مجله تاپ‌ناز‌

چربی پشت پلک چشم (گزانتالاسما) را چگونه از بین ببریم؟

روش از بین بردن چربی پشت پلک چشم

چربی پشت پلک چشم یا زانتلاسما روی سطح قدامی پلک به وجود می‌آید و در دو طرف نزدیک زاویه داخلی چشم بروز می‌کند. این چربی به ‌صورت لکه‌های زردرنگ چروکیده روی پوست ظاهر و اغلب در افراد مسن دیده می‌شود.این ضایعات که نشانه بالا بودن کلسترول مضر است، علل مختلفی دارد، ازجمله:

چربی پلک یا زانتلاسما چیست؟

چربی پلک یا زانتلاسما برآمدگی زردرنگ و کوچکی است که زیرپوست پلک تشکیل می‌شود و بی‌ضرر است. اگرچه برخی افراد ازنظر زیبایی تمایل به خارج کردن آ ن دارند اما این عارضه اغلب باز می‌گردد.چربی پلک روی سطح قدامی پلک به وجود می‌آید و در دو طرف نزدیک زاویه داخلی چشم بروز می‌کند. این چربی به ‌صورت لکه‌های زردرنگ چروکیده روی پوست ظاهر و اغلب در افراد مسن دیده می‌شود.

چربی پشت پلک چشم (گزانتالاسما) را چگونه از بین ببریم؟

علت چربی پلک

چربی پلک معمولاً در اثر وجود مقادیر زیاد لیپید خون یا چربی ها به وجود می آید. این مورد ممکن است علامت یکی از بیماری های زیر باشد:

  • هایپرلیپیدمی یا کلسترول بالای خون
  • دیابت، گروهی از بیماری ها که باعث بالا رفتن قند خون می شوند.
  • کم کاری تیروئید، شرایطی که تیروئید هورمون کافی و مورد نیاز بدن را تولید نمی کند.
  • سیروز صفراوی اولیه، بیماری که در آن مجاری صفراوی در کبد به آرامی از بین می رود.
  • کلستاز، وضعیتی که در آن جریان صفرا از کبد کند یا متوقف می شود.
  • سندرم نفروتیک، اختلالی که باعث آسیب عروق خونی در کلیه ها می شود.
  • بیماری خونی مانند اختلالات لیپید متابولیک مونوکلونال گاموپاتی. این مورد نوعی بیماری ژنتیکی است که بر توانایی بدن در تجزیه مواد و حفظ عملکردهای مهم بدن از جمله هضم چربی ها تأثیر می گذارد.
  • سرطان، یک بیماری جدی که در آن سلول های بدخیم با سرعت و به صورت کنترل نشده در داخل بدن رشد می کنند.
  • اثرات جانبی مصرف برخی از داروهای خاص مانند تاموکسیفن، پردنیزون (ریوس) و سیکلوسپورین (نئورال، گنگراف، ساندیمون)
  • بروز این بیماری بیشتر در بین خانواده ها و افراد آسیایی یا مدیترانه ای شایع است.

عوامل خطر چربی پلک

در صورت ابتلا به هرکدام از موارد و بیماری های گفته شده در قسمت بالا، احتمال ابتلا به این بیماری در شما افزایش خواهد یافت. همچنین در صورت داشتن کلسترول بالا یا تری گلیسرید، احتمال ابتلا به چربی پلک در فرد افزایش خواهد یافت. در صورتی که دچار هر کدام از بیماری ها یا مشکلات گفته شده هستید، بهتر است برای کاهش احتمال ابتلا به عارضه چربی پلک با پزشک مشورت کنید.

تشخیص گزانتالاسما

پزشک شما با بررسی پوست اطراف چشم می‌تواند گزانتالاسما را با معاینه چشمی تشخیص دهد. بیوپسی پوست می تواند وجود رسوب چربی در زیر پوست را تأیید کند. پزشک شما ممکن است برای شما آزمایش خون هم تجویز کند تا سطوح لیپیدهای خون شما را بررسی کند، عملکرد کبد را ارزیابی کرده و یا وجود دیابت را بررسی کند.

پیشگیری از گزانتالاسما

پایین آوردن کلسترول ممکن است به درمان زانتالاسما نیز کمک کند. برای برخی افراد تغییر در رژیم غذایی و انتخاب سبک زندگی ممکن است برای درمان کلسترول کافی باشد. برای کاهش کلسترول نیاز با رعایت نکات و انجام اقدامات زیر است:

  • از مصرف سیگار خودداری کنید و میزان مصرف الکل را محدود کنید.
  • وزن را کنترل کنید.
  • حداقل 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته ورزش کنید.
  • مصرف چربی‌های اشباع را که در موادی مانند کره یافت می‌شود محدود کنید.

چرا چربی پلک یا زانتلاسما ظاهر می شود؟

این ضایعات که نشانه بالا بودن کلسترول مضر است، علل مختلفی دارد، ازجمله:

-عوامل ژنتیکی

-مشکلات کبدی

-دیابت

و… .

