مجله تاپ‌ناز‌

گازسوز کردن خودرو + تمام فواید و مضرات گازسوز کردن دستی خودرو CNG

گازسوز کردن خودرو

فواید و مضرات گازسوز کردن و گاز طبیعی سی ان جی برای موتور خودرو

این روزها که بنزین گران شده است خیلی ها به فکر گازسوز کردن خودرو افتاده اند زیرا قیمت گاز CNG کمتر از بنزین است و البته مضراتی هم برای خودرو دارد. یکی از فوایدی که گازسوز کردن خودرو دارد، کاهش هزینه سوختگیزی است که تقریبا بیش از 50 درصد در هزینه ها صرفه جویی می شود و همچین خودروی گازسوز، کمتر هوا را آلوده می کند.

خودروی گازسوز بسیار کمتر هوا را آلوده می کنید. وقتی که خودرو را گازسوز می کنید در حدود 50 تا 100 کیلوگرم خودرو سنگین تر می شود و سیلندر گاز در صندوق عقب قرار می گیرد که استهلاک خودرو را بیشتر می کند و می تواند باعث ایجاد فشار بیشتری به فنربندی، موتور، ترمز خودرو و … شود.

خودروهای گازسوز بسیار خشک کار می کنند و خیلی زود دچار خرابی می شوند و دیده شده است که در باک خودرو بنزین خودرو گازسوز مقداری روغن می ریزند و خودرو را با بنزین روشن می کنند چون بنزین با روغم مخلوط شده باعث چرب شدن سیلندر خودرو می شود و از آسیب دیدن خودرو پیشگیری می کند. این مورد البته مورد تایید نیست و باید با مکانیک مشورت کنید.

تنها دو موتور با گاز مشکل ندارند و می توانید با خیالی راحت آنها را گازسوز کنید و این دو موتور EF7 و XU7 هستند و بر روی خودروهای سمند و پژو نصب شده اند.

 

گازسوز کردن خودرو چه مضراتی دارد؟

دوگانه سوز کردن خودرو حتما باید زیر نظر متخصصان و در کارگاه های مجاز نصب سی ان جی انجام گیرد در غیر این صورت مضرات گازسوز کردن خودرو بسیار بیشتر می شود و حتما باید به مراکز مجاز نصب کپسول گز طبیعی سی ان جی مراجعه کنید و تقاصای خود را ثبت نمایید.

یکی دیگر از مضرات دوگانه سوز کردن خودروی بنزینی و استفاده از گاز طبیعی این است که باعث خرابی سرسیلندر می شود و پس از چند وقت باید موتور خودرو را تعمیر کنید.

استفاده از گاز طبیعی باعث می شود تا خودروی شما هوای شهر را آلوده نکند و هزینه سوخت خودرو می شود.

عده اي از کارشناسان و تکنسین هاي‌ فعال در عرصه مکانیکی خودرو، میزان خرابی موتور خودرو های گازسوز دستی را 2 برابر خودرو های بنزینی اعلام کرده اند و همچنین باید بدانید استفاده از گاز در خودروی پایه گازسوز هیچگونه ضرری ندارد. اگر موتور ماشین هاي‌ بنزینی بـه صورت صحیح و با رعایت استاندارد هاي‌ لازم گازسوز شود میزان ایمنی و سلامت موتور خودرو بسیار بالاتر خواهد رفت.

هیچ موقع نباید توقع داشت کـه عملکرد موتور خودرو شـما کـه قبلا با بنزین کار می کرده اسـت، حالا با گاز طبیعی سی آن جی هم مثل بنزین پرشتاب باشد ولی برای شـما عزیزی کـه در روز مسافت زیادی رابا خودروی شخصی در شهر طی می‌کنید، استفاده از سوخت گاز سی آن جی بسیار بـه صرفه تر خواهد بودو سهم خودرا در کاهش آلودگی هوا ایفا خواهید کرد.

