مجله تاپ‌ناز‌

چرا سایپا با زوتی آریو نتوانست به موفقیت برسد؟

چرا سایپا با زوتی آریو نتوانست به موفقیت برسد؟

زوتی کمپانی گمنام چینی است که سایپا برای متنوع کردن سبد خودروهای مونتاژی خودش به سراغ آن رفت؛ و چه چالش ناموفقی هم بود این تجربه همکاری برای شرکت سایپا. زوتی در ابتدا با لوگوی Z و با نام زوتی Z300 وارد خیابان‌های کشورمان شد. بعد از مدتی سایپا تصمیم گرفت که به جای مونتاژ این خودرو، خط تولید آن را راه‌اندازی کند. و بدین ترتیب زوتی آریو متولد شد! زوتی خودش در واقع کپی تویوتا آلیون 2007 است و از موتور ساخت میتسوبیشی بهره می‌برد. در واقع شرکت زوتی از آن دست شرکت‌های خودروساز چینی است که در کپی کردن محصولات خارجی ید طولایی دارند! سایپا نام این خودروی تولیدی خودش را ابتدا سایپا S300 و سپس آریو گذاشت. در واقع زوتی خودش را کشت تا بتواند خودرویی متفاوت و با نام و نشانی خاص و بفروش باشد. اما نتیجه بسیار ناامید کننده و فراتر از حد انتظار بود. سایپا نتوانست موفقیتی را که با برلیانس داشت با آریو هم داشته باشد.

 

چرا زوتی آریو در بازار سقوط آزاد کرد؟

اگر شما نام زوتی آریو را جست‌وجو کنید، از دیدن تصویری که برای این خودرو در مقابل چشمانتان قرار می‌گیرد حتما متعجب می‌شوید. خودرویی با طراحی ظاهری کاملاً شبیه به تویوتا و حتی بی‌ام‌دبلیو، و با موتور ساخت میتسوبیشی که در بحث امکانات رفاهی‌اش هم چندین عنوان خاص دیده می‌شود. اما واقعیت داستان این نیست. زوتی آریو حقیقتا خودرویی است که ارزش هزینه کردن ندارد. قیمت آریو سایپا در همان زمان هم مایه تعجب بود. در بازار آن زمان، می‌شد با همان هزینه سراتوی تولید خود سایپا را خرید که فاصله‌اش (صرف نظر از کیفیت سراتو!) با آریو از زمین تا آسمان بود. در همان زمان به مدد حضور خودروهای چینی رنگارنگ، دست خریدار برای خرید خودروهای مختلف در بازه‌های قیمتی گوناگون بسیار باز بود و می‌توان گفت که قیمت‌گذاری شرکت سایپا اولین دلیل شکست فروشش بود. زوتی آریو در میان چینی‌ها و ایرانی-چینی‌های موجود در بازار، یکی از ضعیف‌ترین بازارهای دست دوم را هم به خود اختصاص داده بود. اما در آن زمان به دلیل اینکه خودروهای چینی به نسبت خودروهای کره‌ای و ژاپنی قیمت بهتری داشتند و به علاوه امکانات رفاهی آنها اصلا قابل قیاس با خودروهای ایرانی نبود، توجه بازار به سمت هر نمونه چینی و مونتاژی جلب می‌شد.

 

چرا نباید زوتی آریو خرید؟

اگر بخواهیم به ظاهر آریو نمره دهیم با اغماض از کپی کاری طراحان این خودرو، شاید بتوان نمره نسبتا قابل قبولی به آن داد. کابین خودرو اگر چه طراحی خوبی دارد، اما با وجود متریال خشک و بی‌کیفیت و نفوذ صدای زیاد پیشرانه در داخل آن، نمی‌تواند کابین مورد قبولی باشد. اما در بخش فنی با وجودی که نام میتسوبیشی در پشت پیشرانه این خودرو قرار داشت، نتیجه اما آنچنان كه باید مورد انتظار نبود. پیشرانه 1.6 لیتری با قدرت تقریبا 120 اسب بخار شاید در نگاه اول ضعیف به نظر نرسد، اما وقتی به گیربکس 4 سرعته قدیمی این خودرو توجه می‌کنیم که باید وزنی حدود 1300 کیلوگرم را حمل کند، آن وقت با خودرویی کم شتاب و کم سرعت روبه‌روییم. البته با توجه به این وزن و این گیربکس مصرف سوخت 7.6 لیتر در 100 کیلومتر برای این خودرو، مصرف نسبتا قابل قبولی است. در لیست امکانات رفاهی خودرو موارد دهان پرکن زیادی به چشم می‌خورد، اما در حقیقت این خودرو هیچ آپشن چشمگیری ندارد. ایمنی پایین خودرو نشان می‌دهد که سایپا در تولیداتش کمترین توجه را به این مهمترین فاکتور خودروها دارد. سیستم تعلیق ضعیف زوتی آریو باعث به خاطر سپردن تک‌تک دست‌اندازها و چاله‌چوله‌های خیابان‌ها می‌شود! اگر قصد خرید ماشین دست دوم دارید، می‌توانید بازار دست دوم این خودرو را بررسی کنید. اگر بخواهیم نگاهی منصفانه داشته باشیم، آریو نسبت به تولیدات داخلی، خودرویی خوش قیافه و با امکانات بیشتر است که باعث می‌شود خریدار با توجه به بودجه‌اش به سمت آن بیاید. البته باید توجه داشت که استهلاک بالای این خودرو در کنار کمبود لوازم یدکی آن یکی از علل بازار ضعیف دست دوم این خودروی چینی ایرانیزه شده است. پایان رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه را ببینید!