مجله تاپ‌ناز‌

از کجا بفهمیم چند نفر به مودم وصل هستند؟

اگر شما مسئول حفظ شبکه در خانه، محل کار یا کسب و کار خود هستید، می‌دانید که ردیابی تعداد دستگاه‌هایی که به وای‌فای شما متصل هستند چقدر حیاتی است. شاید بپرسید که چرا باید چک کنیم چند نفر به مودم وصل هستند؟

 چون که مسائل امنیتی و عملکرد بالای مودم در ارتباط با اتصالات شبکه تاثیر دارد. هر کسی که دسترسی کامل به مودم خود را دارد می‌تواند با استفاده از ابزارهای ارائه شده توسط روتر یا برنامه‌های دیگر بررسی کند که چه تعدادی از افراد از اینترنت استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از دلایلی که باید به خاطر آن مودم خود را بررسی کنید این است که ممکن است کسی قصد داشته باشد تا دزدکی از اینترنت شما استفاده کند. همه این‌ها دلایل خوبی برای بررسی سریع اتصالات WiFi خود هستند و در صورت لزوم، امنیت را تقویت می‌کنند تا نهادهای ناشناخته از پهنای باند شما نتوانند استفاده کنند. سرعت پایین نیز یکی دیگر از دلایلی است که باید آن را جدی بگیریم و مودم‌مان را بررسی کنیم.

بررسی افراد متصل به وای‌فای با روتر

شما می‌توانید توسط ابزارهای مختلفی مودم خود را بررسی کنید. یکی از روش‌های موجود کمک از روترها است. کسانی که در خانه یا محل کار خود از روتر استفاده می‌کنند کافی است تا مراحل زیر را دنبال کنند:

از طریق رابط وب روتر

هر روتر یک رابط کاربری دارد و برای این‌که بتوان به آن دسترسی پیدا کنید باید از مرورگر وب استفاده کنید. از این رابط برای پیکربندی، تجزیه و تحلیل روتر و همچنین شبکه بی‌سیم استفاده می‌کنند. تقریباً همه رابط‌های کاربری نشان می‌دهند که چه دستگاه‌هایی به روتر شما متصل هستند. اگر از قبل نحوه اتصال به این رابط وب را بلد نیستید، می‌توانید این کار را با تایپ آدرس IP روتر در URL مرورگر وب خود انجام دهید.

برای پیدا کردن آدرس نیز می‌توانید پشت یا پایین روتر خود را چک کنید، معمولا آدرس IP اغلب در این قسمت پیدا می‌شود. اگر پیدا نکردید ممکن است اسنادی را که همراه جعبه روتر است را بررسی کنید. اگر حتی جعبه و دفترچه آن را ندارید، نگران نباشید. با استفاده از این راهنما می‌توانید آدرس را پیدا کنید.

برای ویندوز

command prompt لپ‌تاب خود را باز کنید. به منوی استارت یا نماد ویندوز در گوشه سمت چپ پایین دسکتاپ یا ویندوز 10 بروید، روی نماد ویندوز کلیک راست کرده و جستجو را انتخاب کنید. در قسمت جستجو، عبارت “Command” را تایپ کنید، که “Command prompt” ظاهر می‌شود سپس روی آن کلیک کنید. در مرحله بعدی دستور ipconfig را اجرا کنید. در پنجره خط فرمان “ipconfig” را تایپ کرده و اینتر را بزنید. حال باید به فهرست خروجی نگاه کنید. در فهرست، بخشی به نام Default Gateway را پیدا می‌کنید؛ سپس شماره درج شده در کنار آن آدرس IP روتر شما است.

از کجا بفهمیم چند نفر به مودم وصل هستند؟

انواع مودم

برای مک و IOS

  • تنظیمات سیستم را باز کنید.
  • ·       بر روی System Preferences کلیک کنید.
  • ·       تنظیمات شبکه را باز کنید.
  • Wifi” یا “AirPort” را در پانل سمت چپ انتخاب کنید و سپس بر روی دکمه “پیشرفته” کلیک کنید.
  • تب TCP/IP را انتخاب کنید.

آدرس IP خود را در اینجا در قسمت «روتر» پیدا خواهید کرد. هنگامی که آدرس IP روتر خود را دارید، اکنون می‌توانید یک مرورگر را باز کرده و به رابط وب روتر بروید. فقط کافی است آدرس IP را در URL یا فیلد آدرس مرورگر خود تایپ یا جایگذاری کنید.

