مجله تاپ‌ناز‌

چهار صبحانه سالم از چهار کشور مختلف

1 4 e1650182019731

حق دارید که از صبحانه‌ های تکراری خسته باشید؛ گاهی هرچه تلاش می‌ کنیم به خودمان می‌ آییم و می‌ بینیم مدت‌ هاست صبحانه‌هایمان شامل تخم‌ مرغ، نان، پنیر و یا در متنوع‌ ترین حالت، غلات است. کودکی همه ما پر است از پیام‌ های‌ اخلاقی مختلف درباره اهمیت وعده صبحانه. احتمالا به شما هم گفته شده که صبحانه مهم‌ ترین وعده غذایی فرد در طول روز است و باید بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن خود را در این وعده تامین کنید، اما برای فرار از این سیکل تکراری نان و پنیر و چای شیرین چه کار کنیم؟ دوای درد شما اینجاست، این مطلب با معرفی چهار صبحانه‌ سالم از کشورهای سراسر جهان، شما را از دست صبحانه‌ های رایج و تکراری همیشگی نجات خواهد داد.

در اسنپ اکسپرس مگ می‌ توانید طرز تهیه انواع میان‌ وعده، دسر و غذاها را ببینید.

چرا صبحانه وعده غذایی مهمی است؟

سوال اصلی این است که چرا صبحانه اینقدر مهم و محبوب است. دلیل اهمیت این وعده غذای در این است که بدن انسان پس از خواب شبانه، دچار کاهش مواد مغذی می‌شود. بنابراین بدن برای افزایش متابولیسم خود به تامین مجدد این مواد نیاز دارد تا به سطح انرژی مورد نیاز خود دست پیدا کند؛ این منبع انرژی برای هر فرد، وعده صبحانه است. علاوه‌براین، خوردن صبحانه روی سوخت‌وساز بهتر بدن، تقویت حافظه و موارد دیگر اثرگذار است.

معرفی چهار صبحانه سالم

در بسیاری از کشورها، مردم از صبحانه‌هایی استفاده می‌کنند که بازدهی آنان را محدود می‌ کند و حتی برای سلامتیشان مفید نیست، به همین دلیل بهتر است با تغییر عادات غذایی ناسالم، سراغ صبحانه‌ های ملل مختلف برویم. در ادامه با چهار صبحانه مختلف از کشورهای مصر، هند، اسپانیا و ویتنام آشنا خواهید شد.

صبحانه در مصر

فول مدامس (Ful Medames)، نوعی صبحانه سنتی مصری است که به عنوان غذای ملی هم شناخته‌ می‌شود؛ قدمت این غذا به دوران فراعنه می‌رسد. ماده اصلی این صبحانه لوبیا فاوا است و شکلی شبیه به خورشت دارد که با زیره، جعفری خرد‌ شده، سیر، پیاز، آبلیمو و فلفل تند طعم‌ دار می‌ شود. برخی از مصریان مقداری تخم‌ مرغ پخته‌ شده هم به فول مدامس اضافه می‌ کنند. این صبحانه خوشمزه فاقد چربی اشباع‌ و کلسترول بوده و دارای مقدار زیادی فیبر، آهن، منگنز، منیزیم و فسفر است که برای بدن مفید و ضروری هستند.

چهار صبحانه سالم از چهار کشور مختلف

صبحانه در هند

در هند، غذا مترادف است با شفای ذهن، بدن، روح و در نهایت سلامتی. استقبال گسترده مردم کشور هند از گیاه‌ خواری، به این معنی است که احتمالا این کشور صبحانه سالم‌تری نسبت به کشورهای دیگر داشته باشد. در جنوب این کشور، صبحانه‌ای به نام اوپما (Upma) رایج است که از راوا (Rawa) یعنی گندم دانه‌ ای یا همان سمولینا تهیه می‌ شود. اوپما به خاطر فلفل سبز، گشنیز، زردچوبه و زیره سبزی که در ترکیباتش دارد، عطر و طعمی فوق‌ العاده پیدا می‌ کند. این صبحانه رژیمی هندی به خاطر زردچوبه فراوان، خواص ضد التهابی داشته و حاوی مواد مغذی مختلف از جمله سلنیوم، پروتئین، ویتامین E و ویتامین B است.

چهار صبحانه سالم از چهار کشور مختلف

صبحانه در ویتنام

صبحانه ویتنامی فو (Pho)، نوعی سوپ با انواع سبزیجات بخارپز است که طرفداران زیادی دارد. این غذا با ترکیباتی مثل گشنیز، جوانه لوبیا، نعنا، پیاز، لیمو ترش، بادام‌زمینی رست‌شده، فلفل قرمز و… تهیه می‌شود که همگی در آب مرغ یا گوشت جا می‌افتند. دستور پخت این غذا عموما دارای گوشت نیز هست اما عده‌ای هم آن را به‌صورت گیاهی تهیه می‌کنند. به‌طورکلی آب گوشت یا مرغ برای روده‌های انسان مفید بوده و سایر مواد اولیه این صبحانه خوشمزه بسیاری از نیازهای بدنی روزانه فرد را تامین می‌کند.

چهار صبحانه سالم از چهار کشور مختلف

صبحانه در اسپانیا

بسیاری از صبحانه‌های سالم در کشورهای مدیترانه‌ای بر پایه روغن زیتون هستند که نوعی چربی سالم برای بدن به‌شمار می‌رود. غذاهای این منطقه، از جمله اسپانیا، عموما تاکید زیادی روی سبزیجات و میوه‌ها دارد و یکی از محبوب‌ترین صبحانه‌های این کشور بر پایه گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود. پن کان تومیتو (Pan Con Tomato)، یک صبحانه سریع، ساده و سبک است که با گوجه‌فرنگی، سیر، روغن زیتون و نان تست آماده می‌شود. در تهیه پن کان تومیتو، مقداری از ترکیب جادویی گوجه‌فرنگی طعم‌دارشده روی نان برشته‌شده سرو می‌شود که تعادلی دلنشین از طعم شور و شیرین است.

صبحانه‌های سالم بخوریم

حالا که با چند صبحانه از کشورهای مختلف آشنا شده‌اید، طبیعی است که در برخی موارد، ذائقه شما کاملا با صبحانه‌های کشورهای مختلف مطابقت نداشته باشد. با توجه به این مسئله، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت امکان سعی کنید از این صبحانه‌های سالم و ترکیبات اولیه آن‌ها الهام بگیرید تا بتوانید بدن و زندگی سالم‌تری داشته باشید. توجه داشته باشید که هیچ‌وقت به عنوان رژیم، این وعده مهم غذایی را از برنامه خود حذف نکنید.

در بخش آموزش آشپزی می‌توانید دستور آشپزی آموزش انواع غذاها را ببینید.

مطالب مشابه را ببینید!