مجله تاپ‌ناز‌

چگونه موهای سفید صورت را از بین ببریم؟ (معرفی روش های موثر حذف موهای غیر مشکی)

سفید شدن مو مسئله ای است که از قدیم تا به حال باعث درگیری ذهنی بعضی از افراد شده است و همیشه در تلاش هستند که روش هایی برای رفع موهای زائد سفید و جلوگیری از سفیدی مو را انجام بدهند. سفید شدن موهای زائد مشکلی در بین خانم ها و آقایان جوان نیز می باشد.

لیزر موهای زائد سفید

استفاده از لیزر موهای زائد یکی از تکنیک های جدید است که در سالن های آرایشی و کلینیک های زیبایی بسیار انجام می شود و برای از بین بردن موهای زائد بسیار طرفدار پیدا کرده است. اگر درباره نحوه عملکرد لیزر بر موهای زائد صورت و بدن مطالعه کرده باشید این را می توانید که بیشتر دستگاه های لیزر، برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند موثر است. حالا ممکن است این سوال پیش آید که با وجود پیشرفت تکنولوژی در زمینه لیزر این امکان فراهم شده است که موهای سفید هم از بین برود؟

پاسخ این پرسش برای بسیاری از افراد که به دلیل افزایش سن، وراثت یا ژنتیک موهای سفید زیادی دارند، نا امید کننده است. با وجود اینکه پیشرفت های زیاد و مهمتری در حوزه لیزرهای موهای زائد صورت پذیرفته است و تکنولوژی های به روز و دستگاه های پیشرفته زیادی وارد بازار شده است ولی از بین رفتن کامل موهای زائد سفید، بلوند، خاکستری یا قرمز با استفاده از لیزر موهای زائد هنوز به صورت کامل ممکن نیست. البته روش های دیگری برای از بین بردن موهای زائد سفید وجود دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

ملانین رنگ دانه پوست است که در بدن سلول های پوست تولید می شود و باعث رنگ دادن به مو و پوست می شود. ملانین در اقراد به یک میزان تولید نمی شود. ملانین بیشتر باعث تیره تر شدن رنگ موها و پوست می شود و به همین دلیل افرادی که ملانین بیشتری در بدن تولید می کنند، پوست و موهای تیره تری هم دارند. علاوه بر رنگ موهای سر و صورت، میزان ملانین موجود در دیگر مناطق بدن اشخاص هم یکسان نیست. پس ممکن است لیزر موهای زائد دیگر نقاط بدن مانند زیر بغل برای افراد با رنگ موهای سر روشن موثر باشد. زیرا معمولا موهای زائد بدن که نیاز به لیزر دارند، بلوند یا سفید نیستند و رنگ تیره دارند.

رنگ موها با بالا رفتن سن تغییر می کند. با بالا رفتن سن موهای صورت شما هم بیشتر می شوند. ملانین تولید شده کمتر می شود و به همین دلیل رنگ آنها روشن تر می شود. در بیشتر خانم ها بعد از دوره یائسگی موهای سفید زیادی روی چانه رشد می کند. در مردان با افزایش سن موهای سفید زیادی روی گوش و ابروهای پدیدار می شوند. نبود ملانین در ساختار موها بر نتیجه استفاده از دستگاه لیزر مو تاثیر می گذارد و با استفاده از لیزر از بین نمی روند.

چگونه موهای سفید صورت را از بین ببریم؟ (معرفی روش های موثر حذف موهای غیر مشکی)

دلیل موثر نبودن لیزر موهای زائد بر موهای سفید

عملکرد تمام دستگاه های لیزر موهای زائد به وجود ملانین در فولیکول های مو ربط دارد. ملانین یا همان رنگ دانه مو انرژی لیزر را جذب می کند و از آسیب دیدن و سختگی پوست نواحی اطراف جلوگیری می کند. به همین دلیل در بسیاری از درمان های لیزری مانند از بین بردن لکه های ناشی از بالا رفتن سن استفاده می شود.

