مجله تاپ‌ناز‌

کاهش ترس زایمان + ترفندهایی برای کم کردن ترس زایمان

بیشتر خانم های باردار از زایمان طبیعی و یا سزارین می ترسند، برای کم کردن این ترس روش ها و راهکارهای مختلف وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

بیشتر زنان مشکل ترس از زایمان دارند و با نزدیک شدن به زمان زایمان استرس زیادی پیدا می کنند. اگر شما هم جزء این افراد هستید و با این موضوع مشکل دارید پس با ما همراه باشید.

کاهش ترس زایمان

زایمان پدیده ای طبیعی است و فرآیندی فیزیولوژیک، مبارک و جالب است، که به این روش سزارین طبیعی صورت می پذیرد. اغلب خانم ها به دلیل ترس از زایمان طبیعی و دردی که به همراه دارد، در خواست انجام سزارین دارند. برای کاهش ترس زایمان روش های مختلف وجود دارند که کمک کننده هستند. در ادامه بعضی از این روش ها را معرفی می کنیم.

صحبت کردن در مورد زایمان با افراد مورد اطمینان

هر موقع این حس به سراغ شما آمد و ترس و اضطراب به شما غلبه کرد، می توانید با یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان حرف بزنید، صحبت کردن با افرادی که به آنها اعتماد دارید باعث می شود تا احساس آرامش بر ترس شما غلبه کند و راحت تر شوید. می توانید در این مورد با پزشک یا ماما تماس بگیرید و صحبت کنید و از نگرانی های خود برای او بگویید، باید به خاطر داشته باشید که برای از بین بردن ترست و استرس باید آن را بیرون بریزید و چیزی در دل باقی نگذارید.

نفس کشیدن

شاید بگویید که اینکار عادی و همیشگی شما می باشد، ولی نفس کشیدن یکی از روش های کاهش ترس زایمان است. نفس کشیدن به شکلی اتوماتیک به سادگی باعث آرام کردن روح و روان می شود. تمرین تنفس را در یک اتاق انجام دهید. در اتاقی غلوت چشم ها را ببندید و به آرامی نفس بکشید تا تاثیرات خوب آن را برای رفع ترس و ایجاد آرامش حس کنید.

آماده کردن خود قبل از تولد

بهترین روش برای کم کردن ترس این است که خودتان را قبل از تولد نوزادتان برای اینکار آماده کنید. به آرام شدن ذهن خود فکر کنید و لوازم مورد نیاز نوزاد و خود را برای بردن به بیمارستان محیا کنید. انجام این قادامات قبل از نوزاد باعث آماده شدن شما و آرام شدن ذهنتان در موقع زایمان می شود.

ذهن خود را باز کنید

ذهن را بر روی افکاری که به سراغ شما می آید، باز کنید و در مقابل افکار مقاومت نکنید. مثلا به این فکر کنید که به احتمال بسیار زیاد باید زایمان را به شکل طبیعی انجام دهید، ولی ممکن است یکباره پزشک برای شما سزارین را تشخیص دهد. این موضوع باعث می شود تا نتیجه گیری مثبتی از افکار خود داشته باشید و کنترل موقعیت را در دست خود بگیرید و از ترس خود کم کنید.

مثبت اندیش باشید

در مورد تجارب منفی اطرافیان خود فکری نکنید و بیشتر سعی کنید به چزهای مثبت فکر کنید که در اطراف شما وجود دارند. داشتن ذهنی مثبت باعث ایجاد اتفاقات مثبت در شما می شود. مثبت اندیشی بهترین فواید را برای همه دارد.

کاهش ترس زایمان

به خودتان آموزش بدهید

برای نگهداری از نوزاد خودتان را آماده کنید و تمام کارهایی که یک مادر برای نوزادش انجام می دهد را یاد بگیرید. در این مورد کتاب بخوانید و نکات بچه داری را بیاموزید. وقتی ذهن شما برای نگهداری از نوزاد یا زایمان آماده باشد، ترس از زایمان کمتر می شود و باید بدانید که قسمت بزرگی از نگرانی های مادران باردار به دلیل نداشتن آگاهی کافی در این مورد می باشد.

گوش کردن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی باعث می شود تا انرژی مثبت ایجاد شود. هر آهنگی که باعث آرامش شما می شود و به آن علاقه دارید از ترس شما کم می کند. گوش کردن به موسیقی مانند صحبت کردن با شخصی دیگر موثر است به شرطی که کلام به کار رفته در آن مثبت باشد. موسیقی هایی وجود دارند که مخصوص به دوران بارداری هستند و می توانید از آنها استفاده کنید.

