مجله تاپ‌ناز‌

چگونه از دیابت جان سالم  بدر ببریم!!!

دیابت وضعیتی است که توانایی بدن را برای پردازش گلوکز خون، که به نام قند خون شناخته می شود، مختل می کند. بدون مدیریت دقیق و مداوم، دیابت می تواند منجر به تجمع قند در خون شود که می تواند خطر عوارض خطرناک از جمله سکته مغزی و بیماری قلبی را افزایش دهد. انواع مختلفی از دیابت ممکن است رخ دهد و مدیریت آن به نوع آن بستگی دارد. همه اشکال دیابت ناشی از اضافه وزن یا سبک زندگی غیرفعال نیست. در واقع برخی از کودکی حضور دارند. برای دریافت مشاوره رایگان در مورد دیابت از یا خدمات درمانی دیگر در منزل مانند رادیولوژی در منزل کلیک کنید.

چگونه از دیابت جان سالم  بدر ببریم!!!

انواع دیابت

سه نوع دیابت اصلی ممکن است ایجاد شود: دیابت نوع ۱، نوع ۲ و دیابت بارداری.

دیابت نوع ۱: همچنین به عنوان دیابت نوجوانان شناخته می شود، این نوع زمانی رخ می دهد که بدن قادر به تولید انسولین نیست. افراد مبتلا به دیابت نوع I وابسته به انسولین هستند، به این معنی که برای زنده ماندن باید روزانه انسولین مصنوعی مصرف کنند.

 

دیابت نوع ۲: دیابت نوع ۲ بر نحوه استفاده بدن از انسولین تأثیر می گذارد. در حالی که بدن هنوز انسولین می‌سازد، برخلاف نوع I، سلول‌های بدن مانند گذشته به آن پاسخ مؤثری نمی‌دهند. طبق گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، این شایع ترین نوع دیابت است و ارتباط قوی با چاقی دارد.

 

دیابت بارداری: این نوع در زنان در دوران بارداری رخ می دهد که بدن نسبت به انسولین حساسیت کمتری دارد. دیابت بارداری در همه زنان اتفاق نمی افتد و معمولاً پس از زایمان برطرف می شود.

انواع کمتر شایع دیابت شامل دیابت تک ژنی و دیابت مرتبط با فیبروز کیستیک است.

 

پیش دیابت

زمانی که قند خون معمولاً در محدوده 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم در دسی لیتر) است، پزشکان به برخی افراد به عنوان پیش دیابت یا دیابت مرزی اشاره می کنند.

سطح قند خون طبیعی بین 70 تا 99 میلی گرم در دسی لیتر است، در حالی که قند خون افراد دیابتی بالاتر از 126 میلی گرم در دسی لیتر است.

سطح پیش دیابت به این معنی است که گلوکز خون بالاتر از حد معمول است اما نه آنقدر بالا که باعث دیابت شود. با این حال، افراد مبتلا به پیش دیابت در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند، اگرچه معمولاً علائم دیابت کامل را تجربه نمی کنند.

 

عوامل خطر برای پیش دیابت و دیابت نوع 2 مشابه هستند. آنها عبارتند از:

  1. اضافه وزن داشتن
  2. سابقه خانوادگی دیابت
  3. داشتن سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر یا 50 میلی گرم در دسی لیتر
  4. سابقه فشار خون بالا
  5. ابتلا به دیابت بارداری یا تولد فرزندی با وزن بیش از 9 پوند
  6. سابقه سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  7. داشتن تبار آفریقایی-آمریکایی، بومی آمریکا، آمریکای لاتین یا جزیره ای آسیایی-اقیانوسیه
  8. داشتن بیش از 45 سال سن
  9. داشتن سبک زندگی بی تحرک

 

اگر پزشک تشخیص دهد که یک فرد مبتلا به پیش دیابت است، توصیه می کند که فرد تغییرات سالمی ایجاد کند که به طور ایده آل می تواند پیشرفت به دیابت نوع 2 را متوقف کند. کاهش وزن و داشتن یک رژیم غذایی سالم تر اغلب می تواند به پیشگیری از این بیماری کمک کند.

چگونه از دیابت جان سالم  بدر ببریم!!!

چگونه مشکلات انسولین ایجاد می شود

پزشکان دلایل دقیق دیابت نوع I را نمی دانند. دیابت نوع 2 که به عنوان مقاومت به انسولین نیز شناخته می شود، دلایل واضح تری دارد.

