مجله تاپ‌ناز‌

جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی و فساد انواع خوراکی

روش های جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی

یکی از اتفاقات رایج که همه ما آن را مشاهده کرده ایم کپک زدن مواد غذایی و فساد انواع خوراکی ها است ،جالب است بدانید برخی از مواد غذایی بیشتر در معرض کپک زدن قرار دارند و اگر از روش های درست نگهداری استفاده نکنید خیلی سریع فاسد شده و کپک می زنند،کپک ها اصولاً در همه نوع مواد غذایی تکثیر می شوند، یکی از عللی که باعث رشد سریع کپک ها می شود گرما و رطوبت است،مصرف غذاهایی که دچار کپک شدند برای سلامت انسان بسیار ضرر دارد و همچنین باعث می‌شود که برخی از بیماری ها در بدن انسان شیوع پیدا کند،در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با روش های جلوگیری از کپک زدن و همچنین تعریف کپک و انواع آن آشنا شوید.

جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی و فساد انواع خوراکی

کپک و انواع آن

بهتر است قبل از اینکه راهکارهایی را در جهت جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی به شما معرفی کنیم ابتدا کپک و انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم.

یکی از انواع قارچ زنده کپک است ،که از مواد مرده یا در حال مرگ و به اصطلاح فاسد تغذیه می کند،مهمترین و رایج ترین عواملی که در تکثیر و رشد کپک ها نقش ایفا میکنند رطوبت و تاریکی است،جالب است بدانید کپک ها برای رشد کردن به رطوبت و همچنین فضای تاریک نیاز دارند و اگر در فضای قرار بگیرند که به اندازه کافی مرطوب باشد به سرعت رشد می کنند، بهتر است بدانید اگر شرایط مساعد باشد کپک یک ماده غذایی می تواند به ماده دیگر نیز سرایت پیدا کند.

به طور معمول کپک ها به صورت سفید و با لکه های سبز یا آبی ظاهر می شوند، این مواد کپک زده ممکن است سمی باشند و خوردن آنها بسیار خطرناک است.

انواع کپک

کپک زرد: کپک زرد اصولا بر روی مواد غذایی خشک مانند هویچ،ژامبون، فلفل و … ایجاد می شود، این کپک اگر به صورت سطحی ایجاد شده باشد می توان آن را جدا کرده و از باقی ماده استفاده کرد اما اگر به صورتی عمیق باشد بهتر است مواد را دور بریزید و از آنها استفاده نکنید.

کپک سیاه: کپک سیاه اصولا بر روی نان ایجاد می شود و در صورتی مشاهده بهتر است آن رو دور بریزید.

کپک صورتی: کپک صورتی بیشتر بر روی نان، گوشت و لبنیات دیده می شود ، در صورت دیدن کپک صورتی بهتر است مواد کپک زده را دور بریزید ، زیرا باعث عفونت دستگاه گوارش ، ادرار و دستگاه تنفسی می شود.

کپک سفید: یکی از انواع کپک ها که بر روی اکثر غذا ها دیده می شود کپک سفید است،احتمالاً شما کپک سفید را بر روی توت فرنگی دیده باشید بعد از مشاهده این کپک بهتر است ماده غذایی را دور ریخته و از آن استفاده نکنید.

کپک سبز: به صورت معمول کپک سبز برای نان و مرکبات ایجاد می شود که بوی بدی دارد،برخی از افراد به دلیل حساسیت با مصرف یا حتی بود کردن اینکه دچار علائم شدید تنفسی و آلرژیک می شوند.

کپک آبی: کپک آبی بیشتر بر روی پنیر ظاهر میشود ، برخی از آنها بی خطر هستند و برخی دیگر بسیار خطرناک و سمی هستند بهتر است با مشاهده این کپک مواد غذایی را دور بریزید.