بیرون رفتن از منزل

وقتی که ترس و استرس از زایمان به شما غلبه کرد به بیرون از منزل بروید و هوای تازه و تمیز استنشاق کنید. می توانید با فردی که به او علاقه دارید مانند خواهر، همسر و یا مادر به بیرون بروید و ساعات خوشی را با او بگذارنید. با بیرون رفتن ذهن خود را درگیر دنیای بیرون کنید تا کمتر دچار استرس زایمان  شوید.

فکر کردن در مورد موضوعی بزرگتر

چنانچه به موضوعی شک دارید بهتر است به نوزاد خود فکر کنید، هیچ موضوعی بهتر از فکر کردن به یک کودک معصوم باعث آرامش شما نمی شود. این آرامش باعث می شود تا ترس شما کمتر شود و از بین برود. فکر کردن به کودکی که در شکم دارید باعث ایجاد حس عاشقی و لذت در شما می شود. می توانید با همسر خود در مورد کودکی که در راه دارید صحبت کنید و در مورد شکل ظاهری و قیافه اش حدس هایی هم بزنید.

کم کردن ترس ها

در مورد ترس هایی که دارید باید بدون خجالت و بی پرده با پزشک خود حرف بزنید تا بتوانید با نگرشی مثبت و حس درد کمتر فرآیند زایمان را درک کنید و پشت سر بگذارید. پزشک با مشخص نمودن پروسه زایمان و ارائه راهکارهایی مختلف باعث می شود تا نگاه واقع بینانه ای ای داشته باشید.

مقابله با انتقال ترس از دیگران

بعضی از مادران تجربه خوبی از زایمان ندارند و ممکن است که صحبت کردن با آنها باعث تاثیرات منفی بر شما شود. بهتر است بدانید که از بین تجربه این مادر و زایمان شما ارتباطی وجود ندارد و شما قرار نیست همان را تجربه کنید. حدود 20 درصد از زنان به دلیل تجربه ای که در زایمان اول خود داشته اند از زایمان می ترسند و ترس 13 درصد از آنها به دلیل تاخیر در بارداری و زایمان است.

نگرانی از زایمان زودرس

در حال حاضر زایمان های زودرس رو به افزایش می باشد و این موضوع باعث شده است تا زنان حساسیت بیشتری داشته باشند. بیشتر نوزادان زودرس در هفته های 34 تا 38 بارداری متولد می شوند، این موضوع تا حدی نگران کننده نیست و  بارداری تا هفته 34 یا بیشتر از آن باعث نمی شود تا جنین دچار نقص مهمی شود. برای پیشگیری از زایمان زودرس و غلبه بر ترسی که دارید، انجام چکاپ های منظم، استفاده از غذاهای سالم و مکمل های مورد نیاز خیلی مفید است و کمک می کند.

ترس از مشکلات زایمان

مادران زیادی وجود دارند که از مسائلی مانند نداشتن توان کافی و تلاش کافی برای زایمان و همچنین نچرخیدن جنین و اینکه نتوانند زایمان را به صورت طبیعی انجام دهند ترس دارند. بعضی از خانم های باردار هم به سزارین تمایل دارند زیرا زایمان طبیعی را خطرناک می دانند. باید بدانید که در زایمان طبیعی، متخصص زنان وضعیت جنین و مادر را به صورت لحظه به لحظه چک می کند و اگر کوچکترین مشکلی ایجاد شود برای نجات کودک و مادر سزارین انجام می دهد، سختی زایمان طبیعی بیشتر به دلیل نداشتن تحرک مادر و ورزش نکردن او و ضعیف بودن عضلات او است. مادرانی که نخستین تجربه را دارند ترس آنها طبیعی است.

انجام تمرینات یوگا

انجام ورزش های تنفسی و یوگا باعث کاهش استرس و ترس و افزایش پیدا کردن کنترل در هر زمینه فکری مانند ترس از زایمان می باشد. حال اگر ترسی که دارید بیش از حد باشد و تمام مدت به ان فکر کنید که برای شما و جنین مشکلی پی خواهد آمد باید با روانشناس حرف بزنید و از او کمک بگیرید. وجود ترس و اضطراب دائمی باعث تاثیرات منفی بر جنین می شود و ممکن است به نوزاد هم ارث برسد.

موضوع مهم در این مورد این است که تمام ترس و استرس ها در دوران بارداری طبیعی است و جایی برای نگرانی ندارد، فقط باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و تصور کنید که مادران بسیاری مانند شما وجود دارند که با شما هم عقیده هستند و تجربه یکسانی با شما دارند و شما در این راه تنها نیستید.

مطالب مشابه را ببینید!