درمان گزانتلاسما

برای درمان گزانتالاسما از روش های مختلف استفاده می شود از جمله درمان دارویی، برداشتن ضایعه با جراحی، کرایوتراپی ، لیزر CO2، پلکسر یا پلاسما تراپی که پزشک با توجه به شرایط شما و حجم توده زانتالاسما به شما مشورت میدهد تا بهترین روش بدون بازگشت را انتخاب کنید. در صورتی که کلسترول شما کنترل نشود یا کلسترول بالا ارثی داشته باشید احتمال برگشت مجدد عارضه وجود دارد. در برخی موارد پایین آوردن سطح کلسترول میتواند به صورت خود به خود باعث از بین رفتن گزانتالاسما شود. تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی سالم و افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن روش های طبیعی برای پایین آوردن سطح کلسترول هستند.

پلکسر یا پلاسما تراپی

پلکسر یکی از روش های درمانی رایج برای انواع مشکلات پوستی بدون برش و بخیه است که بدون نیاز به بیهوشی و با بیحسی موضعی انجام می شود. پلکسر یا دستگاه پلاسما جت انجام می شود که تاباندن اسپارک های بسیار ظریف 1/0 میلیمتری به محل درمان باعث تصعید یا SUBLIMATION چربی داخل توده می شود یعنی چربی از حالت جامد مستقیم به حال بخار در آمده و از بین می رود. از این روش درمانی علاوه بر از بین بردن چربی های پوستی برای درمان پوست شل و چروکیده اطراف چشم و افتادگی خفیف پلک هم استفاده می شود. گرمای شدید ایجاد شده توسط پلاسما تراپی باعث تحریک کلاژن سازی در لایه های عمیق پوست می شود.

کرایوتراپی

انجماد توده چربی با نیتروژن مایع یا ماده شیمیایی دیگر که باعث یخ زدن، خشک شدن و افتادن آن می شود.

جراحی لیزر

از لیزر CO2 فرکشنال برای برداشتن توده چربی استفاده می شود. در مطب هایی که لیزر ندارند از روش جراحی الکتروکوتر برای برداشتن عارضه استفاده می شود یا این که از تیغ جراحی به روش سنتی برای برداشتن گزانتالاسما بهره می برند.

لایه برداری شیمیایی

معمولاً درمان با استفاده از اسید تریکولرواستیک انجام می شود و مقداری از آن روی سطح عارضه کشیده می شود و با لایه برداری صورت در یک یا چند جلسه توده چربی از سطح پوست خارج می شود.

جراحی سنتی

جراح برای از بین بردن گزانتلاسما از تیغ جراحی و یا قیچی استفاده می کند.

درمان چربی پلک یا زانتلاسما:

در این مطلب به نقل از نیوزویک به چند درمان خانگی که در رفع این مشکل مؤثر است، اشاره شده است. اما قبل از هر نوع اقدامی لازم است با پزشک خود مشورت کنید:

سرکه سیب:

پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و کمی فشار دهید. سپس آن را روی برآمدگی قرار دهید و با چسب کوچک بچسبانید. پس از گذشت چند ساعت آن را بردارید و آن قسمت را شست و شو دهید.

روغن کرچک:

اغلب افراد معتقدند که این درمان برای برآمدگی هایی که تازه‌تر است، بهتر عمل می‌کند.

سیر:

یکی از شایع‌ترین و مؤثرترین درمان ها برای چربی پشت پلک سیر است. آن را به دو قسمت تقسیم کنید و روی بر آمدگی بمالید. سوزشی را حس خواهید کرد که طبیعی است. این کار را به مدت چند روز تکرار کنید.

پیاز:

همانند سیر، پیاز نیز در از بین بردن این چربی‌ها بسیار مؤثر است. نصف یک پیاز را رنده کنید و تا می‌توانید آب آن را بگیرید. کمی نمک را به آب پیاز اضافه کنید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس با کمک پنبه ‌آب پیاز را به چربی روی پلک بمالید و روز بعد صورت خود را بشویید.

پوست موز:

گذاشتن تکه‌های کوچک از پوست موز روی چربی‌های پشت پلک طی چند روز نتایج چشمگیری را نشان می‌دهد. قسمت داخل تکه‌های پوست موز را روی بر آمدگی‌ها قرار دهید و با چسب آن را محکم کنید و روز بعد بشویید.

کاهش کلسترول با مواد غذایی:

برای کاهش دادن میزان کلسترول در خون بهتر است به یک برنامه غذایی کم کلسترول رو بیاورید تا با کاهش کلسترول بدن چربی‌ها خود به‌ خود از بین برود.مواد غذایی که در ادامه ذکرشده، سرشار از فیبر است که کمک می‌کند کلسترول موجود از بدن دفع شود. اغلب این مواد غذایی حاوی ویتامین C، آنتی‌اکسیدان و چربی‌های سالم است که در کاهش دادن کلسترول مضر مؤثر است:

-جو دو سر

-سبزی‌های برگ‌ سبز مانند اسفناج

-آوا کادو

-مرکبات

-ماهی چرب مانند سالمون

-چای سبز

-روغن زیتون

 

مطالب مشابه را ببینید!