردی دوگانه دارد اول تاثیر بر روی دیگران و دوم پوشاندن سرشت واقعی خود.

سایه: بخشی از ناخودآگاه روان است و عبارت است از برخی از ویژگی های شخصیتی که شامل نقاط ضعف و سایر جنبه های شخصیتی است که فرد نمی تواند به داشتن آنها اعتراف کند و آنها را بپذیرد در نتیجه به قسمت تاریکی از وجود خود می فرستد که می شود؛ سایه.

فرافکنی: فرافکنی یا تعکیس عبارت است از ویژگی یا خصوصیتی که در خود می بینید اما به دیگری نسبت می دهید در واقع روندی است که ویژگی خود را به دیگری نسبت می دهید و این ویژگی می تواند مثبت یا منفی باشد.

به هر کدام از این جنبه ها که دقت کنید، متوجه می شوید که زخم ها و رنج های شما و شناسایی آنها می توانند سرنخ و راهنمای بزرگی برای کشف خودتان در سفر زندگی باشد.

چرا به شفای زخم ها نیاز داریم؟

  • چگونه  شفای زخم ها را اجرا کنیم؟

در موسسه ی آموزشی ((من حقیقی)) به راهبری و سرپرستی آقای ((فراز قورچیان)) کارگاه ها، دوره ها ، سمینارها و همایش هایی تحت عنوان؛ هوش معنوی، عزت نفس، احساس ارزشمندی، مشیت الهی، سواد رابطه ی عاطفی،  معنای رابطه، رابطه آگاهی، ذهن ثروتمند، مقاومت و … تدوین و برگزار  شده است.

یکی از کارگاه های آموزشی ای که تا به الان بیش از 14دوره در این گروه آموزشی برگزار شده است، کارگاهیست تحت عنوان ((شفای زخم ها))  که در این کارگاه به صورت عملی و کاربردی، روند و فرآیند شفای زخم ها  به طور کامل شفاف سازی می شود و انجام می گیرد.

 

  • چرا به شفای زخم ها نیاز دارید؟

شفای زخم ها یک فرآیند است که با شناسایی تک تک زخم ها و رنج های شما از دوران کودکی تا به الان شروع می شود و همان طور که یک زخم یا جراحت فیزیکی نیاز مبرم به مرهم و درمان و همچنین بهبودی دارد، زخم های روحی و روانی ما هم نیاز به شفا یافتن دارند  و در صورت شفا نیافتن است که درد و مشکلات در زندگی تان لبریز می شود به خصوص که معمولاً از دوران کودکی به این زخم ها و رنج ها نپرداخته اید.

گاهی روزهای زیادی یا بهتر است گفته شود سال های زیادی خشمگین هستید اما نمی دانید از چه چیزی؟؟، در واقع ریشه و منشا آن را نمی دانید و نسبت به آنها آگاه نیستید که شفای زخم ها به شناخت و آگاهی شما در این مسیر شفاف سازی و خودشناسی کمک می کند.

وقتی مشکلات زندگی تان را در حوزه های مختلفی مثل روابط عاطفی و کلیه ی روابط تان، مسائل مالی و پولی، اعتیاد و هم وابستگی، ترس و…. بررسی می کنید به این نکته می رسید که تمام این مشکلات ومسائلتان به تجربه هایی که داشتید و زخم هایی که خوردید و حتی رنجش ها و زخم هایی که شما ایجاد کردید، ارتباط و بستگی زیادی داشته است  به بیان ساده تر در ابتدا زخم و گره ای در شما شکل گرفته و شما تجربه ی دردناکی داشتید و بعد دچار مشکل در آن حوزه از زندگی تان شده اید و اینجاست که ضرورت شفای زخم ها روشن می شود و خودتان متوجه می شوید یکی از کارهای ضروری زندگی تان، شفای زخم هاست.

یک انسان علاوه بر اینکه دارای فردیت است، یک موجود اجتماعی است  و فردیت یک انسان به عنوان یک(( انسان سالم))  بر اجتماع و دیگران تاثیر می گذارد پس همانطور که زخم ها و رنجش ها

می توانند شما  و زندگی تان  و همچنین زندگی اطرافیانتان را از پای درآورند، شفای زخم های شما هم می تواند زندگی شما و انسان های اطرافتان را به بهبودی و سلامت برساند برای همین است که به شفای زخم ها نیاز دارید.

 

نتیجه:

بنابراین زخم فقط یک جراحت فیزیکی نیست و فراتر از این معنی می تواند یک رنجش و ناراحتی یا آسیب روحی و روانی باشد که از دوران کودکی تا به الان ، طبق تجارب شما به وجود آمده اند.

زخم ها و رنجش های شما و همچنین شفای آنها خیلی مهم هستند زیرا با جنبه های دیگری از وجود شما و همچنین با حوزه های مختلفی از زندگی تان مرتبط هستند و بر آنها تاثیر بسزایی می گذارند و این شفای زخم هاست که می تواند به تکامل، وحدت درونی و در نهایت سلامت و شفای درون  شما در سفر زندگی تان کمک زیادی کند. پایان رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه را ببینید!