مطلب مشابه: مواد غذایی که نباید در فریزر نگهداری شوند (مواد غذایی فاسد شونده در فریزر)

جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی و فساد انواع خوراکی

جلوگیری از کپک زدن نان

یکی از مهمترین نکاتی که لازم است برای جلوگیری از کپک زدن نان به آن توجه کنید این است که به هیچ عنوان نان های داغ را بر روی هم نچینید زیرا این کار رطوبت و گرمای زیادی را در نان ایجاد می کند که باعث کپک زدن سریعتر آن میشود،بهتر است  نان ها را بر روی پارچه ای بچینید تا کاملا خشک شوند سپس آنها را بر روی هم چیده و بسته بندی کنید، اگر به جای پارچه از سفره پلاستیکی استفاده کنید باز هم به دلیل ایجاد رطوبت ممکن است نان دچار کپک شود.

جلوگیری از کپک زدن مربا

بهتر است برای برداشتن مربا از قاشق چه کسی و خیز استفاده نکنید، اگر خودتان مربا را درست کرده اید بهتر است اجازه دهید تا کاملا خنک شود و بعد آن را درون ظروف شیشه ای ریخته و درب آن را به خوبی ببندید،برای آنکه مانع از ورود هوا به داخل شیشه مربا شوید بهتر است یک فویل آلومینیومی یا کاغذ روغنی را بر روی آن قرار داده و سپس درب را ببندید.

جلوگیری از کپک زدن رب

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از کپک زدن رب ، این است که لایه ای روغن بر روی آن بریزید زیرا این کار مانع از ورود اکسیژن به داخل رب شده و از ایجاد کپک جلوگیری می کند، همچنین بهتر است رب را داخل یخچال نگه دارید و برای استفاده از آن ، از یک قاشق تمیز و خشک کمک بگیرید.

بسیاری از افراد بعد از آنکه رب کپک می زند بخش آلوده آن را جدا کرده و مجدداً از آن استفاده می کنند، اما جالب است بدانید چون رب حالت مرطوب دارد بهتر است بعد از کپک زدن از آن استفاده نشود، زیرا باکتری های بیماری زا در تمام رب پخش شده اند.

جلوگیری از کپک زدن پنیر

پنیر جزو آن دسته از مواد غذایی است که ممکن است در هنگام کپک زدن بسیار خطرناک و سمی باشد، بهتر است برای جلوگیری از کپک زدن حتما آن را در یخچال نگهداری کنید و همچنین هنگام برش از چاقو تمیز و خشک استفاده کنید، یکی دیگر از راهکار ها برای جلوگیری از فاسد شدن پنیر آن است که ، پنیر را در مقداری اب جوشیده ونمک قرار دهید.

جلوگیری از کپک زدن میوه

بهتر است بدانید میوه ها بیشتر از مواد غذایی دچار کپک می شوند، یکی از عواملی که باعث فاسد شدن و کپک زدن میوه می شود رطوبت و خیس بودن سطح میوه است، قبل از قرار دادن میوه ها درون یخچال بهتر است آنها را کاملا خشک کنید و یک دستمال، کاغذ یا اسفنج خشک در کنار میوه های قرار دهید، استفاده از کیسه پارچه ای نیز روش مناسبی برای جلوگیری از کپک زدن میوه ها است.

جلوگیری از کپک زدن سبزی ها

بهتر است ابتدا سبزی را شسته و آن را بر روی پارچه پهن کنید تا کاملا خشک شود سپس آنها را درون کیسه پارچه ای قرار داده و در یخچال بگذارید،یکی از راهکارهایی که برای جلوگیری از کپک زدن سبزی پیشنهاد شده است استفاده از دارچین است، زیرا به نابودی میکروب ها کمک میکند و باعث حفظ طراوت و تازگی سبزیجات می شود.

در اکثر مواقع مواد غذایی که دچار کپک زدگی می شوند دیگر قابل استفاده نیستند زیرا کپک به عمق مواد نفوذ پیدا می‌کند و ممکن است باعث ایجاد بیماری در مصرف کننده شود،بهتر است به جای اینکه به دنبال راهکاری برای از بین بردن کپک باشید ، با روش های جلوگیری از ایجاد کپک را آشنا شوید تا دچار مسمومیت غذایی و بروز مشکلات تنفسی نشوید.

مطالب مشابه را ببینید!