 

مضرات گازی کردن خودروی بنزینی

گازی کردن خودروی بنزینی علاوه بر مزایایی زیادی کـه دارد یک ضرر هم دارد و آنهم خشک کار کردن موتور خودروی شماست. از بارزترین مضرات گازی کردن خودروی بنزینی خرابی سرسیلندر اسـت و راننده باید بعد از گازی کردن خودرو، بـه طور مداوم از گاز استفاده نکند ودر زمان هایي کـه موتور خودرو نیاز بـه تولید نیروی محرک بیشتری دارد از بنزین استفاده کنند.

عده اي از مکانیک ها بـه عنوان مخالف سرسخت خودرو های دوگانه سوز هستند کـه بـه صورت دستی گازی شده اند و علت این موضوع را عدم سازش موتور خودرو بنزینی با گاز طبیعی میدانند .

همچنین باید بدانید کـه مضرات گازی کردن خودروی بنزینی وقتی بیشتر می شود کـه مالک خودرو اقدام بـه گازسوز کردن خودروی بنزینی در کارگاه هاي‌ غیر مجاز کند زیرا این مراکز بدون داشتن مجوزهای لازم نسبت بـه گازی کردن خودروها اقدام کرده و رعایت نکردن ایمنی و عدم استفاده از قطعات اصلی مشکلات عدیده اي را برای رانندگان بـه وجود خواهد آورد.

عده اي از تعمیرکاران مدعی هستند کـه گازی کردن ماشین هاي‌ بنزین سوز صحیحی نیست و پس از گازسوز کردن، تعداد زیادی از سنسورهای خودرو انژکتوری آسيب دیده و سرسیلندر خودرو پایه بنزین سوز کـه حالا گازی شده اسـت فشار زیادی را متحمل خواهد شد.

طراحی سرسیلندر خودرو بنزینی با خودرو پایه گازسوز بسیار تفاوت دارد و همچنین گازی کردن دستی خودرو نیاز بـه تعویض ECU برای مدیریت گاز و بنزین دارد کـه از مهم ترین مضرات گازی کردن خودروی بنزینی اسـت.

گازسوز کردن خودرو

معایب گازسوز کردن دستی

خیلی از مکانیک ها گفته اند کـه ماشین هایي بـه صورت دستی گازسوز میشوند و روی حالت گاز قرار می‌گیرند موتور خودرو دمای بسیار بالاتری را نسبت بـه حالت بنزین باید تحمل کند.

از معایب گازسوز کردن خودروها کـه از عملکرد بنزینی تبدیل بـه گازسوز شده اند دارای اگزوز با درجه حرارت بیشتر می باشند و موتور دوگانه سوز دستی داغ تر از موتورهای یگانه سوز بنزینی اسـت.

علت داغ تر شدن موتور خودرو دوگانه دستی از موتورهای بنزینی چیست؟ تأخیر بنزین تأثیر خنک کننده اي در سیستم مکش سوخت و سیلندرها دارد. اما این امر در مورد گاز اتفاق نمی‌افتد از طرفی یک مخلوط گازی تمایل بـه احتراق آهسته تری نسبت بـه بنزین دارد و ممکن اسـت بـه هنگام عبور و خروج از سوپاپها بازهم در حال سوختن باشد.

تعمیرکاران بین دوگانه سوز کردن خودرو و یا خریداری خودرویی کـه دوگانه کارخانه اي اسـت، مورد دوم را پیشنهاد می دهند زیرا معایب گازسوز کردن خودرو بـه صورت دستی را ندارند.

اما اگر شـما میخواهید خودرو یگانه سوز را بـه دوگانه سوز تبدیل کنید باید بدانید کـه دوگانه سوز کردن خودرو تحت شرایط استاندارد و مورد تائید خودروسازان قرار بگیرد.

بخوانید: کاهش مصرف سوخت خودرو + چند روش موثر برای کاهش استفاده بنزین

چطور از خرابی موتور جلوگیری کنیم؟

اگر شـما خودروی تک سوز خودرا بـه دوگانه دستی تبدیل کرده‌اید بهتر اسـت برای کاهش آسیب هاي‌ استفاده از گاز CNG عده اي از موارد را رعایت کنید.