انسولین به گلوکز غذای فرد اجازه می دهد تا برای تامین انرژی به سلول های بدن او دسترسی پیدا کند.

مقاومت به انسولین معمولاً نتیجه چرخه زیر است:

یک فرد دارای ژن ها یا محیطی است که این احتمال را افزایش می دهد که قادر به تولید انسولین کافی برای پوشش میزان گلوکز خود نیست. بدن سعی می کند انسولین اضافی بسازد تا گلوکز اضافی خون را پردازش کند.

لوزالمعده نمی تواند با نیازهای افزایش یافته مقابله کند و قند خون اضافی شروع به گردش در خون می کند و باعث آسیب می شود.

با گذشت زمان، انسولین در وارد کردن گلوکز به سلول ها کمتر می شود و سطح قند خون همچنان افزایش می یابد.

در مورد دیابت نوع 2، مقاومت به انسولین به تدریج ایجاد می شود. به همین دلیل است که پزشکان اغلب برای کاهش یا معکوس کردن این چرخه، تغییرات در شیوه زندگی را توصیه می کنند.

 

نکات ورزش و رژیم غذایی

یک رژیم غذایی سالم می تواند به پیشگیری، معکوس کردن یا مدیریت دیابت کمک کند.

اگر یک پزشک دیابت نوع 2 را در فردی تشخیص دهد، اغلب تغییرات سبک زندگی را برای حمایت از کاهش وزن و سلامت کلی توصیه می کند.

پزشک ممکن است فرد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت را به متخصص تغذیه ارجاع دهد. یک متخصص می تواند به فرد مبتلا به دیابت کمک کند تا سبک زندگی فعال و متعادلی داشته باشد و شرایط را مدیریت کند.

 

اقداماتی که فرد می تواند برای پذیرش سبک زندگی مبتلا به دیابت انجام دهد عبارتند از:

  • خوردن یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای تازه و مغذی، از جمله غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی، لبنیات کم چرب و منابع چربی سالم مانند آجیل.
  • پرهیز از غذاهای پر قند که کالری خالی دارند، یا کالری هایی که فواید تغذیه ای دیگری ندارند، مانند نوشابه های شیرین، غذاهای سرخ شده و دسرهای با قند بالا.
  • خودداری از نوشیدن مقادیر زیاد الکل یا مصرف کمتر از یک نوشیدنی در روز برای زنان یا دو نوشیدنی در روز برای مردان.
  • انجام حداقل 30 دقیقه ورزش در روز در حداقل 5 روز هفته، مانند پیاده روی، ایروبیک، دوچرخه سواری، یا شنا.

 

تشخیص علائم قند خون پایین هنگام ورزش، از جمله سرگیجه، گیجی، ضعف و تعریق زیاد.

افراد همچنین می توانند اقداماتی را برای کاهش شاخص توده بدنی خود (BMI) انجام دهند، که می تواند به برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند تا بدون دارو این وضعیت را مدیریت کنند.

اهداف کاهش وزن آهسته و ثابت به احتمال زیاد به فرد کمک می کند تا مزایای طولانی مدت خود را حفظ کند.

چگونه از دیابت جان سالم  بدر ببریم!!!

استفاده از انسولین

افراد مبتلا به دیابت نوع I و برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است نیاز به تزریق یا استنشاق انسولین داشته باشند تا سطح قند خون آنها بیش از حد بالا نرود.

انواع مختلفی از انسولین در دسترس است، و اکثر آنها بر اساس مدت زمان اثرگذاری آنها گروه بندی می شوند. انسولین های سریع، منظم، متوسط ​​و طولانی اثر وجود دارد.

برخی از افراد از تزریق انسولین طولانی اثر برای حفظ سطح قند خون به طور مداوم پایین استفاده می کنند. برخی افراد ممکن است از انسولین کوتاه اثر یا ترکیبی از انواع انسولین استفاده کنند. هر نوع که باشد، فرد معمولاً سطح گلوکز خون خود را با استفاده از یک انگشت چک می کند.

 

خود نظارتی تنها راهی است که فرد می تواند سطح قند خون خود را دریابد. فرض اینکه سطح هر گونه علائم فیزیکی رخ می دهد ممکن است خطرناک باشد مگر اینکه فرد به گلوکز بسیار پایین شک کند و فکر کند که به دوز سریع گلوکز نیاز دارد.

 

مطالب مشابه را ببینید!