مجله تاپ‌ناز‌

دلایل گرم شدن قسمت فریزر یخچال و رفع این مشکل

دلیل گرم شدن قسمت فریزر یخچال و رفع آن

اگر شما هم با گرم بودن فریزر یخچال رو به رو شده اید و احساس ناخوشایندی را مخصوصا در گرمای تابستان تجربه کرده اید ، در این مقاله همراه ما باشید تا علل و راهکاری های بهبود آن را مورد بررسی قراردهیم.

دلایل گرم شدن فریزر یخچال

  • اختلال در گردش هوا
  • معیوب بودن فن اپراتور
  • عدم یخ زدایی
  • ایرادات کمپرسور
  • کمبود گاز
  • کثیفی کندانسور
  • معیوب بودن فن خنک کننده
  • معیوب بودن رله کمپرسور
  • ایرادات خازن کمپرسور
  • خرابی سنسور دما
  • عدم تبادل حرارت
  • معیوب بودن لاستیک دور درب

اختلال در گردش هوا

عملکردش هوا در فریزر یخچال بسیار مهم است زیرا باعث انتقال هوای سرد و همچنین تبخیر آب آب در فریزر و خنک شدن مواد غذایی درون آن می شود،هر اختلالی که در سیستم گردش هوا ایجاد شود می تواند منجر به گرم شدن قسمت فریزر یخچال شود،هنگامی که چرخه تبخیر طولانی شود باعث تشکیل یخ می شود و در نتیجه یخ به عنوان عایقی عمل می کند،که باعث می شود جریان هوا دچار اختلال شده مواد غذای داخل فریزر گرم و فاسد شود در این صورت ابتدا بهتر است عمل یخ زدایی فریزر را انجام دهید تا فضای آن به درستی خنک شود.

دلایل گرم شدن قسمت فریزر یخچال و رفع این مشکل

معیوب بودن فن اپراتور

جالب است بدانید که هوای سرد از فریزر یخچال به دیگر قسمتهای آن انتقال پیدا میکند هنگامی که فن آن معیوب شده باشد،نمیتواند به طور صحیح هوای سرد را در قسمت های مختلف یخچال پخش کند در نتیجه فریزر همچنان سرد باقی می ماند اما بخش های مواد غذایی خنک نمی شود.

مطلب مشابه: دمای مناسب یخچال در تابستان و زمستان و تنظیم مناسب دما

عدم یخ زدایی

در یخچال هایی که یخ تشکیل نمی شوند سیستمی با نام یخ زدایی وجود دارد که چرخه یخچال و یخ زدگی را کنترل میکند اجزای این سیستم  به سه قسمت تایمر دیفراست، المنت و ترمودیسک تقسیم می شود.

کارکرد تایمر دیفراست این است که بین عمل خنک کردن و حالت یخ زدایی جریانی را رد و بدل می کند،اگر این چرخه یعنی حالت خنک کننده به درستی عمل نکند و یا پایان یابد باعث ایجاد سرمایش دیدی در چرخ می شود و جریان هوا را کاهش میدهد،یا درحالتی که یخ زدایی متوقف شود تمام یخ ذوب می شوند و به چرخه خنک کننده باز نمی گردند، که این نیز  اختلالی جدی در این سیستم است.

کارایی المنت اینگونه است که یخ های روی سیم پیچ اپراتور را آب می کند اما اگر این چرخه به درستی کار نکند جریان هوای سرد درون فریزر با اختلال مواجه می شود،در هر دو مورد اگر چرخه به درستی عمل نکند یا قطعات معیوب باشد فریزر نمی تواند تشخیص دهد چه موقع خنک می شود و چه موقع یخ زدایی را انجام می دهند.

کمپرسور

یکی از قطعاتی که در یخچال بسیار مهم است و به عنوان قلب یخچالی شناخته می شود کمپرسور یخچال است،زمانی که کمپرسور به درستی کار نکند کلاً پروسه خنک کردن یخچال آغاز نمی شود.

