مجله تاپ‌ناز‌

چگونه یک کپشن خوب و خاص بنویسیم؟

چگونه یک کپشن خوب و خاص بنویسیم؟

در عصر حاضر شبکه های اجتماعی نقش مهمی در ارتباطات ما دارند و جزو وسایل ارتباطی بسیار مفید محسوب می شوند که می توان از آن ها برای اهداف گوناگون، از ارتباطات گرفته تا تبلیغ برندهای شخصی و غیره، بهره برد.

اینستاگرام یکی از کاربردی ترین و محبوب ترین شبکه های اجتماعی است که تصاویر در آن حرف اول را می زنند، به خصوص اگر با یک کپشن خاص و پر معنا همراه باشند به اندازه چندین صفحه حرف و مطلب به مخاطب منتقل خواهند کرد.

افراد با اهداف مختلف به دنیای مجازی اینستاگرام قدم می گذارند، عده ای از اینستاگرام به عنوان مکانی برای گذراندن اوقات فراغت و ارتباطات معمولی با آشنایان خود استفاده می کنند، گروه دیگر این شبکه اجتماعی را همانند بازار خرید مجازی می دانند که با قدم زدن در آن سفارشات خرید خود را ثبت می کنند و عده ای دیگر با اهداف جدی تر همچون تبلیغ کسب و کار و برند شخصی خود وارد این فضا می شوند.

همه افراد می توانند متناسب با اهداف خود از امکانات اینستاگرام استفاده کنند اما در مواردی همچون کسب و کار و زمانی که افزایش تعداد دنبال کنندگان حیاتی است لازم است با دقت و وسواس بیشتری به انتخاب تصاویر، کپشن ها و غیره بپردازیم. در این مواقع هر چیز کوچک و جزئی، بزرگ و قابل تامل می شود.

یکی از این موارد کپشن مناسب می باشد که نقش تعیین کننده ای در جذب مخاطب و افزایش دنبال کننده ها دارد، بسیار مهم است با یک تصویر و توضیح کوتاه بتوانید بیشترین تاثیر را روی مخاطب بگذارید و او را به دنبال کردن برند و آشنایی هر چه بیشتر با ابعاد مختلف نوع کسب کار خود علاقه مند کنید.

کپشن خوب در واقع توضیحات تکمیلی است که شاید مخاطبان در نگاه اول نتوانند آن را از دل یک تصویر بیرون بکشند، این جاست که چند جمله مختصر و مفید نگاه آن ها را با آن چه در ذهن شما می گذرد هم سو خواهد کرد. اگر تصور می کنید کپشن در مقایسه با تصاویر اهمیت چندانی ندارد بی تردید یک فرصت خوب برای جذب مخاطب را از دست خواهید داد.

اما برای نوشتن یک کپشن خوب و ایده آل لازم است به چند نکته مهم توجه داشته باشید.

برای نوشتن و انتشار کپشن عجله نکنید و آرامش داشته باشید، اگر پستی که قصد درج کردن آن را دارید اهمیت زیادی دارد حتما قبل از ارسال، ایده های خود را در کاغذ پیش نویس یادداشت کرده و در صورت نیاز با افراد دیگر مشورت کنید، اگرچه در برخی شرایط بداهه نویسی نیز جذابیت خاص خودش را دارد.

نکته دوم تعداد کاراکترهای درج شده در کپشن است که حداکثر تعداد آن در اینستاگرام 2200 کاراکتر می باشد، اما باید توجه داشته باشید کپشن در فید کاربران به صورت کامل نمایش داده نمی شود و کاربر باید برای مشاهده آن روی ادامه کلیک کند، با این حال لزومی ندارد خود را به کپشن های بیش از حد کوتاه محدود کنید بلکه کافیست جملات مهم تر یا لینک ها را در ابتدای مطلب گنجانده و هشتگ ها و اطلاعات نه چندان مهم را پایان کپشن قرار دهید.

برای افزایش احتمال به اشتراک گذاری پست و درگیر کردن هر چه بیشتر دنبال کنندگان بهتر است کاربر را به انجام کار خاصی تشویق کنید تا تعامل بیشتری بین شما ایجاد شود. گفته شده استفاده از افعال نسبت به اسم و صفت در کپشن، ارتباط موثرتری بین افراد ایجاد می کند. مثلا می توانید سوال مطرح کنید، لینک سایت خود را قرار دهید تا مخاطب روی آن کلیک کند، از کاربران بخواهید خاطره خودشان را در نظرات به اشتراک بگذارند یا دوستان خود را تگ کنند.

در مورد هشتگ ها نیز دقت داشته باشید بیش از چهار هشتگ در کپشن استفاده نکنید. هشتگ برای اتصال کاربرانی است که به موضوعات، اخبار یا برندهای مشابه علاقه مند هستند و استفاده از این گزینه باعث می شود این افراد به هم متصل شوند اما هرگز نباید در استفاده از آن ها زیاده روی شود.

برخی افراد از هشتگ به عنوان راهی برای افزایش دنبال کنندگان خود استفاده می کنند، غافل از این که این مسئله برای دنبال کنندگان فعلی آن ها چندان جالب به نظر نخواهد رسید و ممکن است پست را غیر مفید بدانند. توصیه می شود در مواردی که کپشن شما نیاز به هشتگ ندارد از آن استفاده نکنید و در سایر موارد، تعداد را به سه یا چهار هشتگ محدود کنید.

همچنین بهتر است هشتگ ها را در انتهای مطلب قرار دهید تا کپشن نمایش داده شده در فید کاربران، کاربر پسندتر به نظر برسد.

نکته آخر استفاده از ایموجی یا شکلک ها می باشد که از امکانات پر طرفدار و دوست داشتنی اینستاگرام است، می توانید از ایموجی در ابتدای کپشن برای جلب توجه کاربران، در میانه کپشن به عنوان جایگزین کلمات خاص یا در انتهای مطلب به عنوان حسن ختام استفاده کنید. رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه را ببینید!