همین ویژگی رنگ دانه های ملانین باعث می شود که لیزر موهای زائد بدون این که به دیگر بافت های بدن اسیب وارد کند، موهای زائد را از بین ببرد، از رویش مجدد آنها جلوگیری کند و نتیجه رضایت بخشی به همراه داشته باشد. اگر میزان ملانین پوست برای جذب گرما و انرژی لیزر کافی نباشد، لیزر نه تنها موهای زائد را از بین نمی برد، بلکه می تواند به پوست صدمه بزند و باعث سوختگی می شود.

اما به این معنی نمی باشد که افرادی که رنگ موهایشان بلوند، خاکستری یا سفید است، به هیچ عنوان نمی توانند از لیزر برای رفع موهای زائد استفاده کنند. معمولا ملانین موجود در فولیکول های موهای مناطقی مانند زیر بغل، پاها، بیکینی و دیگر نواحی بدن به میزان کافی وجود دارد. به همین دلیل با این شرایط هم می تواند از لیزر استفاده کرد.

مطلب مشابه: رفع موهای زائد در خانه + با روش های خانگی موهای زائد را نابود کنید

تاثیر لیزر بر موهای قرمز

حتما شما هم شنیده ای که افرادی که دارای موهای قرمز هستند، گزینه مناسبی برای درمان لیزر نمی باشند و نتیجه دلخواه را نمی گیرند. ولی این مورد برای همه افراد صدق نمی کند. لیزرالکس این قدرت را داردی که روی موهای قرمز بعضی نواحی بدن اثرگذار باشد و موهای زائد را از بین ببرد. میزان تراکم موهای بدن، رنگ دانه موهای بخش مورد نظر و رنگ پوست شما تعیین می کند که شما کاندید مناسبی برای لیزر موهای زائد هستید یا خیر.

دلیل اینکه لیزرموهای زائد، موهای فرمز را از بین نمی برد، در مکانیسم عمل اشعه های پر انرژی لیزر می باشد. اشعه هایی که برای از بین بردن موهای زائد استفاده می شوند، بر طبق تفاوت بین رنگ مو و پوست اثر می کنند. مکانیسم عمل لیزر الکساندرایت به این صورت می باشد که رنگ دانه های ریشه موها را هدف قرار می دهد/ به این ترتیب موها از بین می روند، ولی پوست بخشی های اطراف آسیب نمی بیند. اگر لیزر، تفاوت رنگ دانه مو از پوست را به درستی تشخیص دهد، لیزر اثر ندارد و موهای زائد از بین نمی روند.

لیزر موهای زائد بر موهای تیره بهتر عمل خواهد کرد زیرا تفاوت رنگ آنها با پوست روشن بیشتر است و به آسانی توسط رنگ دانه های تیره موجود در ساختار مو جذب می شود. در فردی که موهای قرمز رنگ ندارد، تقوت رنگ موهای بدن آنها با پوستشان کم است و لیزر این اختلاف رنگ را تشخیص نمی دهد. به این ترتیب امکان آسیب دیدگی پوست در این افراد بیشتر است. با این توضیحات حتما متوجه شده اید که در صورتی که فرد پوست خیلی روشنی داشته باشد، لیزر می تواند موثر باشد.

افرادی که موهای قرمز دارند چه کنند؟

افرادی که دارای موی قرمز هستند و نمی خواهند از روش های قدیمی مانند کرم مو بر و شیر استفاده کند باید به مشاوره متخصص مراجعه کگنند. برای درصد بالایی از افراد حتی با رنگ موهای قرمز لیزر موهای زائد در مناطقی از بدن که تفاوت رنگ پوست و مو زیاد است، می تواند تاثیر داشته باشد. اگر تفاوت رنگ دانه های پوست و مو کافی باشد، لیزر موهای زائد نمی تواند اثر گذار باشد. موهای قرمز رنگ دانه های کمی دارند و به همین دلیل انرژی کمتری جذب می کنند. این ویژگی در افراد با موهای قرمز باعث می شود که نسبت به افرادی که موهای تیره تری دارند، به جلسات درمان بیشتری برای کاهش دائمی موهای زائد بدن خود نیاز داشته باشند تا به نتیجه دلخواه برسند.

