مجله تاپ‌ناز‌

کاربرد های رنگ اکریلیک چیست؟

کاربرد های رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ های آکریلیک بر پایه رزین آکریلیک ساخته می شوند و از مهم ترین ویژگی آن ها، قابلیت شست و شو است که سبب شده به یکی از محبوب ترین رنگ ها در دنیای طراحی و نقاشی تبدیل شود. جدای از آن در این رنگ ها هیچگونه ماده شمیایی به کار نرفته و تهدیدی برای سلامتی شما نخواهد داشت. قیمت ان هم با توجه به ویژگی هایی که دارد بسیار مناسب بوده و از ارزش بالایی برخودار است. شما می توانید به راحتی به صورت اینترنتی انواع رنگ آکریلیک را از لذت نقاشی ثبت سفارش کنید. همین مشخصات رنگ اکریلیک در کنار قیمت مناسب آن است که سبب شده در مصارف مختلف به کار گرفته شود که در ادامه با مهم ترین کاربرد های رنگ اکریلیک آشنا خواهیم شد.

رنگ اکریلیک برای سفال

رنگ اکریلیک با سرعت بالایی در خاک رس جذب می شود و به همین خاطر یک انتخاب خارق العاده برای نقاشی و رنگ کردن سفال است. انعطاف پذیری بالای این رنگ و همچنین سرعت خشک شدن بالای آن باعث می شود تا به اسانی هر طرح و نقاشی را روی لوازم سفالی اجرا کنید. اکریلیک روی سفال ترک نمی خورد و با توجه به نوع رنگ به صورت مات یا براق خشک می شود. قابلیت شستشو آن هم سبب شده تا به راحتی لوازم سفالی را بشویید. این رنگ ها انواع مختلفی دارد که برای رنگ آمیزی رو سفال گزینه های زیر بهترین انتخاب برای شما هستند:

  • اکریلیک بدن سنگین
  • اکریلیک جریان بالا
  • اکریلیک بدن سنگین و جریان بالا

قیمت رنگ اکریلیک سفال با توجه به نوع رنگ، برند سازنده، حجم خرید و… متفاوت می باشد. فراموش نکنید که در زمان خرید به تاریخ انقضا رنگ هم توجه کنید.

رنگ اکریلیک برای پارچه

زمانی که صحبت از رنگ برای پارچه می شود، منظور رنگ مناسب جهت نقاشی روی پارچه است. شما می توانید انواع طرح ها و نقاشی ها را روی لباس هایتان اجرا کنید و ظاهری جذاب و متفاوت به آن ببخشید. در چنین شرایطی رنگ اکریلیک یک انتخاب عالی است. این رنگ روی پارچه ثابت می ماند و به سرعت خشک می شود. در نتیجه شاهد پخش شدن رنگ روی قسمت های دیگر پارچه نخواهید بود. رنگ دهی اکریلیک روی پارچه های کتان بسیار بیشتر از دیگر پارچه ها است و ظاهری زیباتر به خود می گیرد. برای تثبیت کردن رنگ هم می توانید از حرارت اتو استفاده کنید. با این رنگ می توانید علاوه بر زیبا تر کردن لباس هایتان، دکوراسوین شیکی هم داشته باشید. چرا که می توان انواع پرده، کوسن و… را با آن زیباتر کرد.

رنگ اکریلیک برای شیشه

از دیگر کاربرد های رنگ اکریلیک، نقاشی روی شیشه است. شما با استفاده از این رنگ و ذوق هنری خود می توانید انواع طرح های مینمیال و جذاب را روی ظروف شیشه ای، پنجره ها و… اجرا کنید. شما می توانید از انواع رنگ های اکریلیک برای نقاشی روی ظروف شیشه ای استفاده کنید به شرطی که بیش از اندازه آن ها را رقیق نکنید. هر دو نوع رمگ های مات و براق اکریلیک برای نقاشی شما مناسب خواهد بود اما بهتر است نقاشی را در زیر نور کافی و در محیط باز انجام دهید تا تسلط بیشتری روی جزئیات داشته باشید.

