مجله تاپ‌ناز‌

کیف پول ارز دیجیتال غیر متمرکز چیست؟

امروزه کیف پولِ رمز ارزی اصطلاحی آشنا برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار ارز دیجیتال است که بواسطه استفاده از آن، نگهداری از پول دیجیتال با امنیت صورت می‌گیرد. این نوع کیف پول‌ها دارای دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز هستند که در این مقاله به کیف پول غیرمتمرکز ارز دیجیتال پرداخته‌ایم.

در ابتدا بحثی در خصوص تفاوت کیف پول‌های متمرکز و غیرمتمرکز ارائه شده و سپس به تعریف کیف پول غیرمتمرکز پرداخته می‌شود و در نهایت انواع آنها برای شما معرفی شده‌اند.

کیف پول ارز دیجیتال غیر متمرکز

تفاوت کیف پول متمرکز و غیر متمرکز ارز دیجیتال در چیست؟

کلید خصوصی کیف پول متمرکز نه تنها در اختیار مالک است بلکه شخص ثالث هم به این کلید خصوصی دسترسی دارد. صرافی‌هایی چون بایننس دارای کیف پول‌های متمرکزی هستند که هم امکان مدیریت توسط مالک در آنها وجود دارد و هم این صرافی بر تمام نقل و انتقالات و معاملات آنها نظارت دارد. پس کیف پول متمرکز ارز دیجیتال فرقی با سیستم بانکی ندارد و فعالیت‌های انجام‌گرفته با آن قابل پیگیری هستند.

اما والت غیرمتمرکز برعکس کیف پول متمرکز است. یعنی این که شخص ثالث و صرافی به کلید خصوصی آنها دسترسی ندارند. به عبارتی واسطه در اینجا حذف می‌شود. این نوع والت‌ها به شکل P2P کار می‌کنند و انجام هر نوع تراکنش و نقل و انتقال صرفا بوسیله مالک انجام می‌گیرد.

برعکس این که کار کردن با کیف پول‌های متمرکز راحت است اما کار کردن با کیف پول‌های غیرمتمرکز کار چندان راحتی نیست. به همین علت است که گفته می‌شود کسانی که قصد خرید ارز دیجیتال را دارند بهتر است در ابتدای راه، نوع متمرکز را برای نگهداری ارز خود انتخاب کنند.

منظور از کیف پول غیرمتمرکز چیست؟

احتمالا تا اینجا متوجه شده‌اید که منظور از کیف پول غیرمتمرکز کیف پول‌هایی هستند که تمام اختیارات به دست شخص مالک است و از آنجایی که توسط شرکت و یا نهاد خاصی ارائه نشده‌اند و روی سیستم شما هستند، پای واسطه‌ها در آن قطع شده است.

به واسطه داشتن این نوع کیف پول‌ها این امکان برای فرد فراهم است که تراکنش‌های شخص به شخص یا P2P بدون حضور واسطه انجام گیرند. در این صورت هیچ کسی از چگونگی انجام تراکنش‌های فرد مطلع نمی‌شود و امکان رصد کردن فعالیت‌های مالی او در دنیای ارز دیجیتال وجود ندارد.

مهمترین ویژگی این نوع کیف پول‌ها امنیت آنها است چرا که امکان شناسایی و هک‌شدن در آنها تقریبا غیرممکن است.

کیف پول ارز دیجیتال غیر متمرکز

انواع کیف پول غیر متمرکز کدام هستند؟

والت غیرمتمرکز ارز دیجیتال دارای دو نوع مختلف بوده که هر کدام دارای خصوصیات خاص خود هستند و کار کردن با آنها هم متفاوت است. این دو نوع کیف پول عبارتند از:

  • کیف پول نرم افزاری یا کیف پول گرم
  • کیف پول سخت افزاری یا کیف پول سرد

منظور از نوع اول آن است که می‌توانید آن را بر روی سیستم کامپیوتر و یا روی موبایل خود نصب کرده و با استفاده از آن اقدام به انجام تراکنش‌های مد نظر خود کنید. این نوع کیف پول ارز دیجیتال به شکل آنلاین کار می‌کند و برای انجام معاملات خرد از آن استفاده می‌شود. دسترسی به این نوع کیف پول‌ راحت است اما همانقدر هم امنیت پایینی دارد.

منظور از نوع دوم کیف پول ارز دیجیتال یا همان کیف پول سرد هم والت سخت‌افزاری است. این نوع کیف پول‌ به صورت آفلاین کار می‌کند و صرفا در زمان انجام تراکنش نیازمند اتصال به اینترنت است. استفاده از آن رایگان نبوده و باید هزینه خرید آن را پرداخت کنید.

