مجله تاپ‌ناز‌

کاشت گوجه سبز در باغچه + نکاتی برای بازدهی بهتر و داشتن محصول

در این مطلب روش کاشت گوجه سبز در باغچه به همراه نکات خاص برای بازدهی بهتر و محصول در این مطلب توضیح داده ایم. چنانچه به کاشت و پرورش درخت میوه علاقه دارید و گوجه سبز یکی از میوه های مورد علاقه شما است می توانید آن را در منزل بکارید.

درخت گوجه سبز متعلق به تیره گل سرخیان است و در بیشتر نواحی کشور به ویژه در منطقه شما و شمال غرب تحت کشت و تکثیر است. این درخت پس از کشت، طی 4 الی 5 سال میوه می دهد و چنانچه تحت مراقبت و نگهداری صحیح قرار بگیرد تا هفتاد سال هم می تواند زندگی کند.

شرایط کاش درخت گوجه سبز

درخت خزان پذیر گوجه سبز با نام علمی Prunus domestica subsp.Italica var.claudiana و اسم انگلیسی Greengage متعلق به تیره گل سرخیان است و نوعی از آلوی اروپایی است که میوه ای کروی شکل گوشتی، آبدار با پوستی نازک و هسته ای سفت در مرکز دارد. میوه در ابتدای رسیدن مزه ای ترش و رنگی سبز دارد و به تدریج رنگ آن زرد می شود و چنانچه روی درخت به مدت بیشتری بماند رنگ آن قرمز می شود و ترشی آن کمتر خواهد شد.

گلهای درخت گوجه سبز سفید رنگ هستند و در فصل بهار پیش از ظاهر شدن برگها شکوفا می شود. ارتفاع درخت بین 3.5 و 4.5 متر متغیر می باشد. خاستگاه اصلی این درخت را اروپا ذکر کرده اند و در منابعی عنوان شده است که چینی ها نخستین بار این درخت را کشت کرده اند. بعضی از منابع گوجه سبز را آلوچه هم می دانند ولی جالب است بدانید که آلوچه از گوچه سبز کوچکتر و ترش مزه تر می باشد.

درخت گوجه سبز در مناطق معتدل بهترین رشد را دارد و نواحی با آب و هوای سرد رنگ میوه به قهوه ای با ظهر نامطلوبی تغییر پیدا می کند و طعم آن متفاوت می شود. در صورت کاشت درخت پس از 4 الی 5 سال به محصول و میوه می رسد و اگر تحت مراقبت و نگهداری اصولی باشد تا هفتاد سال زندگی می کند. عمر مفید و افتصادی درخت در حدود 40 سال می باشد.

در کشور ما درخت گوجه سبز در بیشتر مناطق به ویژه مناطق شمالی و شمال غربی با رقم های مختلف تحت کشت می باشد. نوع بادامی گوجه سبز که اصلاح شده است در شهر سر درود شناخته شده است و انواع دیگر شامل بزغانی و گلستان که به ترتیب در اطراف شهر تهران و خراسان رشد می کند جزو گوجه سبزهای مرغوب ایران است.

مطلب پیشنهادی: “پرورش کاکتوس در منزل” و ایده های خاص برای پرورش و نگهداری کاکتوس در خانه

کاشت گوجه سبز در باغچه

شرایط مورد نیاز برای کاشت درخت

برای کاشتن درخت گوجه سبز باید شرایط بهینه باشد تا درخت شما محصولی خوب بدهد.

دما: با توجه به رقم درخت و این که بومی نواحی معتدل سرد بوده قادر است سرما را تحمل کند و برای گلدهی و میوه دهی نیاز به یک دوره سرما دارد. البته قادر است دمای زیاد را نیز تحمل نماید. به طور کلی در زمستان دمای تا منفی ۳۰ درجه سانتی گراد و در تابستان تا حدود ۴۰ درجه را در صورت نبود تنش خشکی و کم آبی قادر است تحمل کند.

خاک: گوجه سبز برای رشد به خاک لمونی نیاز دارد . البته این درخت توانایی تحمل هر نوع خاکی را به شرط زهکش مناسب دارد و می تواند در خاک های مرطوب و سنگین هم رشد کند. اما به طور کلی در خاک غنی از مواد غذایی با زهکش مناسب بهترین رشد را دارد. در ضمن درخت به آب ایستایی نیز حساس است.