رنگ اکریلیک برای چوب

رنگ اکریلیک برای چوب می تواند ظاهری زیباتر به لوازم چوبی شما ببخشد. می توانید از واکس یا پلی آکریلیک هم استفاده کنید. کافی است سطح چوبی مد نظرتان را صیقل بزنید و سپس با رنگ پوششی نو و چشم نواز به آن ببخشید. قبل از رنگ آمریزی با اکریلیک از پرایمر مخصوص هم استفاده کنید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید. استفاده از قلمو مناسب هم در نقاشی روی چوب از اهمیت بیشتری برخوردار است. این رنگ روی چوب به زمان بیشتری برای خشک شدن عمقی نیاز دارد. سطح چوب را تا 3 هفته بعد از نقاشی نشویید. اما بعد از گذشت یک ماه می توانید با خاطری آسوده آن را شست و شو دهید.

رنگ اکریلیک برای پلاستیک

رنگ اکریلیک را با رنگ پلاستیک برای نقاشی پلاستیک اشتباه نگیرید. مقاومت رنگ های اکریلیک به نسبت پلاستیکی بیشتر است و همچنین سرعت خشک شدن آن هم بیشتر خواهد بود. می توانید با اکریلیک ظاهری جدید برای لوازم پلاستیکی خود خلق کنید. این رنگ در برابر عوامل محیطی هم مقاوم بوده و تنوع رنگی زیادی هم ندارد. می توانید از نمونه های ارزن قیمت اکریلیک برای نقاشی روی پلاستیک استفاده کنید. از دیگر مزیت های استفاده از رنگ آکریلیک برای پلاستیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عیب و ایرادات آن را می پوشاند.
  • ظاهری جدید به آن می بخشد.
  • نیاز به حل کردن رنگ با آب نیست.
  • بدون بو می باشد.

رنگ اکریلیک برای ظروف

چه ظروف مد نظر شما سرامیکی باشد چه سفالی و… در هر حالتی رنگ اکریلیک بهترین گزینه انتخابی پیش روی شما است. این رنگ قابلیت شستشو دارد و می توانید ظروف را با خاطری آسوده بشویید. همچنین همانند یک لعاب روی سطح ظروف عمل کرده و قدرت پوشش دهی بالایی به آن ها می بخشد. تنوع رنگی بالای آن، نوع براق و مات بودن و همچنین قیمت مناسب رنگ اکریلیک از دیگر ویژگی های آن است که سبب شده به یک گزینه مناسب برای نقاشی روی ظروف تبدیل شود.

رنگ اکریلیک برای فلز

این رنگ بر پایه آب و رزین بوده که در آن از هیچگونه حلال و مواد معدنی استفاده نشده است. به همین خطر می توانید به راحتی از آن برای رنگ کردم فلزات و نقاشی روی سطوح فلزی استفاده کنید. البته قبل از رنگ کاری بهتر است برای زیرسازی کار پوشش های روغنی استفاده کنید. فلز به راحتی بر اثر تغییرات دمایی گرم و سرد می شود. مقاومت بالای این رنگ ها سبب شده تا این تغییرات دمایی باعث پوسته پوسته شدن رنگ نشود.

رنگ اکریلیک برای مجسمه

مجسمه ها معمولا از سفال ساخته می شوند. یک مجسمه بدون رنگ آمیز یو طرح و نقش بسیار بی روح جلوه می کند. استفاده از رنگ اکریلیک برای رنگ آمیزی آن می تواند روح تازه ای به مجسمه شما ببخشد و جذابی و جلوه بصری آن را بیشتر کند. استفاده از رنگ اکریلیک سرعت کار شما را بیشتر می کند و همچنین می توانید مجسمه را در هر شرایطی نگه داری کنید و در صورت کثیف شدن هم به راحتی ان را تمیز کنید. از طرفی قیمت رنگ اکریلیک بسیار مناسب بوده و باعث می شود تا هزینه تمام شده رنگ آمیزی مجسمه شما بسیار مناسب و مقرون به صرفه باشد.

مطالب مشابه را ببینید!