معرفی انواع کیف پول غیر متمرکز ارز دیجیتال

با تلاش توسعه‌دهندگان، امروزه انواعی از کیف پول‌های غیرمتمرکز در دسترس کاربران قرار دارد در حدی که

انتخاب برای کاربران و سرمایه‌گذاران سخت شده است. اما اگر دانش کافی برای کار با کیف پول غیرمتمرکز

را دارید یکی از این انواع مختلف را که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید.

کیف پول تراست ولت Trust Wallet

معتبرترین نوع کیف پول غیرمتمرکز در جهان تراست ولت است و اغلب معامله‌گران از آن استفاده می‌کنند.

کسانی که تمایل دارند تا با موبایل از کیف پول خود استفاده کنند، این مدل کیف برای آنها گزینه خوبی است.

همینطور کسانی که معاملات کوتاه‌مدت دارند هم می‌توانند از این کیف پول استفاده کنند.

کیف پول متامسک Metamask

این نوع کیف پول در زمره پرکاربردترین نوع آنها به شمار می‌رود. این والت دارای امنیت بالایی است و همین هم باعث محبوبیت آن شده است.

کیف پول تروزر مدل تی Trezor T

این کیف پول در گروه کیف پول‌های سخت‌افزاری یا سرد قرار دارد و از جمله کیف پول‌هایی است که در بازار کریپتوکارنسی کاربرد دارد و از صدها ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. همین ویژگی آن را در رده بهترین‌ها قرار داده است.

کیف پول لجر نانو ایکس Ledger Nano X

برای انجام تراکنش‌های مختلف این پول بهترین گزینه است. لجر نانو ایکس هم قابل نصب روی موبایل است و هم روی کامپیوتر قابل اجرا است. امکان دسترسی آنی به دارایی را دارد چرا که دارای نرم‌افزار خصوصی است.

کیف پول والیوم

این کیف پول غیرمتمرکز به صورت ساده رمزگذاری شده است و تحت وب هم کار می‌کند. این کیف گزینه‌ای جذاب برای کاربران است چرا که به اطلاعات امنیتی از جمله کلید خصوصی دسترسی ندارد. با استفاده از این کیف پول این امکان فراهم است که از حساب‌ها پشتیبان‌گیری کرد؛ به این ترتیب قابلیت بازیابی را دارد. در عین حال این کیف پول دارای یک نقطه ضعف است و آن هم مربوط می‌شود به این نکته که قابلیت نصب روی کامپیوتر را ندارد.

کیف پول ارز دیجیتال غیر متمرکز

سخن آخر

کسانی که در بازار ارز دیجیتال مشغول انجام معامله هستند، نیاز است تا در مورد نکات فنی و امنیتی این بازار اطلاعات کامل را داشته باشند. از جمله این اطلاعات، کیف پول دیجیتال است که در دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز قابل تقسیم‌بندی هستند و هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند.

از جمله این که کیف پول غیرمتمرکز بدون واسطه است اما کار با آن راحت نیست و در عوض کسانی که تازه به این بازار وارد شده‌اند و مثلا قصد خرید بیت کوین را دارند و با این سوال هم مواجه هستند که حداقل سرمایه برای خرید بیت کوین چقدر است؟ ترجیحا باید از کیف پول متمرکز استفاده کنند تا بتواند همان حداقل سرمایه را حفظ کرده و به مرور برای افزایش آن اقدام کنند.

سوالات متداول

در مورد استفاده کردن از دو نوع کیف پول متمرکز و غیرمتمرکز ممکن است سوالاتی پیش بیاید که در ادامه سعی شده است تا به رابج‌ترین آنها پاسخ داده شود.

کیف پول غیر متمرکز بهتر است یا کیف پول متمرکز؟

اگر در مورد بازار کریپتوکارنسی علم کافی ندارید، استفاده از کیف پول‌های غیرمتمرکز مناسب شما نیست. یک اشتباه کوچک در استفاده از این کیف پول‌ها ممکن است کل سرمایه شما را از بین ببرد.

بهترین نوع کیف پول غیر متمرکز کدام است؟

بهترین این نوع کیف پول عبارتند از تراست ولت، تروزر مدل تی، متامسک، لجر نانو ایکس و والیوم

کیف پول گرم بهتر است یا کیف پول سرد؟

اگر قصد انجام معاملات طولانی‌مدت را داشته باشید، کیف پول‌های گرم مناسب شما نیستند.

مطالب مشابه را ببینید!