کود: کوددهی درختان گوجه سبز را در صورت لزوم انجام دهید به طور مثال چنانچه رشد کمی دارند یا گلدهی کمتر است. و در شرایطی که درخت سالم است کوددهی نه تنها مزیتی ندارد بلکه موجب آسیب به درخت نیز می گردد.

آبیاری: در ابتدای کشت نهال جوان گوجه سبز به آبیاری منظم و عمیق نیاز دارد تا سیستم ریشه ای آن تقویت گردد. هنگامی که درخت بالغ شد و توانایی جذب آب از اعماق زیاد را پیدا کرد به خشکی مقاوم شده و بالطبع نیاز آبی کمتری پیدا می کند. ولی توجه داشته باشید خشکی اتفاق نیافتد به ویژه هنگام رسیدن میوه چرا که خشکی موجب کوچک و چروکیده شدن آن می گردد. در ضمن شرایط غرقابی نیز ایجاد نکنید چرا که خفگی و پوسیدگی ریشه را به دنبال دارد.

نور: درخت گوجه سبز نور پسند بوده و نیاز است در مکانی با نور کامل و مستقیم خورشید مورد کاشت قرار گیرد. در شرایط سایه باروری درخت کم شده و به طور کلی گوجه سبز با شرایط سایه سازگاری نداشته و در طول روز به حداقل ۶ الی ۸ ساعت نور مستقیم نیاز دارد.

هرس: این درخت تا سن ۱۲ سالگی به هرس احتیاج ندارد. نهال گوجه سبز بعد از کاشت ابتدا مورد سربرداری قرار می گیرند. درخت بالغ به هرس مینه ای نیاز دارد به این نحو که نه مانند هلو هرس زیادی داشته باشد و نه شبیه گیلاس کمتر هرس شود. ساقه های حاصل از رویش سالانه که سبز و منععطف هستند ترک نام دارند این ساقه ها پس از هرس شدید حاصل می شوند. با سرزنی ساقه های چند ساله که میوه دهی آن ها کم شده می توان درخت را برای تولید ساقه میوه ده تحریک نمود. قابل ذکر است که هرس شدید همراه با کوددهی زیاد موجب افزایش بیش از حد شاخ و برگ شده و باردهی را کاهش می دهد.

بخوانید: پرورش گل شاه پسند + روش های کاشت این گیاه و گل

کاشت گوجه سبز در باغچه

آفات و بیماریها

از آفات درخت گوجه سبز می توان به کرم آلو، شپشک سان خوزه، زنبور سیاه گوجه، شته و کنه ها اشاره کرد و از بیماری ها می توان بیماری لکه برگی با منشا باکتریایی یا قارچی، پوسیدگی گل و میوه جوان، پوسیدگی طوقه و قانقاریا را نام برد.

تکثیر

تکثیر این درخت در روش کشت از طریق هسته و پیوند زدن ممکن است. در روش اول پس از رسیدن میوه روی درخت، هسته آن را جدا کرده و در مکانی خشک و خنک قرار دهید تا خوب خشک شود. سپس در خاک اره به مدت سه ماه در دمای 5 درجه سانتی گراد قرار دهید تا نیاز سرمای آن رفع شود. در ادامه هسته را در بستری گرم و روشن به دور از نور مستقیم خورشید مورد کشت قرار دهید تا جوانه زنی کند و نهال گوجه سبز حاصل شود.

در روش دوم که مرسوم تر است به این نحو باید عمل کنید که در اواخر بهار یا ابتدای فصل تابستان که درخت در حال پوست اندازی است پیوندک گرفته و روی پایه قرار گیرد. پیوندک را از درختی بگیرید که بازدهی زیاد و میوه مطلوبی دارد. پایه انتخابی هم با شرایط خاک متناسب باشد. به صورت معمول درخت گوجه سبز تکثیر شده با هسته را درخت پایه در نظر می گیرند. البته از دیگر درختان مانند بادام، زردآلو و … با توجه به وضع خاک می توان بهره جست.

مطلب پیشنهادی: گل رعنا روش کاشت و نگهداری گل رعنا در منزل

مطالب مشابه را ببینید!