بـه منظور حفظ سلامت و جلوگیري از خرابی موتور خودرو دوگانه دستی، رانندگان باید در زمان هاي‌ سرد بون موتور، سربالایی، روشن بودن کولر، سرعت بالا و شتاب گیری بـه هیچ وجه از سوخت گاز استفاده نکنند و سوخت گاز بیشتر در مواردی کـه خودرو آرام اسـت ودر ترافیک با سرعت اندک حرکت می کند مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین بـه منظور افزایش عمر موتورهای دوگانه سوز دستی بهتر اسـت ماشین گاز سوز خودرا روی حالت گاز خاموش نکنید ودر زمان توقف بیشتر از یک ساعت حتماً خودرو را روی حالت بنزین برده و سپس اقدام بـه خاموش کردن خودرو کنید.

اگر خودرو دوگانه دستی را در حالی کـه روی گاز طبیعی کار میکند خاموش کنید همین امر باعث می شود گاز بسیار متراکمِ بین پیستون و سوپاپ طی چند ساعت تشکیل یک فرمولی بدهد کـه سوپاپ ها و گاید آنان را خورده و چه بسا سرسیلندر را هم دچار خوردگی کند.

پس بهتر اسـت در خودرو های انژکتوری دوگانه دستی قبل از این کـه خودرو را خاموش کنید کلید انتخاب سوخت را در حالت بنزین قرار دهید سپس ماشین را خاموش کنید. ضمنا فقط یک گروه خاص از خودرو های تک سوز بنزینی، قابلیت دوگانه سوز شدن را دارند و مابقی خودروها اگر دوگانه سوز بشوند بـه موتور فشار زیادی می‌آید.

گازسوز کردن خودرو

خرابی های دیده شده در خودروهای دوگانه دستی

تمام موارد کـه در زیر اشاره شده اسـت بـه اسانی قابل حل بوده و خرابی خودرو های دوگانه سوز دستی را می‌توانید در اسرع وقت حل کنید.

در ادامه فهرست عیوب دیده شده در خودرو های دوگانه دستی آورده شده اسـت کـه در مراکز تعمیر ماشین هاي‌ گازسوز در کمترین زمان ممکن رفع می شود. دیده شده اسـت در خودروهایی کـه مخزن گاز طبیعی ندارند با در آوردن فیوز CNG خودرو روی بنزین روشن میشود و با بودن فیوز موتور ماشین خاموش می گردد. سنسور اکسیژن دریک حالت می ایستد. عده اي از خرابی هاي‌ دیده شده در خودرو های دوگانه دستی عبارتند از:

دور موتور ماشین روی حالت گاز از 3000 بالاتر نمی‌رود

گاز مخزن تمام شده اسـت ولی گاز وارد مخزن نمی شود.

خودرو روی گاز کار می کند ولی روی بنزین روشن نمی شود.

خودرو در سرعت بالاتر از 80 کیلومتر از روی گاز بـه روی بنزین میرود.

تغییر لحظه اي دور موتور دوگانه دستی در حالت درجا

ترکیدگی هواکش پراید دوگانه دستی

روشن نشدن خودرو روی حالت بنزین و گاز

مصرف هم زمان بنزین و گاز CNG

خاموش شدن خودرو در حال حرکت هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز

عدم تغییر حالت سنسور اکسیژن در خودرو های دوگانه سوز دستی

به طور کل توصیه می شود که اگر زیاد از خودرو استفاده نمی کنید برای گازسوز کردن آن اقدام نکنید و با بنزین سوختگیری را انجام دهید. گازسوز کردن خودرو می تواند مضرات زیادی برای موتور داشته باشد که در درازمدت می تواند ضرر مالی زیادی به شما وارد کند.

مطالب مشابه را ببینید!