مجله تاپ‌ناز‌

کولز گازی بهتر است یا کولر آبی؟ + مزایا و معایب انواع کولر

کولرگازی بخریم یا کولر آبی؟

کولری گازی  کولر آبی وسیله های سرمایشی هستند که در فصل گرما از آن استفاده می کنند. کولر گازی نسبت به کولر آبی پرمصرف تر است ولی قدرت بیشتری دارد و کولر آبی بسیار پر سر و صدا است ولی مصرف کمتری دارد کهباید با توجه به نوع آب و هوای منطقه خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

کولز گازی بهتر است یا کولر آبی

اما بلاخره کوالری گازی بهتر است یا کولر آبی؟ مزایا و معایب این دو نوع کولر چیست؟ 

با فرا رسیدن فصل تابستان و گرما افراد با توجه به موقعیت مکانی خود باید کولر تهیه کنند. اما قبل از خرید باید معایب و مزایای این دو نوع کولر را بدانید.

با نزدیک شدن به فصل گرما نخستین چیزی که به ذهن ما می رسد خنک کردن منزل است و به دنبال راه حلی برای خنک کردن منزل هستیم. اما سوال بزرگ این است که کولر گازی برای منطقه زندگی ما بهتر است یا کولر آبی بهتر است؟

در انتخاب کولر برای حل کردن مشکل گرما معیارهای مختلفی وجود دارد.فاکتورهایی مانند قیمت، میزان مصرف انرژی، آب و هوای محل استفاده، میزان بازدهی و … اهمیت دارد. باید توجه کنید که شما به دنبال کدام معیار هستید.
کولز گازی بهتر است یا کولر آبی

کولر گازی چطور است؟

همان گونه که از نمایش پیداست کولر گازی با گاز خاصی کار می کند و برای همین رطوبت فضا و محیط را افزایش نمی دهد. مکانیزم کولر شبیه به یخچال است. در سیستم کولر فرآیند خنک سازی با روش تبدیل گاز به مایع با افزایش فشار و فرستادن آن به درون سیستم انجام می شود.

ویژگیهای کولر گازی

۱. اولین ویژگی مثبت کولر‌های گازی بی صدا بودن آن به شمار می‌آید که این هم به دلیل بی نیازی این مدل کولر‌ها از کانال کشی است. منظور از کانال کشی همان چیزی است که در کولر آبی وجود دارد. جدا بودن موتور کولر از اسپیلت نیز نقش زیادی در بی صدا بودن کولر گازی دارد.
۲. کولر‌های گازی قابلیت استفاده از سیستم گرمایشی موازی با سیستم سرمایشی را دارند.
۳. قابلیت تصفیه کامل هوا از بو، آلاینده‌ها، گرد و غبار، و… را دارد و همینطور هوای سالم و تصفیه شده در را در محیط ایجاد می‌کند.
۴. در کولر‌های گازی امکان تنظیم درجه حرارت وجود دارد.
۵. مصرف نکردن آب به عنوان خنک کننده یکی دیگر از مزیت‌های کولر گازی است. این مزیت در سال‌های اخیر که با بحران‌های کم آبی بیشتر روبرو هستیم اهمیت بسیاری دارد.
۶. توان مناسب و ایده آل در سرمایش محیط را هم می‌توان آخرین مزیت کولر‌های گازی برشمرد. کیفیت سرمایش کولر گازی بسیار بیشتر از کولر‌های آبی است.

کولر گازی چه مشکلاتی دارد؟

۱. شاید مهم‌ترین عیب در کولر‌های گازی نسبت به کولر‌های آبی، قیمت بیشتر این وسیله است. قیمت کولر‌های گازی حدود ۵ یا ۶ برابر کولر‌های آبیست.
۲. مضر بودن برای محیط زیست یکی دیگر از عیب‌هایی است که می‌توان برای کولر‌های گازی به شمار آورد. مکانیزم سرمایشی خاص در این نوع کولر‌ها باعت ایجاد گاز‌های سمی و مضر برای لایه ازون می‌شوند.
۳. مصرف بالای برق دیگر عیب کولر‌های گازی به شمار می‌آید آن هم در زمانی که بهای سرانه انرژی هر روز در حال افزایش است.
۴. تنفس مستمر در فضایی که کولر‌های گازی کار می‌کنند باعث بروز مشکلات تنفسی خواهد شد.
کولز گازی بهتر است یا کولر آبی

کولر آبی چطور است؟

کولر آبی به دلیل قیمت مقرونبه صرفه در تمام دنیا استفاده می شود. نه فقط در ایران بلکه در تمام نقاط گرم و خشک دنیا باعث خنک شدن هوا می شود و رطوبت محیط را کمی بیشتر می کند.

دلایل استفاده از کولر آبی

۱. کولر آبی بهترین انتخاب برای مناطق گرم خشک از لحاظ آب وهوایی است. این مسئله به دلیل رطوبت ساز بودن این نوع کولر هاست.
۲. قیمت بسیار ارزان کولر‌های آبی نسبت به کولر‌های گازی یکی دیگر از نقاط مثبت این وسیله است. حتی هزینه نصب، نگهداری و خرید قطعات هم در کولر‌های آبی بسیار ارزان‌تر است.
۳. این وسیله مصرف برق کم‌تر نسبت به کولر‌های گازی دارد.
۴. یکی از بهترین مزیت‌های کولر‌های آبی عدم تولید گاز‌های سمی مضر برای محیط زیست است.

مشکلات کولر آبی چیست؟

۱. نداشتن درجه تنظیم حرارت را می‌توان یکی از معایب این وسیله بر شمرد طوری که محدود به دو حالت کند و تند است.
۲. اگر دمای هوا بیش از اندازه گرم باشد کولر آبی توان لازم را برای خنک کردن محیط ندارد.
۳. مصرف زیاد آب در بحران کم آبی کنونی شاید یکی دیگر از معایب این وسیله است.
۴. در هوای آلوده و پر از گرد غبار و ریز گرد، باعث انتقال این آلودگی‌ها به فضای اتاق می‌شوند که برای همین، خرید این وسیله در مناطقی که دارای آب و هوای بسیار بدی هستند توصیه نمی‌شود.
آیا می توان به صورت همزمان از کولر آبی و کولر گازی استفاده کرد؟
پیشنهاد می شود که همزمان این دو کولر را استفاده نکنید زیرا رطوبت زیادی که کولر آبی تولید می کند می تواند به کولر گازی صدمه وارد کند و عمر کولر گازی را کم کند. همچنین باید بدانید که مصرف برق در کولر گازی بالا است و مصرف آب در کولر آبی بالا است. با دانستن این نکات می توانید کولر مورد نیاز خود را تهیه کنید.

 

مطالب مشابه را ببینید!