شاید این سوال برای شما تا جود که کارایی کمپرسور در یخچال چیست؟

کارایی کمپرسور فشرده کردن گاز مبرد از بخار خنک کم فشار به بخار داغ پرفشار است،گاز مبرد به صورت بخار داغ با فشار بالا از طریق کندانسور جریان می یابد که در این چرخه به مایعی با فشار بالا تبدیل می شود و در همین چرخه نیز تبخیر می شود که تبدیل به بخار کم فشار خنک می شود،هوا به وسیله چرخه خنک کننده جریان پیدا می کند و یخچال را خنک نگه می دارد بنابراین زمانی که کمپرسور یخچال به درستی کار نکند و دچار اختلال شود این چرخه در یخچال آغاز نمی شود.

دلایل گرم شدن قسمت فریزر یخچال و رفع این مشکل

کمبود گاز مبرد

اگر کمپرسور را قلب یخچال در نظر بگیریم،گاز مبرد مثل خون برای چرخه خنک سازی یخچال است که اگر با اختلال مواجه شود در خنک سازی یخچال تاثیرات فراوانی را می گذارد.

کثیفی کندانسور

جالب است بدانید مبرد فشار بالا در چرخه تبدیل مقداری زیادی از هوای گرم را دفع میکند اما وقتی کثیفی درون کندانسور وجود داشته باشد گرما به خوبی دفع نمی شود که در نتیجه آن دستگاه با اختلال مواجه می شود.

معیوب بودن فن خنک کننده

در هر یخچالی یک فن خنک کننده وجود دارد که هوای گرم را از یخچال خارج می کند، هنگامی که این فن خنک کننده دچار اختلال شود هوای گرم از یخچال خارج نمی شود و درون آن باقی می ماند در نتیجه باعث گرمای درون فریزر می شود.

معیوب بودن رله کمپرسور

رله یک قطعه کوچک در کنار کمپرسور است که به راه اندازی کمپرسور کمک می کند،این قطعه معیوب شود کمپرسور شروع به کار نمی کند، بنابراین فرایند و چرخه خنک‌سازی یخچال نیز صورت نمی گیرد.

مطلب مشابه: علت برفک یخچال و روش های از بین بردن برفک

دلایل گرم شدن قسمت فریزر یخچال و رفع این مشکل

معیوب بودن خازن

خازن قطعه ای است به کمپرسور کمک می کند تا شروع به کار کند اگر خازن سوخته باشد و کنار سر شروع به کار نکند چرخه خنک شدن فریزر و یخچال دچار مشکل میشود.

معیوب بودن سنسور دما

سنسور دما همانطور که از نامش مشخص است دمای هوا را در داخل یخچال کنترل میکند همچنین یکی از کارایی های دیگر آن شروع و پایان چرخه کننده است،اگر این سنسور معیوب شود یخچال اصلاً خنک نمی شود.

عدم تبادل حرارت

همانطور که قبلاً در این مقاله کردیم یکی از وظایف کندانسور رفع گرما از داخل یخچال به بیرون است و اگر این چرخه به درستی صورت نگیرد گرما داخل یخچال باقی می ماند حال اگر اطراف دستگاه فضایی بسته باشد داخل یخچال گرم می شود.

دلایل گرم شدن قسمت فریزر یخچال و رفع این مشکل

معیوب بودن لاستیک دور درب

یکی از مواردی که همچون عایق برای یخچال عمل می کنند لاستیک هایی هستند که دور درب یخچال قرار دارد کارایی این لاستیک ها بدین شکل است است که از خروج هوای سرد یخچال به بیرون و همچنین ورود هوای گرم به داخل یخچال جلوگیری می کند،در طول زمان و باز و بسته کردن مکرر درب یخچال ممکن است این لاستیک ها دچار آسیب شوند در این حالت بهتر است است سریع لاستیک های دور درب را تعویض نمایید.

در این مقاله سعی کردیم علل گرم بودن قسمت فریزر یخچال را مورد بررسی قرار دهیم و کارایی هر یک از بخش های مختلف را که در ایجاد این اختلال نقش دارند شرح دادیم، امیدواریم با استفاده صحیح و همچنین آشنایی با عملکرد قطعات مختلف یخچال فریزر از بروز این اختلال جلوگیری نمایید.

مطلب مشابه: تمیز کردن و رفع بوی بد یخچال + جلوگری از بوی نامطبوع درون یخچال

مطالب مشابه را ببینید!