از بین بردن موهای زائد با لیزر برای تمام افرادی که موی قرمز دارند به صورت قطع موثر نمی باشد. ولی بری افرادی که موهای قرمز تیره تر و یا ضخیم تری دارند ممکن است تاثیر داشته باشد. معمولا این افراد برای از بین بردن و کاهش موهای زائد با لیزر با بهترین نتیجه دست کم به 5 جلسه لیزر نیاز دارند. اگر موها روشن تر و نازک تر باشند، معمولا بهتر است درمان چند جلسه بیشتر ادامه پیدا کند.

پس لیزر موهای زائد برای افرادی که موهای قرمز دارند هم موثر می باشد. تصور نکنید که چون بدن شما ملانین کافی ندارد، پس نباید لیزر کنید. بک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا بدن شما را به صورت دقیق بررسی کنید و بهترین روش را به شما معرفی کند.

چگونه موهای سفید صورت را از بین ببریم؟ (معرفی روش های موثر حذف موهای غیر مشکی)

از بین بردن موهای سفید

افزایش تعداد موهای سفید روی صورت با بالا رفتن سن، طبیعی و بخشی از روند تغییرات فیزیکی بدن است. با افزایش سن سطح ملانینی که توسط بدن تولد می شود کمتر می شود. این به این معنی است که رنگ دانه هایی که باعث ایجاد رنگ پوست و مو می شوند، کمتر تولید می شوند. در خیلی از خانم ها پس از یائسگی موهای سفید یا خاکستری زیادی روی صورتشان رشد می کند. در مردان هم با افزایش سن، روی گوش ها و ابروهای موهای سفید بیشتری رشد می کند. چاره ای ندارید که از همان روش های قدیمی برای از بین بردن موهای سفید صورت استفاده کنید.

  • اصلاح کردن با تیغ یا ژیلت

پوست را با آب گرم مرطوب نمایید . کمی از یک کرم اصلاح کننده را به قسمتی که می خواهید اصلاح کنید بمالید. می توانید از ژیلت یا تیغ اصلاح استفاده کنید. بهتر است برای این که پوست صورت شما زخم نشود، تیغ را در جهت رشد مو بکشید. افزایش سن رشد مو را کمتر می کند. به همین دلیل مدت زیادی زمان می برد تا باز نیاز به اصلاح پیدا کنید.

  • بند انداختن

بند انداختن هم روشی خوب برای از بین بردن موهای سفید می باشد. با بند انداختن می توانید موها را از ریشه بیرون بیاورید و معمولا سه تا هشت هفته زمان نیاز است تا باز هم رشد کنند. برای اینکه از عفونت جلوگیری شود، حتما نخ بند یا موچینی که استفاده می کنید را با الکل ضد عفونی کنید.

  • کرم موبر

می توانید موهای زائد سفید را با یک کرم موبر از بین ببرید. مواد موجود در کرم های موبر بافت ساقه ای مو و بخشی از ریشه آن را حل می کند. معمولا دو هفته بعد موها باز هم رشد می کنند. مطابق دستوری که روی بسته یا بروشور درون محصول نوشته شده است، کرم را روی موها بمالید و به مدتی که نوشته است صبر کنید تا کرم اثر کند، سپس کرم و موهای جدا شده را با یک پارچه گرم پاک کنید. برای جلوگیری از ایجاد شدن آلرژی و حساسیت پوستی، به خصوص اگر پوست شما حساس است، حتما قبل از اینکه کرم را به کل پوست خود بمالید، روی بخشی کوچک از پوست آن را امتحان کنید. اگر قرمزی، خارش یا علامت غیر طبیعی دیگری را دیدید، می توانید به استفاده از کرم موبر ادامه بدهید.

