مجله تاپ‌ناز‌

کاربرد قرص روپیکسون برای کبد چرب

روزوواستاتین یکی از داروهای موثر برای درمان کبد چرب و مشکلات کلسترول بد است. هنگامی که شما این دارو را به همراه یک رژیم غذایی درست و مناسب مصرف می‌کنید، میزان کلسترول بد در بدنتان کاهش و میزان کلسترول خوب در خون شما افزایش پیدا می‌کند. ترک برخی از عادات بد در سبک زندگی شما نیز می‌تواند تاثیر این دارو را بیشتر کند. برخی از این عادات در سبک زندگی عبارت اند از: سیگار کشیدن، ورزش نکردن، چاقی و… . با ترک این عادات، عملکرد دارو بیشتر خواهد شد. در ادامه قصد داریم بیشتر درباره روزوواستاتین، فواید و عوارض آن با شما صحبت کنیم.

رزوواستاتین

کاربرد روزوواستاتین یا روپیکسون

همانطور که در ابتدا آشنا شدید، روزوواستاتین یا روپیکسون می‌تواند تاثیر شگرفی در درمان بیماری کبد چرب داشته باشد. روپیکسون به گروهی از داروها به نام استاتین‌ها یا مهارکننده‌های HMG-CoA ردوکتاز گفته می‌شود. با مصرف این دارو میزان کلسترول و سایر لیپیدهای بدن تنظیم می‌شود. این کار جهت جلوگیری از عملکرد آنزیمی خاص به نام HMG-CoA ردوکتاز که بدن شما برای تولید چربی به آن نیاز دارد، انجام می‌شود.

در واقع با کاهش کلسترول بد و تنظیم سایر لیپیدها، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش و همچنین سطح کلسترول در بدنتان همیشه تنظیم خواهد بود. بنابراین این عملکرد می‌تواند کبد چرب را نیز درمان کند و فرد از شر کلسترول بالا در امان باشد.

کاربرد قرص روپیکسون برای کبدچرب

جهت مصرف روزوواستاتین باید به نکات زیر توجه کنید

مصرف روزوواستاتین به کاهش کلسترول و همچنین درمان کبد چرب کمک می‌کند. این در حالیست که این دارو به درستی و براساس شرایط خاص مصرف شود. به همین منظور اگر به برخی نکات مهم توجه نکنید امکان وجود عوارض جانبی و همچنین خطرات احتمالی وجود خواهد داشت. برخی از این نکات مهم مصرف عبارت اند از:

  1. از مصرف خودسرانه این دارو جدا اجتناب کنید. این دارو را حتما باید با تجویز و مشورت با پزشک استفاده نمایید. از مصرف کمتر یا طولانی مدت از بازه تعیینی پزشک پرهیز کنید؛ چرا که در چنین شرایطی امکان عدم بهبودی یا خطرات احتمالی وجود دارد. این دارو باید سر ساعت و در زمان مشخص مصرف شود. بنابراین دستورات پزشکی را جدی بگیرید؛ چرا که در صورت کمبود این ماده دارویی در خون، عملکرد خوب درمان را مشاهده نخواهید کرد.
  2. توجه کنید که با مصرف این دارو، بیماری شما به طور قطع درمان نمی‌شود بلکه تنها کنترل خواهد شد؛ بنابراین براساس دستور پزشک آن را در مدت زمان مشخص و تعیینی ادامه دهید.
  3. بسیاری از پزشکان قبل از شروع مصرف این دارو، به بیمار رژیم غذایی خاصی را توصیه می‌کنند که او باید حتما آن را رعایت کند. این رژیم دارای مقدار مشخص و کمی قند، کلسترول و چربی است. با رعایت این دستور غذایی و همچنین انجام برخی فعالیت‌های بدن که توسط پزشک توصیه می‌شود، مصرف این دارو نیز کمک‌کننده خواهد بود.
  4. در صورتی که در طی روز مصرف این دارو را فراموش کردید، در هر ساعتی از شبانه روز به محض به یاد آوردن آن را مصرف کنید. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به خاطر آوردید که دوز قبل را مصرف نکردید، تنها دوز روز بعد را به همان مقدار مشخص استفاده کنید.
کبدچرب

تداخل دارویی

به طور کلی برخی تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد یک دارو را تغییر دهد یا باعث ایجاد موارد آلرژیک و حساسیت در بدن شود. اگر شما هم از داروهای گیاهی یا شیمیایی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف روزوواستاتین حتما نسخه خود را به پزشک متخصص نشان دهید. در این حالت پزشک امکان دارد داروی دیگری را جایگزین یا دوز مصرفی شما را جابه‌جا کند.

برخی از داروهایی که ممکن است در کنار روزوواستاتین تداخل دارویی ایجاد کنند عبارت اند از:

  • داروهای رقیق‌کننده خون همانند وارفارین
  • داپتومایسین
  • جم فیبروزیل
  • فوستاماتینیب
  • لدیپسویر
  • سوفوسبوویر، ولپاتاسویر

در طی دوره مصرف روزوواستاتین از هیچ‌گونه محصول برنج مخمر قرمز استفاده نکنید. چرا که همه محصولات برنج مخمر قرمز حاوی مقداری استاتین به نام لوواستاتین هستند. شاید برایتان کمی عجیب به نظر برسد اما مصرف دارو روزوواستاتین در کنار محصولات برنج مخمر قرمز می‌تواند موجب خطرات جدی نظیر مشکلات عضلانی و کبدی شود.

پایان

به طور کلی یکی از بیماری‌های خاموش و بسیار شایع که بیش از 70 درصد آدما در جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بیماری کبد چرب است. علائم و نشانه‌های این بیماری در ابتدا خاموش و پس از گذشت حداقل دو سال خودشان را نشان می‌دهند. داروهایی زیادی موجب درمان و کنترل این بیماری می‌شوند که یکی از آنها روزوواستاتین نام دارد. به طور کامل درباره این دارو در این مطلب صحبت کرده‌ایم.

مطالب مشابه را ببینید!