مجله تاپ‌ناز‌

کاشت گل میخک در منزل + آموزش نحوه کاشت و پرورش گل میخک در خانه

کاشت گل میخک در منزل

گل میخک یکی از زیباترین گل ها است و پرورش گل میخک در منزل کار ساده است و شمافقط باید نیازهای رشد و پرورش گل را برطرف کنید تا به خانه شما یک زیبایی خاص بدهد، در ادامه این مطلب با روش کاشت و پرورش این گل آشنا می شویم.

میخک گلی چند ساله است و بسیار مقاوم است. این گل گونه های مختلف مدرن و زینتی دارد که در رنگ های متفاوتی همچون قرمز، سفید، صورتی، نارنجی و ترکیبی وجود دارند، گل میخک نماد برتری، عشق و افتخار است.

گل میخک بومی مناطق مدیترانه ای است. استفاده از گل میخک رواج زیادی در زیباسازی سطح شهرها دارد، میزان رشد و ارتفاع این گل از 15 سانتی متر شروع م شود و تا 90 سانتی متر هم می رسد. گل میخک خیلی کوچک است و قط آن به 3 تا 5 سانتی متر می رسد و عطر زیادی هم دارد.

نحوه کاشت و پرورش گل میخک در منزل

دما: میخک به دلیل دارا بودن انواع مختلف می توانند نیاز مندی های متفاوتی داشته باشند، برای اینکه گل هایتان از مرغوبیت بالایی برخوردار شوند بهتر دما برای آن ها ۱۰ درجه سانتی گراد در شی و ۱۸ تا ۲۲ درجه در روز است.

کاشت گل میخک در منزل

کوددهی: یکی از ویژگی هایی که این گل دارد این است که از نیاز بالایی نسبت به کوددهی برخوردار است. به دلیل اینکه کمبود مواد معدنی در خاک موجب عملکرد ضعیف گیاه می شود بهتر است از کودهای سوپر، کود ازت، و پتاس برای رشد بهتر گیاهتان استفاده کنید. کوددهی بهتر است در فصل رشد انجام شود.

 

خاک: از آنجایی که گل میخک یکی از مقاوم ترین گل ها محسوب می شود اما برای اینکه گیاهتان به بهترین نحو رشد کند بهتر است برای پرورش گل میخک از خاک های شنی لومی که قدرت زهکشی بالایی دارند استفاده کرد. اگر قصد دارید گل میخک را در گلدان پرورش دهید می توانید از ترکیب ۱۰ درصد رس + ۴۰ درصد ماسه + ۵۰ درصد کوکو پیت استفاده کنید، شما می توانید مقداری شن هم برای تهویه مطلوب خاک استفاده کنید.

بخوانید: نحوه کاشت و پرورش گل سنبل و عکس های زیبای گل سنبل

نور: برای پرورش گل میخک گل و رشد مطلوبش نیاز به نور کافی خورشید دارد، اگر گل تان را در گلدان کاشته اید بهتر است برای نگهداری از آن گلدان را به پشت بالکن منزل خود انتقال دهید. در تابستان به دلیل داغ بودن نور خورشید باید در عصرها گلدان را در مکانی در سایه قرار دهید.

 

نکته دیگر درباره گل میخک این است که زمانی که در مقابل نور خورشید قرار می گیرد معمولا به همان جهتی که نور خورشید است رشد می کند پس بهتر از برای هماهنگ بودن رویش گل ها هر روز گیاهتان را بچرخانید.

کاشت گل میخک در منزل

آبیاری: گل میخک به میزان بسیار معمولی به آبیاری نیاز دارد اما نکته ای که در مورد آبیاری آن مهم است این است که سطح خاک گل میخک باید همواره از مقدار کمی رطوبت (نه خیس) برخوردار باشد. معمولا میزان آبیاری گل میخک به شرایط محیطی آن بستگی دارد، سعی کنید از آبیاری زیاد آن پرهیز کنید. میزان آبیاری برای پرورش گل میخک در تابستان باید  هر ۲ روز ۱ مرتبه و در زمستان هر ۲ هفته ۱ مرتبه باید آبیاری شود.

کاشت گل میخک در منزل

مراحل کاشت گل میخک

شما می توانید از بذر های گل میخک جهت کاشت آن استفاده کنید اما معمول ترین روش کاشت و پرورش گل میخک از طریق قلمه زدن است.

  1. برای کاشت و پرورش گل میخک بهتر است از روش قلمه زدن استفاده کنید.
  2. ابتدا برای تهیه قلمه باید از یک گل سالم و بدون آفات استفاده کنید، ساقه را برای قلمه انتخاب کنید که بلند و صاف باشد.
  3. به این نکته توجه داشته باشید که حتما لازم نیست برای قلمه زدن ساقه هایی را انتخاب کنید که دارای گل هستند، شما می تواند از تمام قسمت های ساقه استفاده کنید.
  4. برای تهیه قلمه باید از قسمتی ساقه را جدا کنید که دقیقا در زیر گره قرار گرفته باشد.
  5. سعی کنید برای جدا کردن قلمه از ابزاری مانند چاقو و یا قیچی استفاده نکنید. زیرا ممکن است قلمه دچار آفت و بیماری شود. بهتر است به آرامی با دست این کار را انجام دهید.
  6. بعد از جدا کردن قلمه آن را در یک بستر مناسب جهت ریشه دهی بگذارید.
  7. قلمه را در یک بستر مرطوب از ماسه قرار دهید و بستر را در محیطی با دمای متناسب با رشد، و دارای نور اندک و همچنین فضایی مرطوب قرار دهید.
  8. برای اینکه شرایط بالا را برای ریشه دهی قلمه فراهم کنید بهتر است یک محیط گلخانه ای را برای قلمه ایجاد کنید. برای این کار باید یک پلاستیک شفاف بر روی قلمه بکشید و روی آن سوراخ برای عبور جریان هوا ایجاد کنید.
  9. اگر شرایط برای ریشه دهی مطلوب باشد در عرض ۲۴ روز ریشه می دهد، بعد از ریشه دادن باید قلمه تان را به گلدان منتقل کنید.
  10. یکی از نکاتی که باید برای کاشت میخک رعایت کنید این است که این گل به عمق کاشت حساس است به همین دلیل سعی کند در در سطح خاک آن را بکارید و نه در عمق خاک حد طبیعی کاشت را رعایت کنید.
  11. بعد از مستقر کردن قلمه گیاهتان را آبیاری کنید و سپس منظر رشد آن بنشینید تا به تولید گل هایی زیبا بپردازد.
بخوانید: گل مرجان | نحوه تکثیر و پرورش گل مرجان و عکس های زیبا از گل مرجان

برای کاشتن این گل و پرورش آن در فصل بهار و اوایل فصل پاییز باید اقدام کنید. اگر تمام شرایط رشد را برای گل فراهم کردید می توانید که هر سال با روش قلمه گیری باعث ازدیاد این گل شوید.

مطالب مشابه را ببینید!