این آدرس باید شما را به صفحه ورود به سیستم روتر برساند. ممکن است برای ورود به رابط کاربری به نام کاربری/ رمز عبور نیاز داشته باشید. اغلب چیز ساده‌ای مانند admin/admin وجود دارد.

اگر نمی‌دانید چیست، به پایین یا پشت روتر خود نگاه کنید. احتمالاً روی یک برچسب در آنجا خواهد بود. رمز عبور ممکن است در اسناد یا جعبه همراه روتر باشد.  اگر نتوانستید آن را از هیچ یک از این موارد پیدا کنید، مارک و مدل روتر خود را در گوگل جستجو کنید. اگر هیچ یک از این راه حل ها کار نکرد، ممکن است لازم باشد برای دریافت اطلاعات ورود با سازنده روتر خود تماس بگیرید.

راهنمای کامل سایت مودم‌ها

هر سازنده روتر دارای یک رابط مدیریت وب متفاوت است. پس از ورود به سیستم، باید از طریق منوها یا داشبورد جستجو کنید که لیست تمامی کاربرانی که به مودم شما وصل هستند را  فهرست کند. در زیر یک راهنمای نمونه‌ای برای پیدا کردن این فهرست توسط ایسوس آورده شده است. در دستگاه‌های دیگر ممکن است متفاوت به نظر برسند اما مفهوم مشابهی خواهند داشت.

ابتدا باید وارد رابط خود شوید تا بخش Clients را ببینید. در این قسمت دستگاه‌های متصل را مشاهده می‌کنید. سایر رابط‌های کاربری ممکن است به جای Clients از کلمه Devices استفاده کند یا به جای داشبورد داشتن، منو برای شما فعال باشد؛ با این حال فرقی با یکدیگر ندارند. زمانی که روی مشتریان کلیک کنید تمامی کسانی که از مودم شما استفاده می‌کنند قابل مشاهده هستند. همچنین جزئیات مشخصات افراد را نیز برای شما بالا می‌آورد و به راحتی می‌توانید آن‌ها را شناسایی کنید. 

اطلاعات کاربرات متصل به مودم

با استفاده از این رابط، می‌توانید روی دستگاه‌های جداگانه کلیک کنید و جزئیات را مشاهده کنید. این جزئیات شامل نام دستگاه، آی پی و سایر مشخصات است. برای والدین که می‌خواهند روی کودکان خود کنترل داشته باشند نیز، می‌توانند از این روش استفاده کنند. همچنین می‌توانید فهرستی را مشاهده کنید که نشان می‌دهد آنها در کدام باند هستند.

اطلاعات زیادی در اینجا وجود دارد و کارهای زیادی می توان با آن انجام داد. همانطور که قبلا ذکر شد، رابط برای هر نوع روتر ممکن است متفاوت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید رابط وب روتر خود را کاوش کنید. فراموش نکنید که در صورت لزوم به دنبال پیوندهای کمک بگردید.

از کجا بفهمیم چند نفر به مودم وصل هستند؟

آگاهی از تعداد کاربران متصل به روتر

نحوه شناسایی دستگاه‌ها

چندین راه برای شناسایی وجود دارد. یکی از آن‌ها استفاده از وب مخصوص روترها است یا می‌توانید از اسکنرها کمک بگیرید تا افرادی که به مودم وصل هستند را شناسایی کنید. هنگامی که به لیست نگاه می‌کنید، گاهی اوقات تشخیص اینکه چه دستگاه‌هایی متصل‌اند، دشوار است. اگر در شناسایی یک دستگاه ناشناخته مشکل دارید، یک راه این است که شروع به خاموش کردن همه دستگاه‌های شناخته شده کنید تا زمانی تنها دستگاه‌های ناشناخته باقی بمانند.

 در صورتی که آن‌ها را نمی‌شناسید حذف‌شان کنید. اگر هنوز نمی‌توانید آن‌ها را شناسایی کنید، بهتر است که رمز عبور روتر خود را تغییر دهید و روتر را مجددا راه اندازی کنید. در نهایت، متوجه خواهید شد که چه دستگاهی نمی‌تواند وصل شود.

در آخر

شما می‌توانید به کمک وب مودم یا روتر خود افرادی که متصل هستند را شناسایی کنید. در بالا روش‌های مختلفی را برای هردو سیستم عامل گفتیم تا بتوانید افراد مزاحم یا هکر‌ها را نیز شناسایی کنید. به نظر شما راهی که گفته شده برای شما موثر بوده است؟

مطالب مشابه را ببینید!