مجله تاپ‌ناز‌

اصول کاشت نعناع در گلدان (شرایط نگهدرای و پرورش این سبزی سودمند)

کاشت نعناع در گلدان کار سختی نیست و شما با خواندن این مطلب براحتی می توانید این سبزی مفید را در منزل و در گلدان بکارید و از این گیاه معطر لذت ببرید.

نعناع را می توان از دسته سبزی های معطر، پر خاصیت و پر مصرف روزانه دانست که به عنوان گیاهی دارویی، خشک و تازه در آشپزخانه ها وجود دارد. نعناع به دلیل اصول کاشت راحتی که در فضای گلدان دارد مورد توجه بسیاری از علاقمندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

 

اصول کاشت نعناع در گلدان

نعناع یکی از معروف ترین گیاهان دارویی است که گونه های مختلفی از آن شناسایی شده است و البته تنها تعداد کمی از آنها ارزش دارویی دارند. باستان شناسان برگ های خشک نعناع را در اهرام مصر پیدا کردند که تقریبا قدمت 3 هزار ساله دارد. با وجود اینکه گونه های مختلف نعناع هر کدام یک منشا جدا دارد ولی معمولا تمام آنها در مناطق معتدل و استوایی رشد می کنند.

امروزه هم خیلی از گونه های این گیاه در دنیا کشت می شود و کشور آمریکا را می توان مهمترین سرزمین تولید کننده نعناع دانست. نکته جالب این است که مصرف سالانه اسانس این گیاه در جهان به 10 هزار تن بالغ می رسد و می توان آن را در اغلب نقاط جهان کشت کرد. البته مناطق سرد برای کشت زیاد مناسب نیستند زیرا وجود مواد و عناصر غذایی زیاد و همچنین آب کافی برای رشد این گیاه ضروری است.

باید توجه داشته باشید که کاشت نعناع نقطه شروع خوبی برای افراد مبتدی در زمینه پرورش گیاهان است. به دلیل تهاجمی بودن این گیاه آن را در فضا گلدان پرورش می دهند زیرا ریشه های رونده خود را در خاک پخش خواهد کرد. اگر قصد پرورش این گیاه را دارید بهتر است یکی از 600 گونه آن را انتخاب کنید و مقدار زیادی آب و آفتاب برای کاشت و نگهداری آن در نظر بگیرید.

نعناع به دلیل رشد سریعی که دارد بیشتر به عنوان یک گیاه با ریشه مهاجم درون خاک شناخته می شود و در زمانی کوتاه تمام فضای باغچه های کوچک را مانند علف هرز پر می کند که به همین دلیل باید آن را در فضای گلدان بزرگ و جدا از باغچه خانگی کاشت.

اصول کاشت نعناع در گلدان (شرایط نگهدرای و پرورش این سبزی سودمند)

زمان مناسب برای کشت بذر نعناع

گیاه نعناع را در بهار و پاییز کشت می کنند که البته کشت بهاره نسبت به کشت پاییزه بهتر است. بهتزین زمان برای کاشت این گیاه اواخر بهار (اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد) است و این گیاه به دلیل داشتن ریشه های سطحی قادر به جذب رطوبت از اعماق نیست و باید روند آبیاری آن را به صورت فواصل کم و سطحی انجام دهید.

 

 

دستورالعمل و مراحل کشت:

برای کاشت نعناع ابتدا باید بذر مناسبی را از مراکز فروش بذر تهیه کنید. سپس به سراغ گلدان انتخابی بروید و گلدانی را تهیه کنید که حداقل 10 سانت عمق و قطر 10 سانتی متری داشته باشد.

بعد از آماده سازی بذر و گلدان می توانید روند کشت را آغاز کنید بدین صورت که بذرها را درونخاک گلدان قرار دهید و روی آن را آرام با خاک بپوشانید. سپس سطح گلدان را با استفاده از آبپاش آبیاری کنید تا خاک رطوبت لازم را به دست آورد.

در طول روند جوانه زنی بذرها، بهتر است آبیاری به صورت منظم و مرتب انجام شود تا جوانه زنی سریع تر انجام گیرد. بعد از مشاهده جوانه های بهتر است آنها را به فاصله سی سانتی متر از هم جدا کنید.

زمان برداشت محصول:

نعناع در طول سال معمولا دو الی سه بار برداشت می شود و زمانی که قصد برداشت را دارید بهتر است از بالا این کار را انجام دهید تا برگ های بیشتری در اطراف آن رشد کنند.

همان گونه که متوجه شدید نعناع می تواند به سرعت رشد کرده و گسترش پیدا کند. این گیاه بیشتر به وسیله ریشه های زیر زمینی خود گیاهان جدیدی تولید می کند و به همین دلیل پس از شت نعناع در گلدان از ریشه های جدید هم ساقه هایی تازه به وجود می آید.

اصول کاشت نعناع در گلدان (شرایط نگهدرای و پرورش این سبزی سودمند)

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه نعناع

تمام گیاهان برای رشد خوب نیاز به شرایط خاص دارند که باید فراهم شود. برای کاشت و نگهداری نعناع هم به شرایط زیر نیاز است.

  • خاک و تغذیه مناسب:

این گیاه خوشبو را می توانید در هر نوع خاکی بکارید اما اگر قصد کشت آن را در فضای گلدان دارید بایستی حتما از ترکیب پیت ماس و کوکوپیت برای این کار استفاده نمایید. همچنین استفاده از ترکیب کمپوست و خاک باغچه نیز برای بستر کشت این گیاه ایده آل خواهد بود.

توصیه می شود که به منظور پیشگیری از تغییر طعم گیاه از دادن کود به نعناع ها خودداری نمایید اما اگر مشاهده کردید که گیاهتان کمبود تغذیه دارد و رشد خوبی ندارد می توانید آن را با مقداری کود مایع تغذیه نمایید. همچنین برای کوددهی گیاهتان می توانید از ورمی کمپوست نیز استفاده نمایید تا جوانه های نعناع کاملا ارگانیک شوند.

  • آبیاری کافی:

این گیاه برای رشد ایده آل نیاز به آبیاری نسبتا زیاد دارد. به منظور رشد بهتر نعناع ها بهتر است خاک گلدان را همیشه مرطوب نگه دارید و البته که نباید غرقابی شود. توصیه می شود که پیش از آبیاری حتما از زهکشی گلدان تان اطمینان حاصل کنید و بر اساس دمای محیط کشت آن را روزانه دو مرتبه به مقدار کم آبیاری نمایید.

  • نور و دمای لازم:

به صراحت می توان گفت که نعناع برای رشد مطلوب نیاز به نور زیاد و تقریبا مستقیم خواهد داشت به گونه ای که بایستی روزانه حداقل ۳ الی ۴ ساعت آفتاب در معرض آفتاب مستقیم قرار گیرد و سپس آن را پشت پنجره های جنوبی قرار دهید. البته دقت داشته باشید که علاوه بر نور مناسب بایستی گردش هوای خوبی نیز در محیط کاشت گیاهتان برقرار گردد.

همچنین در مورد دمای مورد نیاز برای کاشت نعناع در گلدان نیز می توان گفت که بازه دمایی ایده آل برای رشد نعناع ها بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد خواهد بود. به همین خاطر بهتر است از قرار دادن گلدان حاوی گیاه نعناع در معرض باد سرد کولر و یا کنار بخاری خودداری نمایید.

همچنین در ادامه کاشت نعناع در گلدان پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت شاه تره و کاشت جعفری نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه را ببینید!