مجله تاپ‌ناز‌

کاربردهای شیاف گلیسیرین + عوارض و نحوه مصرف آن

کاربردهای شیاف گلیسیرین

شیاف گلیسیرین مسهل کننده برای رفع یبوست برای بزرگسالان و کودکان است. وقتی که این شیاف استفاده می شود باعث می شود که آب درون روده ها جذب شود و پس از گذشت 1 ساعت بعث تحریک حس مدفوع و اجابت مزاج در فرد خواهد شد.

یکی از کارکردهای اصلی شیاق گیلسیرین برای درمان یبوست است، که از دسته ترکیبات عالی ساخته می شود و برای آن دسته از افرادی تجویز می گردد که نمی توانند به صورت عادی مدفوع کنند.

بهترین راه درمان برای یبوست استفاده مواد  غذایی ملین است که همیشه این راه برای همه افراد موثر نیست، همچنین خیلی از مادران برای درمان یبوست کودک به مالش روغن هایی به صورت موضعی روی شکمشان می پردازند که استفاده از این روش ممکن است باعث معده درد شود، به همین دلیل مادران شیاف گلیسیرین را بدون نسخه از داروخانه تهیه می کنند، باید این نکته را هم بدانید که استفاده از این شیاف برای کودکان زیر 2 سال ممنوع می باشد.

 

کاربردهای شیاف گلیسیرین

کلیسیرین ماده است که به عنوان ملین استفاده می شود و تاثیرات آن طوری است که باعث نرم شدن و روان شدن مدفوع می شود و می تواند در عرض نیم ساعت تاثیر بگذارد.

روش استفاده

برای استفاده کردن از این شیاف براید در ابتدا دست هایتان را بشویید تا آلودگی نداشته باشد، سپس به صورت دراز کشیه شیاف را آرام به درون مقعد خود قرار دهید و بهتر است به مدت 15 دقیقه به صورت دراز کشیده باقی بمانید تا شیاف به خوبی جذب گردد، باید توجه داشته باشید که شیاف را ختما باید در حالت درازکش استفاده کنید زیرا اگر غیر این باشد ممکن است مشکل ایجاد کند.

نکته ای که در مورد این دارو وجود دارد این است که سرعت جذب این شیاف خیلی پایین است و ممکن است چند ساعت طول بکشد تا تاثیر بگذارد، از شیاف گلیسیرین فقط می توانید یکبار در روز استفاده کنید.

این شیاف را اصلا نباید به مدت طولانی استفاده کرد.

 

استفاده در بارداری

استفاده از شیاق در دوران بارداری رایج است، به دلیل اینکه این شیاف در بدن جذب نمی شود، تا به الان هیچ گونه گزارشی در مورد تاثیرات منفی این دارو بر جنین گزارش نشده است، در صورت نیاز می توانید از این شیاف استفاده کنید البته به دلیل اینکه هیچ تحقیقات روی این موضوع صورت نگرفته است، بهتر است قبل از استفاده کردن با پزشکتان مشورت کنید. اگر در دوران شیردهی هستید از این شیاف استفاده نکنید زیرا شاید وارد شیر شود.

 

استفاده برای کودکان

همانطور که گفتیم بیشتر مادران برای درمان یبوست نوزاد و کودک خود از روش های قدیمی استفاده می کنند که این خود می تواند برای کودک مشکل ایجاد کند و توصیه می شود پس از اینکه یبوست تشخیص داده شد برای رفع این مشکل از شیاف استفاده کنید، برای استفاده از شیاف گلیسیرین برای نوزادان در موقع خرید توجه کنید که شیاف مخصوص کودک باشد.

 

استفاده در جهت درمان بواسیر

یکی از بیماری های مقعد، بواسیر است که باعث می شود رگ های ناحیه رکتون در اقر فشار شدید یبوست، متورم و حساس شوند، و تنها دلیل آت ابتلا به یبوست است. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند می توانند برای کاهش درد ناشی از این بیماری از شیاف گلیسیرین استفاده کنند.

کاربردهای شیاف گلیسیرین

عوارض مصرف

عوارضی که در صورت استفاده از شیاف گلیسیرین ممکن است بر روی فرد ظاهر شود بسیار کم است و ممکن است برخی از افراد این عوارض را تجربه نکنند. اما در هر صورت می تواند با عوارض زیر همراه باشد.

  • سردرد، اسهال، حالت تهوع، تشنگی، تحریک همراه با درد، سرگیجه، بالا رفتن قند خون، و پیدایش گلوکز در ادرار.

توجه داشته باشید در صورتی که هر گونه از عوارض جانبی بالا را در خود مشاهده کردید از استفاده از شیاف خودداری نمایی و به پزشک مراجعه نمایید.

 

موارد منع مصرف

  • کسانی که به شرایط زیر دچار هستند نباید به استفاده از این شیاف بپردازند:
  • افرادی که دیابتی هستند.
  • افرادی که نسبت به گلیسیرین دارای حساسیت شدیدی هستند.
  • کسانی کخ دچار مشکلات کلیوی و کبدی هستند.
  • کسانی که جراحی های مربوط به شکم انجام داده اند.
  • افراد سالمند.
  • کسانی که دچار مشکل انسداد روده هستند.
  • و افرادی که جراحی رکتوم را انجام داده اند به هیچ عنوان نباید به استفاده از این شیاف بپردازند.

در این مطلب اطلاعاتی در مورد شیاف گلیسیرین و کاربرد آن را خواندید و امیدواریم که مورد پسند شما قرار بگیرد.

مطالب مشابه را ببینید!