  • الکترولیز

برای از بین بردن موهای زائد می توانید از درمان های الکترولیز که توسط پزشک متخصص انجام می شود استفاده کنید.برای از بین بردن موهای زائد با استفاده از تکنیک الکترولیز، یک سوزن نازک را به هر شفت مو وارد کرده و جریان برق را از طریق سوزن به داخل آن شلیک می کنند. به این ترتیب ریشه ی مو از بین می رود. این تکنیک موهای زائد را به صورت دائمی از بین می برد. البته موهایی که ریشه های محکم دارند ممکن است به جلسات بیشتری احتیاج داشته باشند. از طرفی این روش زمان بر نیز هست. معمولا الکترولیز موهای سفید پشت لب حدود ۱۰ ساعت زمان می برد. الکتروبیز معمولا عوارض جانبی هم دارد. مانند تغییر رنگ پوست در اطراف نقطه ی الکترولیز شده. در موارد بسیار نادری ممکن است محل الکترولیز زخم شود.

مطلب مشابه: لیزر موهای زائد بدن | از سیر تا پیاز لیزر و از بین بردن موهای زائد بدن

آیا با کمک لیزر می توان موهای خاکستری را نیز از بین برد؟

همان طور که گفته شد میزان اثربخشی لیزر به تفاوت رنگ پوست و موی فرد بستگی دارد و به همین دلیل لیزر موهای زائد بر موهای سیاه یا قهوه ای تیره تاثیر بیشتری دارد. اگر موهای شما خاکستری، سفید، بلوند یا قرمز است، درمان های دیگری نیز برایتان وجود دارد. علت این که لیزر نمی تواند موهای خاکستری را از بین ببرد این است که در این روش لیزر رنگ دانه ی موها را هدف قرار می دهد. رنگ های دیگر مو مثل سفید و خاکستری ملانین کمی دارند و اندازه کافی تیره نیستند که بتوانند اشعه های لیزری را جذب کنند.

پیشرفت تکنولوژی لیزر برای از بین بردن موهای سفید

در موهای سفید ملانین کافی در ساختار فولیکول مو وجود ندارد و به همین دلیل هیچ نوع لیزری را جذب نمی کنند. روش های درمانی بسیاری با استفاده از دستگاه های مختلف لیزر مو به منظور از بین بردن موهای زائد به کار برده شده اند اما هیچ کدام مؤثر نبوده اند.
روش های دیگری هم مانند الکترولیز برای از بین بردن دائمی موهای زائد وجود دارد. البته نتایج این تکنیک ها به اندازه ی لیزر ماندگار نیست. با این حال الکترولیز می تواند به میزان چشمگیری از رشد مجدد موهای زائد جلوگیری کند.

از بین بردن موهای زائد با تکنیک الکترولیز بسیار زمان بر است. چون تک تک تارهای مو باید مورد هدف قرار بگیرند. این در حالی است که در روش لیزر به طور هم زمان چندین تار مو را مورد هدف قرار می دهند. به این ترتیب به زمان کمتری نیاز است. اگر هنوز همه ی موهای بدن شما سفید یا خاکستری نشده توصیه می کنیم یک دوره لیزر موهای زائد با لیزر و الکترولیز را با هم انجام دهید تا از مزایای هر دو تکنیک بهره مند شوید و بهترین نتیجه را بگیرید. به این ترتیب تمام موهای سفید و خاکستری که توسط لیزر تحت تأثیر قرار نمی گیرد، با الکترولیز از بین می روند. می توانید موهایی هم که تیره تر هستند را در مدت کوتاه تری با لیزر از بین ببرید.

لیزر موهای زائد دائمی است؟

حذف کردن موهای زائد با لیزر در مراکز لیزر مو انجام میگیرد که شکلی دائمی از حذف مو است و باعث آسیب و یا تخریب فولیکول های مو می شود. پزشک متخصص تمام تکنیک های درمانی را با توجه به شرایط شما در نظر می گیرد و تشخیص می دهد که پوست شما به اندازه کافی ملانین دارد یا خیر و سپس این روش را توصیه می کند.

مطلب مشابه: بدون بوتاکس پوست چهره ای زیبا و بسیار زیبا داشته باشید

مطالب مشابه را ببینید!